Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin kuvailu potilaasta

Vierailija
30.01.2025 |

Esimerkiksi potilas nainen 38v, reipas, selkeäsanainen, epäsiisti olemus... 

Julkisella kuvaillaan käynti tekstiin potilaan ulosantia ja ulkonäköä

Yksityisellä en ole tällaiseen törmännyt.

Mihin tällä pyritään? 

Kommentit (258)

Vierailija
81/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saatte poikkeuksetta töykeää käytöstä osaksenne terveydenhuollossa, miettisittekö voiko jokin asia omassa käytöksessänne triggeröidä toista osapuolta? Miten käyttäytyisitte tilanteessa, jossa tarvitsen korkeastikoulutetun asiantuntijan neuvoja? Varmaankin kohteliaasti ja asiallisesti, toista kunnioittaen? Ymmärrätkö, että myös lääkärikäynti on tällainen tilanne? Regressoidutko valittavaksi murrosikäiseksi, joka narisee jotain että "mulla on korkea kipukynnys" tai "mulle ei ikinä nouse kuume", tai aloitatko jokaisen kysymyksesi toteamalla "kysyn vaikka et varmaan tiedä vastausta"? Onko tuo normaalia kahden aikuisen välisessä asiointitilanteessa? Olisiko sinun helppoa käyttäytyä aurinkoisesti jos sinulle vittuilissi 40-vuotias murrosikäinen tai pahimmillaan uhmaikäinen?

Osittain kuvailet varmaan minua. Olen sairastanut vaikeaa IBD:tä liki 5 vuotta eikä sairautta olla saatu remissioon hetkeksikään. Kun ihminen joutuu eristäytymään vuosiksi kotiin yksin pääsemättä edes kauppaan niin kyllähän se kuupan päälle käy. Siihen ei auta yhtään jonkun hoitajan tokaisut että "ei voi olla noin vaikeaa" tai "ei voi sattua noin paljon". Tälläisiä kommentteja tulee lähinnä silloin jos joutuu kiireellisesti päivystykseen hakeutumaan. Hoitoväsymystä ei tunnu ymmärtävän kukaan tai sitä tunnetta kun olet kuin norossa 24/7/365, paitsi että se ripulia on verta. Kun on ääriään myöten täynnä huonoa oloa, alakuloa, väsymystä ja epätoivoa niin vähiten siihen enää kaipaa ketään tervettä hokemaan että koitapa nyt ryhdistäytyä. 

Vierailija
82/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oltiin kirjoitettu, että minusta tulee väsynyt ja hieman ahdistunut vaikutelma. Hain apua unettomuuteen. Toisaalta tuo ihan ok, mutta olisiko erikseen pitänyt sanoa, että lääkärikäynti jännitti minua. Lääkäri ei tietysti tunne potilasta niin hän ei tiennyt, että perusluonteeni on jo sosiaalisia tilanteita jännittävä. Näin hän varmaan luuli minua ahdistuneemmaksi mitä olinkaan.

Joskus toinen lääkäri kirjoitti, että olen herkän oloinen. Tämä, kun minulla oli lihassärkyä yms ja unettomuutta ja olin huolissani jalkojeni kunnosta. Mietin vaan, että oliko se herkkä sitten jotain vähättelyä kipuihini ja olisi pitänyt kestää ne paremmin tms. Että oikeasti asia ei ollut niin vaikea, mutta kun minä olen herkkä. Toisaalta ihan sama. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaiskuva potilaasta. Kyllä sillä voi hyvinkin olla väliä tuleeko potilas vastaanotolle normaalisti pukeutuneena ja perussiistinä, vai likaisissa rytkyissä ilman suihkua viikkoihin.

Mua huvittaa vieläkin,kun kävin jollain vanhalla mieslääkärillä vuosia sitten.

Olin "vaatimattomasti pukeutunut".lisäksi oli kuivaillut mun meikkiä "piirretyt kulmat" etc.

?

Mulla oli leggingsit, korkeakorkoiset saappaat, pitkähuppari ja nahkatakki.( Kävin näissä vaatteissa välillä jopa viihteellä. :D)

En tiedä mitä juhlallisuuksia sinne lääkäriin pitäisi päälle laittaa tämän mielestä.

Muuten kyllä ymmärrän,että jos ei esim huolehdi hygieniasta, vaatteet väärinpäin etc niin voi kertoa siitä,että joku on vialla. 

Eli ymmärtänyt tarpeen tälle kyllä.

No, kyllä sä olet näyttänyt siltä, että jotain on unohtunut.

Korkokengät ja trikoot. 🤭

mitä puuttuu?

En vaan ymmärrä tuollaista pelkkiin sukkahousuihin pukeutumista. Ne sun legginsit on paksut sukkikset. Jos ne on trikoot, niin kai niillä urheillaan? Ja yleensä niitten päällä on jotkut Tuulihousut ym. kun tuolla kadulla kulkee.

Vierailija
84/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä kuvauksissa mennään potilaan yläpuolelle. Sehän monille lääkäreille passaa.

Vierailija
85/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11/57 kommentti sisältää asiatonta kielenkäyttöä. Muut ketjuun tulleet vastaukset miellyttävän hillittyjä ja asiallisia. En liputa koskaan mitään muiden kirjoituksia, mutta tuon poikkeuksellisesti ilmiannoin. 

Ohesta kommentoin vaan, että tuo /57 on turha, koska se muuttuu koko ajan.

Vierailija
86/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E mitään väliä tuollaisilla kuvauksella. Voisivat keskittyä terveydenhuollon rikolliset saastakasat niiden rikosten tekemättä jättämiseen ja voi väittää että ainakin eräs potilas olisi voinut paljon paremmin  Mikä huvittavinta jopa fyysiset oireet olisivat poissa. 

Eikö hulvatonta! Kyllä mutta myös järkyttävää. 

Tämä koskee terveyskeskuksia Helsingissä sekä HUS  toimipisteitä. Kun jostain ylhäältä käy käsky niin kaikki on mahdollista ja oksennuskadst toimii, tekee rikoksia ja näyttelee. 

Only in Finland I hope? 

Helsinki bongattu.

Oleilen nyt muualla kaukana pk:sta. Mutta: omasta puolestani pelkkää positiivista sanottavaa tapaamistani helsinkiläisistä julkisen sektorin lääkäreistä / heidän kirjoittamista epikriiseistään. On tullut vastaan myös nuoria vastavalmistuneita, eikä tietoakaan töykeydestä. Eipä ole minua huoliteltua potilasta homssuiseksi tohtuuri koskaan todennut. 

n40+/lisäkommentti

Olisiko tuo trållipråvå koko viesti. 

Vierailija
87/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

11/57 kommentti sisältää asiatonta kielenkäyttöä. Muut ketjuun tulleet vastaukset miellyttävän hillittyjä ja asiallisia. En liputa koskaan mitään muiden kirjoituksia, mutta tuon poikkeuksellisesti ilmiannoin. 

Ohesta kommentoin vaan, että tuo /57 on turha, koska se muuttuu koko ajan.

11/90 juuri nyt.

Vierailija
88/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se poikkeuksellista, että henkilö menee lääkäriin epäsiistin näköisenä. Asiat eivät silloin ole hyvin.

Voi olla että "asiat eivät ole hyvin", mutta edelleenkään, asiat eivät muutu ulkonäköä puunaamalla vaikka psykiatrin mielestä se kuinka olisi = terveyttä ja esim vastoinkäymiset tai stressi vaikeudet suru elämässä kiire  = "sairautta" 

Ei kyse ole silloin aidosta kiinnostuksesta ja välittämisestä ihmisen elämää kohtaan 

Ei se lääkäri sitä kuvausta kirjoita ilkeyttään tai tuomitakseen. Eikä se kuvaus liity mitenkään kiinnostuksen tai välittämisen puutteeseen, vaan sillähän osoitetaan että lääkäri on kohdannut sinut ja huomioinut että ulkoisen olemuksesi perusteella jokin ei nyt ole kohdillaan. Siitähän se välittäminen ja kiinnostus usein alkaa. Miten

Kuule! On oikeasti olemassa vittumaisia lääkäreitä. 

Vierailija
89/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saatte poikkeuksetta töykeää käytöstä osaksenne terveydenhuollossa, miettisittekö voiko jokin asia omassa käytöksessänne triggeröidä toista osapuolta? Miten käyttäytyisitte tilanteessa, jossa tarvitsen korkeastikoulutetun asiantuntijan neuvoja? Varmaankin kohteliaasti ja asiallisesti, toista kunnioittaen? Ymmärrätkö, että myös lääkärikäynti on tällainen tilanne? Regressoidutko valittavaksi murrosikäiseksi, joka narisee jotain että "mulla on korkea kipukynnys" tai "mulle ei ikinä nouse kuume", tai aloitatko jokaisen kysymyksesi toteamalla "kysyn vaikka et varmaan tiedä vastausta"? Onko tuo normaalia kahden aikuisen välisessä asiointitilanteessa? Olisiko sinun helppoa käyttäytyä aurinkoisesti jos sinulle vittuilissi 40-vuotias murrosikäinen tai pahimmillaan uhmaikäinen?

Osittain kuvailet varmaan minua. Olen sairastanut vaikeaa IBD:tä liki 5 vuotta eikä sairautta olla sairautta olla saatu remissioon hetkeksikään. Kun ihminen joutuu eristäytymään vuosiksi kotiin yksin pääsemättä edes kauppaan niin kyllähän se kuupan päälle käy. Siihen ei auta yhtään jonkun hoitajan tokaisut että "ei voi olla noin vaikeaa" tai "ei voi sattua noin paljon". Tälläisiä kommentteja tulee lähinnä silloin jos joutuu kiireellisesti päivystykseen hakeutumaan. Hoitoväsymystä ei tunnu ymmärtävän kukaan tai sitä tunnetta kun olet kuin norossa 24/7/365, paitsi että se ripulia on verta. Kun on ääriään myöten täynnä huonoa oloa, alakuloa, väsymystä ja epätoivoa niin vähiten siihen enää kaipaa ketään tervettä hokemaan että koitapa nyt ryhdistäytyä. 

Hei, pakko tulla kommentoimaan. Olen itse hoitaja ja haluan vaan sanoa, että olen tosi pahoillani kun kollegat eivät ole huomioineet tilannettasi ja sitä on vähätelty. Kyllä me hoitajat ja (toivottavasti) lääkäritkin ymmärrämme hoitoväsymystä ja tunnistamme sen usein ihmisissä. Itse ainakin ymmärrän kivusta ja pahoinvoinnista johtuvan tiuskimisen tiettyyn pisteeseen asti, kun tiedän mikä on taustalla. Eri asia on sitten ihmiset jotka eivät kerro miksi heillä on paha olla ja se ei selviä diagnooseista, tai heillä on kuvitelma että heitä ei haluta auttaa ja että me terveydenhuollossa olemme heitä vastaan. Minusta vaikempia ja ärsyttävimpiä ovat nämä, jotka kiukuttelevat ja pistävät vastaan kun yritetään auttaa ja sitten haukkuvat ja uhkailevat, kun eivät saa sellaista apua kuin haluavat.

Vierailija
90/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä kuvauksissa mennään potilaan yläpuolelle. Sehän monille lääkäreille passaa.

Suurin osa kuvauksista on positiivisia. Tyyliin "ikäisekseen hyväkuntoinen ja virkeä" tai "siisti ja asiallisesti keskusteleva mies/nainen". Yhä edelleen, se yleisen habituksen kuvaus kuuluu siihen kirjaukseen. En näe miten tuossa mentäisiin kenenkään yläpuolelle. Ihan samalla tavoin se lääkärikin, käydessään itse lääkärillä, arvioidaan yleisen olemuksensa perusteella.

Vierailija
91/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri toissapäivänä lääkärissä ja kyllä luonnehdinta oli, kun äsken katsoin. Asiallinen, hyväkuntoinen nainen, joka on hyvin perillä asiasta X eli syystä, jonka vuoksi vastaanotolle menin.

Lääkäri on tuttu pitkältä ajalta, mutta silti kirjoitti noin, tietoa annetaan muille kollegoille.

Vierailija
92/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti se lääkäri itse on autistisen oloinen jja jopa pelottava. Potilaankin pitäisi saada kuvailla lääkäriä ja tiedot jäisivät johonkin järjestelmään joka olisi kaikkien luettavissa

Habituksen arviointi liittyy usein ko. käyntiin lääkärin luona. Sen sijaan lääkärin arviointi ulkonäöstä tulee jostain muusta syystä, jonka tietää vain arvioija. Ja vastaanotollahan ollaan jostain syystä. Esim. potilaan epäsiisteys voi johtua käynnin syystä. 

Vierailija
93/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Hyvä kuntoinen 70v nainen " . Ihan kivahan toi oli lukea. Käynnin syy kipeä olkapää ja aiheuttajakin tiedossa.

Vierailija
94/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole saanut muuta yleistä kuvausta ulkoiseen olemukseeni viittaavas kuin "habitus siisti".

Itse peseydyn, föönaan hiukset kuiviksi ja puen puhtaat, siistit, tavalliset vaatteet päälle, kun menen lääkäriin. En pue päälle mitään bilevaatteita. En meikkaa lääkäriä varten. 

Mulla ei ole tatuointeja, jotka aina tekevät likaisen ja epäsiistin vaikutuksen.

Vierailija
95/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle oltiin kirjoitettu, että minusta tulee väsynyt ja hieman ahdistunut vaikutelma. Hain apua unettomuuteen. Toisaalta tuo ihan ok, mutta olisiko erikseen pitänyt sanoa, että lääkärikäynti jännitti minua. Lääkäri ei tietysti tunne potilasta niin hän ei tiennyt, että perusluonteeni on jo sosiaalisia tilanteita jännittävä. Näin hän varmaan luuli minua ahdistuneemmaksi mitä olinkaan.

Joskus toinen lääkäri kirjoitti, että olen herkän oloinen. Tämä, kun minulla oli lihassärkyä yms ja unettomuutta ja olin huolissani jalkojeni kunnosta. Mietin vaan, että oliko se herkkä sitten jotain vähättelyä kipuihini ja olisi pitänyt kestää ne paremmin tms. Että oikeasti asia ei ollut niin vaikea, mutta kun minä olen herkkä. Toisaalta ihan sama. 

Itsekin kirjoitan nuo aina, että jos asiakas vaikuttaa ahdistuneelta ja väsyneeltä. Varsinkin jos on kyse unettomuudesta tai mielenterveyden haasteista. En siksi, että haluaisin pahaa, vaan siksi, että minä näin aivan silmilläni, että olet väsynyt unettomuudesta. Lähinnä se on huomio siitä, että olet todella silminnähden uneton. 

Ymmärrän kyllä, että jotkut kirjaukset voivat tuntua pahalta. Pahaa niillä ei varmastikaan suurin osa halua, vaan aidosti niitä kirjataan siksi, että sillä voi olla merkitystä. 

Vierailija
96/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 vuotias naislääkäri, lievä obeesi. Lähietäisyydeltä haiskahtaa vanhalle viinalle, tupakoi. Olemus väsynyt, krapulainen. Kiukkuinen ja kärsimätön, haluton ja osan aikaa poissaoleva eikä jaksa olla kontaktissa asiallinen. Nuhjuinen takki, jonka hihansuissa ja kauluksessa likarantu.

Vierailija
97/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eheehe ei kai  tämä ole taas sitä: Ei ennakkoluuloja, ei tehdä johtopäätöksiä ulkonäöstä liittyen erääseen sairaaseen keissiin missä on jopa rikoksin sabotoitu erään naisen ulkonäköä ja tehty kaikkea vastenmielistä valheellisten huhujen ludäksu.

Oli tarkoitus jotenkin näpäyttää ennakkoluuloista tms. 

Varsin  sairasta, ottaen huomioon että kyseinen henkilö on ollut rikosten uhri vuosikymmeniä ennenkuin mitenkään voisi päätellä hänen itse olevan ennakkoluuloinen. Tuo väite saatiin leivottua tarinaan sisään sitten myöhemmin. 

Vierailija
98/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain kuvailet varmaan minua. Olen sairastanut vaikeaa IBD:tä liki 5 vuotta eikä sairautta olla saatu remissioon hetkeksikään. Kun ihminen joutuu eristäytymään vuosiksi kotiin yksin pääsemättä edes kauppaan niin kyllähän se kuupan päälle käy. Siihen ei auta yhtään jonkun hoitajan tokaisut että "ei voi olla noin vaikeaa" tai "ei voi sattua noin paljon". Tälläisiä kommentteja tulee lähinnä silloin jos joutuu kiireellisesti päivystykseen hakeutumaan. Hoitoväsymystä ei tunnu ymmärtävän kukaan tai sitä tunnetta kun olet kuin norossa 24/7/365, paitsi että se ripulia on verta. Kun on ääriään myöten täynnä huonoa oloa, alakuloa, väsymystä ja epätoivoa niin vähiten siihen enää kaipaa ketään tervettä hokemaan että koitapa nyt ryhdistäytyä. 

💜

Vierailija
99/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 vuotias naislääkäri, lievä obeesi. Lähietäisyydeltä haiskahtaa vanhalle viinalle, tupakoi. Olemus väsynyt, krapulainen. Kiukkuinen ja kärsimätön, haluton ja osan aikaa poissaoleva eikä jaksa olla kontaktissa asiallinen. Nuhjuinen takki, jonka hihansuissa ja kauluksessa likarantu.

Vierailija
100/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti se lääkäri itse on autistisen oloinen jja jopa pelottava. Potilaankin pitäisi saada kuvailla lääkäriä ja tiedot jäisivät johonkin järjestelmään joka olisi kaikkien luettavissa

Ja pitkän päivystysvuoron jälkeen homssuinen ja hieman epäsiisti. Epäselvä puheissaan. Kenties psykoottinen. Epäsosiaalinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi