Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin kuvailu potilaasta

Vierailija
30.01.2025 |

Esimerkiksi potilas nainen 38v, reipas, selkeäsanainen, epäsiisti olemus... 

Julkisella kuvaillaan käynti tekstiin potilaan ulosantia ja ulkonäköä

Yksityisellä en ole tällaiseen törmännyt.

Mihin tällä pyritään? 

Kommentit (258)

Vierailija
121/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuo on aivan tavallista, että kuvataan potilaan antama kuva itsestään.

Jos on vähän homssuinen, niin tokihan se kertoo jotain potilaan elämänhallinnasta.

Mutta merkityksellisempää on kuitenkin kokonaiskuva. Voi olla homssuinen, mutta puhuu selkeästi ja on koko ajan tilanteessa realiteeteissa. Eri juttu jos on homssuinen, puhuu sekavia, puhe syrjähtelee asiasta toiseen, ei pysy mukana tilanteessa, ei muista mistä just pari minuuttia sitten keskusteltiin. Ja niin edelleen.

Mikä ihme on HOMSSUINEN? Tarkoittaako se homoseksuaalia? En ole ikinä kuullut tuollaista sanaa.

Kielitoimiston sanakirja:

adjektiivi, ark. (ulkoasultaan) epäsiisti, huolimaton, tuhruinen, suttuinen.

Homssuinen pukeutuminen.

=kouvolatukka, tatuoinnit ja sonnilävistys

Vierailija
122/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkäri oli kirjoittanut, etten käytä apuvälineitä.

Olen vammaton ja perusterve, enkä vielä mitenkään vanha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti

Mitä tarkoittaa "homssuinen"?

= HOMSSU TUHTO *

Muumilaakson tarinat by Tove Jansson

Vierailija
124/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkistin omakannasta ja sieltä löytyi 2 eri lääkärin kuvailmat, hoikka asiallinen pitkä mies ja toinen hoikka reipas mies.

1 on urologin ja 2 yleislääkäri polvikivun hoidon yhteyteen kirjoitettu.

Tärkeää kirjata siltä varalta, jos seuraavalla käynnillä olet muuttunut kääpiöksi.

Vierailija
125/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö potilas lukemaan näitä kuvauksia?

Vaikka Maisasta pystyy lukemaan mitä lääkäri tai hoitaja on kirjannut käynnistä.

Mikä on Maisa?OmaKannan tiedän,mutta mikä tämä maisa-tietokanta siis on? Aiemmin jos halusi kaikki potilaskirjauksensa,ne oli tilattava erikseen joka yksiköstä ja toimitettiin joko paperisina tai digimuodossa.

Vierailija
126/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuo on aivan tavallista, että kuvataan potilaan antama kuva itsestään.

Jos on vähän homssuinen, niin tokihan se kertoo jotain potilaan elämänhallinnasta.

Mutta merkityksellisempää on kuitenkin kokonaiskuva. Voi olla homssuinen, mutta puhuu selkeästi ja on koko ajan tilanteessa realiteeteissa. Eri juttu jos on homssuinen, puhuu sekavia, puhe syrjähtelee asiasta toiseen, ei pysy mukana tilanteessa, ei muista mistä just pari minuuttia sitten keskusteltiin. Ja niin edelleen.

Minun mielestäni tuollaiset kuvaukset kuten "homssuinen" ovat tosi subjektiivisia. Esimerkiksi minä pukeudun siististi ja olen puhdas, mutta en yhtään ihmettelisi, jos saisin kuulla olevani "homssuinen" koska en ikinä meikkaa, kasvoni joskus punoittavat ja hiukseni sähköistyvät helposti ja ovat pipon jäljiltä p

Joutavaa. Th-henkilöstön silmien editse virtaa niin paljon erilaista väkeä, ettei mikään teennäinen mene läpi. Normaali käytös jos siihen pystyy eli hygienia ja käytös,  muuta ei tarvitse mietiskellä.  Voi olla oma itsensä mikä on myös itselle parasta ettei harhauta mitenkään. 

Vierailija
127/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni tuollaiset kuvaukset kuten "homssuinen" ovat tosi subjektiivisia. Esimerkiksi minä pukeudun siististi ja olen puhdas, mutta en yhtään ihmettelisi, jos saisin kuulla olevani "homssuinen" koska en ikinä meikkaa, kasvoni joskus punoittavat ja hiukseni

Joutavaa. Th-henkilöstön silmien editse virtaa niin paljon erilaista väkeä, ettei mikään teennäinen mene läpi. Normaali käytös jos siihen pystyy eli hygienia ja käytös,  muuta ei tarvitse mietiskellä.  Voi olla oma itsensä mikä on myös itselle parasta ettei harhauta mitenkään.

Oletko sinä kenties psykan työntekijä? Jos olet,asenteestasi kuultaa läpi ylimielisyys ja typeryys. Mitä tarkoitat "harhauttamisella"? Tämä itsessään paljastaa sen, että teidän ainoa agendanne on etsiä potilaista itse kehittelemiänne vikoja,joita voitte liioitella ja liittää pt-kertomuksiin "faktoina". Siitäkö on kyse, sotelainen? Jos minä olen ollut 2 vkoa kuumeessa enkä jaksa huolehtia ulkonäöstäni, te kirjaatte elämänhallinnan olevan hukassa. Rikollisorganisaatio, jonka tärkein tehtävä on asiakashankinta. Oksettavaa. 

Vierailija
128/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaunis ja siisti sekä klassinen ulkonäkö niin parempaa palvelua saat joka paikasta. Näin se vain on, vaikka ei pitäisi olla. Täällä moni kyllä väittää asiasta vastaan, mutta saat aivan erilaisen palvelun. Se on vaan valitettava fakta."

Tämä on iso epäkohta, jos terveydenhoidossa on näin. Eniten apua kun tarvitsevat ne, kenellä se avuntarve näkyy päällepäin.

Vierailija
129/258 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti se lääkäri itse on autistisen oloinen jja jopa pelottava. Potilaankin pitäisi saada kuvailla lääkäriä ja tiedot jäisivät johonkin järjestelmään joka olisi kaikkien luettavissa

Itselläni, paljon lääkärissä käyneenä, on monesti mielessä kysymys: kuuluuko joidenkin koulutukseen sellainen että potilaalle kuuluu olla töykeä ja lähes kiukkuinen, ei sairaan ole miellyttävää kohdata tälläistä lääkäriä kun muutenkin on tukala ja paha olo. Enkä tarkoita että lääkärin pitäisi riemusta iloisena potilasta kohdella. En enää halua kohdalleni ainoaakaan töykeää ja tympeä kasvoista lääkäriä kun tulee potilaana epämiellyttävä olo. Toisinkin voi käyttäytyä.

voin sulle kertoa, eikä tällä ole minullekaan mitään väliä kun en itse enää ole missään suhteessa terveydenhoitoon, voin

Veikkaan Kempeleen terveyskeskusta (Pohde).

Vierailija
130/258 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiakkaana psykiatrialla. En löydä teksteistä ikinä kuvailua itsestäni ulkoisesti. Onko mahdollista, että ulkoinen kuvailu kirjataan jonnekin, josta en pääse sitä näkemään? Mikäli kuvailu ei minun näkymättömissä, miksiköhän minua ei ikinä kuvailla. Täältä saa sen käsityksen, että ulkoinen kuvailu olisi ihan melkeinpä jokakertaista.

Vierailija
131/258 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
132/258 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä pyritään kuvaamaan henkilön yleiskuvaa. Se ei ole mitään henkilökohtaista, vaan sillä pidetään kirjaa henkilön olemuksesta ja käytöksestä. Sillä voidaan vertailla onko käytös tai olemus muuttunut sitten viime käynnin. Esim. siisti ulkoinen habitus muuttuu äkkiä ruokottomaksi ja asialliset jutut sekaviksi niin voi ajatella, että jotain on tapahtunut terveyden tilassa, lääkitys voi olla perseellään jne.

Vierailija
133/258 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä pyritään kuvaamaan henkilön yleiskuvaa. Se ei ole mitään henkilökohtaista, vaan sillä pidetään kirjaa henkilön olemuksesta ja käytöksestä. Sillä voidaan vertailla onko käytös tai olemus muuttunut sitten viime käynnin. Esim. siisti ulkoinen habitus muuttuu äkkiä ruokottomaksi ja asialliset jutut sekaviksi niin voi ajatella, että jotain on tapahtunut terveyden tilassa, lääkitys voi olla perseellään jne.

Miksi kuitenkin osalla ihmisistä ei ole kuvailua ollenkaan näkyvissä? Onko ne jossain vain ammattilaisille näkyvässä kohdassa?

Vierailija
134/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
135/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä "asiallinen potilas". 

Vierailija
136/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkossa rumat, lihavat ja haisevat voidaan sulkea hoidon ulkopuolelle

Vierailija
137/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäni lääkäri on kirjoittanut tälläisen "lievästi" puutteellisen analyysin: "Alle 1-vuotias tai yli 65-vuotias terve henkilö tai henkilö, jolla lievä yleissairaus." No, paljonko tietoa irtosi teille tästä? 

Vierailija
138/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siinä se vaikeus, etteivät lääkärit ole samalla tasolla huomiokykynsä ja johtopäätöstentekokykynsä suhteen.

Kuvaukset voivat olla epäselviä ja jopa epäasiallisia. Se ei palvele potilasta mitenkään, eikä toisen tekemiä kuvauksia lukeva lääkäri ota niitä välttämättä edes huomioon.

Eikä monia sairaustiloja voi aina ulkomuodosta päätellä, mm. joidenkin alkoholismia tai piristeiden käyttöä.

No niinpä. 

Lääkäreissä on suuria eroja yksilöinä ja ihmisinä. Jotkut pöllyissä vastaanoyollakin.

Kävin ihotautilääkärillä, joka valitteli omia vaivojaan.

Vierailija
139/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsestäni lääkäri on kirjoittanut tälläisen "lievästi" puutteellisen analyysin: "Alle 1-vuotias tai yli 65-vuotias terve henkilö tai henkilö, jolla lievä yleissairaus." No, paljonko tietoa irtosi teille tästä? 

tossa on lääkärin hoksottimille sopiva pähkinä seuraavalle yrittää arvata kumpi on

Vierailija
140/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle gynekologi oli kirjoittanut "asiallinen siisti keski-ikäinen nainen".

Hyvä kaiketi sitten laittaa sukupuoli näinä moninaisuuden aikoina...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi