Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin kuvailu potilaasta

Vierailija
30.01.2025 |

Esimerkiksi potilas nainen 38v, reipas, selkeäsanainen, epäsiisti olemus... 

Julkisella kuvaillaan käynti tekstiin potilaan ulosantia ja ulkonäköä

Yksityisellä en ole tällaiseen törmännyt.

Mihin tällä pyritään? 

Kommentit (258)

Vierailija
181/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hyvä huomata jos seuraavalla käynnillä vaikka tämä selkeäsanainen nainen ei pysty vaikka muodostamaan kunnolla sanoja. Tällöin voidaan olettaa, että vointi on huonontunut.

Kokonaiskuva on tärkeä.

Tämä potilas voi itse kertoa, jos huonontunut ulosanti vaivaa häntä. Jos se ei vaivaa häntä, se ei ole hoidon aihe.

Jos hänen ulosanti on huonontunut niin ei välttämättä enää OSAA kertoa sitä

Jep. Tajunnantaso on heikentynyt ehkäpä. Vanhuksilla VTI aiheuttaa sekavuutta. 

Vierailija
182/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuo on aivan tavallista, että kuvataan potilaan antama kuva itsestään.

Jos on vähän homssuinen, niin tokihan se kertoo jotain potilaan elämänhallinnasta.

Mutta merkityksellisempää on kuitenkin kokonaiskuva. Voi olla homssuinen, mutta puhuu selkeästi ja on koko ajan tilanteessa realiteeteissa. Eri juttu jos on homssuinen, puhuu sekavia, puhe syrjähtelee asiasta toiseen, ei pysy mukana tilanteessa, ei muista mistä just pari minuuttia sitten keskusteltiin. Ja niin edelleen.

Tokihan antaa. Ainahan sitä esimerkiksi jos lääkärille lähtee vaikkapa kun oksentelee kivusta, niin ykköset päälle ja hiukset kuntoon. Naiset tietenkin laittavat meikitkin kuntoon.

Juu siis en todellakaan. Ihan sama mitä lääkäri kirjoittaa mutta jos olen yön pyörinyt kivuissa lattialla välillä oksentaen niin tasan menen hiukset sekaisin olohousui

Ikinä ei lri päättele, että potilas ei jaksa huolehtia ulkonäöstään tai vaikka harjata hiuksiaan, koska on vaikka B12-vitamiinin puutos ja sitä myötä neurologisia oireita ja väsymystä, vaan aina on  lähtökohtaisesti vika psyykessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri oli viimeksi kirjannut Kantaan: potilas upea, pitkäsäärinen klassinen kaunotar, ei wt, viehättävä ja tuoksuu ihanalle, selkeäsanainen ja tyylikäs.

Vierailija
184/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkistin omakannasta ja sieltä löytyi 2 eri lääkärin kuvailmat, hoikka asiallinen pitkä mies ja toinen hoikka reipas mies.

1 on urologin ja 2 yleislääkäri polvikivun hoidon yhteyteen kirjoitettu.

Ei kuulosta kovin tarpeellisilta huomioilta lääkärikäyntejä ajatellen. Ihan kuin jotain kouluterveydenhoitajan lausuntoja koululaiselle.

Hyvinkin olennaista esim hoikka-> polvikipu ei johdu ylipainosta, reipas-> toimintakyky polvikivusta huolimatta kunnossa 

No sitten pitäisi kirjoittaa nuo asiat, eikä ilmaista asiaa sanoilla hoikka ja reipas. Vai mitä?

Vierailija
185/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lääkäri oli viimeksi kirjannut Kantaan: potilas upea, pitkäsäärinen klassinen kaunotar, ei wt, viehättävä ja tuoksuu ihanalle, selkeäsanainen ja tyylikäs.

Voi juma.

Vierailija
186/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuo on aivan tavallista, että kuvataan potilaan antama kuva itsestään.

Jos on vähän homssuinen, niin tokihan se kertoo jotain potilaan elämänhallinnasta.

Mutta merkityksellisempää on kuitenkin kokonaiskuva. Voi olla homssuinen, mutta puhuu selkeästi ja on koko ajan tilanteessa realiteeteissa. Eri juttu jos on homssuinen, puhuu sekavia, puhe syrjähtelee asiasta toiseen, ei pysy mukana tilanteessa, ei muista mistä just pari minuuttia sitten keskusteltiin. Ja niin edelleen.

Tokihan antaa. Ainahan sitä esimerkiksi jos lääkärille lähtee vaikkapa kun oksentelee kivusta, niin ykköset päälle ja hiukset kuntoon. Naiset tietenkin laittavat meikitkin kuntoon.

Juu siis en todellakaan. Ihan sama mitä lääkäri kirjoittaa mutta jos olen yön pyörinyt kivuissa lattialla välillä o

Minulla ainakin päätteli. Niin tk-lääkäri kuin sitten sairaalassa gynekologi. Sinne minut oli lähetetty väittämieni runsaiden kuukauisten vuoksi. Oli siellä kirjauksissa selvästi havaintoja jakamisestani, sellaisia, jotka kertovat nimenomaan raudanpuutteesta. Viimeisellä kerralla oli havaintoja kohentuneesta yleisolemuksestani.

Vierailija
187/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hyvä huomata jos seuraavalla käynnillä vaikka tämä selkeäsanainen nainen ei pysty vaikka muodostamaan kunnolla sanoja. Tällöin voidaan olettaa, että vointi on huonontunut.

Kokonaiskuva on tärkeä.

Tämä potilas voi itse kertoa, jos huonontunut ulosanti vaivaa häntä. Jos se ei vaivaa häntä, se ei ole hoidon aihe.

Eli tämän selkeäsanaisen naisen olotila on yllättäen eskaloitunut. Aika epätodennäköistä.

Vierailija
188/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaiskuva on tärkeä.

Eli tämän selkeäsanaisen naisen olotila on yllättäen eskaloitunut. Aika epätodennäköistä.

Kuinka niin epätodennäköistä? Tukos, aivoverenvuoto...Vaikka ja mitä saattaa olla taustalla. 

Vierailija
189/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkistin omakannasta ja sieltä löytyi 2 eri lääkärin kuvailmat, hoikka asiallinen pitkä mies ja toinen hoikka reipas mies.

Ei kuulosta kovin tarpeellisilta huomioilta lääkärikäyntejä ajatellen. Ihan kuin jotain kouluterveydenhoitajan lausuntoja koululaiselle.

Hyvinkin olennaista esim hoikka-> polvikipu ei johdu ylipainosta, reipas-> toimintakyky polvikivusta huolimatta kunnossa 

No sitten pitäisi kirjoittaa nuo asiat, eikä ilmaista asiaa sanoilla hoikka ja reipas. Vai mitä?

Miksi, lyhyemmäksi saatu ja kertoo toiselle lääkärille täysin samat asiat. Ei niillä lääkäreillä oikeasti ole vastaanoton jälkeen puolta tuntia aikaa miettiä miten asia ilmaistaan niin että potilas ei pahoita mieltään.

Vierailija
190/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaiskuva on tärkeä.

Hieman yksinkertainen?

Vierailija
191/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattilainen tajuaa vähemmistä sanoista. Sanaekologiaa ei liirumlaarumia.

Vierailija
192/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo potilaan kuvailu pitää tehdä potilaan läsnäollessa ja potilaalle kertoen. Muuten on todella outoa, yksityislääkärit ei käytä aikaansa tuohon jonnin joutavaan sanailuun.  Ja sekin kun menen lääkärille, hän ensin lukee siellä minun tietojani, pyytää vasta sitten sisälle? Miksi niitä tietoja ei voi lukea potilaan läsnä ollessa!  Lääkärit koulutetaan joksikin kaikkitietäviksi jumaliksi-tavallsia ihmisiä ovat ja terveyskeskuksessa tapaavat tavallisia suomalaisia-ei tarvitse esittää mitään hienoa roolia.

Mitä luulet kuinka iso osa potilaista malttaisi istua hiljaa paikoillaan 5-10 minuuttia kun lääkäri lukee olennaiset tiedot? Todennäköisesti siinä oltaisiin jo naapurin miniän serkun asioissa ja tietenkin lääkärissä vikaa kun ei kuuntele vaan tuijottaa ruutuaa ja vain ynisee jotain.

Toki nuoren perusterveen ihmisen flunssasaikun kirjoittaminen ei vaadi minkään lukemista, mutta suuresta osasta potilaita on satoja kirjauksia, monista tuhansia ja viimeiseltä vuodeltakin parisataa tai enemmän. Ja potilas usein olettaa, että lääkäri tietää siitä hänen kymmenen vuotta sitten hoidetusta munasarjasyövästäänkin, jonka jälkeen sitä, tätä ja tota.

Vierailija
193/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on semi-ok kunnes teksti alkaa: Ensihoidon tuomana suihkun kautta Päivystykseen.

Kaikenlaiset maininnat toukista ovat myös arveluttavia.

Vierailija
194/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on semi-ok kunnes teksti alkaa: Ensihoidon tuomana suihkun kautta Päivystykseen.

Kaikenlaiset maininnat toukista ovat myös arveluttavia.

Pahaenteinen on myös "Ei juurikaan terveyspalveluita käyttänyt" tai "Ei lääkärikäyntejä viime vuosilta" tai "Ei diagnosoituja sairauksia."

Ne eivät siis tarkoita, että kyse olisi poikkeuksellisen terve henkilö. Ja seuraavaksi voivatkin ne toukat tulla puheeksi. Tai päivystyksellinen suihku.

Vierailija
195/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus potilaan epäsiisti olemus tai lyhyet lauseet, tai silmäkontaktin puuttuminen (näitä on muitakin oireita), voi olla oire vaikka juuri tapahtuneesta ra is kauksesta. Kaikki ei saa sanottua sitä ääneen. Jotkut voivat päästä vastaanotolta ilman että lääkäri hoksaa kysyä, mutta jos onkin laittanut ylös kirjauksia potilaan habituksesta tai käyttäytymisestä, niin siitä voi olla monenlaista hyötyö sitten myöhemmin.

Vierailija
196/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kans :D ja mä kirjotin siitä lääkäristä, että komea sinisilmäinen älykäs loverboy. Toivottavasti on ens kerrallakin paikalla.

Vierailija
197/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kans :D ja mä kirjotin siitä lääkäristä, että komea sinisilmäinen älykäs loverboy. Toivottavasti on ens kerrallakin paikalla.

:D

Vierailija
198/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus potilaan epäsiisti olemus tai lyhyet lauseet, tai silmäkontaktin puuttuminen (näitä on muitakin oireita), voi olla oire vaikka juuri tapahtuneesta ra is kauksesta. Kaikki ei saa sanottua sitä ääneen. Jotkut voivat päästä vastaanotolta ilman että lääkäri hoksaa kysyä, mutta jos onkin laittanut ylös kirjauksia potilaan habituksesta tai käyttäytymisestä, niin siitä voi olla monenlaista hyötyö sitten myöhemmin.

😂

Vierailija
199/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
200/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin kuvailuihin pitäisi olla jokin kommentointi-ikkuna potilaalle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme