Lääkärin kuvailu potilaasta
Esimerkiksi potilas nainen 38v, reipas, selkeäsanainen, epäsiisti olemus...
Julkisella kuvaillaan käynti tekstiin potilaan ulosantia ja ulkonäköä
Yksityisellä en ole tällaiseen törmännyt.
Mihin tällä pyritään?
Kommentit (258)
Minun voinnista psykiatrinen sairaanhoitaja teki väärän johtopäätöksen kun erehdyin nauramaan vastaanotolla, että nyt olen jo parantunut pitkäaikaisesta ahdistuneisuushäiriöstä. Kirjaus vastaanotolla iloinen ja nauravainen, ei merkkejä ahdistuksesta. Lopetutti käynnit siihen. Hetkeä aikaisemmin olisin ollut valmis tappamaan itseni kovan ahdistuksen takia.
Kysymällä saisi paremman vastauksen. Päiväkohtaisia vaihteluita mielialassa on meillä kaikilla. Eikä kukaan ahdistuneisuushäiriöinen ole koko ajan "syvässä suossa" vaan on parempia ja huonompia kausia.
Hoito jatkuu toisen psykiatrisen sairaanhoitajan luona.
Vierailija kirjoitti:
Noihin kuvailuihin pitäisi olla jokin kommentointi-ikkuna potilaalle.
Joo ja siinä palautekyselyssä pitäisi voida laitta sydämiä lääkärille
Vierailija kirjoitti:
Sillähän saataisiin lääkäreiden jo nyt kortilla oleva työaika lisääntymään. Jos normi tk-lääkäri vastaanottaa keskimäärin 6 potilasta päivässä niin voidaan määrä pudottaa neljään kun viimeiset 2 tuntia päivästä hän vastailee potilaiden kommentteihin, jotka ovat tasoa "miksi tekstissä luki että olen ahdistuneen oloinen, olin oikeasti vain jännittynyt".
Minustakin oli.Olin nauravainen kun sydän oireet.Olisko pitänyt itkee.No se poistui myöhemmin,ite poistivat .Potilasasiamieheen yhteys jos loukkaavaa lukee..minusta lukee.Itse ovat atrkistoineet vanhat vaivat.Paperit pitäisi tilata..ensin meinasin.Sitten EN.Ne olisin tarvinnut yhteen juttuun..no en sitten tilaillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillähän saataisiin lääkäreiden jo nyt kortilla oleva työaika lisääntymään. Jos normi tk-lääkäri vastaanottaa keskimäärin 6 potilasta päivässä niin voidaan määrä pudottaa neljään kun viimeiset 2 tuntia päivästä hän vastailee potilaiden kommentteihin, jotka ovat tasoa "miksi tekstissä luki että olen ahdistuneen oloinen, olin oikeasti vain jännittynyt".
Se ois kiva jos sais tekstailla lääkärin kanssa loppupäivän ;)
Sain eräältä naislääkäriltä seuraavan raportin:
"Jäätävän komea ja karismaattinen mies, ja mikä parasta, tarkastuksessa kävi ilmi, että hänellä on myös massiivinen penis. Suosittelen hänelle pillukuuria, minulta".
Vierailija kirjoitti:
"Jäätävän komea ja karismaattinen mies, ja mikä parasta, tarkastuksessa kävi ilmi, että hänellä on myös massiivinen penis. Suosittelen hänelle pillukuuria, minulta".
Ihan hauska roolileikki-idea, mutta näille on oma palstansa.
Lääkärien kielellisen ilmaisun kyvyille ei pitäisi antaa niin paljon painoarvoa kuin moni tämän ketjun viesti antaa ymmärtää. Alalla toimimattoman voi olla mahdotonta kuvitella, miten vähäisen merkityksen suuri osa varsinkin yleislääkäreistä (ehtii) antaa sekä sille, millainen potilaan olemus on ja toisaalta sille, miten tyylikkäästi itse osaa sen kirjata. Suosittelisin suhtautumaan niin, että hoito on pääasia ja olemaan antamatta lääkärin teksteille muuten mitään liiallista määrittelyvaltaa - sellaista lääkärit eivät itselleen halua, yrittävät vain kiireessä selviytyä kirjaamisvelvollisuudestaan kaikin puolin. T. Iäkkäämpi muun alan erikoislääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologi oli kuvaillut mua homssuiseksi vaikka olin täysin puhdas puhtaissa vaatteissa.
Kysyisin siltä psykologilta mitä hän tuolla tarkoitti. Mikä herätti homssuisen vaikutelman? Voi olla, että et ole itse jotain huomannut, tai että teillä on vain eri käsitys jostain, tai voihan se olla ihan virhekin. Jos se on virhe niin sen voi korjata. Ihminen se on psykologikin, ja virheitä voi tulla.
Tuo voi tarkoittaa vaikka vähän ryppyisiä vaatteita tai ne on puettu huolimattomasti tai tukka hapsottaa... ei siis mitään vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tuo on aivan tavallista, että kuvataan potilaan antama kuva itsestään.
Jos on vähän homssuinen, niin tokihan se kertoo jotain potilaan elämänhallinnasta.
Mutta merkityksellisempää on kuitenkin kokonaiskuva. Voi olla homssuinen, mutta puhuu selkeästi ja on koko ajan tilanteessa realiteeteissa. Eri juttu jos on homssuinen, puhuu sekavia, puhe syrjähtelee asiasta toiseen, ei pysy mukana tilanteessa, ei muista mistä just pari minuuttia sitten keskusteltiin. Ja niin edelleen.
Tokihan antaa. Ainahan sitä esimerkiksi jos lääkärille lähtee vaikkapa kun oksentelee kivusta, niin ykköset päälle ja hiukset kuntoon. Naiset tietenkin laittavat meikitkin kuntoon.
Juu siis en todellakaan. Ihan sama mitä lääkäri kirjoittaa mutta jos olen yön pyörinyt kivuissa lattialla välillä oksentaen niin tasan menen hiukset sekaisin olohousui
Mutta jos tulet luomea näyttämään muuten hyvävointisena tahraisissa vaatteissa tuoksahtaen virtsata ja tukka rasvassa, niin kyllä lääkärillä kuuluu herätä pari kysymystä.
Minusta on ihan kiva että siellä on mut mustaa valkoisena "vaikuttaa psyykkisesti tasapainoiselta", niin voin tarvittaessa näyttää puolisolle ja vedota siihen 👍
Mulla on onneksi lääkäri, joka kirjoittaa tosi niukasti. Onneksi siis ei ihan kaikkea höpötyksiäni ota niin tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologi oli kuvaillut mua homssuiseksi vaikka olin täysin puhdas puhtaissa vaatteissa.
Kysyisin siltä psykologilta mitä hän tuolla tarkoitti. Mikä herätti homssuisen vaikutelman? Voi olla, että et ole itse jotain huomannut, tai että teillä on vain eri käsitys jostain, tai voihan se olla ihan virhekin. Jos se on virhe niin sen voi korjata. Ihminen se on psykologikin, ja virheitä voi tulla.
Tuo voi tarkoittaa vaikka vähän ryppyisiä vaatteita tai ne on puettu huolimattomasti tai tukka hapsottaa... ei siis mitään vaarallista.
Ylensä ei. Tai no psykologit tapaavat pääasiassa aika hyväosaista kansanosaa, joten heidän näkökulmansa voi olla rajoittuneempi. Sen sijaan lääkärit, varsinkin julkisella puolella, tapaavat kaikenlaisia ihmisiä, ja katsantokanta on laaja.
Homssuinen ei tule lääkärin mieleen ryppyisestä, mutta puhtaasta paidasta. Valtaosalla hänen potilaistaan ei ole meikkiä, korkokenkiä ei edes yhdellä sadasta ja talvella pipon alla hiukset nousevat pystyyn. Homssuinen voisi olla ihminen, jolla on viisi paitaa päällekkäin, parissa niistä muutama reikä ja yksi puoleen reiteen yltävä hame, joka on toppahousujen päällä, jalassa eripari kengät ja hiukset harjattu ehkä viime viikolla tai muuten joku luonnonrasta/curlygirl-projekti vetämässä. Mutta vaatteet eivät ole näkyvästi kovin likaiset, eikä haju kulkeudu monen metrin päähän, tai korkeintaan kolmen parta/hajuveden kakofonia. Jos meikkiä on, se on tehty pari päivää sitten, kokonaan yhdellä kulmakynällä tai sopisi lähinnä balettinäytöksen lavalle.
Aivopieruja sattuu, mutta yleensä lääkärit ovat varovaisia näissä kuvauksissa ja ovat nähneet niin paljon, että näkökulma on kovin eri kuin toimistotyötätekevillä 'taviksilla.'
Psykologit toki tapaavat lähinnä hyväosaisia, koulutettuja, nuorehkoja naisia, joten heidän näkökulmansa voi olla jyrkempi.
Vierailija kirjoitti:
No tästä sais lääkäri kyllä varoituksen, jos näin oikeasti kirjoittais.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus potilaan epäsiisti olemus tai lyhyet lauseet, tai silmäkontaktin puuttuminen (näitä on muitakin oireita), voi olla oire vaikka juuri tapahtuneesta ra is kauksesta. Kaikki ei saa sanottua sitä ääneen. Jotkut voivat päästä vastaanotolta ilman että lääkäri hoksaa kysyä, mutta jos onkin laittanut ylös kirjauksia potilaan habituksesta tai käyttäytymisestä, niin siitä voi olla monenlaista hyötyö sitten myöhemmin.
😂
Hieno homma, että potilaan shokkitila vakavan rikoksen uhrina naurattaa sinua noin paljon. Ehkä karma näyttää sinulle joskus miten se on mahdollista.
Kuule, jos psykologi työstentelee psykiatrialla, hän tapaa ihmisiä, jotka on olleet mielenterveysongelmaisia kymmeniä vuosia, esim. persoonallisuushäiriöisiä ja skitsofrenikkoja ja eivät ole koskaan päässeet vakituisesri työelämään ja ovat syrjäytyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan kiva että siellä on mut mustaa valkoisena "vaikuttaa psyykkisesti tasapainoiselta", niin voin tarvittaessa näyttää puolisolle ja vedota siihen 👍
Minulla on se lausunto psykiatrilta adhd-tutkimusten aikaan. Tehtiin laajat tutkimukset ja todettiin ettei minulla ole psykiatrisia ongelmia ja olen mieleltäni tasapainoinen. Olen ns. puhdas add (tuolloin vielä adhd ja add eroteltiin toisistaan).
Täytyypä katsoa onko viime kesän autokolarin jäljiltä kommentoitu ulkonäköni homssuiseksi kun housut olivat revenneet, paita veressä ja hiukset sekaisin. Sori en ambulanssissa ehtinyt freesata ulkonäköä ja ruiskuttaa Chanelvitosta :)
Otsikon nykytila alle ohjeiden mukaan meidän pitää kirjoittaa jotakin. En tykkää kuvailla ulkonäköä, enkä tee sitä. Esim yksi asiakas oli likaissa vaatteissa ja haisi pahalle, en tohtinut sitäkään kirjoittaa. Kirjoitan vaikka, että asiakas kertoo rauhallisesti ja selkeästi tilanteestaan. Mutta rakenteisessa kirjauksessa on siis ihan kohta sitä varten ja meidän pitää siihen jotain kirjata. Psykologi.