Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin kuvailu potilaasta

Vierailija
30.01.2025 |

Esimerkiksi potilas nainen 38v, reipas, selkeäsanainen, epäsiisti olemus... 

Julkisella kuvaillaan käynti tekstiin potilaan ulosantia ja ulkonäköä

Yksityisellä en ole tällaiseen törmännyt.

Mihin tällä pyritään? 

Kommentit (258)

Vierailija
221/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin oli.Olin nauravainen kun sydän oireet.Olisko pitänyt itkee.No se poistui myöhemmin,ite poistivat .Potilasasiamieheen yhteys jos loukkaavaa lukee..minusta lukee.Itse ovat atrkistoineet vanhat vaivat.Paperit pitäisi tilata..ensin meinasin.Sitten EN.Ne olisin tarvinnut yhteen juttuun..no en sitten tilaillut.

Minäkin olen nauranut kun olisi pitänyt itkeä. Se on osittain joku mielen suojautumiskeino kun tilanne on vakava ja todella ristiriidassa asian kanssa. Sillä ei ole mitään merkitystä itkeekö vai nauraako, kunhan oikeanlainen hoito tulee.  Tietysti esimerkiksi masennukseen kuuluu itkuisuus enemmän kuin nauru.

Vierailija
222/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus miettinyt entistä naapuriani vuosien takaa, jolla oli paha alkoholiongelma ja kerrankin piti soittaa ambulanssia hätiin. Hän makasi eevan asussa rappukäytävässä ja käytöskontrolli puuttui kokonaan. En halua kertoa mitä kaikkea tilanteeseen liittyi, mutta olen miettinyt miten kaunissanaisesti mahtoi lanssimiehistö kertoa päivystävälle lääkärille tapahtuneista ja mten ne asiat kirjattiin. Olisi ollut itsellä vähintään 10 minuutin duuni miettiä poliittisesti korrekteja ilmaisuja sinne omakantaan ettei hänen tarvitsisi hävetä sitten vuosien päästä, jos olisikin sattunut raitistumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus miettinyt entistä naapuriani vuosien takaa, jolla oli paha alkoholiongelma ja kerrankin piti soittaa ambulanssia hätiin. Hän makasi eevan asussa rappukäytävässä ja käytöskontrolli puuttui kokonaan. En halua kertoa mitä kaikkea tilanteeseen liittyi, mutta olen miettinyt miten kaunissanaisesti mahtoi lanssimiehistö kertoa päivystävälle lääkärille tapahtuneista ja mten ne asiat kirjattiin. Olisi ollut itsellä vähintään 10 minuutin duuni miettiä poliittisesti korrekteja ilmaisuja sinne omakantaan ettei hänen tarvitsisi hävetä sitten vuosien päästä, jos olisikin sattunut raitistumaan.

No siellä varmaan lukis vaan jotain, että käyttäytyminen ei adekvaattia tai jotain

Vierailija
224/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siellä varmaan lukis vaan jotain, että käyttäytyminen ei adekvaattia tai jotain

Vierailija
225/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vaikea saada ambulanssia pyörällä kaatuneelle pahasti alkoholin vaikutuksen alaiselle laitapuolen kulkijalle. Makasi maassa pakkassäässä pyöränsä alla ja pää oli ottanut osumaa. Saatiin vietyä sisätilaan lämpimään. 

Soitin hätäkeskukseen ja sieltä sanottiin että hänestä on tullut monta soittoa. Mutta kukaan ei ollut toiminut. Sanoin, että nyt on ainakin siirretty lämpimään jäätikön päältä makaamasta ja päässä on oikeasti vammoja. Hätäkeskuksesta sanottiin että nyt lähtee ambulanssi. Mietin miksi ei aikaisemmat soitot aiheuttaneet mitään toimenpiteitä. Vai oliko syy se että kyseessä oli pahasti alkoholisoitunut henkilö. 

Vierailija
226/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, jos psykologi työstentelee psykiatrialla, hän tapaa ihmisiä, jotka on olleet mielenterveysongelmaisia kymmeniä vuosia, esim.  persoonallisuushäiriöisiä ja skitsofrenikkoja ja eivät ole koskaan päässeet vakituisesri työelämään ja ovat syrjäytyneitä.

Joo, ne harvat, jotka työskentelevät psykiatrisissa sairaaloissa. Valtaosa mielenterveys puolella toimivista kuitenkin on avopuolella. Ja Suomessa yhtään enemmän  avopuolen mielenterveyshoitoa saavat pääasiassa hyväosaiset, koulutetut naiset, joilla lievähköjä ongelmia. Pahasti alkoholisoitunut, bipolaari Joni 50 v tapaa psykologin ainoastaan, jos tappaa jonkun ja joutuu mielentilatutkimukseen. Huono-osaisemmat tapaavat lähinnä miepä-hoitajaa ja sitäkin lähinnä kriisiytyneessä tilanteessa (somatiikan) päivystyksessä.

Vierailija
227/258 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvataan myös puhuuko pitkiä lauseita.

Tämä kertoo esim muistin tilasta ja siitä pystytkö hengästymättä puhumaan pitkiä lauseita, esim sydämen vt potilas ei välttämättä pysty

Olen 76-v ja lääkäri on juuri kirjannut "Puhuu pitkiä lauseita hengästymättä". Minua nauratti, mutta nyt ymmärrän. Nauroin vain, ettei ole nähnyt minua polkan tai masurkan jälkeen.

Vierailija
228/258 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, jos psykologi työstentelee psykiatrialla, hän tapaa ihmisiä, jotka on olleet mielenterveysongelmaisia kymmeniä vuosia, esim.  persoonallisuushäiriöisiä ja skitsofrenikkoja ja eivät ole koskaan päässeet vakituisesri työelämään ja ovat syrjäytyneitä.

Joo, ne harvat, jotka työskentelevät psykiatrisissa sairaaloissa. Valtaosa mielenterveys puolella toimivista kuitenkin on avopuolella. Ja Suomessa yhtään enemmän  avopuolen mielenterveyshoitoa saavat pääasiassa hyväosaiset, koulutetut naiset, joilla lievähköjä ongelmia. Pahasti alkoholisoitunut, bipolaari Joni 50 v tapaa psykologin ainoastaan, jos tappaa jonkun ja joutuu mielentilatutkimukseen. Huono-osaisemmat tapaavat lähinnä miepä-hoitajaa ja sitäkin lähinnä kriisiytyneessä tilanteessa (somatiikan) päivystyksessä.

Miepä-palvelut toimii pelkästään sairaanhoitajien voimin. Lääkäri ja psykologi eivät tapaa potilaita mikä minusta on outoa. Ei paljon panosteta mielenterveyshoitoon.

Vierailija
229/258 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus potilaan epäsiisti olemus tai lyhyet lauseet, tai silmäkontaktin puuttuminen (näitä on muitakin oireita), voi olla oire vaikka juuri tapahtuneesta ra is kauksesta. Kaikki ei saa sanottua sitä ääneen. Jotkut voivat päästä vastaanotolta ilman että lääkäri hoksaa kysyä, mutta jos onkin laittanut ylös kirjauksia potilaan habituksesta tai käyttäytymisestä, niin siitä voi olla monenlaista hyötyö sitten myöhemmin.

😂

Hieno homma, että potilaan shokkitila vakavan rikoksen uhrina naurattaa sinua noin paljon. Ehkä karma näyttää sinulle joskus miten se on mahdollista.

Noin ei kävisi minulle. Heikkohermoisille. 

Vierailija
230/258 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi näin: Tavattu alastomana ja sekavassa tilassa asuntonsa rappukäytävässä.

Vierailija
231/258 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi näin: Tavattu alastomana ja sekavassa tilassa asuntonsa rappukäytävässä.

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
232/258 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin oli.Olin nauravainen kun sydän oireet.Olisko pitänyt itkee.No se poistui myöhemmin,ite poistivat .Potilasasiamieheen yhteys jos loukkaavaa lukee..minusta lukee.Itse ovat atrkistoineet vanhat vaivat.Paperit pitäisi tilata..ensin meinasin.Sitten EN.Ne olisin tarvinnut yhteen juttuun..no en sitten tilaillut.

Tämän tekstin perusteella lääkärinä kirjoittaisin: Todella sekavan oloinen, kertoo jostakin tilattavista papereista, joita katsoo tarvitsevansa johonkin juttuun. Ei kuitenkaan kerro, mikä juttu oli kyseessä. Aiemmin myös kertomansa mukaan nauranut sydänoireilleen. 

Vierailija
233/258 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuhruinen, vasemmistolaisen oloinen, pupillit laajentuneet, henkinen kapasiteetti ei puolla vapaana kulkemista...

Vierailija
234/258 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain eräältä naislääkäriltä seuraavan raportin:

"Jäätävän komea ja karismaattinen mies, ja mikä parasta, tarkastuksessa kävi ilmi, että hänellä on myös massiivinen penis. Suosittelen hänelle pillukuuria, minulta".

Onko näin typeriä jätkiä olemassakaan!

Vierailija
235/258 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauraminen on itse asiassa aika rasittava tapahtuma kehon toimintojen näkökulmasta, joten jos voi nauraa samalla kun on sydänoireita, niin ei ne oireet ehkä kuolemaksi ainakaan sillä hetkellä ole.

Vierailija
236/258 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vo: lla ensialkuun asiallisen vaikutelman antava 42 vuotias naislääkäri, oirekuvaa selvitellessään puhuu lässyttämällä ja vaikutelma muuttuu kuin olisi kontaktissa 4 vuotiaan varhaiskasvatusikäisen kanssa, Pyörittelee kynää ja leikkii omalla hiustupsullaan. Epäadekvaattia hihittelyä, piirtelee välillä paperinkulmaan. Tilaa kuitenkin peruslabrat, koska "käytyöjärjestelmä on uusi ja kiva". Lupaa soitella, kun labrat on valmiit. Ystävällinen ja harmiton, mutta tarvitsee peräänkatsomista ja vahvaa ohjausta sekä supportiota aktiviteeteissa pysyäkseen realiteeteissa.

Vierailija
237/258 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuhruinen, vasemmistolaisen oloinen, pupillit laajentuneet, henkinen kapasiteetti ei puolla vapaana kulkemista...

Jännittynyt, koko vartalossa vahva tensio, ei sedatoitu herkästi. Taskuase, saneraa parhaillaan paljain käsin vastaanottohuonetta. Lepositeet, kunhan saadaan vartionti paikalle. Uhkailee, että persutoverit tulevat ja kostavat, suu vaahtoaa. Lävistänyt otsansa ninja-tyylisesti PS -pinssillä joka osin kasvanut ihon sisään. Kokeillaan vielä Ketipinor 1500 mg, jolla näissä on usein riittävä vaste.

Vierailija
238/258 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella kadunkulkijalla on nykyään epäsiisti olemus. Istu metrossa ja tarkkaile. Jos menevät sen näköisinä lääkäriin, niin mitä muuta lääkäri voisi kirjoittaa?

Vierailija
239/258 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla lääkäreillä ole kykyjä, ymmärrystä saati elämänkokemusta ja sanallisia taitojakaan kuvata potilaan ulkonäköä niin, että potilas siitä hyötyisi tulevilla käynneillä.

Hoidon tulisi olla yhteistyötä, potilashan niitä asioita arjessaan toteuttaa, sen sijaan, että viestitään näillä kuvauksilla lääkärien kesken potilaan yli.

Vierailija
240/258 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkistin omakannasta ja sieltä löytyi 2 eri lääkärin kuvailmat, hoikka asiallinen pitkä mies ja toinen hoikka reipas mies.

1 on urologin ja 2 yleislääkäri polvikivun hoidon yhteyteen kirjoitettu.

Tärkeää kirjata siltä varalta, jos seuraavalla käynnillä olet muuttunut kääpiöksi.

Tämä. Miksi pitää kirjata, että pitkä?

Kai tiedoissa lukee pituus ja paino ja jos ei, niin ne, ei adjektiivia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä