Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhustenhoito aiotaan ulkoistaa heidän lapsilleen

Vierailija
28.01.2025 |

Nyt jo uutisissa on alettu valmistelemaan ihmisiä tähän, että kukaan muu ei heitä tule hoitamaan. Mietin vain, että miten tämä tulee toimimaan, kun työelämä ei ole valmis joustamaan yhtään mistään ja asunnot ovat jatkuvasti entistä pienempiä?

Kommentit (405)

Vierailija
121/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten käy niiden, joilla on vain poikia? 

Miniät hoitaa. Niin se on aina ollut. 

Mun anoppi on kohdellut minua niin ala-arvoisesti, että turha odottaa mitään palvelua. 

Vierailija
122/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhustenhuolto ulkoistetaan lapsille, silloin eläkeikää pitää alentaa roimasti. Hoidan nyt yli 90 -vuotiaita vanhempiani ja työelämä ei jousta yhtään. Jos joudun viemään vanhempiani lääkäriin joudun ottamaan palkatonta vapaata, samoin kaikki muut päivät kun tarvitaan siivousta tai kaupassakäyntiä tai jotain muuta. Eläkeikä on pakko alentaa 45 vuoteen että ehtii hoitaa niitä vanhuksia. Ongelma on myös se että kaikilla ei ole lapsia, eikä lapsenlapsia, jotka hoitaisivat. 

Et ole kuullut että siivousta voi ostaa? Se on arvonlisäverotonta vanhuksille.  Kaupat tuovat ruokaostokset kotiin.  Hoivapalveluita voi ostaa, on kymmeniä yksityisiä yrityksiä joista voi ostaa mitä tarvitsee.  Kotitalousvähennyksen saa niistä ja siivouksesta.

Ja miten pient

Ei yksiön siivous maksa mielettömiä. Pärjääväthän nekin joilla ei ole lapsia.

Ja jos se työssäkäyvä ottaa palkattomia vapaita hänhän voi sensijaan maksaa ne ja saa. kotitalousvähennyksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat saa siis mennä hankeen nauttiin vanhuudestaan, ei kiinnosta, saman saavat kun antoivat meille.

Kyllähän säkin oot joskus vanhus, hoitaako sun lapset sua...

Vierailija
124/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä omaa kohtaloa. Olen eläkkeellä ja lapseton ja myös sisareni. Jäänkö sitten suureen kerrostaloon mätänemään, tuhoamaan uuden asunnon ja seikkalemaan öisin talvipakkasiin? Myös helppo kohde rikollisille.

Esim Helsingissä on löytyy 2 - 6 asuntoonsa kuollutta, joka viikko. Syntymä on kuolemantuomio ja kaikilla meillä on eri pituiset elämät. Ja elämää ei voi pidentää, mutta sitä voi aina lyhentää. Kukaan ei saa päättää päivistään, ne määrätään. Kun onnistuu hyväksymään nämä tosia asiat, ei murehdi omaa uhriasemaansa. 

Vierailija
125/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa, joten se siitä.

Eihän se vaadi kuin lakimuutoksen. Voidaan pakottaa joko hoitamaan itse tai maksamaan siitä että joku muu hoitaa.

Näinhän on monissa maissa.

Ei voida kumpaakaan ja molemmista pääsee kikkailemalla irti.

Höpsis. 

Höpsis vaan sinulle. Kun ei vain hoida tai maksa, miten se hoidetaan? Omat varat ja tulot siirretään ulottumattomiin ja tikkua ei laiteta ristiin.

Vai ihan ulottumattomiin siirrät tulosi 😀😀😀

Heh, oikeistohallitukset ovat luoneet tähän hyviä vaihtoehtoja, siis omaisuuden ja tulojen hukkaamiseen. Kerropa yksikin konkreettinen keino, millä saadaan jonkinlaiseen vastuuseen. Odotan.

Vierailija
126/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin miten se toimii noin suurimmassa osassa maailmaa? Tämä on hyvä esimerkki suomalaisesta 'hyvinvointivaltion' kierosta ajatusmaailmasta. Omat vanhemmat kuuluu jotenkin jännästi ensisijaisesti yhteiskunnan vastuulle, eikä niistä itse tarvitse välittää. Äiti-Suomi kyllä pitää huolen juu. On se jännä miten tämä kansakunta on mennyt niin totaalisen sekaisin, että vastuuta mistään ei tarvitsisi itse ottaa. Että yhteiskunta järkkää sulle työn, yhteiskunta katsoo että syöt tarpeeksi kasviksia, yhteiskunta antaa sulle viikkorahaa, yhteiskunta pitää huolen sun iäkkäistä vanhemmista ja niin edelleen.

Pohjoismaisen hyvinvointivaltion malli pohjautuu hyvin vahvasti siihen, että naiset käy töissä. Muualla maailmassa on tavallista että äiti jää kotiin hoitamaan lapsia ja sitten vanhuksia, myös perhe-etuudet on usein paremmat (esim perheverotus) eli perhe pystyy elämään yhden palkalla. 

Vierailija
127/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja työssäni kohtaan paljon vanhuksia. Nykyisessä menossa on paljonkin pielessä, mutta ihmettelen sitä, että todella vanhoja ihmisiä pidetään lähes väkisin hengissä. 

Yli 80-vuotiaat, usein jo huonokuntoiset ihmiset, hoidetaan agressiivisilla ja raskailla hoidoilla, joiden lopputulos on henkiin jääminen, mutta toimintakyky sairaalajakson jälkeen on entistäkin heikompi. Sitten on edessä kotiutumisrumba, kotihoidon palvelu on ehkä pari kertaa vuorokaudessa. Vanhus saa lääkkeet ja ruokaa, että pysyy hengissä edelleen, mutta elämänlaadusta ei tuossa kyllä voi puhua. 

Eli kuolla ei saa, mutta hoitoakaan ei ole sitten luvassa. Ihan nurinkurinen tilanne. 

Vanhukset ovat muuttuneet, aiemmin omatoimisuuttaan tarkasti ylläpitäneet, kohteliaat ja vaatimattomat 1920-luvulla tai sitä ennen syntyneet vanhat rouvat ja herrat ovat kuolleet. Tilalle on tullut todella vaativia, itsekeskeisiä ja itsekkäitä vanhoja ihmisiä, joille sairaala on kuin ravintola, jossa halutaan valita itse millaista palvelua milloinkin. Ei ymmärretä lainkaan, että osastolla on hoidossa 20 muutakin, ihan yhtä sairasta ja avuntarpeista ihmistä. Valitetaan kaikesta ja kaikista. 

Näitä on tulossa lisää koko ajan. 1950-luvulla syntyneet ovat vasta pääsemässä vauhtiin vanhenemisen ja sairastamisen suhteen. Kun heistä tulee todella huonokuntoisia ja muistamattomia on helvetti irti. 

Ja nämä pitäisi sitten itse kotona hoitaa? Oman työn lisäksi? 

Vierailija
128/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lapsia, eikä läheisiä.  Minut sitten voi kai jättää hoitamatta kun en itse enää pysty.   No ehkä en elä kovin vanhaksi niin kaikki voittavat.   

Jakamattomat ihmisoikeudet ja kansainvälisten sopimusten pilkuntarkka noudattaminen ei koske suomalaista vanhusta , eikä edes perustuslailliset oikeudet hoitoon ja turvaan ole niin tärkeää. 

Suomen vanhuksia ja eläkeläisiä on avoimesti haukuttu mediassa yli 20 vuotta. Jatkuva uutisvirta miten kauheaa on, kun ihmiset tulevat vanhaksi ja heille pitää maksaa eläkettä tai he tarvitsevat hoitoa sairauksiin. Oppi on selvästi mennyt perille: nuorempi polvi näkee vanhemmat ihmiset vain elementtinä, joka tulee mahdollisimman nopeasti poistaa maan päältä.

Kannattaisi muistaa, että me kaikki vanhenemme. Myös tässä ketjussa niiden, jotka eivät tikkua ristiin vanhempiensa eteen ole valmiita laittamaan. 

Asun maassa, jossa eutanasia on laillista ja oman tahdon voi ilmoittaa etukäteen myös mm. muistisairauden varalta. En aio olla hoitolaitoksessa tai kuormittaa ketään. Vain elämä, jossa on jotain laatua jäljellä on mielestäni elämisen arvoista. Lisäksi minulla on säästöjä pahan päivän ja vanhuuden varalle. Voin itse maksaa tarvitsemani palvelut eikä kenenkään tarvitse tulla siivoamaan ilmaiseksi kotiani.

Eiköhän monikin ole vanhenemistaan miettinyt jo erittäin hyvissä ajoin. Jos sinä et ole niin tehnyt älä kuitenkaan oleta, että muut eivät olisi asiaa ymmärtäneet ja siihen myös varautuneet. Koskee myös vapaaehtoisesti lapsettomia, jotka yleensä ovat miettineet asian perinpohjaisesti. Nykypäivänä harva nuori tähtää ensisijaisesti taakaksi lapsilleen, jotka ilmeisesti joskus tehtiin omiksi palvelijoiksi vanhuuden varalle.

Vierailija
129/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän täältä on saanut vuosikausia lukea että kuka teitä lapsettomia hoitaa? No ei kait kukaan mutta aina olette vedonneet siihen että omat lapset hoitaa ja huolehtii. Nyt kun se alkaa olla todellisuutta niin sekään ei ole hyvä. Päättäkää jo.

Vierailija
130/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkattoman rokulipäivän hinnalla maksaa kyllä siivouksen, hoivayrityksestä vanhuksen saattajan jne.  Vanhemmilleen ostetusta työstä saa itse kotitalousvähennyksen.  Jos ei ole muuttunut.

En ole tuo alkuperäinen kirjoittaja, mutta varmasti kymmenettä kertaa kirjoitan tämän saman kommentin: 

Mitään siivous- ja muitakaan palveluita ei ole ostettavissa kaikilla paikkakunnilla. Ei tarvitse mennä pienemmälle paikkakunnallae kovinkaan kauas maamme suurimmista kaupungeista. Kokemuksesta voin sanoa, että se kaupasta ei saa kotiinkuljetusta. Ja ne lähimmän kaupungin siivousfirmatkin ovat niin ylityöllistettyjä, etteivät lähden keikalle muutaman kymmenen kilometrin päähän. 

Ja ei, vanhempia ei voi pakottaa muuttamaan mihinkään, jos he eivät sitä halua. Usein siellä pienemmällä paikkakunnalla on paremmat mahdollisuudet saada lääkäriaikoja ja lopulta hoivakotipaikkakin kuin isommissa kaupungeissa.

Vierailija
131/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhustenhuolto ulkoistetaan lapsille, silloin eläkeikää pitää alentaa roimasti. Hoidan nyt yli 90 -vuotiaita vanhempiani ja työelämä ei jousta yhtään. Jos joudun viemään vanhempiani lääkäriin joudun ottamaan palkatonta vapaata, samoin kaikki muut päivät kun tarvitaan siivousta tai kaupassakäyntiä tai jotain muuta. Eläkeikä on pakko alentaa 45 vuoteen että ehtii hoitaa niitä vanhuksia. Ongelma on myös se että kaikilla ei ole lapsia, eikä lapsenlapsia, jotka hoitaisivat. 

Et ole kuullut että siivousta voi ostaa? Se on arvonlisäverotonta vanhuksille.  Kaupat tuovat ruokaostokset kotiin.  Hoivapalveluita voi ostaa, on kymmeniä yksityisiä yrityksiä joista voi ostaa mitä tarvitsee.  Kotitalousvähennyksen saa niistä ja siivouksesta.

Miksi vanhukset ei osta palveluja, ei ole lasten asia maksaa näitä.

Vierailija
132/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä omaa kohtaloa. Olen eläkkeellä ja lapseton ja myös sisareni. Jäänkö sitten suureen kerrostaloon mätänemään, tuhoamaan uuden asunnon ja seikkalemaan öisin talvipakkasiin? Myös helppo kohde rikollisille.

Esim Helsingissä on löytyy 2 - 6 asuntoonsa kuollutta, joka viikko. Syntymä on kuolemantuomio ja kaikilla meillä on eri pituiset elämät. Ja elämää ei voi pidentää, mutta sitä voi aina lyhentää. Kukaan ei saa päättää päivistään, ne määrätään. Kun onnistuu hyväksymään nämä tosia asiat, ei murehdi omaa uhriasemaansa. 

Oman uhriaseman jankkaamisen asemesta jokaisen meistä pitäisi miettiä, miten itse kohtelemme ja autamme muita. Kun peilin sijaan katseleekin ympärilleen, saattaa jopa saada itselleen ammatin. Ihminen pärjää toisten tarpeiden täyttämisestä. Ei sillä, että odottaa muiden täyttävän juuri minun narsistiset ja nirsot tarpeeni.

- Sari, kotipalvelu yrittäjä, nuorten tukihenkilö ja yksinäisten ystävä

Vierailija
133/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat saa siis mennä hankeen nauttiin vanhuudestaan, ei kiinnosta, saman saavat kun antoivat meille.

Kyllähän säkin oot joskus vanhus, hoitaako sun lapset sua...

Kyllä ja en todellakaan odota että lapseni hoitaa minut.

Vierailija
134/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt epätoivoisesti saada apua äidilleni hyvinvointialueelta, mutta alkaa olla keinot vähissä. Asun itse 3 h ajomatkan päässä, joten en voi olla joka hetki äitini luona. Minulla on työ ja perhe täällä, muuttaminen ei ole vaihtoehto, enkä myöskään halua irtisanoutua työstäni. Olen tehnyt huoli-ilmoituksia, soittanut ikäihmisten neuvontaan ja törmään aina byrokratiaan/hyvinvointialueiden rahan puutteeseen/ihmisen itsemääräämisoikeuteen. Kun selvästikin apua vailla oleva henkilö kääntää mustan valkoiseksi sosiaalityöntekijöiden käynnillä, niin minkäs sitä sitten voi, koska itsemääräämisoikeus. Väsyttää ja v****aa koko tilanne.

Vierailija
135/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset asuvat usein satojen kilometrien päässä lapsuuden kotipaikkakunnistaan. Käyvät itse töissä ja huolehtivat lapsistaan. Ei hoitokotikunnossa olevaa vanhusta pysty työssäkäyvä hoitamaan. Vanhus nukkuu ja valvoo ihan miten sattuu vuorokauden ajasta piittaamatta. 

Vierailija
136/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja ja työssäni kohtaan paljon vanhuksia. Nykyisessä menossa on paljonkin pielessä, mutta ihmettelen sitä, että todella vanhoja ihmisiä pidetään lähes väkisin hengissä. 

Yli 80-vuotiaat, usein jo huonokuntoiset ihmiset, hoidetaan agressiivisilla ja raskailla hoidoilla, joiden lopputulos on henkiin jääminen, mutta toimintakyky sairaalajakson jälkeen on entistäkin heikompi. Sitten on edessä kotiutumisrumba, kotihoidon palvelu on ehkä pari kertaa vuorokaudessa. Vanhus saa lääkkeet ja ruokaa, että pysyy hengissä edelleen, mutta elämänlaadusta ei tuossa kyllä voi puhua. 

Eli kuolla ei saa, mutta hoitoakaan ei ole sitten luvassa. Ihan nurinkurinen tilanne. 

Vanhukset ovat muuttuneet, aiemmin omatoimisuuttaan tarkasti ylläpitäneet, kohteliaat ja vaatimattomat 1920-luvulla tai sitä ennen syntyneet vanhat rouvat ja herrat ovat kuolleet. Tilalle on tullut todella vaativia, itsekeskeisiä ja itsekkäitä v

Mä olen sairaalahuoltaja, liian uupunut kirjoittaaksesi pitkästi ja taas menossa iltaan tuollaiseen vaatijahelvettiin, jossa yksi käsi- ja jalkaparini ei enää riitä mitenkään muuhun kuin pahimpien tulipalojen sammuttamiseen. Eilen pullat olivat liian ohuiksi viipaloituja ja eikö kukaan voisi mennä katsomaan varastosta matalampaa sänkyä? Voivoi, ei voi. Allekirjoitan kirjoituksesi muutoksista. Minusta on tullut työn myötä ihmisvihaaja, onneksi lapsi on jo aikuinen ja vanhat vanhemmat ehtivät toivottavasti kuolla ennen joutumistaan enemmän hoivan tarpeeseen. Minulta sitä ei saa enää näiden loputtomien tarvitsijoiden jälkeen.

Vierailija
137/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kannattaisi muistaa, että me kaikki vanhenemme. Myös tässä ketjussa niiden, jotka eivät tikkua ristiin vanhempiensa eteen ole valmiita laittamaan. "

Niin?

Moni, joka ei ole siihen valmiita, oletettavasti ajattelee itsensä kohdalla samoin, eikä odotakaan sitä.

Monia on vanhemmat kohdelleet huonosti ja julmasti. Ja nämä kohdellut sitten kohdelleet omia lapsiaan lempeydellä ja rakkaudella. Odotusarvo vasteelle on ihan eri lähtökohtainen.

Moni ei voi. Koska ei vain ole terveydellisiä tai taloudellisia resursseja siihen. Pitäisikö uhrata omakin henki? Sairasta, jos niin. Mielisairasta, että alenevan polvensa kykenisi uhraamaan moni.

Moni, joka noin ajattelee, ettei "tikkua ristiin", niin ei itse aokaan jäädä omaisten/yhteiskunnan kiviriipaksi jopa tilkuttoman pitkäksi ajaksi. Tehdään hoitotahtoja, kun halutaan kuolla luonnollisesti, eikä niin, että pidetään luonnottomasti hengissä lääkkein ja tehohoidoin ja ympärivuorokautisesti ja resursseista piittaamatta. Moni on aikanaan valmis eutanasiaan, jos se sallitaan. Oletettavasti ollut jo pitkään vaietustikin. Sen johtopäätöksen voi tehdä siitä, että joka toinen päivä yksi eläkeikäinen tkee itsemurhan.

Moni varautuu etukäteen taloudellisesti, että on sitten aikanaan varaa ostaa hoiva ostopalveluna. Itse valitsemaltaan tarjoajalta.

Vierailija
138/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istut nyt pasiivisena asunnossasi ja odotat yhteiskuntaan pelastamaan sinut valkealla ratsullaan yksinäisen kuoleman ikeen alta? 

Vierailija
139/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten käy niiden, joilla on vain poikia? 

Entä heidän, joilla ei ole lainkaan lapsia? Tai heidän, joiden lapset ovat sairaita tai vammaisia.

Eiköhän näille pidä tarjota eutanasia. Valtion pitäisi panostaa hedelmöityshoitoihin, jos jotain tällaista mielisivät tehdä. Niihin pääsy on ollut tähän asti liian rajattua. Kuinka paljon lapsia menetettiinkään, kun itsellisiä naisia ei vielä 5 vuotta sitten suostuttu hoitamaan? Paljolti huonon terveydenhuollon syytä, että liian monella lapsimäärä on jäänyt haluttua pienemmäksi.

Vierailija
140/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka huolehtii meistä yksinäisistä? Onko köysi ainoa pelastus?

No esimerkiksi Virossa, jos vanhuksella ei ole jälkeläisiä eikä puolisoa eikä riittävästi rahaa maksaa edes kelvollisesta hoidosta itse, niin sellaiset laitetaan kyllä julkiseen vanhainkotiin, mutta ne ovatkin sitten todella hirveitä paikkoja. 

Onko siellä kylmä talvella? Onko ruoka huonoa? Pidetäänkö vanhuksia nälässä? Kohteleeko henkilökunta asukkaita ilkeästi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi