Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhustenhoito aiotaan ulkoistaa heidän lapsilleen

Vierailija
28.01.2025 |

Nyt jo uutisissa on alettu valmistelemaan ihmisiä tähän, että kukaan muu ei heitä tule hoitamaan. Mietin vain, että miten tämä tulee toimimaan, kun työelämä ei ole valmis joustamaan yhtään mistään ja asunnot ovat jatkuvasti entistä pienempiä?

Kommentit (405)

Vierailija
81/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne lapset, jotka vanhemmat ovat traumatisoineet. Vastuusta pääsisi irti lääkärintodistuksella...

Ei pääse, mitta rahalla pääsee. 

Vierailija
82/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani kuuluivat siihen sukupolveen joka sodan jälkeen rakensi hyvinvointi-Suomen. Onneksi isä ehti jättää tämän maailman jo ennen orvon hallitusta ja äitikään ei ehtinyt siitä mitään tajuamaan, sen verran oli jo dementti. 

Omastas puolestani en niin välitä, toisaalta kun minä oikeaisen koipeni on pahin vanhusruuhka jo takanapäin, katsotaan sitten riittääkö ketään hoitamaan. Onhan tässä melkein eläkeikään päästy ja vielä jaksaa hyvin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hoitaa, mutta sitten en maksa veroja. Vain idiootti maksaa korkeita veroja saaden vastikkeena nollapalvelut, tiet kuin Venäjällä, porsastelevan johto- ja päättäjäportaan sekä pilipalitehtäviin palkatut julkisen sektorin kuppaajat. Terveisin veronmaksaja

Vierailija
84/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa, joten se siitä.

Eihän se vaadi kuin lakimuutoksen. Voidaan pakottaa joko hoitamaan itse tai maksamaan siitä että joku muu hoitaa.

Näinhän on monissa maissa.

Ei voida kumpaakaan ja molemmista pääsee kikkailemalla irti.

Höpsis. 

Vierailija
85/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kylläkään pysty rikkinäisen kropan vuoksi hoitamaan ketään fyysisesti huonokuntoista. Vaihtolava? Olisiko jollain vaikka fyysisesti terve muistsairas, niin vaihtaisin fyysisesti apua tarvitsevan, mutta teräväpäisen äitini siihen.

Pystytkö rikkinäisen kroppasi kanssa juoksemaan muistisairaan perässä ja etsimään häntä öisin milloin mistäkin? Pystytkö korjaamaan hänen tekemiään tuhoja kun hän innostuu laittamaan ruokaa?  Tai innostuu tekemään muita töitä ja unohtaa kaiken puolitiehen? Tai tekee jotain todella outoa, esim paistaa likapyykkiä uunissa tai laskee litratolkulla vettä lattialle..

Vierailija
86/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio kerää veroja mutta mitään ei enää saa vastineeksi , mihin rahat menee? 

Samaa olen miettinyt. Mihin kaikki verot ja ennätyssuuret lainat menevät? Miksi hallitus ei kerro taloudenpidosta mitään?

Rahaa palaa kaikkiin ulkomaiden apuprojekteihin, kun on sitouduttu jotain Afganistaniakin jälleenrakentamaan kymmeniksi vuosiksi. Joku taas tulee ja räjäyttää siellä kaiken maan tasalle, mutta me mennään jälleen apuun. Ukraina on seuraava kohde. Lisää tulee.

Afrikan nälänhätää ollaan hoidettu monessa sukupolvessa uutterasti ja tänne rahdataan lisäksi porukkaa täysylläpidolle vuosi vuodelta enemmän vaan. Ruokittavia suita riittää. Muut ensin, aina.

Korruptoitunut Suomi on kuin musta aukko.

Vierailija
87/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se vaadi kuin lakimuutoksen. Voidaan pakottaa joko hoitamaan itse tai maksamaan siitä että joku muu hoitaa.

Höpsis. 

Höpsis vaan sinulle. Kun ei vain hoida tai maksa, miten se hoidetaan? Omat varat ja tulot siirretään ulottumattomiin ja tikkua ei laiteta ristiin.

Vierailija
88/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhustenhuolto ulkoistetaan lapsille, silloin eläkeikää pitää alentaa roimasti. Hoidan nyt yli 90 -vuotiaita vanhempiani ja työelämä ei jousta yhtään. Jos joudun viemään vanhempiani lääkäriin joudun ottamaan palkatonta vapaata, samoin kaikki muut päivät kun tarvitaan siivousta tai kaupassakäyntiä tai jotain muuta. Eläkeikä on pakko alentaa 45 vuoteen että ehtii hoitaa niitä vanhuksia. Ongelma on myös se että kaikilla ei ole lapsia, eikä lapsenlapsia, jotka hoitaisivat. 

Vierailija
89/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nuori pääsee työelämään kiinni vasta yli 30 vuotiaana ja uskaltaa tehdä lapsia vasta sitten. Pahimmillaan vaihtaa vaippoja sekä vanhemmilleen että lapsilleen.

Samat mummojen lapset jättävät omien lasten hankinnan väliin eihän niitä tarvita, koska hyvinvointivaltio huolehtii kaikista vanhuksista. Niin ja liito-oravat hoitaa vanhukset, lapset jätetään tekemättä myös ilmastosyistä.

Vierailija
90/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin hoitaa, mutta sitten en maksa veroja. Vain idiootti maksaa korkeita veroja saaden vastikkeena nollapalvelut, tiet kuin Venäjällä, porsastelevan johto- ja päättäjäportaan sekä pilipalitehtäviin palkatut julkisen sektorin kuppaajat. Terveisin veronmaksaja

Hehheh, miten valitset olla maksamatta veroja? Olet ehkä yrittäjä. No et ole sitten kauaa. 

Vierailija
91/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka huolehtii meistä yksinäisistä? Onko köysi ainoa pelastus?

Vierailija
92/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. 

Höpsis vaan sinulle. Kun ei vain hoida tai maksa, miten se hoidetaan? Omat varat ja tulot siirretään ulottumattomiin ja tikkua ei laiteta ristiin.

Vai ihan ulottumattomiin siirrät tulosi 😀😀😀

Kuule kyllä keinoja löytyy laittaa sinut vastuuseen, jos niin halutaan. 

Vierailija
93/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lapsia, eikä läheisiä.  Minut sitten voi kai jättää hoitamatta kun en itse enää pysty.   No ehkä en elä kovin vanhaksi niin kaikki voittavat.   

Jakamattomat ihmisoikeudet ja kansainvälisten sopimusten pilkuntarkka noudattaminen ei koske suomalaista vanhusta , eikä edes perustuslailliset oikeudet hoitoon ja turvaan ole niin tärkeää. 

Suomen vanhuksia ja eläkeläisiä on avoimesti haukuttu mediassa yli 20 vuotta. Jatkuva uutisvirta miten kauheaa on, kun ihmiset tulevat vanhaksi ja heille pitää maksaa eläkettä tai he tarvitsevat hoitoa sairauksiin. Oppi on selvästi mennyt perille: nuorempi polvi näkee vanhemmat ihmiset vain elementtinä, joka tulee mahdollisimman nopeasti poistaa maan päältä.

Vierailija
94/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio kerää veroja mutta mitään ei enää saa vastineeksi , mihin rahat menee? 

Samaa olen miettinyt. Mihin kaikki verot ja ennätyssuuret lainat menevät? Miksi hallitus ei kerro taloudenpidosta mitään?

Valtion kirjanpito pitäisi olla reaaliaikaisesti kaikkien katsottavissa.

Ongelma meidän tilanteessa on se, että liian moni ihminen on jo riippuvainen valtiosta, joko työntekijänä julkisella sektorilla, ja/tai tukien saajana. Julkinen sektori käyttää noin 60 % yhteiskunnan tuloista.

Yhteiskunta on maksanut opintoni ja palkkani lähes koko uran ajan. Nykyään Turun yliopistossa ja aiemmin Sitrassa, Suomen Pankissa sekä Valtion taloudellisessa tutkimuskeskuksessa. Työt elinkeinoelämän tutkimuslaitoksessa siinä välissä li

Julkisella sektorilla töissä olevat maksavat myös palkastaan veroa, mikä aluksi kuulostaa oudolta, kun paikka kerran tulee verorahoista. Mutta ideana on, että raha kiertää.  

Vierailija
95/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin mä sotelta ottaa loparit jos saan sen verran tukia, että voin hoitaa omia vanhempia ja saan omaa talolainaa maksettua ja voin ruokkia kaksi lastani. Tai pysyn 3 vuorotyössä ja maksan palkallani lainaani. Ja tosin vanhempani ovat eronneet kymmeniä vuosia sitten. Pitääkö vaan juosta kahdessa paikassa hoivaamassa vai pitääkö ne ottaa saman katon alle asumaan? Niin ja omat pienet lapset. Joo,pää hajoaa mulla jo ajatuksesta. En naisena halua nähdä isääni alasti, kuka sen vaipat vaihtaa? 

Vierailija
96/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hoidan ALS äitiä ja Alzheimer isää. Kyllä se onnistuu jos vaan haluaa. Helppoa se ei toki ole kun vaativat 24 h valvontaa ja apua. Toinen vaihtoehto on jättää ne kaksistaan sinne kuolemaan, sitä en pystyisi tehdä. Mitään hoivakotia ei ole, sanoivat jo että kotiin hoidetaan. Tai siis jätetään hoitamatta.

Vierailija
97/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on syöpä, joten kuolen ennen jäljellä olevaa vanhempaani.

Kuka hoitaisi minua? Tällä hetkellä minä masentuneena ja sairaana käyn töissä, hoidan lapseni, een kaikki kotityöt, kun mies ei niitä tee, ja lisäksi hyysään toimintakykyistä, vuosikymmeniä eläkkeellä lomaillutta suurten ikäluokkien  vanhempaani.

N55

Sun kannattaisi varmaan erota, ei mies sinua tule auttamaan, kun voimasi ehtyvät. Saisit yhteiskunnalta apua. Vielä se on kuitenkin mahdollista.

Surulliselta kuulostaa tilanteesi. Toivoa tulevaan!

Tuossa tilanteessa voisi myös huoletta myrkyttää sen miehen. Anteeksi, ehkä.

Pitäisi löytää idioottivarma keino. Riittävä leskeneläke saattaisi muuttaa tilanteen. Ehkä...

Vierailija
98/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi Virossa, jos vanhuksella ei ole jälkeläisiä eikä puolisoa eikä riittävästi rahaa maksaa edes kelvollisesta hoidosta itse, niin sellaiset laitetaan kyllä julkiseen vanhainkotiin, mutta ne ovatkin sitten todella hirveitä paikkoja. 

Vierailija
99/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa yksinäisenä mihin itse joutuu sitten kun en enää itsestäni kykene huolehtimaan.

Vierailija
100/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. 

Moni tosiaan varmaan esimerkiksi muuttaisi ulkomaille ja vastuu todennäköisesti päättyisi siihen vähintään käytännössä. Saksassa, missä tällainen vastuu on ymmärtääkseni olemassa, vanhuksia on lehtijuttujen perusteella laitettu hoitoon Puolaan (koska se on halvempaa niille lapsille). Suomalaisten ostovoima on heikko, joten monen vanhemmat saisivat tyytyä johonkin Romaniaan, ellei sekin ole elintason nousun myötä liian kallis kuten esimerkiksi Viro taitaa jo olla. Onko tämä sitten vanhusten etu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän