Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhustenhoito aiotaan ulkoistaa heidän lapsilleen

Vierailija
28.01.2025 |

Nyt jo uutisissa on alettu valmistelemaan ihmisiä tähän, että kukaan muu ei heitä tule hoitamaan. Mietin vain, että miten tämä tulee toimimaan, kun työelämä ei ole valmis joustamaan yhtään mistään ja asunnot ovat jatkuvasti entistä pienempiä?

Kommentit (405)

Vierailija
41/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuspalveluita ollaan ajamassa kovilla saksilla alas, joten... 

Vanhukset jää heitteille.

Vierailija
42/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtio kerää veroja mutta mitään ei enää saa vastineeksi , mihin rahat menee? 

Tämä alkaa nyt oikeasti olla pelottavaa. Onko entinenyhteuiskuntamme kokonaan lopetettu? Veroja on aina perusteltu sillä, että niiden avulla ylläpidetään kouluja, sairaaloita, maanteitä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule toimimaan. Suurin osa ei halua, asuu liian kaukana ja työelämäkään ei tule tässä joustamaan. Käytännössä suurin osa ikäkkäistä jäisi heitteille, mikä lienee idean tarkoituskin. Kukaan järkevä ei tuhoa työuraansa tällaisen takia eikä suurimmalla osalla talous edes kestäisi sitä. Esimerkiksi itse asun sen verran kaukana, että käyn Suomessa noin neljän vuoden välein, siinä ei oikein hoidella ketään.

"Mielenkiintoista", että tutkimuksessa halukkaimpia hoitamaan olivat nuoret miehet, joille asia ei ole lainkaan ajankohtainen ja vielä niin, että hoitovastuu on on kuitenkin naisilla. Toisten puolesta on kuitenkin paha luvata mitään.

Vierailija
44/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli käytännössä siis naisille. Suomessa yhteiskunnan julkinen ja yksityinen hoito- ja hoivavastuu on käytännössä naisten vastuulla. 

Vierailija
45/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidan samalla tasolla kuin olen itse saanut lapsena hoivaa. Ihan turha odottaa, että lapsi hoitaisi vamhempaa, joka ei ole aikanaan hoitanut häntä.

Suomessa vihataan vanhuksia panemalla ne julkisiin ja yksityisiin hoitokoteihin kostoksi omista lapsuudentraumoistamme. 

Vierailija
46/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa ollaan täälläkin pohdittu. Isot verot kaikesta ja isot eläkemaksut, silti ei ole eläkettä tulossa, ei hoitoa vanhemmille eikä itselle ja mikään ei enää toimi.

Vierailija
47/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä alkaa nyt oikeasti olla pelottavaa. Onko entinenyhteuiskuntamme kokonaan lopetettu? Veroja on aina perusteltu sillä, että niiden avulla ylläpidetään kouluja, sairaaloita, maanteitä jne.

Nythän ne alkaa enenevässä määrin mennä puolustusmenoihin. 

Vierailija
48/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten käy niiden, joilla on vain poikia? 

Mitä tarkoitat? Tarkoitatko että omien vanhempien tai ylipäätään vanhusten hoitaminen olisi vain naisten velvollisuus? Tiedoksesi: ei ole. 

Vierailija
49/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuspalveluita ollaan ajamassa kovilla saksilla alas, joten... 

Vanhukset jää heitteille.

Jep, ainakin ne joilla ei ole a) runsaasti rahaa ja/tai b) sellaisia lapsia joilla on mahdollisuus ja halu auttaa. Eli aika monet. 

Vierailija
50/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritystukiin ja puolustuskuluihin.

Vierailija
51/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on syöpä, joten kuolen ennen jäljellä olevaa vanhempaani.

Kuka hoitaisi minua? Tällä hetkellä minä masentuneena ja sairaana käyn töissä, hoidan lapseni, een kaikki kotityöt, kun mies ei niitä tee, ja lisäksi hyysään toimintakykyistä, vuosikymmeniä eläkkeellä lomaillutta suurten ikäluokkien  vanhempaani.

N55

Sun kannattaisi varmaan erota, ei mies sinua tule auttamaan, kun voimasi ehtyvät. Saisit yhteiskunnalta apua. Vielä se on kuitenkin mahdollista.

Surulliselta kuulostaa tilanteesi. Toivoa tulevaan!

Vierailija
52/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti oikeesti alettaisiin miettiä, että mitä tämä kaikki vaatii. Kuka jää pois töistä hoitamaan muistisairasta ja karkailevaa vanhusta? Vanhuksen hoito ei onnistu edes etätyön ohella. Kuinka tehokas työntekijä olet, jos olet herännyt palauttamaan vanhuksen sänkyyn kymmenen kertaa yön aikana? Rauhoittavilla lääkkeillä tahtoo olla sivuvaikutuksena se, että vanhus ei pääse lainkaan liikkeelle, joten kotona hoitaminen on mahdotonta. Kuka työnantaja suostuu siihen, että Anna/Pekka 55 v joutuu keskeyttämään tiimipalaverin teamsissa, kun äiti karkaa ulko-ovesta tai isä sotkee itsensä ulosteella. 

Ja Suomessa on samaan aikaa työntekijäpula ja ulkomaisia osaajia pitäisi saada houkuteltua maahan. 

Syntyvyyttä tämä ei ainakaan nosta. Kuka nuori aikuinen enää haluaa tehdä lapsia, jos on nähnyt kotona vanhempansa menettävän työpaikkansa, terveytensä tai järkensä vanhuksen hoitamisen takia.

Vierailija
53/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kylläkään pysty rikkinäisen kropan vuoksi hoitamaan ketään fyysisesti huonokuntoista. Vaihtolava? Olisiko jollain vaikka fyysisesti terve muistsairas, niin vaihtaisin fyysisesti apua tarvitsevan, mutta teräväpäisen äitini siihen.

Vierailija
54/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Mihin kaikki verot ja ennätyssuuret lainat menevät? Miksi hallitus ei kerro taloudenpidosta mitään?

Vierailija
55/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidan samalla tasolla kuin olen itse saanut lapsena hoivaa. Ihan turha odottaa, että lapsi hoitaisi vamhempaa, joka ei ole aikanaan hoitanut häntä.

Suomessa vihataan vanhuksia panemalla ne julkisiin ja yksityisiin hoitokoteihin kostoksi omista lapsuudentraumoistamme. 

Niin makaa kuin petaa, kannattaa miettiä miten lapsiaan ja nuorempia sukupolvia muutenkin kohtelee. 

Vierailija
56/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, eikä läheisiä.  Minut sitten voi kai jättää hoitamatta kun en itse enää pysty.   No ehkä en elä kovin vanhaksi niin kaikki voittavat.   

Jakamattomat ihmisoikeudet ja kansainvälisten sopimusten pilkuntarkka noudattaminen ei koske suomalaista vanhusta , eikä edes perustuslailliset oikeudet hoitoon ja turvaan ole niin tärkeää. 

Vierailija
57/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhestenpalveluista säästetään 140 miljoonaa lisää entisten säästöjen lisäksi joten tuo lasku siirtyy suoraan heidän lapsilleen maksettavaksi.

Professorin mukaan säästösumma on järkyttävä, sillä palvelut ovat jo nyt riittämättömät.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/74-20136057

Vierailija
58/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa, joten se siitä.

Heitteillejätöstä syyte jos ei hoida.

Ihan se ja sama. Meidät olisi massahuostaanotettu aikanaan nykystandardeilla. Hoidan samalla tasolla vanhempaa kuin hän minua, kun hänen juridinen velvollisuutensa oli. Eli elossaolevaa en yhtään. 

Vierailija
59/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tätä jo pitkään, koska hoidan työkseni vanhuksia. Lähinnä siltä kannalta, että miksi ihmisen pitää elää niin pitkään, että hän jää vuosiksi toisten, olipa se nyt omaiset ja/tai yhteiskunta, vaivoiksi? Ja lisäksi tiedän hoitajana etteivät ne ihan viimeiset vuodet ole useinkaan mitenkään laadukkaita.

Se on ihan ok ja normaalihommaa että autetaan vanhempia esim asioinnissa yms, mutta elämän loppupäässä se on valitettavasti jatkuvaa harhaa ja eritteillä sotkemista, jopa aggressiivisuutta. Hoida siinä sitten omakin elämäsi. 

Mun potilaiden/asiakkaiden omaiset ovat usein niin väsyneitä etteivät he jaksa eivätkä halua tulla enää katsomaankaan omaisiaan ja haluaisin, että tästä puhuttaisiin enemmän. Ei pidä enää moralisoida että "vanhusten hoito on lasten velvollisuus". Se vaan on niin rankkaa, kun vanhukset elävät niin vanhoiksi ja muistisairaus ehtii mennä todella pitkälle.

Itse teen hoitotahdon.

Vierailija
60/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saajia on enemmän kuin maksajia. 

Sotien jälkeinen hyvinvointiyhteiskuntaprojektihan nojasi siihen että elättejä on erittäin vähän elättäjiin nähden. Eläkeläisiä esim ajateltiin olevan kerrallaan niin vähän että mitättömän pieni eläkemaksu riittäisi kattamaan eläkemenot.

Demografisen muutoksen jälkeen ongelmaksi tuli moraalinen muutos, elätiksi jäämisestä tuli hyväksyttävää ja joissain piireissä jopa ihailtavaa. Viimeisin piirre murroksessa on se, että elättejä suorastaan aktiivisesti hankitaan ulkomaita myöten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi