Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhustenhoito aiotaan ulkoistaa heidän lapsilleen

Vierailija
28.01.2025 |

Nyt jo uutisissa on alettu valmistelemaan ihmisiä tähän, että kukaan muu ei heitä tule hoitamaan. Mietin vain, että miten tämä tulee toimimaan, kun työelämä ei ole valmis joustamaan yhtään mistään ja asunnot ovat jatkuvasti entistä pienempiä?

Kommentit (405)

Vierailija
61/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio kerää veroja mutta mitään ei enää saa vastineeksi , mihin rahat menee? 

Samaa olen miettinyt. Mihin kaikki verot ja ennätyssuuret lainat menevät? Miksi hallitus ei kerro taloudenpidosta mitään?

Valtion kirjanpito pitäisi olla reaaliaikaisesti kaikkien katsottavissa.

Vierailija
62/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno idea. Muutetaan ympäri Suomea ja välillä ulkomaillekin töiden perässä ja roikotetaan niin lapset kuin ikääntyneet vanhemmatkin mukana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on syöpä, joten kuolen ennen jäljellä olevaa vanhempaani.

Kuka hoitaisi minua? Tällä hetkellä minä masentuneena ja sairaana käyn töissä, hoidan lapseni, een kaikki kotityöt, kun mies ei niitä tee, ja lisäksi hyysään toimintakykyistä, vuosikymmeniä eläkkeellä lomaillutta suurten ikäluokkien  vanhempaani.

N55

Sun kannattaisi varmaan erota, ei mies sinua tule auttamaan, kun voimasi ehtyvät. Saisit yhteiskunnalta apua. Vielä se on kuitenkin mahdollista.

Surulliselta kuulostaa tilanteesi. Toivoa tulevaan!

Tuossa tilanteessa voisi myös huoletta myrkyttää sen miehen. Anteeksi, ehkä.

Vierailija
64/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkkäiden palveluissa tapahtuu muutos, joka on tutkijan mielestä katastrofi - katso oman alueesi tilanne

Asiantuntijoiden mukaan hoivapaikkojen väheneminen on suuri heikennys eikä välttämättä tuota tavoiteltuja säästöjä.

https://yle.fi/a/74-20094862

Vierailija
65/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopu sijaa antaa. Vauvakin mahtuu äidin kokoiseen tilaan, niin miksei vanhuskin. Jos vanhus on kiintyneempi tavaroihinsa, omaa ison egon tai on vahingollinen, niin sitten järjestänee itse omat asiansa

Vierailija
66/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nuori pääsee työelämään kiinni vasta yli 30 vuotiaana ja uskaltaa tehdä lapsia vasta sitten. Pahimmillaan vaihtaa vaippoja sekä vanhemmilleen että lapsilleen.

Vierailija
67/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritystukiin ja puolustuskuluihin.

Korruptioon

Vierailija
68/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Mihin kaikki verot ja ennätyssuuret lainat menevät? Miksi hallitus ei kerro taloudenpidosta mitään?

Kirjanpito ei ole koskaan reaaliajassa.

Vierailija
69/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Ei tällaisia aikomuksia missään virallisena ole. Joku yksittäinen poliitikko saattanut heittää ehdotuksen, mutta minkäänlaista vakavaa harkintaa siitä ei ole. Eihän se sovi yhteen sen kanssa, että kansan työllisyysastetta pitäisi nostaa."" Meille ei kaikkea kerrota mitä virkamihet ja naiset suunnittelee.

Kyllä tästä on jo pitkään puhuttu että vanhusten hoito jää omaisten harteille, miksi sitten sotealueilla lopetetaan vanhusten hoitopaikkoja ja suljetaan valtavasti hoitolaitoksia.

Minne ne hoitoa tarvitsevat vanhukset jotka eivät enää kykene itsetään huolehtimaan sitten laitetaan, huutolaisiksiko niikuin joskus historiassa on tehty.

Vierailija
70/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on syöpä, joten kuolen ennen jäljellä olevaa vanhempaani.

Kuka hoitaisi minua? Tällä hetkellä minä masentuneena ja sairaana käyn töissä, hoidan lapseni, een kaikki kotityöt, kun mies ei niitä tee, ja lisäksi hyysään toimintakykyistä, vuosikymmeniä eläkkeellä lomaillutta suurten ikäluokkien  vanhempaani.

N55

Sun kannattaisi varmaan erota, ei mies sinua tule auttamaan, kun voimasi ehtyvät. Saisit yhteiskunnalta apua. Vielä se on kuitenkin mahdollista.

Surulliselta kuulostaa tilanteesi. Toivoa tulevaan!

Tuossa tilanteessa voisi myös huoletta myrkyttää sen miehen. Anteeksi, ehkä.

Vankilassa on sitä paitsi hyvä hoito, paremmat olot kuin vanhuksilla hoivakodeissa. 

Vierailija
71/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi omaista jo autellut elämän loppuun (äiti ja täti). Täytyy sanoa että onneksi ei ole enää muita ole, kun isä ei minuun mitään yhteyttä pidä ja asuu 300 km päässä. Saa ihan itse järjestellä asiansa.

Vierailija
72/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidan samalla tasolla kuin olen itse saanut lapsena hoivaa. Ihan turha odottaa, että lapsi hoitaisi vamhempaa, joka ei ole aikanaan hoitanut häntä.

Suomessa vihataan vanhuksia panemalla ne julkisiin ja yksityisiin hoitokoteihin kostoksi omista lapsuudentraumoistamme. 

Jospa toimisi pelotteena edes muutamalle lasten pahoinpitelijälle tms. huonolle vanhemmalle, niin hyvä juttu. 

Vierailija
73/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne lapset, jotka vanhemmat ovat traumatisoineet. Vastuusta pääsisi irti lääkärintodistuksella...

Vierailija
74/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

""Ei tällaisia aikomuksia missään virallisena ole. Joku yksittäinen poliitikko saattanut heittää ehdotuksen, mutta minkäänlaista vakavaa harkintaa siitä ei ole. Eihän se sovi yhteen sen kanssa, että kansan työllisyysastetta pitäisi nostaa."" Meille ei kaikkea kerrota mitä virkamihet ja naiset suunnittelee.

Kyllä tästä on jo pitkään puhuttu että vanhusten hoito jää omaisten harteille, miksi sitten sotealueilla lopetetaan vanhusten hoitopaikkoja ja suljetaan valtavasti hoitolaitoksia.

Minne ne hoitoa tarvitsevat vanhukset jotka eivät enää kykene itsetään huolehtimaan sitten laitetaan, huutolaisiksiko niikuin joskus historiassa on tehty.

He jäävät kotiin kuolemaan.

Vierailija
75/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa, joten se siitä.

Eihän se vaadi kuin lakimuutoksen. Voidaan pakottaa joko hoitamaan itse tai maksamaan siitä että joku muu hoitaa.

Näinhän on monissa maissa.

Vierailija
76/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mullapa ei viisikymppisenä ole enää kuin 90v isäni hengissä joten ei haittaa .

Milloin ehdit häntä hoitaa? On vissiin sen verta vetreä vielä, ettei juuri tarvitse?

Siskot on eläkkeellä ja asuvat lähellä joten he hoitavat. Itse soittelen ja osallistun rahallisesti.

Unohdin kirjoittaa, että minä en ainoastaan 'osallistu' rahallisesti läheisteni auttamiseen, vaan myös yksin elätän itseni ja lapseni ja osittain miestä.

Silti minun odotetaan hoitavan kaikki hoiva- ja kotityöt myös käytännössä.

N55, syöpä

"marttyyri puhui"

Vierailija
77/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä alkaa nyt oikeasti olla pelottavaa. Onko entinenyhteuiskuntamme kokonaan lopetettu? Veroja on aina perusteltu sillä, että niiden avulla ylläpidetään kouluja, sairaaloita, maanteitä jne.

Onko meille syntynyt jonkinlainen oligarggi-yhteiskunta, jossa hyväuskoisilta kansalaisilta viedään kovalla työllä ansaitut rahat uskottelemalla, et ne palautuvat palveluina takaisin kansalaisen hyödyksi?

Vierailija
78/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma meidän tilanteessa on se, että liian moni ihminen on jo riippuvainen valtiosta, joko työntekijänä julkisella sektorilla, ja/tai tukien saajana. Julkinen sektori käyttää noin 60 % yhteiskunnan tuloista.

Yhteiskunta on maksanut opintoni ja palkkani lähes koko uran ajan. Nykyään Turun yliopistossa ja aiemmin Sitrassa, Suomen Pankissa sekä Valtion taloudellisessa tutkimuskeskuksessa. Työt elinkeinoelämän tutkimuslaitoksessa siinä välissä lienee ainoa, joka ei ollut osa julkista sektoria.

Niiltä kerätyistä maksuista sitten piakkoin katetaan myös eläkkeeni. Joten aika paljon mielestäni saan verorahojen vastineeksi.

Vierailija
79/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidan samalla tasolla kuin olen itse saanut lapsena hoivaa. Ihan turha odottaa, että lapsi hoitaisi vamhempaa, joka ei ole aikanaan hoitanut häntä.

Suomessa vihataan vanhuksia panemalla ne julkisiin ja yksityisiin hoitokoteihin kostoksi omista lapsuudentraumoistamme. 

Ei vihata. Kukaan normaali suomalainen vanhus ei halua asua lapsensa asunnossa ja olla taakkana tälle. Iäkkäät haluavat myös itse asua omsisa oloissaan, ei toisten määräysvallan alla. Mutta edennyt muistisairaus tai olemrton liikuntakyky/toimintakyky ovat syitä muuttaa hoitokotiin  tai palvelutaloon. Todellisuudessa iäkkäitä jätetään jo nyt heitteille, kun he voivat olla kotonaan ymmärtämättä siivota, peseytyä, voivat lähteä ulos vähissä vaatteissa eivätkä löydä takaisin kotiin.

Vierailija
80/405 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa, joten se siitä.

Eihän se vaadi kuin lakimuutoksen. Voidaan pakottaa joko hoitamaan itse tai maksamaan siitä että joku muu hoitaa.

Näinhän on monissa maissa.

Ei voida kumpaakaan ja molemmista pääsee kikkailemalla irti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän