HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä
"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html
Kommentit (711)
Esimerkki palstan yleistävästä miesvihasta:
Asiaa on ihan tutkittukin. MIehet eivät väistä, paitsi jos niitä katsoo tiukasti silmiin eikä väistä itse. Mies on pelkuri. Se heikkenee katsekontaktista, kun katsoja ei hymyile.
Hurjaa fantasiaa! "Mies on pelkuri." :D Joku oikeasti elää tuollaisessa kuvittelemassaan maailmassa! Jatkuvassa urheassa taistelussa miessukupuolta vastaan, lettukestien välissä. :) t. nainen 68 v
Vierailija kirjoitti:
Miehillehän se ei ole iso juttu väistää naista, jos sitä kauniisti pyydetään. Siksikään en usko että miehet tahallaan kävelevät naisia päin. Miehekkyyteen ei nimittäin kuulu eikä ole koskaan kuulunut että reviiristä tapeltaisiin naisten kanssa, miehet kalistelee sarvia lähinnä miesten kanssa.
On toki varmaan olemassa joku mies joka kiukuttelee naisille tuollaisesta, hänelle voisi ostaa samantien hamekankaan.
Ai hamekankaan? Annatko nyt ymmärtää että "naismainen mies" on jotenkin huonompi, eli nainen on huonompi kuin maskuliininen mies? Semmoinen naisvihaaja sovinisti siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillehän se ei ole iso juttu väistää naista, jos sitä kauniisti pyydetään. Siksikään en usko että miehet tahallaan kävelevät naisia päin. Miehekkyyteen ei nimittäin kuulu eikä ole koskaan kuulunut että reviiristä tapeltaisiin naisten kanssa, miehet kalistelee sarvia lähinnä miesten kanssa.
On toki varmaan olemassa joku mies joka kiukuttelee naisille tuollaisesta, hänelle voisi ostaa samantien hamekankaan.
Ai hamekankaan? Annatko nyt ymmärtää että "naismainen mies" on jotenkin huonompi, eli nainen on huonompi kuin maskuliininen mies? Semmoinen naisvihaaja sovinisti siellä.
Tekeekö hamekangas siis sinun mielestäsi huonommaksi? Itse en nimittäin sanonut mitään tuollaista.
En toki olisi koskaan pariutunut sellaisen miehen kanssa, joka millään tavalla kokee olevansa naisten kanssa niin samalla tasolla että tekee tuollaisesta jonkun kiistan naisen kanssa. Ei se naismaisuus silti sitä miestä huonommaksi tee, mutta se on fakta.
Kävelköön päin ne joista siltä tuntuu. Sille huonompi diili, jolla on vähemmän painoa eli vähemmän massaa
Vierailija kirjoitti:
Miesten ulkona liikkumista pitää näköjään rajoittaa.
Tehkööt nämä miehet vaan kaikessa rauhassa kotona kotitöitä, niin eivät ole vetelehtimässä ja törmäilemässä julkisilla paikoilla. Jos kotityöt loppuvat, niin sitten voivat tehdä muuta hyödyllistä työtä. Moni tämän jo ymmärtääkin. Kiitos heille.
Mites ajattelit rajoittaa? Saanko arvata, äänestät vihreitä?
Itse väistän sen verran, että olen hoitanut oman väistämisvelvollisuuden ja jos vastaantuleva (useimmiten mies) ei väistä yhtään niin kävelen vain päin. Yleensä mies tässä vaiheessa väistää kuitenkin.
Eri asia, jos joku katsoo vaikka kaveriaan eikä huomaa mua nii silloin aina väistän, koska se ei ole toisen puolelta tahallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla keski-ikäisenä miehenä on taas kokemusta uhmakkaista nuorista naisista jotka kävelevät suoraan päin, joskus koko jalkakäytävän leveydeltä 3-4 naista rinnatusten. Alkanut vituttamaan niin tuo ilmiö että tällaisessa tapauksessa kävelen itse päin. Eli kyllä, tuota on mutta mikä on syy ja mikä seuraus. Lisäksi vahvistusvinouma, mutta tätä nyt ei ole muodikasta tietty sanoa.
Vanhat naiset haahuilevat muutenkin miten sattuu, niitä saa väistellä joka paikassa.
Vanhat naiset himoitsee sinua, vanhaa miestä. Pariskunnat kävelevät aina muita väistämättä. Miehet erityisesti. Raskaanaolevat taas kokevat itsensä niin tärkeiksi, että olettavat muiden huomaavan heidän tärkeän tilansa. Ovat muiden mielestä kuitenkin vain naisia.
Erikoista, että suivaannuit tästä niin, että piti koittaa iva heittää mukaan. No, jatka haahuilua.
Vierailija kirjoitti:
Puheenaihe on ilmeisesti saanut palstan misogyynin kovasti triggeröitymään, on siinä ollut peukulla töitä.
Miehet eivät useinkaan välitä väistää vastaantulevaa naista. Todennäköisesti eivät aina edes tiedosta omaa käyttäytymistään. Male entitlement. Varmaan sattuu, kun huomautetaan käyttäytymisestä, jolle on itse sokea.
Se on ihan totta, että aika paljon tähänkin ketjuun tuli syitä käyttäytymiselle ja melkein sellaista "te ansaitsette tämän" joka saa kieltämättä tän näyttämään siltä, että miehet ihan oikeasti kävelee jotenkin oikein urakalla naisia päin ja täysin tahallaan, normaalien ihmisten ja miesten kohdalla, tämä ei tietenkään pidä paikkaansa, toki tuolla on paljon kommentteja joissa puhutaan siitä miten kävellään ikään kuin kostoksi muita ihmisiä päin, mutta niistä ei selviä kirjoittajan sukupuolta, ikää, eikä sitä, että ne joihin törmätään olisi erityisesti naisia, mutta tosta tosiaan saa s n käsityksen, että paljon tuota harrastetaan, joten lopputulos lienee, että tuolla on paljon urpoja jotka mielenosoituksellisesti törmäilee toisiinsa ja valittaa kuinka ne muut ei ajattele toisia ihmisiä 😂
Tätä on tietäkseni ihan tutkittukin. Miehet eivät väistä, naiset väistävät. Pääpiirteittäin. Tämä on siis opittu tapa toimia. Käytäntö on ruumiillistunut ja sitä noudattaa huomaamatta.
Kun jo useita vuosia sitten kuulin tästä, niin aloin seuraamaan itseäni. Väistelen kaikkia (olen nainen). On vaikea toimia toisella tavalla. Se vaatisi tiedostavaa toimintaa, mikä olisi raskasta. On myös hieman pelottavaa vain kävellä väistämättä, sillä silloin voi törmätä muihin.
Toisaalta olen huomannut, että vierekkäin kävelevät eivät myöskään yleensä väistä, vaan he valtaavat koko kadun. Kun minä olen jonkun seurassa, niin sirryn hänen teensä tai taakse ja annan näin tilaa niille muille pariskunnille kävellä vierekkäin.
Kyllä minun kokemukseni on, ettei naiset väistä. Teinit tulee päälle joukkona ja keski-ikäiset ylipainoiset naiset ei vissiin muuten vaan jaksa väistää, että muutkin pääsisi kulkemaan.
Minä olen kokenut, että minua tönitään kaupungilla. Minä koen että teen enemmän töitä kuin muut. Minä koen että ansaitsen enemmän. Minä pidän itseäni älykkäämpänä kuin muut. Minusta nyt vaan tuntuu siltä ja sen täytyy siis olla totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on ollut paljon puhetta ennenkin. Kun naiset kävelevät toisiaan vastaan, molemmat väistävät, mutta miehet kävelevät naisia päin. Usein yritän tsempata että tällä kertaa en väistä, mutta automaattisesti teen sen. Konsertissa jos seison paikallani katsomassa, niin miehet kävelevät päälle jos en siirry heidän edestään. Joku sentään pyysi anteeksi kun tajusi mitä teki.
Olen pienikokoinen, joten varmaan näkymätön. Kuinkahan lapsille käy?
Lisään tähän tilanteita joissa olen huomioinut että vain naiset väistävät: Kapea polku, julkinen ruuhkainen tila joka ei ole kävelytie, muut kapeat ohituspaikat. Konsertti on hyvä esimerkki jossa humalaisuus oikein korostaa miesten maailmanomistajuutta.
Samasta kokemuksesta on kirjoiteltu paljon ja olen puhunut ystävieni kanssa.
Samaan miesten itsekeskeisyyteen liittyyen: meillä oli hissi r
Täysin epäironisesti: kun jatkuvasti saa lukea miehiä syyllistäviä artikkeleja ja keskustelua milloin mistäkin niin eipä tee mieli ottaa kontaktia tuntemattomaan naiseen, varsinkaan nuorempaan, ettei ressukka vain ahdistu ja tee päivitystä someen. Sitä niittää mitä kylvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puheenaihe on ilmeisesti saanut palstan misogyynin kovasti triggeröitymään, on siinä ollut peukulla töitä.
Miehet eivät useinkaan välitä väistää vastaantulevaa naista. Todennäköisesti eivät aina edes tiedosta omaa käyttäytymistään. Male entitlement. Varmaan sattuu, kun huomautetaan käyttäytymisestä, jolle on itse sokea.
Se on ihan totta, että aika paljon tähänkin ketjuun tuli syitä käyttäytymiselle ja melkein sellaista "te ansaitsette tämän" joka saa kieltämättä tän näyttämään siltä, että miehet ihan oikeasti kävelee jotenkin oikein urakalla naisia päin ja täysin tahallaan, normaalien ihmisten ja miesten kohdalla, tämä ei tietenkään pidä paikkaansa, toki tuolla on paljon kommentteja joissa puhutaan siitä miten kävellään ikään kuin kostoksi muita ihmisiä päin, mutta niistä ei selviä kirjoittajan sukupuolta, ikää, eikä sitä, että n
Väistän naisia niinkuin väistän vastaantulevia miehiä, vain puoleksi. Vastaantulija väistäköön oman puoliskonsa.
Miehenä joudun väistämään todella usein naisia, vaikka kävelen itse oikealla puolella kävelykatua (mitä olen jo talsinut pari km ennen kuin nainen vasta kääntyi kyseiselle tielle). Mutta kyllä ne miehetkin osaa kävellä päin.
Näin miehenä olen tottunut siihen, että miehen kohdatessa toisen miehen kumpikin ottaa vähän erisuuntaan joko sivuaskeleella tai ns. kääntää yläkroppaa sivuttain. Kummankaan ei "tarvi" väistää ja hyvin mahdutaan. Jostain syystä tämä ei ikinä toimi naisten kanssa vaan tullaan kassi heiluen rintamasuunta ylväästi suoraan eteenpäin.
Tämä on ihan yleinen ilmiö.
Siitä lähtien, kun teininä kävelin kadulla yksin, ovat jotkut miehet kävelleet minua päin tahallaan kovaa törmäten. Niin että oikein tähtäävät minuun osuakseen ja tönäisevät kovaa olkapäällä. Sitä on jatkunut kymmeniä vuosia, olen jo viisikymppinen ja yhä niin tapahtuu, ellen väistä. Se on jonkinlaista naisvihaa, väkivaltaa tuntemattomia kohtaan. Tietenkään ylivoimainen valtaosa miehiä ei tee niin, mutta osa tekee. Juurikin keski-ikäiset suomalaistaustaiset miehet, ei ulkomaalaiset.
N. Hki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö hamekangas siis sinun mielestäsi huonommaksi? Itse en nimittäin sanonut mitään tuollaista.
En toki olisi koskaan pariutunut sellaisen miehen kanssa, jok
Ei kaikkea tarvitse suoraan sanoa. Kyllä sen rivien välistä voi lukea. Vähän sama kuin jos miestä sanotaan neitimäiseksi = naismaiseksi = vähemmän mieheksi. Vähemmän mies = lähempänä naista joten mies on täten naista parempi tällä logiikalla. Voi olla varmaan vaikea joskus ymmärtää nyansseja heittelemiensä latteuksien takaa.
Miesvihaketju ilmiannettu.
-nainen26
Jotkut jää pitämään tuota kokoustaan liukuportaiden alapäähänkin.