Muista että puhelimesi salakuuntelee jatkuvasti
Älä puhu mitään salaista tietoa puhelimesi lähellä.
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010966790.html
Säännöllisin väliajoin julkisuuteen nousee väitteitä siitä, että älypuhelimet salakuuntelevat käyttäjiään. Tietoja uskotaan käytettävän mainosten kohdentamiseen.
Yksityisyysohjelmistoja valmistava liettualainen NordVPN sanoo testanneensa asiaa laittamalla tutkijansa keskustelemaan puhelimen läheisyydessä esimerkiksi lempieläimistään, satunnaisesti valituista maista ja muotituotteista.
Yhtiön mukaan keskustelujen jälkeen tutkijoille alkoi näkyä sponsoroituja sosiaalisen median viestejä koskien niin matkakohteita kuin eläinsuojelujärjestöjä.
Kyllä, puhelimesi todella kuuntelee sinua.
Kommentit (58)
Ei haittaa yhtään,siinäpä kuuntelee.
Minä olen niin "älytön", ettei löydy älypuhelinta.
Kyllä sen huomaa monesti. Puhut jonkun kanssa jostain asiasta ja myöhemmin kun menet nettiin niin, vauva sivustolla on mainos samasta asiasta.
Näin olen kuullut monen valittavan ja ihmettelen asiaa että eivät osaa tai viitsi käydä puhelimen asetuksia ja lupia läpi. Mikään muu sovellus ei tarvitse lupia mikrofoniin kuin ne mitkä sitä vain toimiakseen vaativat. Asennetaan kaikenlaisia sovelluksia ja sitten ihan vapaaehtoisesti myönnetään niille kaikki mahdolliset luvat ja ihmetellään vielä asiaa.
Meikäläiseltä puhelin ei kuule muuta kuin kirosanoja.
Ja telkkarisi kuuntelee ja salakuvaa myös kaiken ja lähettää datan etelä-koreaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja telkkarisi kuuntelee ja salakuvaa myös kaiken ja lähettää datan etelä-koreaan.
Mitenkä se sen tekee, kun ei ole edes yhditettynä nettiin?
Aika tylsää kuunneltavaa on, kun olen yksinäinen ihminen, jolla ei ole mitään elämää.
Kyllähän se kuuntelee, mutta ymmärtääkö se OIKEASTI miltä musta tuntuu????
T: Nainen 38-vuotta
Minä hommasinkin itselleni juuri tämän takia DeGoogled puhelimen, joka ei vakoile eikä salakuuntele. Tässä vielä näkyy aina merkki ylhäällä aina kun joku ohjelma käyttää mikforonia, kameraa, sijaintia tai muuta semmosta.
Ei se mitään, kun se kyseinen taho tekee sitä laillisesti. Esimerkiksi virkavalta ei haittaa mitään, päin vastoin. Hyvä että muutkin seuraa kuin rikolliset.
Eikö se olekaan poliisi, joka asentaa hakkerointeja puhelimeen ja asuntoihin kuuntelulaitteita.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään, kun se kyseinen taho tekee sitä laillisesti. Esimerkiksi virkavalta ei haittaa mitään, päin vastoin. Hyvä että muutkin seuraa kuin rikolliset.
Osa heistä on rikollisia käytökseltään, varastavat aina kun uskovat ettei ole vaaraa jäädä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään salattavaa.
Minulla on yksityisyys, jota arvostan. Ala sinä seiskahuoraksi jos on niin hauskaa myydä elämä halvalla.
Heh, maksoiko joku tälle NordVPN testistään vai tekivätkö he sen ihan omaan piikkiin? :D Tapa se on tuokin saada se vartti julkisuudessa...vanhalla uutisella.
Tuttu kertoi tyypistä joka aina tilaisuuden tullen hoki poikaystävänsä puhelimelle: "Kihlat, kihlasormus, häät" jne. En tiedä tuottiko tulosta.
Näin selvität, kuunteleeko puhelimesi sinua
1. Valitse aihe, jota koskevia hakuja et ole koskaan tehnyt ja josta et ole puhunut laitteidesi lähellä. Aiheen pitää olla sellainen, josta et tavallisesti ole kiinnostunut ja joka ei liity aiempaan verkkokäyttäytymiseesi.
2. Puhu aiheesta puhelimen lähellä useita kertoja useana päivänä. Käytä aiheeseen liittyviä avainsanoja, kuten vaikkapa matkailukohteen hotelleja tai nähtävyyksiä.
3. Jatka muuten puhelimen normaalia käyttöä. Älä etsi tietoa, joka liittyy testisi aiheeseen. Älä myöskään reagoi sisältöön, joka liittyy aiheeseen.
4. Muutaman päivän jälkeen kiinnitä erityistä huomiota mainoksiin, joita näet puhelimellasi ja laitteillasi. Näetkö mainoksia, jotka liittyvät valitsemaasi testiaiheeseen? Jos näet, se voi olla merkki siitä, että puhelimesi on kuunnellut sinua ja käyttää hankkimaansa tietoa mainosten kohdentamiseen.
Lähde: NordVPN
NordVPN muistuttaa, että sisäänrakennetun mikrofonin avulla "salakuuntelu" on laillista, jos käyttäjä on hyväksynyt sovelluksen käyttöehdoissa sen, että laite voi kerätä käyttäjän henkilökohtaisia tietoja.
Yksityisyytesi suojaamiseksi tarkista ja rajoita sovellusten oikeuksia laitteillasi. Ole erityisen varovainen mikrofonin ja sijaintitietojen kanssa. Muista, että kätevyyden hintana on usein yksityisyys, toteaa teknologiajohtaja Marijus Briedis tiedotteessa.
Mutta välittääkö puhelimeni minusta? Kukaan muu ei minua kuuntele.