Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä

Vierailija
27.01.2025 |

"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html

Kommentit (711)

Vierailija
61/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kävelen nykyään keskellä, joten kummassa tahansa reunassa vastaan tulevat sekä takaa tulevat ohittajat pääsevät helposti ohi.

Aivan yksiselitteisesti laitonta!

Mutta niin helppoa ja ongelmatonta. Elämänlaatuni onkin parantunut huomattavasti aloitettuani keskellä kävelyn.

Vierailija
62/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sanallakaan mainita, onko kenties itse kävellyt väärällä puolella. Ihmiset haahuilevat tuolla ihan miten sattuu, liikennesäännöistä välittämättä

Jalkakäytävällä saa kulkea juuri sitä reunaa mitä haluaa. Ei ole siis mitään väärää puolta. 

Toisaalta ei ole sellaistakaan sääntöä, että toiseen ei saisi törmätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 nuorta miestä käveli vastaan koko jalkakäytävän leveydeltä rinnakkain. Mulla ei ollut edes paikkaa mihin oisin voinut väistää. Kävelin sitten suoraan päin sitä minua kohti kävellyttä. Hän sitten horjahti sivuun.  Mies katsoi taakseen aivan äimistyneenä tapahtuneesta.

Kuvitteliko se että naisen pitää väistää kiviseinän sisään?

Kivestä puheen ollen, on olemassa eräs sananlasku. "Suomalainen mies kulkee läpi harmaan kiven, vaikka vieressä menisi polku." En tiedä liittykö tämä tuohon väistämisen vaikeuteen.

Vierailija
64/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sanallakaan mainita, onko kenties itse kävellyt väärällä puolella. Ihmiset haahuilevat tuolla ihan miten sattuu, liikennesäännöistä välittämättä

Jalkakäytävällä saa kulkea juuri sitä reunaa mitä haluaa. Ei ole siis mitään väärää puolta. 

Tahallinen tönäiseminen täyttää lievän pahoinpitelyn tunnusmerkistön.

Vierailija
65/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko vallata koko kävelyväylä ja varsinkin kävellä siinä keskellä?

Hyvin moni nainen kävelee aivan keskellä ja ilmeisesti olettaa että koko maailma väistelee sitä yhtä itsekästä joka ei osaa kävellä sivussa että nopeammille olis ohitusmahdollisuus ja vastaan tulija ei joudu kävelemään päin.

Lopulta jos ei itse viitsi katsoa eteensä niin aivan turha valittaa miksi miehet ei väistele.

Ei nainen ole mikään universumin keskipiste että kaikkien tarvii väistellä naista ettei naisen tarvi väistellä ketään. Jokainen valitsee itse kulkulinjansa

Vierailija
66/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, että tästä yritetään tehdä sukupuolikysymys. Mielipidekirjoituksen kirjoittaja on voinut aidosti kokea, että juuri miehet eivät väistä, mutta ei se kyllä niin minun kokemukseni mukaan ole. Naisia on kävelijöistä enemmistö, heidän pitäisi hallita etiketti. Autoilevat miehet saattavat kävellessään törppöillä ihan siksikin, että konsepti ei ole tuttu. Monesti kulkevat juuri vasenta puolta, mutta ovat kyllä väistäneet, kun olen tiukasti osoittanut, että aion pysyä oikealla puolella ja väistää oikealle.

Jännä juttu muuten, että vaikka ajoneuvoilla noudatetaan oikeanpuoleista liikennettä, niin kun autoilija jalkautuu kadulle, hän alkaa kuitenkin vängätä vasemmalle? Mistä sekään johtuu?

Mietin, että missä ihmeessä tuo nainen kävelee, itse en kadulla tai pyörätiellä keski-ikäisiä miehiä kohtaa. Olisiko niin, että sitä on lykätty vauvaa rattaissa keskellä katua ja hermostuttu, kun vastaan tulee joku, joka ei kunnioita äitiyttä.

Vierailija
67/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tahallinen tönäiseminen täyttää lievän pahoinpitelyn tunnusmerkistön.

Sama koskee kaikkia sukupuolia.

Vierailija
68/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, että tästä yritetään tehdä sukupuolikysymys. Mielipidekirjoituksen kirjoittaja on voinut aidosti kokea, että juuri miehet eivät väistä, mutta ei se kyllä niin minun kokemukseni mukaan ole. Naisia on kävelijöistä enemmistö, heidän pitäisi hallita etiketti. Autoilevat miehet saattavat kävellessään törppöillä ihan siksikin, että konsepti ei ole tuttu. Monesti kulkevat juuri vasenta puolta, mutta ovat kyllä väistäneet, kun olen tiukasti osoittanut, että aion pysyä oikealla puolella ja väistää oikealle.

Jännä juttu muuten, että vaikka ajoneuvoilla noudatetaan oikeanpuoleista liikennettä, niin kun autoilija jalkautuu kadulle, hän alkaa kuitenkin vängätä vasemmalle? Mistä sekään johtuu?

Missä ihmeessä tuo nainen kävelee, jos hän kohtaa keski-ikäisiä miehiä ihan vaivaksi asti? Itse on moisia näe jalkakäytävillä tai pyörätiellä, kävely ei kuulu harrastuksiinsa.

Vierailija
69/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näin todella? Itse kuljen kyllä oikeaa puolta, jos vastaan tulee ihminen, kyllähän se helpottaa kun on yhteiset säännöt.

Vierailija
70/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi nyt se Sharia-laki niin ei olisi tätäkään ongelmaa.

Vierailija
71/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mies on voinut tönäistä naista vahingossa, jos naisella on edessään lastenvaunut? Kyllä kyseessä on täytynyt olla häiriintyneen ihmisen, joka on tahallaan osunut hartiallaan vastaantulevan naiseen. Ei ei yleistettävissä kaikkiin miehiin.

Vierailija
72/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 65 vuotta kävellyt niin maalla kuin kaupungissa, mutta vielä koskaan ei ole keski-ikäisistä miehistä ollut ongelmaksi. Sen sijaan erisukupuoliset nuoret aiheuttavat ongelmia, he eivät väistä ja he kävelevät tahallaan päin. Moni on saanut samalla kylkeensä tai käteensä mustelman, takin taskussa ovat teräskuulat toimivat nyrkkiraudan tavoin, kun niihin osuu.

Vierailija
73/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni on, että useimmiten päin kävelevät henkilöt eivät vain havainnoi ympäristöään. En ole itse jaksanut tehdä asiasta mitään suurta ongelmaa elämääni, mulla on ihan oikeitakin ongelmia. Ja niin olen ajatellut niistä ympäristöään havainnoimattomistakin. Ehkä heillä on ollut niin paljon murheita mielessä sillä hetkellä, ettei se muihin kävelijöihin keskittyminen ole ollut normaalitasolla. Toki löytyy niitäkin voimaantuneita miehiä ja naisia, joiden on päästävä kokemaan oma mahtinsa sillä, etteivät väistä muita, mutta minusta heitä on kovin vähän. 

Vierailija
74/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mies on voinut tönäistä naista vahingossa, jos naisella on edessään lastenvaunut? Kyllä kyseessä on täytynyt olla häiriintyneen ihmisen, joka on tahallaan osunut hartiallaan vastaantulevan naiseen. Ei ei yleistettävissä kaikkiin miehiin.

Helposti, moni nainen työntää rattaita siten, että kävelee niiden takana vasemmalla. Oikea käsi on rattaiden aisan keskellä, vasemmassa kädessä on puhelin.

Vierailija
75/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Elokuvissa olen nähnyt, miten 50-kiloinen nainen niputtaa viisikin 100-kiloista miestä tappelussa. Miksei nainen fyysisesti vain poistanut vastaankävelevää miestä tilanteesta?

Vierailija
76/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuossa kuviossa on häiriintynyt, mutten ole varma kuka. Joko tämä väitetty mies tai sitten kirjoittaja itse. Mistä me tiedämme onko tuo tarina edes totta. 

Vierailija
77/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kävellyt kaupungeissa vuosikymmeniä ja oman kokemuksen mukaan nykyään on enemmän näitä maailmannapoja jotka kävelee keskellä jalkakäytävää eikä väistä ketään, sekä miehiä että naisia ja ovat alle keski-ikäisiä, hyvin liikkuvia ihmisiä. Jos on vanha tai muuten liikkuminen vaikeaa on ihan ymmärrettävää, että vie tilaa tai ei väistä.

Pahimpia ovat äidit ja lapset, äiti tallustelee hitaasti keskellä katua ja lapset juoksentelee päättömästi missä sattuu ja kaikkien pitäisi väistää. Ehkä on vielä koira tai vaunut mukana tai sitten on useampi äiti ja kuljetaan rinnakkain ja lapset polkupyöräilee metrejä edellä, koira on fleksihihnassa toisella puolella katua ja vaunut poikittain tiellä.

Saanko minä puhua näistä ilman, että tulen leimatuksi lapsivihamieliseksi? En muista, että koskaan olisi kukaan mies kävellyt päin, mutta lapsia saa kyllä olla kokoajan väistämässä.

Vierailija
78/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla keski-ikäisenä miehenä on taas kokemusta uhmakkaista nuorista naisista jotka kävelevät suoraan päin, joskus koko jalkakäytävän leveydeltä 3-4 naista rinnatusten. Alkanut vituttamaan niin tuo ilmiö että tällaisessa tapauksessa kävelen itse päin. Eli kyllä, tuota on mutta mikä on syy ja mikä seuraus. Lisäksi vahvistusvinouma, mutta tätä nyt ei ole muodikasta tietty sanoa.

Vanhat naiset haahuilevat muutenkin miten sattuu, niitä saa väistellä joka paikassa.

Olen itse huomannut saman. Väistän kyllä, mutta vituttaa kun ei osata enää kävellä edes jalkakäytävällä. Tämä on tullut esiin tässä viimeisen reilu 10 vuoden aikana. M52

No onpa hyvä että miehetkin pääsee kokemaan miltä tuntuu tulla jyrätyksi kaupungilla. Miehet voi ihan pokkana seisoa juoruamassa keskellä kaupan tuulik

Niin että joku on ollut joskus juntti niin hyvä juttu nyt sitten että joku toinen on juntti niitä kohtaan, jotka eivät mitään ole tehneet. Kunnon turvenuijan logiikkaa.

Vierailija
79/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä kutsutaan tasa-arvoksi. Miesten maailmassa ei auota ovia ja pienempi/heikompi väistää.

Juuri näin. Kahden miehen kohdatessa joko toinen nöyrtyy väistämään täysin.  Kumpikaan ei väistä ja alkaa tappelu.

Tai molemmat väistävät puolet, tätä naiset eivät ymmärrä lainkaan.

Vierailija
80/711 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet väistävät minua kohteliaasti. Se on ihan mukavaa että sellaisia vielä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän