Ostetimme omakotitalon 14 vuotta sitten. Nyt sen arvo on 70 000 euroa suurempi ja lainaa on maksettu 180 000 euroa pois. Samalla olemme sääs...
Varallisuutemme on noussut 250 000 euroa ja lisäksi olemme välttyneet vuokranmaksulta mikä olisi vastaavassa omakotitalossa ollut n. 270 000 euroa. Vuokralla asumalla emme olisi saaneet tuota 250 000 euron varallisuuutta + olisimme maksaneet 270 000 euroa.
Kohta loppuu asuntolaina ja sitten jää yks kaks 1600 euroa joka kuukausi ylimääräistä rahaa. Ihan kiva bonus lapsiperheelle. :) No varmaan puolet sijoitetaan ja tehdään remppaa mikä edelleen nostaa talon arvoa ja viihtyvyyttä.
Kyllä omistusasuminen on käytännössä ainoa keino millä tavisperhe voi kerätä varallisuutta tämän päivän Suomessa. Ellei sitten voita lotossa.
Kommentit (42)
Mä en kerää varallisuutta, toki säästössä jonkinverran ihan sen takia jos pitää hankkia jotain käyttötavaraa rikkimenneiden tilalle. Ja kesälomareissuja varten. Kun kuolen niin en mä mitään mukaani saa, mitäpä ne sadattuhannet tilillä hyödyttää.
Viokra-asuminen on helppoa, vuokraisäntä vastuussa asunnosta, ja helppo muuttaa kun ei tarvi ruveta välmäämään asunnon myynnistä. Kukin tyylillään.
Pääsääntöisesti omistusasumisen on ollut Suomessa kannattavampaa kuin asua vuokralla. Toki on hyvä muistaa että todellinen arvo määräytyy vasta kun joku on sen hinnan valmis maksamaan. Monelle tuntuu myös tulevan yllätyksenä ettei remontin kustannuksia voi suoraan lisätä talon hintaan.
Asumme kaupunginosassa, jossa tonttien arvot nousevat edelleenkin hyvän kysynnän vuoksi. Liikkeellä ovat rakentajat ja sijoittajat, jotka surutta purkavat uudempiakin taloja ja rakentavat tontin täyteen useampia taloja rakennusluvan mukaisesti. Hyöty on niin suurempi.
Tulee ikävä olo, miten ensin iloitaan hyvistä kaupoista ja voitoista ja sitten tajuaa, että talo revitään pian pois. En tiedä tuntuuko se hyvältä kaiken sen remppaamisen ja hoitamisen jälkeen? MInusta ei.
En tarkoita olla ilkeä, mutta kun pelataan nappuloilla eivät isommat sijoittavat sitä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti omistusasumisen on ollut Suomessa kannattavampaa kuin asua vuokralla. Toki on hyvä muistaa että todellinen arvo määräytyy vasta kun joku on sen hinnan valmis maksamaan. Monelle tuntuu myös tulevan yllätyksenä ettei remontin kustannuksia voi suoraan lisätä talon hintaan.
Tuohon viimeiseen, toisaalta myös monen remontin arvo nostaa kämpän hintaa huomattavasti enemmän kuin remppa on maksanut. Ihmiset on nykyään sen verran laiskoja tekemään itse.
Ja kuinkas paljon on mennyt remonttikustannuksiin ja juokseviin, muihin kuin lainakuluihin?
Ostattiko ap jollakulla talon vai mitä tuo ensimmäinen sana tarkoittaa?
Ai. Mä sain miljoonaperinnön. Ai niin, mut piti olla tavisperhe...
Oletko laskeskellut, mikä olisi omaisuutenne määrä nyt, mikäli olisitte asuneet halvemmalla vuokralla ja sijoittaneet sen loppusumman? Kannattaa tsekata.
Ketä liikuttaa minkään talon arvo, jos aikoo asua koko ikänsä siinä eikä myy kenellekään?
Se on koti, eikä mikään kauppatavara.
Talon arvo on se, minkä joku siitä suostuu maksamaan. Aika moni tipahtaa maan pinnalle siinä vaiheessa kun arvokkaaksi mielletty talo pitäisi saada myytyä.
Noin mun appivanhemmatkin ajattelivat. Ostivat talon 20v sitten Kajjaanista. Oli hieno tiilitalo, kehuivat aina, kuinka arvokas talo on, ainakin 300.000€. Nyt ovat yrittäneet myydä alle 100 000 eurolla, ei mene kaupaksi millään.
Vierailija kirjoitti:
Talon arvo on se, minkä joku siitä suostuu maksamaan. Aika moni tipahtaa maan pinnalle siinä vaiheessa kun arvokkaaksi mielletty talo pitäisi saada myytyä.
Tai kun siitä löytyy hometta. Omakotitaloissa on yllättävän paljon riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinkas paljon on mennyt remonttikustannuksiin ja juokseviin, muihin kuin lainakuluihin?
No olihan tuo huomioinut asumiskuluja vähintään 400€/kk. Hyvää okt ei saa vuokralle alle 2000€/kk ja tuo 270 000€ säästö vuokrassa on 1600€/kk.
Lainakulujahan ei lasketa, kuoletus tulee omaan taskuun mutta korko tietty huomioidaan. Kuluneiden alhaisten korkojen vuosina tuosta 180 000 eurosta on mennyt korkokuluja n 25 000 eli pikkusumma. N 150€/kk mikä saattaa jo sisältyä asumiskuluihin. Meillä okt asumiskulut on n 260€/kk (sähkö, vesi, jäte jne) eli mahtuisi juuri tuohon 400€/kk
Mulla ei olisi ikinä ollut varaa vuokra-asuntoon. Kauhistuttaa ajatuskin että olisin heittänyt pari tonnia kuukaudessa kankkulan kaivoon....
Vierailija kirjoitti:
Ketä liikuttaa minkään talon arvo, jos aikoo asua koko ikänsä siinä eikä myy kenellekään?
Se on koti, eikä mikään kauppatavara.
Siinä vaiheessa alkaa liikuttamaan kun loppuu työt, sairastuu tai tulee ero eikä ole varaa maksella lainoja. Aina se elämä ei mene niinkuin itse on haaveillut.
Just luin Hesarista, että alkaa olla ensimmäistä kertaa sellainen tilanne, että omistusasuminen ei kannata.
Me maksettiin talosta 140 000 euroa noin kymmenen vuotta sitten ja sen päälle vielä 20 000 remonttikuluja. Talon arvo on tällä hetkellä just ja just sen mitä meillä on lainaa jäljellä, koska ainakin tällä seudulla on asuntojen ja omakotitalojen hinnat tulleet ryminällä alas. Minä en siis kyllä nyt ymmärrä, että missä ihmeessä ap:n talo sijaitsee, jos sen arvo on noussut, kun jopa pk-seudulla alkaa olla tilanne, että asuntojen myyntihinnat ja arvo laskevat.
Toi ei onnistu ihan kaikille. Et palikat osuu noin hyvin kohdilleen. Ehkä 1 kymmenestä saa sumat tuohon jamaan.
En hehkuttaisi säästämällä summalla omakotitalon vuokrista. Niitä kun voi vuokrata eri kuntoisia 700- 3000 euron välitä. Nappaisin laskelmaan keskitason vuokran oman paikkakuntani kolmioista.
Niidenkin taso vaihtelee.
Ja onhan sekin eri kulu eri aikoina onko sähkö,öljy,Kauko vai maalämmotys käytössä.
Siellä joku kaupaksi menemättömän omakotitalonsa ja lainakorkojensa kanssa kärvistelevä piruparka yrittää trollaamalla suggeroida itseään että asiat ovat hyvin vaikka kulut nousevat jyrkästi ja talon arvo laskee samalla kulmalla alaspäin. 😂