HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä
"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html
Kommentit (711)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten vain tiettyihin kulttuuriin kuuluvaa. Eli Suomi ja Lähi-Itä, jossa ei naisia väistetä. On olemassa myös maita, joissa on herrasmiehiä ja osa suomalaisista voi olla, mutta harva.
Vähemmän täältä ladyjakaan löytyy. Piereskeleviä karjakkoja senkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillehän se ei ole iso juttu väistää naista, jos sitä kauniisti pyydetään. Siksikään en usko että miehet tahallaan kävelevät naisia päin. Miehekkyyteen ei nimittäin kuulu eikä ole koskaan kuulunut että reviiristä tapeltaisiin naisten kanssa, miehet kalistelee sarvia lähinnä miesten kanssa.
On toki varmaan olemassa joku mies joka kiukuttelee naisille tuollaisesta, hänelle voisi ostaa samantien hamekankaan.
Ai hamekankaan? Annatko nyt ymmärtää että "naismainen mies" on jotenkin huonompi, eli nainen on huonompi kuin maskuliininen mies? Semmoinen naisvihaaja sovinisti siellä.
Tekeekö hamekangas siis sinun mielestäsi huonommaksi? Itse en nimittäin sanonut mitään tuollaista.
En toki o
Ei kaikkea tarvitse suoraan sanoa. Kyllä sen rivien välistä voi lukea. Vähän sama kuin jos miestä sanotaan neitimäiseksi = naismaiseksi = vähemmän mieheksi. Vähemmän mies = lähempänä naista joten mies on täten naista parempi tällä logiikalla. Voi olla varmaan vaikea joskus ymmärtää nyansseja heittelemiensä latteuksien takaa.
Eivät he minusta huonompia ihmisiä mitenkään ole vaikka olisivat ongelmissa miehuutensa kanssa. Lähinnä eivät sitten käy vakavasti otettavaksi kumppaniehdokkaaksi suurelle osalle naisista.
En katsoisi sellaiseen mieheen päinkään joka alkaa kiistelemään naisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mies on voinut tönäistä naista vahingossa, jos naisella on edessään lastenvaunut? Kyllä kyseessä on täytynyt olla häiriintyneen ihmisen, joka on tahallaan osunut hartiallaan vastaantulevan naiseen. Ei ei yleistettävissä kaikkiin miehiin.
Joku tuossa kuviossa on häiriintynyt, mutten ole varma kuka. Joko tämä väitetty mies tai sitten kirjoittaja itse. Mistä me tiedämme onko tuo tarina edes totta.
Ja joka tapauksessa tuon naisen somesta keräämällä "todistusaineistolla" ei ole todistusvoimaa, ei ole satunnaisotanta.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on tietäkseni ihan tutkittukin. Miehet eivät väistä, naiset väistävät. Pääpiirteittäin. Tämä on siis opittu tapa toimia. Käytäntö on ruumiillistunut ja sitä noudattaa huomaamatta.
Kun jo useita vuosia sitten kuulin tästä, niin aloin seuraamaan itseäni. Väistelen kaikkia (olen nainen). On vaikea toimia toisella tavalla. Se vaatisi tiedostavaa toimintaa, mikä olisi raskasta. On myös hieman pelottavaa vain kävellä väistämättä, sillä silloin voi törmätä muihin.
Toisaalta olen huomannut, että vierekkäin kävelevät eivät myöskään yleensä väistä, vaan he valtaavat koko kadun. Kun minä olen jonkun seurassa, niin sirryn hänen teensä tai taakse ja annan näin tilaa niille muille pariskunnille kävellä vierekkäin.
No tutkimusta kehiin sitten.
>vaikka olisivat ongelmissa miehuutensa kanssa
Millä mentaaliakrobatialla päädyit tähän?
>En katsoisi sellaiseen mieheen päinkään joka alkaa kiistelemään naisten kanssa.
Kylläm,,,jämpti,,on näin. Totta, mitä sitä turhaan kiistelemään naisen kanssa kun ei sieltä mitään järkeviä perusteita mielipiteilleen kuitenkaan tule. Vain tunnereaktio ja hyökkäys henkilöön eli juuri kuten sinä teit.
Ei voi tietää onko nainen raskaana vai ei. Jokatoisella naisella maha pömpöttää nykyään.
Paskanmarjat. Naiset itse kävelevät siksakkia välittämättä muista, ja itsekin useasti suoraan kävellessäni joudun väistämään kohti seilaavaa naista, joka nenä kännykkässä ajautuu koko ajan kohti minua ja reittiäni. Välillä en saa väistettyä, joten muistutan olemassaolostani huikkaamalla törmäystilanteessa sopivalla äänenpainolla että "vìtun lehmä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on ollut paljon puhetta ennenkin. Kun naiset kävelevät toisiaan vastaan, molemmat väistävät, mutta miehet kävelevät naisia päin. Usein yritän tsempata että tällä kertaa en väistä, mutta automaattisesti teen sen. Konsertissa jos seison paikallani katsomassa, niin miehet kävelevät päälle jos en siirry heidän edestään. Joku sentään pyysi anteeksi kun tajusi mitä teki.
Olen pienikokoinen, joten varmaan näkymätön. Kuinkahan lapsille käy?
Lisään tähän tilanteita joissa olen huomioinut että vain naiset väistävät: Kapea polku, julkinen ruuhkainen tila joka ei ole kävelytie, muut kapeat ohituspaikat. Konsertti on hyvä esimerkki jossa humalaisuus oikein korostaa miesten maailmanomistajuutta.
Samasta kokemuksesta on kirjoiteltu paljon ja olen pu
Juurihan tuossa valiteltiin että kolmikymppinen nainen ihmetteli kun kantoi laukkua, etteivät miehet tarjoutuneet auttamaan. Olisiko se laukku vain pitänyt riuhtaista ääneti kädestä ja tiputtaa jonkun satunnaisen oven eteen? Jos ei tarvitse kerran kontaktia ottaa? Niin tai näin, aina väärin kun palstan tarralenkkarinaiset pääsevät ääneen.
Vuosia sitten näin kun nelisen ailamos (<-) käveli rinnakkain melko kapeaa jalkakäytävää. Vastaan tullut nuori nainen joutui väistämään ajoradan puolelle välttääkseen törmäyksen!
Vierailija kirjoitti:
Näin miehenä olen tottunut siihen, että miehen kohdatessa toisen miehen kumpikin ottaa vähän erisuuntaan joko sivuaskeleella tai ns. kääntää yläkroppaa sivuttain. Kummankaan ei "tarvi" väistää ja hyvin mahdutaan. Jostain syystä tämä ei ikinä toimi naisten kanssa vaan tullaan kassi heiluen rintamasuunta ylväästi suoraan eteenpäin.
Näin. Näin miehet toimivat kahden miehen kohdatessa niin ettei tarvitse alkaa selvittämään asemaa dominanssihierarkiassa. Naiset eivät koskaan väistä.
Olen jo eläkeläinen, nyt ja tähän saakka olen noudattanut nuorena kuulemaani sanontaa "Viisaampi väistää" Olen viisas, joten väistän kaikkia, jotka ovat tulossa samalle linjalle. Ei tarvitse pohtia asiaa ja samalla säilyttää arvokkuutensa, eikä törmää kehenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
>vaikka olisivat ongelmissa miehuutensa kanssa
Millä mentaaliakrobatialla päädyit tähän?
>En katsoisi sellaiseen mieheen päinkään joka alkaa kiistelemään naisten kanssa.
Kylläm,,,jämpti,,on näin. Totta, mitä sitä turhaan kiistelemään naisen kanssa kun ei sieltä mitään järkeviä perusteita mielipiteilleen kuitenkaan tule. Vain tunnereaktio ja hyökkäys henkilöön eli juuri kuten sinä teit.
Sillä mentaaliakrobatialla mikä aiemmin selitettiin jo. Ei ole koskaan kuulunut miehekkyyteen että aletaan kilpailla reviiristä tai tilasta naisen kanssa, miehet ovat vuosisadat kiistelleet keskenään. Nykyään on tapahtunut jotain miehille, mutta eipä tuo minun ongelmani ole kun olen jo naimisissa.
Perusteet tulivat jo aiemmin, mutta kun sinä et osaa lukea tekstiä jossa on kuvia. Selvitettynä: HEI-KOM-PI VÄIS-TÄÄ KOS-
Tapahtunut jotain? FEMINISMI VAATI TASA-ARVOA JA SAITTE SITÄ.
Jossain vaiheessa tajusin olevani se joka aina väistää, joten nykyään en väistä ellen ole väärällä puolella. Vanhat pariskunnat ja nuoriso tuntuu olevan ne pahimmat jyrät, mutta ei ole vielä kukaan sanonut mitään väistämättömyytäni.
Vierailija kirjoitti:
Ei sanallakaan mainita, onko kenties itse kävellyt väärällä puolella. Ihmiset haahuilevat tuolla ihan miten sattuu, liikennesäännöistä välittämättä
Ei se ole mikään peruste törmätä tahallaan keneenkään, että kävelee sun mielestä väärässä paikassa.
Yks tuttu mies kävelee kaikkia sellaisia päin, jotka haahuilevat väärällä puolella, toisin sanoen eivät noudata oikean puoleista liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Paskanmarjat. Naiset itse kävelevät siksakkia välittämättä muista, ja itsekin useasti suoraan kävellessäni joudun väistämään kohti seilaavaa naista, joka nenä kännykkässä ajautuu koko ajan kohti minua ja reittiäni. Välillä en saa väistettyä, joten muistutan olemassaolostani huikkaamalla törmäystilanteessa sopivalla äänenpainolla että "vìtun lehmä".
Oman kokemukseni mukaan vaateliikkeissä ja ostoskeskuksissa juurikin pahimpia on jotkut maailmanomistajanaiset, jotka ilmeisesti luulevat että muiden tulee väistää seiniä myöten jotta he arvon kuninkaalliset mahtuvat ja voivat edetä. Ei voi muuta todeta kuin että säälittäviä ressukoita, ei ole edes kotona saati kukaan myöhemmin opettanut yksinkertaisia tapoja.
Oma kokemukseni on että nimenomaan vanhat naishenkilöt eivät väistä. Kävelevät kärryjen kanssa kaupassa keskellä käytävää ja vaikka itse kävelet jo sivussa pitäisi jonnekin näkymättömään koloon saada väistettyä itse.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on samantyyppinen ilmiö kuin ahdistelu. Taustalla on naisviha ja tietyt miehet syyllistyvät siihen, mutta enemmistö ei.
Ilmeisesti osalla naisista ei ole kokemusta tästä miesten tahallaan törmäämisestä heihin sen enempää kuin ahdistelustakaan kadulla.
Minuun ovat tietyt keski-ikäiset miehet jo 80-luvusta lähtien kohdistaneet molempia. He varmaan tekevät sitä sellaisille naisille, joita pitävät heikompina ja jotka herättävät heissä jotain aggressiota ulkonäöllään. Ehkä pelottavan näköisiä, isokokoisia naisia ei ahdistella, eikä heihin uskalleta törmätä.
Väittämähän siis oli, että "naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä". Tämä ei voi pitää paikkaansa, jos enemmistö miehistä on valmis väistämään naisia.
Kun ei ole oikeita ongelmia,pitää niitä sitten tehdä itse.
Tämä on muuten vain tiettyihin kulttuuriin kuuluvaa. Eli Suomi ja Lähi-Itä, jossa ei naisia väistetä. On olemassa myös maita, joissa on herrasmiehiä ja osa suomalaisista voi olla, mutta harva.