HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä
"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html
Kommentit (711)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesariin kirjoittaneen mielestä kun toinen jalankulkija törmää häneen, se on sen toisen vika, koska ei väistänyt. Se on aivan poissuljettu juttu, että kirjoittaja olisi voinut itse väistää.
Vaunuja työntäessä?
Niin. Kyllähän sä ennakoit muuta liikennettä silloinkin. Toivottavasti. Etkä mene varta vastenkaan auton alle vaikka vaunuja lykkäätkin.
Totta, hyvä pointti. Alan tästedes väistelemään kaikkea vastaantulevaa, jalkakäytävän kautta. Lintuja, matoja, sammakoita, valkoisia miehiä. t. autoilija (Omg, vertaat toista ihmistä, miestä, autoon).
Mä väistänkin kastematoja mm. 😁
Oon varmaan onnekas jotenkin, koska usein miehet väistävät. On tietysti joitakin jotka eivät niin paljoa, jos kaksi kaverusta kulkee puhuen. Autolla muutama tullut melkein päälle pihassa. On ollut kyllä herrasmiehiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesariin kirjoittaneen mielestä kun toinen jalankulkija törmää häneen, se on sen toisen vika, koska ei väistänyt. Se on aivan poissuljettu juttu, että kirjoittaja olisi voinut itse väistää.
Vaunuja työntäessä?
Niin. Kyllähän sä ennakoit muuta liikennettä silloinkin. Toivottavasti. Etkä mene varta vastenkaan auton alle vaikka vaunuja lykkäätkin.
Sehän onkin sama asia, työntää vaunut auton alle tai vastaantulevan miehen. Miksi ihmeessä sitä miestä olis vaunujen pitänyt väistää, mut tän miehen ei tätä äitiä vaunuineen? Tää äitihän ei työntänyt vaunuja sen miehen eteen, vaan mies tönäisi vaunuja työntävää naista.
Väistätkö kuitenkin vaunuinesi vastaan tulevaa naista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaunuja työntäessä?
Sehän onkin sama asia, työntää vaunut auton alle tai vastaantulevan miehen. Miksi ihmeessä sitä miestä olis vaunujen pitänyt väistää, mut tän miehen ei tätä äitiä vaunuineen? Tää äitihän ei työntänyt vaunuja sen miehen eteen, vaan mies tönäisi vaunuja työntävää naista.
Väistätkö kuitenkin vaunuinesi vastaan tulevaa naista?
Ei tietenkään. Kysymyksesi osoittaa, että koko otsikon pointti viuhahti ohitsesi nopeammin käki sanoo kukkuu.
Pointti on juuri se, että fiksut ihmiset antavat tilaa lastenvaunuille. Enemmistö vähemmän fiksuista ihmisistä, jotka puskevat mm. vaunujen päälle, ovat miehiä, jotka eivät väistä naista missään olomuodossa. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan isompikokoiset / pidemmät ihmiset ylipäätään väistävät huonosti itseään lyhyempiä, sukupuolesta riippumatta. Olen lyhyt mies, 167 cm, ja sekä miehet että naiset ovat yhtä lailla jyränneet niin, että minun täytyy tehdä tilaa. Miehet tekevät tätä useammin ehkä siksi, että ovat useammin siellä pituusasteikon pidemmässä päässä.
Pääsääntö on, että lyhyemmät väistää.
Mikä sellainen "pääsääntö" on? Naurettavaa. Ei täällä pituuden/lyhyyden mukaan liikuta.
Muistaakseni "lyhyempi väistää" -sääntö juontaa juurensa jo keskiajalta.
Nyt ei eletä keskiaikaa, jos olet huomannut
Vaunuissa on pyörät, joten niillä pääsee liikkumaan eri paikkoihin. Ei vaunuilla väistäminen ole mitenkään hankalaa, tiedän kokemuksesta. Muutenkin sitä joutuu välillä kääntymään oikealle, välillä vasemmalle ja ryhmittymään toiselle puolelle tms. Voin ihan hyvin väistää vaunuilla ihmisiä, ja olen väistänytkin. Ei ole mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vaunuissa on pyörät, joten niillä pääsee liikkumaan eri paikkoihin. Ei vaunuilla väistäminen ole mitenkään hankalaa, tiedän kokemuksesta. Muutenkin sitä joutuu välillä kääntymään oikealle, välillä vasemmalle ja ryhmittymään toiselle puolelle tms. Voin ihan hyvin väistää vaunuilla ihmisiä, ja olen väistänytkin. Ei ole mikään ongelma.
Miten tämä liittyy aiheeseen "Osa miehistä kävelee päin naisia, koska eivät periaatteesta ja/tai sovinistisuutensa takia väistä naisia"?
Osallistuit keskusteluun kertomalla, että vaunuissa ja rattaissa on pyörät? Ok, minä: hevosella on kaviot, autoissa on renkaat ja koiranpennuilla on tassut.
Olisi ihastuttavaa omata niin ongelmaton elämä, että löytyisi kiinnostusta pohdiskella ja vikistä näin olemattomista asioista.
Pitäisikö tästä alkaa nyt siis alkaa pitämään jotain kirjaa, että koska itse väistää ja koska toinen väistää? Ihan vaan että pysyy peli tasa-arvoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kokenut tuollaista päälle kävelyä lähimainkaan. N 47
Väisteletkö itse?
En koskaan. Käytän järkeä liikkuessa ja päätän mistä kuljen, en väistele. Kulku on soljuvaa, eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut.
Itselläni havainto että kirppareitten usein hyvin kapeilla käytävillä juuri naiset eivät väistä, ja myös tukkivat käytävää kärryineen.
Miehet taas vastaavissa tilanteissa väistävät.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihastuttavaa omata niin ongelmaton elämä, että löytyisi kiinnostusta pohdiskella ja vikistä näin olemattomista asioista.
Pitäisikö tästä alkaa nyt siis alkaa pitämään jotain kirjaa, että koska itse väistää ja koska toinen väistää? Ihan vaan että pysyy peli tasa-arvoisena.
Naisen elämässä tämä on vain yksi lukuisista ja lukuisista esimerkeistä näkymättömästä epätasa-arvosta. Ei mikään pieni asia. Pienistä puroista kasvaa iso joki.
Niin ne mustatkin vikisivät siitä, etteivät saaneet istua bussin etuosassa. Naisetkin aikanaan vikisivät siitä, etteivät saaneet liikkua ilman esiliinaa ulkona, äänestää tai omistaa mitään.
Mutta hei, olisivat olleet vaan hiljaa ja alistuneet miehen vallan alle. Tosimies, älykäs mies on muuten feministi. Kaukainen ajatus varmasti monelle tämän palstan trollaajamiehelle.
Kummasti ääni muuttuisi kellossa jos olisi itse sen sorretun sukupuolen edustaja.
Feminismi ulos yliopistoista."
------
Tasa-arvo ulos yliopistoista? On sulla merkilliset haaveet.
Naivi ajatus, että olisi jonkinlaista "puhdasta tasa-arvoa". Kun transnaisille annetaan naisen juridinen identiteetti, se sortaa biologisten naisten tasa-arvoa. Kun naisten tasa-arvon nimissä abortoidaan ei-toivottu sikiö, se loukkaa tämän syntymättömän ihmisoikeutta elämään. Ja niin edelleen.
Feministit eivät koskaan ole puolustaneet naisen oikeutta lajityypilliseen äitiyteen eli olemiseen lapsen lähellä varhaisvuodet. Päinvastoin, feministit pitävät kotiäitiyttä naista sortavana rakenteena. Se ei ole tasa-arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Just viimeks eilen käveli nuori mies aivan suoraan päin. Ei väistänyt tuumaakaan omasta kävelylinjastaan.
Se sama mies varmaan kirjoittaa tänne samaa sinusta, huomaatko ironian?
Kaikki kävelee tien oikeaa reunaa niin ei tuu ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja kävin kävellen kaupassa ja paluumatkalla jouduin väistämään kahta rinnakkain kulkevaa koulutyttöä, voi kyynel mikä vaiva ja efortti, kuinka minä tästä asiasta nyt enää ikinä pääsen yli...
Kaipaatko vertaistukea? Meidän väärinkohdeltujen miesten pitäisi pitää yhtä 🥲
vaikea lopettaa naurua näiden hesarin huolenaiheiden takia :D :D :D väärinkävelevät ja -istuvat miehet :D
Vierailija kirjoitti:
Tähän on kaksi niksiä:
a) en katso miestä päin ja pidän kävelylinjani, siinähän kävelee päin, yleensä väistävät
b) katson päin, hidastan ja lopulta pysähdyn kokonaan, jos mies ei väistä
Nämä niksit toimivat useimmiten. Minähän en enää väistele sovinistisikoja. Normaaleja käytöstavat osaavia saatan väistää jos hekin väistävät. Pätee myös naisiin, joita näistä päinkävelijöistä on ehkä 5 %.
Siis etkö väistä ketään miehiä? :) Eikös se ole aika sukupuolittavaa käytöstä eli väärin? Toisekseen syrjit ihmisiä olettamalla heidän aatemaailmansa (sovinistisika).
Eikös tähän ole jokin kohteliaisuussääntö olemassa ja yleensä tilaa on, niin että molemmat vähän väistävät.
Todella outo ongelma, johon en ole itse kohdannut, paitsi nuorten, lasten ja eläinten kohdalla, jotka eivät tajua että vievät tilaa ympäristössään ja parkkeeraavat usein itsensä muiden kulkutielle.
Olen feministi ja olin molempien lasteni lähellä varhaisvuodet. Kotiäitiys sitten taas on ihan eri konsepti.
Ei ihme, että keskustelu on näin vaikeaa kun sekoitetaan puurot ja vellit ja heitetään ohimennen parit olkiukot sekaan ja kommentoidaan niitä.
Ah niin antoisaa keskustelua on esittää vastapuolen argumentti sellaisena kun itse sen haluaa olevan ja sitten väittää siihen vastaan.
onko jo tutkimusprojekteja aiheesta sukupuolentutkimuksen laitoksella? Miehet kaatavat kävellessään naisia kuin keilapalloja keilaradalla-tutkimushanke
Sukupuolisyrjintää! Ilmoitan sut viranomaisille.
T. Oikea N57
Mikä siinä on niin vaikea tajuta, että on paljon naisia, jotka eivät kärsi miesvastaisista mt-ongelmista.