Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä

Vierailija
27.01.2025 |

"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html

Kommentit (711)

Vierailija
601/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikin yllättävän hiljaista pitkään, mutta onneksi löytyi uusi avaus, jolla miehistä saatiin tehtyä kertakaikkisia hirviöitä. Ei ole tarvinnut ketään päin vielä tähän mennessä kävellä enkä tunnista, että minuakaan olisi tarvinnut kenenkään väistellä kas, kun valitsen reittini niin, että ei törmää ja jos kävelen nopeammin niin sitten ohitan.

Ihmettelen miksi tämä on sukupuolettunut vain kahteen sukupuoleen ja loput 137 täysin unohdettu.

Uhrihierarkiassa vain mies kelpaa edustamaan absoluuttista pahuutta, muut ovat hänen uhrejaan.

Kaikki 138 muuta sukupuolta alistettu aika hurjaa.

Vierailija
602/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tää nyt joku tuppukylien ongelma. Ihme autistiselta kuulostaa.

itse kuljen Hgin keskustassa päivittäin enkä ole kohdannut törmäileviä ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on kaksi niksiä:

a) en katso miestä päin ja pidän kävelylinjani, siinähän kävelee päin, yleensä väistävät

b) katson päin, hidastan ja lopulta pysähdyn kokonaan, jos mies ei väistä

Nämä niksit toimivat useimmiten. Minähän en enää väistele sovinistisikoja. Normaaleja käytöstavat osaavia saatan väistää jos hekin väistävät. Pätee myös naisiin, joita näistä päinkävelijöistä on ehkä 5 %.

Siis etkö väistä ketään miehiä? :) Eikös se ole aika sukupuolittavaa käytöstä eli väärin? Toisekseen syrjit ihmisiä olettamalla heidän aatemaailmansa (sovinistisika).

Eikös tähän ole jokin kohteliaisuussääntö olemassa ja yleensä tilaa on, niin että molemmat vähän väistävät.

Todella outo ongelma, johon en ole itse kohdannut, paitsi nuorten, lasten ja eläinten ko

Itsensä muitten kulkutielle parkkeeraaminen on kyllä teinien lisäksi ikäihmisille tyypillistä toimintaa. Tai no, ihan kaikenikäisille. Jos kaksi tyyppiä alkaa jutella kadulla niin jostain syystä sitä varten pitää pysähtyä just keskelle tietä tai mielellään vaikka johonkin risteykseen, eikä sitten huomata mitään eikä ketään ympärillä olevaa. Ihailtavaa toki tavallaan, että jotkut vielä osaa keskittyä juttukumppaniinsa, mutta voisi kai sen tehdä vaikka reunassa haittaamatta muitten kulkua. Just tällä viikolla oli kaksi jotain tätiä pyöräkaistalla rupattelemassa ja toki vihaisesti mulkoilivat kun siitä piti ohi päästäkseen pyöräillä aika läheltä. 

Vierailija
604/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mies, ja huomaan varsin usein olevani se joka joutuu väistämään ettei tarvitse päin kävellä niin miehiä kuin naisia. Johtunee ihan vain siitä, että ihmiset tuppaavat olemaan niin saatanan tyhmiä etteivät kykene havainnoimaan mitään mitä ympärillään tapahtuu. Vasenta laitaa jalkakäytävällä he kuitenkin osaavat kävellä, sekä olettaa, että vastaantulija väistää aina vaikkei hänellä olisi edes tilaa väistää mihinkään.

Minä myös kallistuisin sille kannalle, että iso osa ihmisistä on vaan niin tolloja ettei ne osaa tai välitä kävellessään seurata ympäristöään ja kävelee siksi päin ja ylipäätään miten sattuu. Ei liity sukupuoleen, paitsi ehkä tosiaan siten että isompikokoisen on helpompi jättää huomioimatta pienemmät kuin toisin päin. 

Vierailija
605/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäsit tahtomattasi tähän keskusteluun tämän ilmiön absurdiutta hyvin kuvaavan twistin. Kuvittele se tuppukylä peltoineen ja seudun ainoa pitkä ja kapea kylätie. Ei ketään mailla halmeilla. Nainen kävelee kylätietä. Minähän en väistä mies -tulee vastaan. Eikä hän väistä, nainen on se, joka saapastelee siellä pientareella.

Ehkä tämä avaa ilmiöitä sinullekin, toden totta, nämä miehet ovat sovinisteja. Nainen on alempiarvoinen, aina ja kaikessa.

Vai väitätkö ihan vakavalla naamalla, ettei maailmassa ole sovinistisia miehiä? Tai että sovinismi on marginaali-ilmiö. Jos väität näin, kumoat kaiken sanomasi. Lose-lose situation sinulle.

Vierailija
606/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaunuissa on pyörät, joten niillä pääsee liikkumaan eri paikkoihin. Ei vaunuilla väistäminen ole mitenkään hankalaa, tiedän kokemuksesta. Muutenkin sitä joutuu välillä kääntymään oikealle, välillä vasemmalle ja ryhmittymään toiselle puolelle tms. Voin ihan hyvin väistää vaunuilla ihmisiä, ja olen väistänytkin. Ei ole mikään ongelma.

Miten tämä liittyy aiheeseen "Osa miehistä kävelee päin naisia, koska eivät periaatteesta ja/tai sovinistisuutensa takia väistä naisia"?

Osallistuit keskusteluun kertomalla, että vaunuissa ja rattaissa on pyörät? Ok, minä: hevosella on kaviot, autoissa on renkaat ja koiranpennuilla on tassut.

Liittyy aiempiin viesteihin ja myös alkuperäiseen eiliseen yleisönosastokirjoitukseen, jossa henkilö katsoi, että häntä pitää väistää erityisesti koska hän on liikkeellä vaunuilla (ja ehkä koska hän on nainen).

Vierailija
607/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ilmiö liittyy nimenomaan sukupuoleen.

Olisi kiva vääntää vähän vitsiä aiheesta, että onpa taas ongelmat ja niin edelleen, mutta tämä on oikeasti vakava asia, ja vain jäävuorenhuippu ilmiöstä, jonka siellä pahemmassa päässä oikeuttaa naisen tappamisen täysin hatusta vedetystä syistä, koska hän on syntynyt naiseksi.

Vierailija
608/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten aivan oma rotunsa ovat nuo koirankusettajat. Lähes pääsääntöisesti kävelevät vasenta puolta, jolloin kaikki muut joutuvat niitä väistelemään. 

Johtunee osittain siitä, että koirat opetetaan kulkemaan vasemmalla puolella. 

Eli vika on koiran omistajassa. En ole yllättynyt. 

Vierailija
609/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan isompikokoiset / pidemmät ihmiset ylipäätään väistävät huonosti itseään lyhyempiä, sukupuolesta riippumatta. Olen lyhyt mies, 167 cm, ja sekä miehet että naiset ovat yhtä lailla jyränneet niin, että minun täytyy tehdä tilaa. Miehet tekevät tätä useammin ehkä siksi, että ovat useammin siellä pituusasteikon pidemmässä päässä.

Pääsääntö on, että lyhyemmät väistää. 

Mikä sellainen "pääsääntö" on? Naurettavaa. Ei täällä pituuden/lyhyyden mukaan liikuta.

Muistaakseni "lyhyempi väistää" -sääntö juontaa juurensa jo keskiajalta. 

Nyt ei eletä keskiaikaa, jos olet huomannut

Jollain asioilla on pitkä perinteet. Ei kai me perinteistä luovuta. 

Vierailija
610/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaunuissa on pyörät, joten niillä pääsee liikkumaan eri paikkoihin. Ei vaunuilla väistäminen ole mitenkään hankalaa, tiedän kokemuksesta. Muutenkin sitä joutuu välillä kääntymään oikealle, välillä vasemmalle ja ryhmittymään toiselle puolelle tms. Voin ihan hyvin väistää vaunuilla ihmisiä, ja olen väistänytkin. Ei ole mikään ongelma.

Miten tämä liittyy aiheeseen "Osa miehistä kävelee päin naisia, koska eivät periaatteesta ja/tai sovinistisuutensa takia väistä naisia"?

Osallistuit keskusteluun kertomalla, että vaunuissa ja rattaissa on pyörät? Ok, minä: hevosella on kaviot, autoissa on renkaat ja koiranpennuilla on tassut.

Liittyy aiempiin viesteihin ja myös alkuperäiseen eiliseen yleisönosastokirjoitukseen, jossa henkilö katsoi, että häntä pitää väistää erityisesti koska

No tottakai jos niinkuin järjellä asiaa ajattelisi, niin kyllä, vaunujen kanssa kulkevaa pitää erityisesti väistää, jos omaa hyvät käytöstavat. Samoin kuin vaikka rollaattorin, kävelykepin, koiran jne. Helpompihan se niin olisi. Mutta kyllähän minä itsekin vaunujen kanssa väistelin vaikka ketä, kun en halunnut päällekään kulkea. Vaikka olisi ollut vaunujen lisäksi pulkka ja koirakin, kyllähän se onnistuu ei sillä. Silti olen sitä mieltä että hyvätapainen ihminen väistää leveämpää kuljetusta. Ja siksi kai olen itse aina se joka väistää kaikkia. 

Vierailija
611/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alepan kuljetusropotit on äärisovinisteja! Eilen sellainen ei väistänyt ketään

Epäilen niiden olevan äärifeministejä. Eivät väistä miehiä.

Vierailija
612/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse väistän: 

- lapsia

- nuoria kännykkä nenässä

- vanhuksia, miehiä ja naisia

- ihmisiä, joilla on selvästi jokin sairaus

- koiranulkoiluttaja, vaikka ärsyttää joidenkin ajattelemattomuus

- päihdeongelmaisia

- selvästi mt-potilaita

- miehiä (ja naisia), joiden elekieli positiivista ja kohteliasta: molemmat väistävät vähän

En väistä:

- tervejalkaisia selvästi itsekkäitä ja sovinistisia minä minä -miehiä, jotka tunnistaa siitä, että elekielessä ei mikään viittaa toisen huomioonottamiseen: tällöin hidastan vauhtia tai pysähdyn kunnes väistävät

- itsekeskeinen päin kävelevä nainen on hyvin harvinainen ilmiö

Vierailija
613/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen feministi ja olin molempien lasteni lähellä varhaisvuodet. Kotiäitiys sitten taas on ihan eri konsepti.

Jaa, onko kielenkäyttö taas muuttunut? Kun olin 1990-luvun kotona neljää lastani hoitamassa, kotona lapsiaan hoitavan naisen nimike kyllä oli "kotiäiti", eikä siinä ollut sen kummempaa konseptia kuin ehkä continuum concept, joka oli silloin pinnalla. (Se tarkoittaa lapsen ja vanhemman kestävää läheisyyttä fyysisellä tasolla kuten perhepetiä ja pitkää imetystä.)

Mitä se kotiäitiys sitten nykyään tarkoittaa? Ja ilmeisesti sinä jaoit lastesi päiväarjen heidän kanssaan, koska sanot olleesi lastesi lähellä. Oletettavasti siis kotona. Miten se eroaa kotiäitinä olemisesta?

Onko kotiäitiys nykyään jotenkin noloa?

Vierailija
614/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen feministi ja olin molempien lasteni lähellä varhaisvuodet. Kotiäitiys sitten taas on ihan eri konsepti.

Jaa, onko kielenkäyttö taas muuttunut? Kun olin 1990-luvun kotona neljää lastani hoitamassa, kotona lapsiaan hoitavan naisen nimike kyllä oli "kotiäiti", eikä siinä ollut sen kummempaa konseptia kuin ehkä continuum concept, joka oli silloin pinnalla. (Se tarkoittaa lapsen ja vanhemman kestävää läheisyyttä fyysisellä tasolla kuten perhepetiä ja pitkää imetystä.)

Mitä se kotiäitiys sitten nykyään tarkoittaa? Ja ilmeisesti sinä jaoit lastesi päiväarjen heidän kanssaan, koska sanot olleesi lastesi lähellä. Oletettavasti siis kotona. Miten se eroaa kotiäitinä olemisesta?

Onko kotiäitiys nykyään jotenkin noloa?

Aiheena ei ole feministin kotiäitiys vaan naisten törmäily miehiin. 

Vierailija
615/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä olen iso nainen, ja minun päälleni ei koskaan kävele kukaan, ei miehet eikä naiset. Ehkä myös pienet miehet joutuvat kohteeksi? Kooltaan isommat vaan jyräävät pienet, mutta minut kohdatessaan huomaavat, että ai jaa, siinä on joku, vaikka lihavana naisena usein olenkin monille läpinäkyvä olematon olento.

Sinunlaisten ihmisten kohtaamisestahan tämä koko juttuketju on saanut alkunsa - et ole varmaan elämässässi ketään väistänyt. Onnea matkalle

Vierailija
616/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti nykypäivänä tarkoittaa äitiä, joka uran sijaan jää lähes kokonaan kotiin hoitamaan lapsia eikä usein yritä edetä työelämässä. Puoliso elättää perheen.

Uraäiti tai ihan vaan tavallinen työelämästä taukoa pitävä nainen, joka hoitaa lastaan tai lapsiaan näiden varhaisvuodet kotona ja jonka puoliso on usein myös vanhempainvapaalla, ei ole kotiäiti.

Huomaa, että tässä keskustelen lapsettoman miehen kanssa, jonka käsitys juontaa jonnekin 1950-luvulle. Onko noloa olla kotiäiti, ei. Lapsillehan se on hienoa, kuten myös koti-isyys, niin kauan kuin puoliso ja perhe on sopinut mitä käy sille kotiin jäänelle ja hänen taloudelleen avio-erotilanteessa.

Vierailija
617/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin keskustassa vanhan Ylioppilastalon edessä minua vastaan käveli iso joukko ihmisiä - eikä minulla äärioikeistossa ( kerrankin siellä).) ollut tilaa - piti ihan sanoa , että katu on kakssuuntainen

Vierailija
618/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse väistän: 

- lapsia

- nuoria kännykkä nenässä

- vanhuksia, miehiä ja naisia

- ihmisiä, joilla on selvästi jokin sairaus

- koiranulkoiluttaja, vaikka ärsyttää joidenkin ajattelemattomuus

- päihdeongelmaisia

- selvästi mt-potilaita

- miehiä (ja naisia), joiden elekieli positiivista ja kohteliasta: molemmat väistävät vähän

En väistä:

- tervejalkaisia selvästi itsekkäitä ja sovinistisia minä minä -miehiä, jotka tunnistaa siitä, että elekielessä ei mikään viittaa toisen huomioonottamiseen: tällöin hidastan vauhtia tai pysähdyn kunnes väistävät

- itsekeskeinen päin kävelevä nainen on hyvin harvinainen ilmiö

Joudun väistämään näitä itsekeskeisiä naisia huomattavasti useammin kuin miehiä. En itseasiassa juuri joudu väistämään miehiä ollenkaan, he väistävät minua. Mutta naiset sen sijaan, voi äly millaisia ääliöitä löytyykin!

Näin keski-ikäisenä keskikokoisena naisena havaittua.

Vierailija
619/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä opitaan jo varhain luovimaan tungoksessa niin, ettei törmätä muihin eikä usein edes kosketetakaan kun kiirehditään kaduilla kauppoihin, juniin yms.

Tai ainakin mun X-sukupolvi on oppinut.

Vierailija
620/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiäiti nykypäivänä tarkoittaa äitiä, joka uran sijaan jää lähes kokonaan kotiin hoitamaan lapsia eikä usein yritä edetä työelämässä. Puoliso elättää perheen.

Uraäiti tai ihan vaan tavallinen työelämästä taukoa pitävä nainen, joka hoitaa lastaan tai lapsiaan näiden varhaisvuodet kotona ja jonka puoliso on usein myös vanhempainvapaalla, ei ole kotiäiti.

Ahaa, tätä en ole tiennyt. 90-luvulla kotiäitiys oli lyhyt tai vähän pitempi jakso naisen elämää, jonka jälkeen hän palasi takaisin työelämään, itsekin opettajaksi, ei mikään elämänmittainen "kutsuus".

Ihmetyttää mitä nämä mystiset koko ikänsä kotiäitinä olevat naiset tekevät sitten, kun lapsen kasvavat teineiksi ja aikuisiksi. Toisekseen ihmettelen, millä ilveellä nämä kotiäiti-pariskunnat tulevat koko ikänsä toimeen yhden palkalla. Täytyy olla sitten isopalkkainen mies, normaalissa keskiluokan perheessä auto- ja asuntolainoineen on molempien osapuolien käytävä töissä.

Näiden kotiäitien täytyy olla todella marginaalinen ryhmä. Vaikka jotkut teinitytöt ihailevat nykyään joitakin some-luksus-kotiäitien elämää, se ei tarkoita, että Suomessa kovin moni olisi luksus-kotiäiti koko ikänsä. Tosin tilastot todistava, että rikkaammissa perheissä on enemmän lapsia kuin köyhissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi