Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä

Vierailija
27.01.2025 |

"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html

Kommentit (711)

Vierailija
541/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos mies ei kävele naisia päin vaan jää ympärille pyörimään?

Pyöriköön siinä aikansa. Ehkä pää jo muutenkin sekaisin.

Vierailija
542/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset haaahuilevat, eivätkä osaa pitää oikeaa kulkulinjaa. Silloin joutuu väistelemään, kun ei osaa tai halua noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. Tietysti väärää kaistaa ajava joutuu väistelemään muita, mutta se ei ole tässäkään tapauksessa ole muiden (eli miesten) syy, toisin kuin naiset aina joka asiassa luulevat.

Missä paikoissa kuljet, joissa pitää kulkea vain yhtä yhteistä kulkulinjaa? Yleiset ladut ymmärrän, ja uimahallien radat. Missä nämä yhteiset pelisäännöt on luotu? Missä kaikkialla niitä pitää noudattaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten on turha tulla tähän ketjuun vähättelemään ongelmaa, koska se on todellinen, eikä liity mitenkään siihen, etteikö naiset osaisi liikennesääntöjä. 

Eikä ole mitään sääntöä "pienempikokoinen väistää" vaan kevyt liikenne sujuu hienosti siellä missä huomioidaan kanssakulkijat ja osataan käytöstavat.

Ongelma on todellinen niiden naisten kohdalla, jotka aina olettavat muiden väistävän, vaikka itse kävelevät miten sattuu. Ehkä näidenkin naisten olisi hyvä huomioida kanssakulkijat.

Vierailija
544/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten aivan oma rotunsa ovat nuo koirankusettajat. Lähes pääsääntöisesti kävelevät vasenta puolta, jolloin kaikki muut joutuvat niitä väistelemään. 

Tää on kyllä kumma juttu. Mietin just tänään, että itse EN KEHTAISI olla koko ajan muiden jalankulkijoiden riesana. Virallisesti selittävät, että koira haluaa olla sieltä pientareen puolella, mutta tekevät kuitenkin sen lenkkinsä joko myötä- tai vastapäivään juuri niin, että pääsevät olemaan siellä pientareen puolella vasenta puolta kulkemalla. Toiseen suuntaan kun lenkittäisi, olisi yhtä lailla pientareen puolella mutta kulkisi oikeaa puolta. Naapurillani on tällainen tapa koiralenkillään, aina vasenta puolta. Pidän outona.

Vierailija
545/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan isompikokoiset / pidemmät ihmiset ylipäätään väistävät huonosti itseään lyhyempiä, sukupuolesta riippumatta. Olen lyhyt mies, 167 cm, ja sekä miehet että naiset ovat yhtä lailla jyränneet niin, että minun täytyy tehdä tilaa. Miehet tekevät tätä useammin ehkä siksi, että ovat useammin siellä pituusasteikon pidemmässä päässä.

Pääsääntö on, että lyhyemmät väistää. 

Mikä sellainen "pääsääntö" on? Naurettavaa. Ei täällä pituuden/lyhyyden mukaan liikuta.

Muistaakseni "lyhyempi väistää" -sääntö juontaa juurensa jo keskiajalta. 

Vierailija
546/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison  omenan ostoskeskuksessa Espoossa  jo keskiiän ylittäneenä mummelina joudun usein pysähtymään , jotta ei syntyisi yhteentörmäystä, tässä kohtaa minulla on tapana näyttää kädellä ja sanoa: olkaa hyvää. Joskus ihmiset reagoivat, usein miten eivät. Samassa paikassa ihmiset tulevat sivuilleen katsomatta isolle käytävälle, kultakorukaupasta, laukkukaupasta. Minun logiikallani näillä isoilla läpikulkukäytävillä on etuajo-oikeus, siellä monet kuten minäkin kulkevat ostoskärryjen kanssa. Sivistystä on siellä, missä sitä on....

Vierailija
547/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kokenut tuollaista päälle kävelyä lähimainkaan. N 47

En minäkään. N 57

Ehkä nämä naiset tosiaan itse haahuilevat miten sattuu kuten joku arveli ja sen takia törmäilevät muihin?

Vierailija
548/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesariin kirjoittaneen mielestä kun toinen jalankulkija törmää häneen, se on sen toisen vika, koska ei väistänyt. Se on aivan poissuljettu juttu, että kirjoittaja olisi voinut itse väistää. 

Vaunuja työntäessä?

Vierailija
549/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesariin kirjoittaneen mielestä kun toinen jalankulkija törmää häneen, se on sen toisen vika, koska ei väistänyt. Se on aivan poissuljettu juttu, että kirjoittaja olisi voinut itse väistää. 

Vaunuja työntäessä?

Niin. Kyllähän sä ennakoit muuta liikennettä silloinkin. Toivottavasti. Etkä mene varta vastenkaan auton alle vaikka vaunuja lykkäätkin.

Vierailija
550/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään. N 57

Ehkä nämä naiset tosiaan itse haahuilevat miten sattuu kuten joku arveli ja sen takia törmäilevät muihin?

M50+ ei saanut ensiyrittämällä (N47) provosoitua ketään, yrittää sitten N57:llä. Kokeile vielä N67 ja N77, josko tärppäisi. ;)

Vierailija
551/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten aivan oma rotunsa ovat nuo koirankusettajat. Lähes pääsääntöisesti kävelevät vasenta puolta, jolloin kaikki muut joutuvat niitä väistelemään. 

Johtunee osittain siitä, että koirat opetetaan kulkemaan vasemmalla puolella. 

Vierailija
552/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väisteletkö itse?

Vierailija
553/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten on turha tulla tähän ketjuun vähättelemään ongelmaa, koska se on todellinen, eikä liity mitenkään siihen, etteikö naiset osaisi liikennesääntöjä. 

Eikä ole mitään sääntöä "pienempikokoinen väistää" vaan kevyt liikenne sujuu hienosti siellä missä huomioidaan kanssakulkijat ja osataan käytöstavat.

Näin just. Hassua, et osa miehistä on närkästyneitä aiheesta. Eiväthän he voi tietää, miten muut miehet toimivat naisten tullessa vastaan. Jos itse on oppinut väistämään toisia, hyvä. Jos ei, kannattaa tarkastaa oma asenne. 

Sama koskee tietty naisia. Ei se ole ollenkaan vain osan kansalaisista syy väistää. Huonosti kulkevat, vanhukset ja vaunulaiset ovat niitä, joita muut väistävät. Tai siis näin pitäisi olla.

Totta kai voin tietää. Onhan mulla silmät päässä ja näen koko ajan mitä ympäristössä tapahtuu enkä vain omia askeleitani. Tämän takia väite "naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä" onkin minusta höpönpöppöä. Jos näin tosiaan olisi, niin vaikkapa kauppakeskuksissa olisi aivan eri näköistä, jos melkeinpä aina naiset väistäisivät. Jokainen tolkun ihminen kyllä ymmnärtää, etteivät siellä vain naiset väistele.

Vierailija
554/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä puolella pitää kävellä jos menee kävelytietä? Meillä päin kaikki menevät aina oikeaa reunaa, ovat sitten koiranulkoiluttajia tai pyöräilijöitä tai lastenulkoiluttajia. Onko se siis VASEN reuna, mikä olisi oikein? En tiennyt. Yritän vaan mennä virtaan mukaan ja valitsen reunan sillä perusteella.

Vierailija
555/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaunuja työntäessä?

Niin. Kyllähän sä ennakoit muuta liikennettä silloinkin. Toivottavasti. Etkä mene varta vastenkaan auton alle vaikka vaunuja lykkäätkin.

Totta, hyvä pointti. Alan tästedes väistelemään kaikkea vastaantulevaa, jalkakäytävän kautta. Lintuja, matoja, sammakoita, valkoisia miehiä. t. autoilija (Omg, vertaat toista ihmistä, miestä, autoon).

Vierailija
556/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaunuja työntäessä?

Pitääkö minun tieliikenteessä väistää muita vaikka minulla on peräkärry? Ei kai sentään?

Vierailija
557/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä kumma juttu. Mietin just tänään, että itse EN KEHTAISI olla koko ajan muiden jalankulkijoiden riesana. Virallisesti selittävät, että koira haluaa olla sieltä pientareen puolella, mutta tekevät kuitenkin sen lenkkinsä joko myötä- tai vastapäivään juuri niin, että pääsevät olemaan siellä pientareen puolella vasenta puolta kulkemalla. Toiseen suuntaan kun lenkittäisi, olisi yhtä lailla pientareen puolella mutta kulkisi oikeaa puolta. Naapurillani on tällainen tapa koiralenkillään, aina vasenta puolta. Pidän outona.

Koirat opetetaan kulkemaan siten. Ihan yleisesti. Kaikissa koirakouluissa.

En ole kyllä kokenut tuota ongelmaksi. Kykenen helposti menemään koiravaljakon vasemmalta puolelta. Tai jos vaikka lapsi pyörineen sattuu siinä olemaan. Mitäs noista. Harvoin on niin kiire, ettei väistää ehtis.

Vierailija
558/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajaantukaa, tämä olikin höpönpöppöä. Joku anonyymi setämies kertoi näin internetissä, joten näinhän sen pitää olla. Hänen empiirisen tutkimuksensa mukaan, joka kattaa myös naisten kokeman. Hän tietää meitä paremmin, olikin ihan hassu väärä hälyytys. -"haahuileva" nainen

Vierailija
559/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tainnut olla kiireinen uutispäivä kun tällaista hömppää uutisoidaa. Toisaalta yhtä alamäkeä on hesarin toiminta ollut viimeiset 20 vuotta, joten ei yllätä.

Vierailija
560/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaunuja työntäessä?

Sehän onkin sama asia, työntää vaunut auton alle tai vastaantulevan miehen. Miksi ihmeessä sitä miestä olis vaunujen pitänyt väistää, mut tän miehen ei tätä äitiä vaunuineen? Tää äitihän ei työntänyt vaunuja sen miehen eteen, vaan mies tönäisi vaunuja työntävää naista.