Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä

Vierailija
27.01.2025 |

"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html

Kommentit (711)

Vierailija
521/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset haaahuilevat, eivätkä osaa pitää oikeaa kulkulinjaa. Silloin joutuu väistelemään, kun ei osaa tai halua noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. Tietysti väärää kaistaa ajava joutuu väistelemään muita, mutta se ei ole tässäkään tapauksessa ole muiden (eli miesten) syy, toisin kuin naiset aina joka asiassa luulevat.

Vierailija
522/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset haaahuilevat, eivätkä osaa pitää oikeaa kulkulinjaa. Silloin joutuu väistelemään, kun ei osaa tai halua noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. Tietysti väärää kaistaa ajava joutuu väistelemään muita, mutta se ei ole tässäkään tapauksessa ole muiden (eli miesten) syy, toisin kuin naiset aina joka asiassa luulevat.

Jaadidaadi. Yritä edes osallistua keskusteluun jollakin todenperäisellä tulokulmalla, äläkä ole noin hysteerinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päin käveleminen on subjektiivista. Se, joka itse kävelee toisia päin, kokee, että muut kävelevät häntä päin. HS:lla ei ole mitään todellista ja konkreettista demonisoidakseen miehiä, joten koetut fiilikset riittävät.

Onhan. Tutkijan haastattelu. Mielipide on mielipide, sit tutkijan haastattelu perustuu tutkijan näkemykseen, ei mielipiteeseen tai fiiliksiin. Pitääkö näkemys paikkansa, sen voi jokainen todentaa vain omalla kohdalla.

Vierailija
524/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitens tää ketju vaan lyhenee

Vierailija
525/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesariin kirjoittaneen mielestä kun toinen jalankulkija törmää häneen, se on sen toisen vika, koska ei väistänyt. Se on aivan poissuljettu juttu, että kirjoittaja olisi voinut itse väistää. 

Vierailija
526/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran näin, kuinka eräs n. 60 v. mies kulki minua kohti viistosti, melko lujaa vauhtia. Kiihdytin itsekin askeleita, jotta en olisi törmännyt häneen. Mies huusi minulle jotain hyvin töykeästi, mutta en kuullut mitä, koska kuuntelin musiikkia. Ilmeisesti olisi pitänyt hidastamalla antaa tietä herralle.

Vierailija
527/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös nämä "hyökkäysvaunuilla" eli lastenvaunuilla kulkijat saisivat myös  ottaa huomioon muut ihmiset ja tarvittaessa väistää.

Usein menevät katse kaukaisuuteen suunnattuna, nenä pystyssä hirveää vauhtia. 

He ovat kyllä joskus varustettu minäminä-asenteella.

Olen monesti nähnyt, kun koittavat änkeä vaunuineen ratikkaan, joka on liki täysi. Toki seisovat ihmiset väistävät heitä, mutta jos ratikassa on jo maksimimäärä niitä vaunuja eikä niille ole tilaa, koitetaan silti änkeä niitä vaunuja sisälle.

Minäminä-asennnetta löytyy kyllä muistakin ihmisryhmistä, kaikista varmasti.

Olen aikoinani myös änkenyt itseni ja kaksi lastani täydeltä vaikuttavaan bussiin. Jännästi me siis sinne mahduttiin, vaikka joidenkin mielestä me emme olisi saaneet siihen änkeytyä. Aiheutimme joillekin ärtymystä ja sen perusteella olisi pitänyt naisen ja kahden lapsen väistyä. Jäädä pakkaseen melkein puoleksi tunniksi. Ja ottaa riski, että se seuraavakin bussi olis melkein täysi. 

Millä logiikalla äidin lapsineen pitäisi väistyä, ja muut saisivat vaan jatkaa matkaa? Yhtä absurdi ajatus olis, et minusta osa bussimatkustajista voisi poistua bussista meidän tieltä, koska he ovat jo saaneet olla hetken lämpimässä, heidän vuoro odottaa kylmässä seuraavaa. 

Vierailija
528/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jalkakäytävällä kävelee vasenta laitaa niin ihan ymmärrettävästi tuntuu siltä kuin muut kävelisivät päin. 

Vierailija
529/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko juttu on ihan paskapuhetta

Vierailija
530/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan isompikokoiset / pidemmät ihmiset ylipäätään väistävät huonosti itseään lyhyempiä, sukupuolesta riippumatta. Olen lyhyt mies, 167 cm, ja sekä miehet että naiset ovat yhtä lailla jyränneet niin, että minun täytyy tehdä tilaa. Miehet tekevät tätä useammin ehkä siksi, että ovat useammin siellä pituusasteikon pidemmässä päässä.

Pääsääntö on, että lyhyemmät väistää. 

Vierailija
531/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä väistän kaikkia. En halua vahingossakaan törmätä kehenkään tai koskettaa muita, vieraita ihmisiä. Se on ällöttävää.

Joten en kauheasti kiinnitä huomiota siihen, että väistääkö joku mua koska mä väistän joka tapauksessa. Mutta kyllä mua miehet väistää. Naisiin meinaa joskus törmätä kun ne ei tajua väistää itse yhtään. Miehet väistää, ne ei halua törmäillä.

Minunkin kokemukseni mukaan miehet väistää. Nykyään varsinkin.

Vierailija
532/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitens tää ketju vaan lyhenee

Liikaa vääriä mielipiteitä.

Vierailija
533/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienempi väistää isompaa. Itse suhteellisen pienenä miehenä väistelen kyllä isompia sukupuolesta riippumatta. Mutta kaikilta pitää vaatia sem verran käytöstapoja kaikkia kohtaan että ei vallota koko kulkuväylää vaan liikkuu laidassa että nopeammilla on tilaa ohittaa.

Aika usein varsinkin nuorten äitien kohdalla jotka tästä aiheesta valittaa se usein on niin että kun ne kulkee niiden hyökkäysvaunujen kanssa on kaveri mukana joka kulkee myös hyökkäysvaunujen kanssa siinä rinnalla että sitä parivaljakkoo ei pysty ohittamaan ja vastaantulijat joutuu väistämään pientareen puolelle

Ei vain äidit. Myös pariskunnat ja muut ryhmittymät kulkevat rivissä ilman mitään aikomusta väistää. Ymmärrän että on kiva kulkea vierekkäin ja jutella, mutta voisi sitä ympäristöä vähän havannoidakin.

Kyllä nyt täytyy saada tähän maahan kunnon marssijärjestys!! Kukaan ei saa kulkea rinnakkain, oma jono hitaasti kulkeville, oma jono nopeasti kulkeville ja sit vielä yks väylä kiireisille ohittelijoille! Ja kadun oikeaa laitaa yhteen suuntaan vaan! Joku roti nyt tuollaiseen sekavaan maleksemiseen. 

Turistit pääsee vapaaksi vain suoritettuaan marssiopit etukäteen. Eikä jäädä pällistelemään mitään!!!

Vierailija
534/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten aivan oma rotunsa ovat nuo koirankusettajat. Lähes pääsääntöisesti kävelevät vasenta puolta, jolloin kaikki muut joutuvat niitä väistelemään. 

Vierailija
535/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten on turha tulla tähän ketjuun vähättelemään ongelmaa, koska se on todellinen, eikä liity mitenkään siihen, etteikö naiset osaisi liikennesääntöjä. 

Eikä ole mitään sääntöä "pienempikokoinen väistää" vaan kevyt liikenne sujuu hienosti siellä missä huomioidaan kanssakulkijat ja osataan käytöstavat.

Näin just. Hassua, et osa miehistä on närkästyneitä aiheesta. Eiväthän he voi tietää, miten muut miehet toimivat naisten tullessa vastaan. Jos itse on oppinut väistämään toisia, hyvä. Jos ei, kannattaa tarkastaa oma asenne. 

Sama koskee tietty naisia. Ei se ole ollenkaan vain osan kansalaisista syy väistää. Huonosti kulkevat, vanhukset ja vaunulaiset ovat niitä, joita muut väistävät. Tai siis näin pitäisi olla.

Vierailija
536/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehistä en tiedä mutta muutaman kerran jonkun lapsia joutunut väistämään ja aina kaupoissa juoksentelevia. Viime kerralla en enää vaivautunut, juoksi reittäni päin ja pelmahti pyllylleen hölmistyneenä, totesin että ohoh ja jatkoin matkaani. Ehkä oppi jotain, ehkä ei. 

Ehkä oppi, et vieraat aikuiset ovat tylyjä. Heidän takia ei tartte käyttäytyä hyvin.

Vierailija
537/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kokenut tuollaista päälle kävelyä lähimainkaan. N 47

Vierailija
538/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten on turha tulla tähän ketjuun vähättelemään ongelmaa, koska se on todellinen, eikä liity mitenkään siihen, etteikö naiset osaisi liikennesääntöjä. 

Eikä ole mitään sääntöä "pienempikokoinen väistää" vaan kevyt liikenne sujuu hienosti siellä missä huomioidaan kanssakulkijat ja osataan käytöstavat.

Mun on kyllä pakko ihmetellä, millaisissa tilanteissa te näihin väistämättömiin miehiin olette törmänneet. Mitä mun omiin kokemuksiin tulee, keski-ikäiset ja myös muita ikäluokkia edustaneet miehet ovat olleet aina yhtä kohteliaita mua kohtaan. Kerran mun ohitse kävelemässä ollut mies tarjosi mulle jopa ylimääräistä sateenvarjoaan, kun yllättävä rankkasade oli kastelemassa mua läpimäräksi. 

Hei, hienoa, että sinua kohdellaan hyvin. Tämä on yhtä merkittävä otanta, kuin jonkun toisen, joka joutuu miehiä väistelee. 

Vierailija
539/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut miehet vaan vihaa äitejä ja niiden lapsia. Huomasin saman aiemmin. Nykyään kun lapset kasvaneet niin miehet eivät enää niin kävele päin tai tiuski.

Tämä on niin totta. Toki naisissakin näitä vihaajia löytyy. Suomi on harvinaisen lapsivihamielinen maa. Karu sellainen.

Vierailija
540/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan isompikokoiset / pidemmät ihmiset ylipäätään väistävät huonosti itseään lyhyempiä, sukupuolesta riippumatta. Olen lyhyt mies, 167 cm, ja sekä miehet että naiset ovat yhtä lailla jyränneet niin, että minun täytyy tehdä tilaa. Miehet tekevät tätä useammin ehkä siksi, että ovat useammin siellä pituusasteikon pidemmässä päässä.

Pääsääntö on, että lyhyemmät väistää. 

Mikä sellainen "pääsääntö" on? Naurettavaa. Ei täällä pituuden/lyhyyden mukaan liikuta.