Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä

Vierailija
27.01.2025 |

"Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html

Kommentit (711)

Vierailija
581/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on kaksi niksiä:

a) en katso miestä päin ja pidän kävelylinjani, siinähän kävelee päin, yleensä väistävät

b) katson päin, hidastan ja lopulta pysähdyn kokonaan, jos mies ei väistä

Nämä niksit toimivat useimmiten. Minähän en enää väistele sovinistisikoja. Normaaleja käytöstavat osaavia saatan väistää jos hekin väistävät. Pätee myös naisiin, joita näistä päinkävelijöistä on ehkä 5 %.

Siis etkö väistä ketään miehiä? :) Eikös se ole aika sukupuolittavaa käytöstä eli väärin? Toisekseen syrjit ihmisiä olettamalla heidän aatemaailmansa (sovinistisika).

Eikös tähän ole jokin kohteliaisuussääntö olemassa ja yleensä tilaa on, niin että molemmat vähän väistävät.

Todella outo ongelma, johon en ole itse kohdannut, paitsi nuorten, lasten ja eläinten ko

Väistän "ketään". Huoh.

Vierailija
582/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olen iso nainen, ja minun päälleni ei koskaan kävele kukaan, ei miehet eikä naiset. Ehkä myös pienet miehet joutuvat kohteeksi? Kooltaan isommat vaan jyräävät pienet, mutta minut kohdatessaan huomaavat, että ai jaa, siinä on joku, vaikka lihavana naisena usein olenkin monille läpinäkyvä olematon olento.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan molempien kuuluu väistää kun näkee jonkun tulevan vastaan. Se on kohteliasta ja kuuluu sivistyneeseen yhteiskuntaan. Afrikan savannilla voi sitten olla toisin. Antaa erittäin tökerön kuvan jos vaan jatkaa kävelemistä suoraan päin. Etenkin miehestä! -162/54 nainen

Etenkin miehestä? Mutta eli kumminkin nainen saa kävellä päin koska se on vähemmän törkeää? Mielenkiintoinen ajattelutapa.

Vierailija
584/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

alepan kuljetusropotit on äärisovinisteja! Eilen sellainen ei väistänyt ketään

Vierailija
585/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä olen iso nainen, ja minun päälleni ei koskaan kävele kukaan, ei miehet eikä naiset. Ehkä myös pienet miehet joutuvat kohteeksi? Kooltaan isommat vaan jyräävät pienet, mutta minut kohdatessaan huomaavat, että ai jaa, siinä on joku, vaikka lihavana naisena usein olenkin monille läpinäkyvä olematon olento.

Väistätkös itse koskaan?

Vierailija
586/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alepan kuljetusropotit on äärisovinisteja! Eilen sellainen ei väistänyt ketään

Minua kyllä väistelevät välillä. Olenkin kauhea, pelottava feministi.

Vierailija
587/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihastuttavaa omata niin ongelmaton elämä, että löytyisi kiinnostusta pohdiskella ja vikistä näin olemattomista asioista.

Pitäisikö tästä alkaa nyt siis alkaa pitämään jotain kirjaa, että koska itse väistää ja koska toinen väistää? Ihan vaan että pysyy peli tasa-arvoisena.  

Naisen elämässä tämä on vain yksi lukuisista ja lukuisista esimerkeistä näkymättömästä epätasa-arvosta. Ei mikään pieni asia. Pienistä puroista kasvaa iso joki.

Niin ne mustatkin vikisivät siitä, etteivät saaneet istua bussin etuosassa. Naisetkin aikanaan vikisivät siitä, etteivät saaneet liikkua ilman esiliinaa ulkona, äänestää tai omistaa mitään.

Mutta hei, olisivat olleet vaan hiljaa ja alistuneet miehen vallan alle. Tosimies, älykäs mies on muuten feministi. Kaukainen ajatus varmasti monelle tämän palstan trollaajamiehel

Kummasti ääni muuttuisi kellossa jos olisi itse sen sorretun sukupuolen edustaja.

Voi pientä, ei sulla jotain holokausti-tarinaa ois vielä heittää vertaukseksi tuohon nyyhkytykseen? 

Mä tunnen kyllä sympatiaa ihan oikeita ongelmia kohtaan, mutta että mun nyt pitäisi eritoten naisia väistää ihan koska ja missä nyt sattuvatkaan tulemaan vastaan? Nämä on niitä "ongelmia" joissa mä toivotan vaatijat kohteliaasti suksimaan vttuun. 

Vaunujen/lasten kanssa kulkevat tietysti erikseen, mutta ihan satunnainen nainen on ihan yhtä velvoitettu väistämään mua kuin minä häntä. 

Vierailija
588/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kävelee tien oikeaa reunaa niin ei tuu ongelmaa.

Kun se pointti on just se, että vaikka kävelisi oikeassa reunassa naisena, niin se ongelma aina tupshtaa jostakin päin näköä:

Mies, joka ei väistä naisia.

Kuulostaa kirjan nimeltä muuten.

Vierailija
589/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun keskusteluun heitetään holokausti, argumentit ovat loppu ja väittely hävitty.

Hyvää loppuiltaa.

Vierailija
590/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalkakäytävällä kuljetaan oikeaa puolta, jos tulee vastaan kaksi tai enemmän yhtä ihmistä kohtaan, niin silloin se suurempi joukko väistää, joka tulee sen yhden tielle ym. vastaavat tapaukset.  Nykyään vaikuttaa siltä, että kukaan ei enää väistele toisiaan ja on unohdettu kaikenlaiset käytöstavat toisiamme kohtaan. Kävellään suurella joukolla kohti ja vain kyynärpäätä kohautetaan mukamas väistö tilanteessa? Minuun ovat törmänneet niin vanhat miehet kuin vanhat naiset sekä nuoret naiset ja miehet. Mistä johtuu tämä töykeys muita kohtaan?

No en nyt tiedä onko tämä mikään uusi ilmiö. Aikanaan lasten ollessa pieni, kuljin usein rattaiden, koiran ja kävelevän/potkupyöräilevän/seisomalaudalla kulkevan taaperon kanssa. Ja silti se olin melkein aina minä jonka piti väistää, vaikka vastaan olisi tullut ihan tervejalkaisen näköinen yksin liikkuva ihminen. Ja kuljin ja kuljen aina sitä oikeaa laitaa missä se on mahdollista. Voisi jotenkin kuvitella, että se väistäisi jolle se on helpompaa, ei se jonka pitää siirtää koira, rattaat ja lapsi kaikki toiseen laitaan väistääkseen. Mutta no, jotkut ajattelee kai vaan itseään. 

Vierailija
591/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa tasa-arvo olla saavuttanut jonkin singulariteettipisteen, kun aletaan miettiä kuka väistää ketäkin ja mitenkin kadulla. Miten muuten ne seitsemänkymmentä muuta sukupuolta väistelee toisiaan, kai niidenkin väistelyissä on havaittavissa selvää sukupuolittuneisuutta?

Vierailija
592/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikin yllättävän hiljaista pitkään, mutta onneksi löytyi uusi avaus, jolla miehistä saatiin tehtyä kertakaikkisia hirviöitä. Ei ole tarvinnut ketään päin vielä tähän mennessä kävellä enkä tunnista, että minuakaan olisi tarvinnut kenenkään väistellä kas, kun valitsen reittini niin, että ei törmää ja jos kävelen nopeammin niin sitten ohitan.

Vierailija
593/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun keskusteluun heitetään holokausti, argumentit ovat loppu ja väittely hävitty.

Hyvää loppuiltaa.

Epäilemättä, jos sieltä ei muuta lue kuin yhden sanan. 

Vierailija
594/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikin yllättävän hiljaista pitkään, mutta onneksi löytyi uusi avaus, jolla miehistä saatiin tehtyä kertakaikkisia hirviöitä. Ei ole tarvinnut ketään päin vielä tähän mennessä kävellä enkä tunnista, että minuakaan olisi tarvinnut kenenkään väistellä kas, kun valitsen reittini niin, että ei törmää ja jos kävelen nopeammin niin sitten ohitan.

Eivät kaikki miehet ole näitä urpoja. Osa on.

Vierailija
595/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös tässä ole lähtökohdat ja oletukset heti väärin, koska oletetaan sukupuolet. Pitäisi puhua mies- ja naisoletetuista, ensin on varmistuttava että väistämättömät ovat miehiä ja väistäjät ovat naisia. Sen jälkeen päästään vasta tilastoanalyysiin

Vierailija
596/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis etkö väistä ketään miehiä? :) Eikös se ole aika sukupuolittavaa käytöstä eli väärin? Toisekseen syrjit ihmisiä olettamalla heidän aatemaailmansa (sovinistisika).

Eikös tähän ole jokin kohteliaisuussääntö olemassa ja yleensä tilaa on, niin että molemmat vähän väistävät.

Todella outo ongelma, johon en ole itse kohdannut, paitsi nuorten, lasten ja eläinten ko

----

Väistän "ketään". Huoh.

Siis luuletko, että ketään-pronominia ei voisi käyttää tuossa yhteydessä. Olet väärässä. Ketään on kuka-pronominin kieltomuoto, sen käyttö on ihan ok oikeissa yhteyksissä, ei sanaa ole bannattu vaikka sitä käytetään väärin. :)

Ketään-muotoa käytetään lauseissa, joissa tekijää tms. tarkoittavana subjektina voi muutoinkin olla epämääräistä määrää osoittava partitiivisijainen ilmaus (esim. Vieraita ei tullut paikalle):i

Vierailija
597/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi tämä on sukupuolettunut vain kahteen sukupuoleen ja loput 137 täysin unohdettu.

Vierailija
598/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi tämä on sukupuolettunut vain kahteen sukupuoleen ja loput 137 täysin unohdettu.

Uhrihierarkiassa vain mies kelpaa edustamaan absoluuttista pahuutta, muut ovat hänen uhrejaan.

Vierailija
599/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mies, ja huomaan varsin usein olevani se joka joutuu väistämään ettei tarvitse päin kävellä niin miehiä kuin naisia. Johtunee ihan vain siitä, että ihmiset tuppaavat olemaan niin saatanan tyhmiä etteivät kykene havainnoimaan mitään mitä ympärillään tapahtuu. Vasenta laitaa jalkakäytävällä he kuitenkin osaavat kävellä, sekä olettaa, että vastaantulija väistää aina vaikkei hänellä olisi edes tilaa väistää mihinkään.

Vierailija
600/711 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei miesoletettu! Käveletkö kuin pylväs etkä huomaa ympärilläsi väistämistäsi kaipaavia naisoletettuja? Ei hätää, DEI 2.0 opettaa sinut väistämään oikein. Oikein suoritettu väistämisprosessi ei ole helppo, mutta jopa miesoletettu voi oppia sen eri vaiheet. Tervetuloa väistä oikein-kurssille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi