Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikea syy masennukseeni oli pikkulapsiaika

Vierailija
23.01.2025 |

Hei, 

Olen 37-vuotias äiti ja tajusin tänään kristallin kirkkaasti miksi olen ollut viimeiset 9 vuotta niin allapäin. Nyt kun lapseni ovat kasvaneet 9- ja 7-vuotiaiksi, olen alkanut saada omaa elämääni takaisin. Olen ymmärtänyt, että yksinkertaisesti inhoan pieniä lapsia. Sitä taistelun ja väännön määrää jokaikisestä asiasta. Sotkua ja huutoa. Se että en saa tehdä haluamani asioita vaan lapset pilaavat musiikin kuuntelun, kävelylenkin yms.

Nyt lapset tykkäävät jo mennä harrastuksiin ja kavereilleen. Nukkuvat yönsä. En oikeasti keksi ainuttakaan hyvää asiaa pikkulapsiajassa. Tavallaan olen siitä myös surullinen ja olo on syyllinenkin. Pitkään olen pohtinut olenko vain todella huono äiti vai mikä minua vaivaa kun jatkuvasti olen väsynyt, ärtynyt, haluton.

Nyt en odota enää masentuneena työpäivän päättymistä että kotona jatkuisi jatkuva läsnäolo ja äidinhuutelu. Jos meille olisi kolmas lapsi jostain mielenhöiriöstä tehty niin varmaan olisi loppunut parisuhde ja mielenterveys. 

Tunnistaako kukaan vastaavia ajatuksia? Olen siis nyt onnellinen lapsistani kun olemme selvinneet pikkulapsiajan. En pidä pienistä lapsista enkä pelkää sitä kertoa!! Se on ihan ok!

Kommentit (355)

Vierailija
161/355 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä mitä jotkut kaipaavat pikkulapsiajassa? Onko se niin kivaa kun ei koskaan saa levätä esim. viikonloppuisin vaan aamusta iltaan täytyy passata, palvella ja valvoa touhuja. Sen sijaan että saisi vaikka makoilla koko päivän!

Vierailija
162/355 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/355 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mistä puhut. Pikkulapsiaikana koti tuntui vankilalta. Mikään ei ollut helppoa, ihan perusasioihin joutui laittamaan paljon energiaa. Ja ei meilläkään mitään tukiverkkoa ollut. Nyt lapset on isoja ja maailmaan on alkanut tulla värit takaisin. 

Joo, juuri näin

Vierailija
164/355 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta pikkulapsiaika oli parasta. Olin se pullantuoksuinen äiti. Voi kunpa saisin ne ajat takaisin kun lapset olivat pieniä ja lutuisia. 

Oliko sulla tukena/apuna sukulaisia, isovanhempia, aviomiestä..?

Minulla ei ollut niin ketään ikinä milloinkaan! Mies tuli ja meni omissa töissään ja minua pidettiin laiskana, joka vaan makaa kotona päivät pitkät. Kolmesta lapsestani kasvoi kuin kasvoikin (vissiin ihan omineen) ihan ok lapsia, josta olen kiitollinen! 

Jos sama asia olisi nyt edessä en jättäisi työpaikkaani mutta voisin jäädä osa-aika työhön ne muutamat alkuvuodet.

Tykkään kovasti aikuisista lapsistani, jotka ovat jalat maassa olevia ja uskon, että välimme ovat sen takia lämpimät kun en retuuttanut heitä paikasta toiseen ja pidin hyvän huolen heistä ja heidän tarpeistaan.                    

Vierailija
165/355 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta pikkulapsiaika oli parasta. Olin se pullantuoksuinen äiti. Voi kunpa saisin ne ajat takaisin kun lapset olivat pieniä ja lutuisia. 

Oliko sulla tukena/apuna sukulaisia, isovanhempia, aviomiestä..?

Minulla ei ollut niin ketään ikinä milloinkaan! Mies tuli ja meni omissa töissään ja minua pidettiin laiskana, joka vaan makaa kotona päivät pitkät. Kolmesta lapsestani kasvoi kuin kasvoikin (vissiin ihan omineen) ihan ok lapsia, josta olen kiitollinen! 

Jos sama asia olisi nyt edessä en jättäisi työpaikkaani mutta voisin jäädä osa-aika työhön ne muutamat alkuvuodet.

Tykkään kovasti aikuisista lapsistani, jotka ovat jalat maassa olevia ja uskon, että välimme ovat sen takia lämpimät kun en retuuttanut heitä paikasta toiseen ja pidin hyvän huolen heistä ja heidän tarpeist

Vierailija
166/355 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi ylläoleva teksti jatkuu mutta jostain syystä tykkäsi pätkäistä puolet pois!

Vierailija
167/355 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa sitä pikkulapsiajan todellisuutta kaunistellaan. Kyllä se on todella uuvuttavaa aikaa.

Samaa mieltä

Vierailija
168/355 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin otsikon luettuani että siis masennuksesi johtui omasta varhaislapsuudestasi.

Siitä heräsikin ajatus, että mitä jos onkin niin että sinulla on trauma varhaislapsuudesta kun et saanut itse olla mitä olit ja siksi et voi sietää muita sellaisena?

Juuri tästä siinä on yleensä kyse, että kun tajuaa, että oma lapsuus oli turvaton. Näkee lapsissa itsensä, ja traumamuistot nousevat aiheuttaen syvää ahdistusta.

Vierailija
169/355 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
170/355 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä tunnistan ja tunnustan myös, että vaikka rakastan lapsiani, en oppinut koskaan nauttimaan pikkulapsiajasta ja pienten lasten kanssa olemisesta. Vauvojen hoito oli mukavaa ja nyt isompien lasten kanssa olo, mutta tuo väli 2-10 vuotta tai sinnepäin - ei mun juttu.

antaisin paljon jos voisin muuttaa asioiden tilan, mutta en pysty. 

Vierailija
171/355 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään pienistä lapsista yleisesti, mutta en elää heidän kanssaan 24/7. Minä vain olen sellainen isompien lasten äiti, johtuu varmaan siitä että olen aina ollut todella itsenäinen ja yksin viihtyvä. Parisuhteessakaan en voi sietää jatkuvaa iholla oloa ja roikkumista. 

Joo juuri näin, sama juttu

Vierailija
172/355 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku lapseton lukee tätä ketjua niin haluan muistuttaa, ettei pikkulapsiaika kestä kauaa. Pahimmat vuodet on 0-2 vee. Sitten helpottaa.

Alakouluikäinen jo syö, peseytyy ja pukee itse eikä huuda ja mesoa tauotta :D Kun matkustelee lasten kanssa pienestä pitäen, heidän kanssa voi tehdä huikeita reissuja jo tosi varhain: tottuvat matkustamiseen ja ovat rohkeita. Elämä ei siis lopu :)

Vierailija
173/355 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle pikkulapsiaika oli parasta 10 vuotta pois työelämästä. Nyt kärsin kaikista oireista huonossa työelämässä ja välttelen sitä parhaani mukaan. T.koti-isä 47

Vierailija
174/355 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään pienistä lapsista yleisesti, mutta en elää heidän kanssaan 24/7. Minä vain olen sellainen isompien lasten äiti, johtuu varmaan siitä että olen aina ollut todella itsenäinen ja yksin viihtyvä. Parisuhteessakaan en voi sietää jatkuvaa iholla oloa ja roikkumista. 

Kuulostaa pikemminkin siltä että oma kiintymyssuhdemallisi on välttelevä. Uskon että se selittää monien kohdalla sen miksi eivät kestä pikkulapsiaikaa ja lapsen tarvitsevuutta. 

Vierailija
175/355 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää

Mikä

Vierailija
176/355 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei jokainen äiti masennu lapsistaan, jos se on syy siihen?

Vierailija
177/355 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten puolimongolien masennus kulkee geeneissä, ihan turha syyttää muuta. Mikään muu ei selitä mielenterveysongelmien yleisyyttä Suomessa. Olkaa tarkkana kenen kanssa lisäännytte.

Vierailija
178/355 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kauheaa. Kun lapset tulevat kouluikään, niin alkaa helpottaa. Tästä eteenpäin elämäsi vain paranee. Pahin on takana.

Vierailija
179/355 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotttakaas vaan ku ne on teinejä.Tulee ikävä pikkulapsiaikoja.

Ei pidä paikkaansa

Ei todellakaan 

Vierailija
180/355 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kauheaa. Kun lapset tulevat kouluikään, niin alkaa helpottaa. Tästä eteenpäin elämäsi vain paranee. Pahin on takana.

Paitsi jos lapsi sairastuu fyysisesti tai psyykkisesti. Mielenterveysongelmat ja päihderiippuvuus valitettavan yleisiä nuorilla.