Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako/kulkeeko teillä viikko-viikko lapset toiseen kotiinsa omilla avaimilla ilmoittamatta myös silloin, kun on se toisen kodin viikko

Vierailija
22.01.2025 |

Seurustelen viikko-viikko -isän kanssa ja meinasin saada sydänkohtauksen kun lapsi tulikin vastaan suihkusta tullessani. Pitää vissiin varautua jatkossa tähän ja sim laittaa vessan ovi kiinni ja lukkkoon, vaikka oletankin olevani yksin. Sänkyhommatkin varmaan hoidettava vain makkarissa yöllä ja ovi lukossa peiton alla.

Kommentit (771)

Vierailija
521/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain ne reppuineen vaeltaa. Lapsiparat. Häpeävät heti itseään, ei-touvottuja joka suunnalla. Tulevat käymään terapiassa.

Viikko-viikko-lapset. Miten aikuiset kehtaa?

Vanhemmat retkottavat mukavasti pysyvissä tukipisteissä omissa kodeissansa ja suunnittelevat kalenterin kanssa menojaan, töitään ja sitä vapaata.

Sinä olet selvästi muita parempi ihminen. Olen huono ja ylistän sinua! Ollappa kaltaisesi.

Vierailija
522/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain ne reppuineen vaeltaa. Lapsiparat. Häpeävät heti itseään, ei-touvottuja joka suunnalla. Tulevat käymään terapiassa.

Vanhemmat retkottavat mukavasti pysyvissä tukipisteissä omissa kodeissansa ja suunnittelevat kalenterin kanssa menojaan, töitään ja sitä vapaata.

onpa virheellinen päätelmä siitä, että lapset ovat ei-toivottuja. Vuoroviikkoon kun päädytään sen takia, ettei kumpikaan vanhemmista halua luopua lapsestaan. Vuoroviikko on siis kompromissi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onpa virheellinen päätelmä siitä, että lapset ovat ei-toivottuja. Vuoroviikkoon kun päädytään sen takia, ettei kumpikaan vanhemmista halua luopua lapsestaan. Vuoroviikko on siis kompromissi.

Tämäpä juuri. Ja mitä siis näiden lapsien pitäisi kirjoittajan mukaan hävetä?

Vierailija
524/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset on aina tervetulleita kotiinsa. Vai eikö ole?

Eli et voi sopia lapsivapaillekaan viikoille oikeastaan yhtään mitään, vaan olet kotona valmiudessa jos lapset tulevatkin kotiin?

Itse teen esim. pitkiä työpäiviä silloin kun lapsi on isällään. Vapaapäivänä saatan olla kävelyvaelluksella jossain korvessa.

Eiköhän tuollaisen olisi vain hyvä luopua koko huoltajuudesta..

Siis jos ei lapsettomina aikoina istu kotona siltä varalta, että lapsi tuleekin kesken toisen vanhemman viikon?

Lisään vielä, että näkisin tuon melkein jo toisen vanhemman yrityksenä kontrolloida toisen elämää, jos ilmoittamatta laittaisi lapset kesken oman viikon ajatellen,

Juuri näin. Minunkin exä harrasti tuota eron jälkeen, että minun vapaailtana (lapset olivat ex-miehellä vain joka toisen viikonlopun, eli n. 80 pros. ajasta minulla, niin mieluusti olisin kyllä sen vapaailtani sitten viettänyt omaa aikaa) saattoivat haluta tulla hakemaan jotain tavaroita lapselle tms. Mietin siinä, että ajatella, jos olisi ollut vaikka uusi miesystävä (jota ei oltu vielä esitelty lapselle) kylässä tai vaikka minun ystävättäret siten, että oltaisiin kaikki vähän hiprakassa tms.

Lopulta sain opetettua exän kunnioittamaan minun vapaa-aikaani, ja miettimään etukäteen, mitä tavaroita lapsi tarvitsee viikonloppuna. Tässä lapset toki päiväkoti-ikäisiä.

Sitten, kun lapsi on teini, niin oletan, että pystymme lapsen kanssa sopimaan, että milloin annetaan toiselle rauha kotona. Sama juttuhan se on toisinkin päin, että jos teini haluaa järjestää vaikka kotibileet ja on sovittu, että minä olen sen aikaa poissa, niin en minä sitten sinne pärähdä paikalle sinä aikana.

Vierailija
525/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on kyllä aika rutiinia, koska ilmestyvät sinne toisen vanhemman luokse, eli viikonloppuna aika harvoin, koska ovat omilla menoillaan. Päiväsaikaan lomilla mahdollisesti, mutta kouluaikaan ei tietenkään. 

Yleensä siis jos ilmestyvät luokseni isäviikolla, se on juurikin koulun jälkeen, kun haluavat juttuseuraa ja muuten vain käydä moikkaamassa. 

Luulen, että nämä ovatkin niitä lapsettomia, jotka kauhistelevat ajatusta, miten ovi käy koko ajan ja yhtään et voi tietää, että kuka sieltä tulee. Eivät siis oikein hahmota niiden lasten arkea ja elämää.

Tosiasiahan on, että ei ainakaan meidän teineillä ole edes vapaa-aikaa niin paljon, että ennättäisivät mun oven takana riesaksi asti olemaan. Tiedän tietysti siis lukujärjestyksen, harrastuksien aikataulut, muut rutiinit, heidän kaverit jne. eli sen koska hyvin todennäköisesti eivät tule.

Jos oikeasti joskus ottavat toisen viikolla aikaa pari tuntia käydä mun luona, olen vain tosi onnellinen!

Vierailija
526/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ok pitää alkoholin juontia sisältäviä bileitä silloin, kun lapset on toisella vanhemmallaan, jos lapset voi kuitenkin koska vaan tulla paikalle?

Eikö sulla oo mitään keskusteluyhteyttä lapsiisi? 

Tottakai jos pidetään bileet niin lapsille voi vaikka soittaa etukäteen että iskä/äiti on tänään juhlimassa että älkää tänään tulko käymään. 

Ootte te sairaita jos eron kokenut lapsi joutuu kysymään saako tulla kotiinsa.

Vuoroviikko lapsella nimenomaan on 2 kotia joissa pitäisi olla vapaa kulku. 

Ei sitä ydinperheessäkään pidetä orgioita olohuoneessa keskellä päivää koska ne lapset voi silloinkin tulla kotiinsa.

M. 41

Mutta jos on sovittu, että lapset on muualla (vaikka mummolassa tai kaverilla), niin kyllä sitä voi ydinperheessäkin olla vanhemmilla touhut kesken vaikka keskellä päivää. Ja kyllä on silloin ihan kiva, jos ilmoitetaan, että lapsi onkin yllättäen tulossa ovesta sisään.

Vuorovanhemmuudessa (oli sitten 50-50 tai joku muu jako), on sovittu, että lapsi on muualla tiettynä aikana. Ei se minusta ole kohtuutonta, että ilmoittaa, jos suunnitelmat muuttuu, ja onkin tulossa toiseen kotiinsa.

Vierailija
527/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

........

Ihan lapsien omako toive jaa?

........

Järjestely oikein ja reilu, että on yksi KOTI, jossa lapset asuvat.

Siellä KODISSA vaihtuu viikko-viikko-vanhempi nyssykät mukana.

Väliviikot vanhempi voi asua vaikka lähestyhjässä alivuokralaishuoneessa kortteerissa, panokaverinsa luona,  vanhempiensa luona, asuntolassa tai ystäviensä luona kiertäen.

Avain vain kaulaan vanhemmille.

Vierailija
528/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihan erikseen on nämä vanhemmat, jotka haluavat kontrolloida ja tehdä kiusaa toiselle, ei mitään tekemistä suurimman osan eroista kanssa.

Tämmöisessä tilanteessa ei ole mitään aikuisten suhdemuotoa, jossa lapsilla olisi hyvä olla. Ihan samaa kiusantekoa se on siellä ydinperheessä, viikko-viikossa, vkonlopputapaamisissa, jne. 

Vierailija
529/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 16 v. poika tulee välillä käymään, vaikka onkin äidillään. Ja joskus saattaa tulla yöksikin, jos on treenit meidän lähellä illalla. Olen häntä pyytänyt infoamaan, jos yöksi tulee. Koulun j'lkeen ei muuten väliä, mutta ruokaa ei aina ole valmiina.

Vierailija
530/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikai meidän nyt tarvitse toisillemme ilmoittaa, että töistä ollaan tulossa. Kunnioitus näkyy myös siinä, että kotiin tullaan töistä. Ilmoitetaan jos jotain yllättävää menoa tulee ja kotimatka venyy. Huvittavaa on, kun täällä ihmisten kommenteista paistaa läpi, miten sekavaa nykykotien meno on.

Meillä edelleen rouvan kanssa tiedetään toistemme menot ja tulot ja niissä pysytään ja niin pysyy lapsetkin.

Vierailija
531/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos on sovittu, että lapset on muualla (vaikka mummolassa tai kaverilla), niin kyllä sitä voi ydinperheessäkin olla vanhemmilla touhut kesken vaikka keskellä päivää. Ja kyllä on silloin ihan kiva, jos ilmoitetaan, että lapsi onkin yllättäen tulossa ovesta sisään.

No semmoista se on ja oikeasti tapahtuukin. Että lapsi on lähtenyt mummolaan ja paukkaa kotiin, koska sairastui tai oli tylsää. Tai kuvitellaan, että se on mennyt harrastukseen muttei tänään huvittanutkaan. Tai lähtenyt kaverille yökylään mutta riitaantunut kaverin kanssa ja tulee kotiin. Tai menossa kaverin kanssa leffaan, mutta kaverille tuli migreeni. jne jne jne.

Sitä on vain otettava ne aikuisten touhut sillä mallilla, että minä hetkenä hyvänsä ne voivat peruuntua tai keskeytyä. Että todellakin tässä kodissa asuu lapsia, jotka voivat paukata kotiinsa ihan kyselemättä milloin hyvänsä. 

Eivät edes ymmärrä, että olisi pitänyt ymmärtää ilmoitella.

Vierailija
532/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmiäavaavaa keskustelua näin lapsettomalle. Olin siinä uskossa, että jos on sovittu viikko-viikko-systeemi, silloin se viikko ollaan sen vanhemman luona jonka viikko on (pl. unohtuneet tavarat tms.). Voisin kuvitella, että kun itse työviikon jälkeen istahdan sohvalle nauttimaan omasta ajasta ja rauhallisesta koti-illasta viinilasin kanssa, olisin aika nyreissäni jos ovi kävisi ja lapset tulisivatkin minun luokseni vaikka on toisen vanhemman viikko.

Vierailija
533/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ylipäätään hassu ajatus, että äidin (äideistähän tässä puhutaan, eikä isistä, eikö?) pitäisi olla aina saatavilla. Kyllä minun ystäväni, joka on ydinperheäiti, saa joskus olla kotona ihan omalla ajallaan siten, että perheen isä lähtee lasten kanssa jonnekin. Isä tietää, että äiti voi vaikka silloin kutsua kaverit kylään ja olla vaikka humalassa, tai muuten vain haluaa olla rauhassa. Näin ollen sekä isä tai lapsi kyllä ilmoittaa äidille, jos ovatkin yllättäen tulossa kotiin (vaikka vain hakemaan jotain tavaraa). Jopa MLL:n sivuilla lukee, että vanhemman oma aikakin on tärkeää.

Jostain syystä tässäkin ketjussa on monta, joiden mukaan eronneiden vanhempien tulisi kuitenkin olla jatkuvassa valmiudessa ottamaan lapset vastaan milloin vain. Eihän se noin ole monissa ydinperheissäkään, ettei ilmoiteta, jos poiketaan siitä, mitä on sovittu. Esim. sovittu, että lapsi on isällään, niin joo, saa toki varmasti tulla silti äidilleen, mutta vähintään voisi nyt ilmoittaa asiasta.

Vierailija
534/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

........

Väliviikot vanhempi voi asua missä tahansa.

Avain vanhemmalle kaulaan ja ilmoittaa, jos/kun on tulossa.

Joku ehdotti oven sisäpuolelle hakaa, vaikka avain olisikin.

Vierailija
535/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauheaa olisi elää talossa, jossa ovi vaan kävisi. Porukka kulkisi ulos ja sisään ilman aikatauluja. Voin kuvitella, että moni uusioperhe menee rikki tällaisen rajattomuuden takia. Selvät rajat ja säännöt perheisiin.

Vierailija
536/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

........

........

Väliviikot vanhempi voi asua vaikka lähest

Tästä, että vanhemmat vaihtavat kotia, oli kerran av:lla mielenkiintoinen ketju. Eräs kertoi heidän tehneen niin isojen lasten kanssa. Lapset eivät tykänneet. lapset Sanoivat vanhemman tulevan kotiin kuin hotelliin, ja käyttävänsä loppuviikon pelkkään siivoamiseen. Lapset eivät koskaan eläneet kotielämää lastensa kanssa. He eivät tykänneet, että vanhemman oikea elämä on muualla, heidän ulottumattomissa. Tämän jälkeen kirjoittajat siirtyivät normaaliin vuoroviikkomslliin.

Vierailija
537/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori ei ole kokemusta rikkinäisistä perheistä, eikä ole tarvinnut pariutua toisten jämien kanssa.

Vierailija
538/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset on aina tervetulleita kotiinsa. Vai eikö ole?

Eli et voi sopia lapsivapaillekaan viikoille oikeastaan yhtään mitään, vaan olet kotona valmiudessa jos lapset tulevatkin kotiin?

Itse teen esim. pitkiä työpäiviä silloin kun lapsi on isällään. Vapaapäivänä saatan olla kävelyvaelluksella jossain korvessa.

Eiköhän tuollaisen olisi vain hyvä luopua koko huoltajuudesta..

Siis jos ei lapsettomina aikoina istu kotona siltä varalta, että lapsi tuleekin kesken toisen vanhemman viikon?

Mihis se lapsi sinua tarvitsee??

Vierailija
539/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kauheaa olisi elää talossa, jossa ovi vaan kävisi. Porukka kulkisi ulos ja sisään ilman aikatauluja. Voin kuvitella, että moni

uusioperhe (ONKO SE KUUTIO)

menee rikki tällaisen rajattomuuden takia. Selvät rajat ja säännöt perheisiin.

- UUSPERHE

Vierailija
540/771 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä se on enemmän paheksuttavaa, että teini tuosta noin vain ilmoittelematta poikkeaakin sovituista järjestelyistä. Se on paheksuttavaa siksi, koska silloinhan kukaan vanhempi ei ole millään tavalla vastuussa lapsesta. Teini saattaa isälle sanoa, että menen sittenkin äidille, eikä siis ilmoita äidille mitään, kuten tämän ketjun mukaan ei tarvitse ilmoittaa. Äitihän ei välttämättä ole edes kotona, vaan voi olla viikonloppureissussa tms., ja äiti tietysti on siinä uskossa, että teini on sovitusti isällään, jos ei kukaan ole hänelle muuta ilmoittanut. Ja teini siis täysin heitteillä (todennäköisesti siis pahoilla teillä).

En kerta kaikkiaan ymmärrä näkemystä, ettei vanhempien tai teinin itse tule ilmoittaa, jos päättääkin alkuperäisen suunnitelman vastaisesti vaihtaakin kotia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän