Saako/kulkeeko teillä viikko-viikko lapset toiseen kotiinsa omilla avaimilla ilmoittamatta myös silloin, kun on se toisen kodin viikko
Seurustelen viikko-viikko -isän kanssa ja meinasin saada sydänkohtauksen kun lapsi tulikin vastaan suihkusta tullessani. Pitää vissiin varautua jatkossa tähän ja sim laittaa vessan ovi kiinni ja lukkkoon, vaikka oletankin olevani yksin. Sänkyhommatkin varmaan hoidettava vain makkarissa yöllä ja ovi lukossa peiton alla.
Kommentit (771)
Vierailija kirjoitti:
Säälittää nää viikko-viikko-lapset, joilla ei ole kunnollista pysyvää kotia ja vanhemmat vaan deittailee Tinderissä eikä "kotiin" saa tulla, jos vanhempi sattuu olemaan petipuuhissa.
Sinä olet säälittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset on aina tervetulleita kotiinsa. Vai eikö ole?
Eli et voi sopia lapsivapaillekaan viikoille oikeastaan yhtään mitään, vaan olet kotona valmiudessa jos lapset tulevatkin kotiin?
Itse teen esim. pitkiä työpäiviä silloin kun lapsi on isällään. Vapaapäivänä saatan olla kävelyvaelluksella jossain korvessa.
Miksi piti tehdä lapsia, jos ne noin risoo? Muissa perheissä ei ole mitään lomaa lapsista.
Sanotaanko tuossa, että risoo?
Kyllähän ydinperheissäkin pitää pystyä suunnittelemaan arkea ja niitä omiakin menemisiä. Milloin toinen vanhempi voi käydä jumpassa, milloin toinen kaverinsa kanssa viikonlopun kestävällä erävaelluksella jne.
Sen takia niitä rutiineja ja sopimuksia on, jotta joi suunnitelmia tehdä kotona istumisen sijaan.
Öö miksi se vastuussa oleva vanhempi ei vaan yksinkertaisesti huolehdi niistä lapsista silloin, kun on hänen vuoronsa?
Tuo öö jo riittää tasoksi keskustella, mutta ainakaan itselleni lapset eivät ole mitään ainoastaan huolehdittavaa, vaan lapsiani, joiden seurasta nautin.
Kyse on siis lasten tahdosta: jos he kokevat, että viikko erossa toisesta vanhemmasta on liikaa ja haluavat olla myös toisen vanhemman kanssa, vaikka virallisesti on toisen viikko, miksi en sitä heille soisi? Sehän on vain ihanaa, jos haluavat tulla köulusta mun kodin kautta tms.
Ai niin sen takia, kun mähän olen nyt vapaa huolehtimisesta, mulla on oikeus olla ja toisen nyt pitää.
Vierailija kirjoitti:
Tuo öö jo riittää tasoksi keskustella, mutta ainakaan itselleni lapset eivät ole mitään ainoastaan huolehdittavaa, vaan lapsiani, joiden seurasta nautin.
Kyse on siis lasten tahdosta: jos he kokevat, että viikko erossa toisesta vanhemmasta on liikaa ja haluavat olla myös toisen vanhemman kanssa, vaikka virallisesti on toisen viikko, miksi en sitä heille soisi? Sehän on vain ihanaa, jos haluavat tulla köulusta mun kodin kautta tms.
Ai niin sen takia, kun mähän olen nyt vapaa huolehtimisesta, mulla on oikeus olla ja toisen nyt pitää.
Ei kukaan vanhempi ole irtaantunut vanhemman vastuustaan, vaikkei olisi hänen vastuuviikkonsa.
Vierailija kirjoitti:
Öö miksi se vastuussa oleva vanhempi ei vaan yksinkertaisesti huolehdi niistä lapsista silloin, kun on hänen vuoronsa?
Sinullako ei ole siis mitään muuta, ei harrastuksia, ei mitään mitä aikatauluttaisit arkeesi?
Kyse on siis lasten tahdosta: jos he kokevat, että viikko erossa toisesta vanhemmasta on liikaa ja haluavat olla myös toisen vanhemman kanssa, vaikka virallisesti on toisen viikko, miksi en sitä heille soisi?
No tämä. Me erottiin kun lapset oli pienempiä, silloin täytyi tietysti sopia toisen kanssa, jos lapsi halusi nähdä toista vanhempaa. Mutta nyt kun liikkuvat itse, on meilläkin sääntönä, että ilmoittaa toiselle, jos tulee kotiin toisen kodin kautta koulusta esimerkiksi. Kivaa on, jos haluavat tulla!
Ei teini mene rikki siitäkään, jos tulee kämppään, jossa toinen vanhempi ei juuri nyt olekaan. Joskus viestivät, että missäs oot ja jos olen kaupassa tms. yleensä jäävät odottamaan, mutta jos olen jossain missä menee kauemman aikaa toteavat, että ok, lähden eteenpäin.
Mitä tulee aiempaan keskusteluun: aika törkeäksi kokisin, jos nyt yht'äkkiä näiden vuosien jälkeen keräisin avaimet pois antamatta mitään selitystä! Jos kyse on siis siitä, että äidin kämppä on enimmäkseen tyhjillään niin kokisin todellakin epäonnistuneeni kasvattajana, jos päällimmäinen ajatus ja pelko olisi, että nyt teinit alkavat pistämään siellä hyrskyn myrskyn ja pitävät kätyilyjään.
Miksi he haluaisivat tahallaan oman kotinsa tuhota? Sehän siis on heidänkin kotinsa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et voi sopia lapsivapaillekaan viikoille oikeastaan yhtään mitään, vaan olet kotona valmiudessa jos lapset tulevatkin kotiin?
Itse teen esim. pitkiä työpäiviä silloin kun lapsi on isällään. Vapaapäivänä saatan olla kävelyvaelluksella jossain korvessa.
No onhan ne lapset ydinperheessäkin aina kotona. Tämä tuntuu monelta erovanhemmalta unohtuvan. On normaali olotila, että lapset ovat kotona ja vanhempi valmiudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi piti tehdä lapsia, jos ne noin risoo? Muissa perheissä ei ole mitään lomaa lapsista.
Sanotaanko tuossa, että risoo?
Kyllähän ydinperheissäkin pitää pystyä suunnittelemaan arkea ja niitä omiakin menemisiä. Milloin toinen vanhempi voi käydä jumpassa, milloin toinen kaverinsa kanssa viikonlopun kestävällä erävaelluksella jne.
Sen takia niitä rutiineja ja sopimuksia on, jotta joi
Lasten ei onneksi tarvitse olla vielä aikuisia, kun voi jo käydä jumpassa tai kaupassa sopimatta siitä aina erikseen. En nyt oikein näe tilannetta, missä omat (varsin järkevät ja rauhalliset) lapset eivät voisi saapastella tänne kotiinsa ihan milloin haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee aiempaan keskusteluun: aika törkeäksi kokisin, jos nyt yht'äkkiä näiden vuosien jälkeen keräisin avaimet pois antamatta mit
Miten joku voi olla noi pumpulissa. Teinithän keksii vaikka ja mitä. Vaikka sun teini olis kiltti, aina joku tuntee jonkun jolla on aina huonoja ideoita, ryhmäpaine ja muiden painostus, somessa leviävä käty-tieto: tossa on sopan ainekset valmiit. Kaikella kunnioituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullako ei ole siis mitään muuta, ei harrastuksia, ei mitään mitä aikatauluttaisit arkeesi?
Harrastukset on vain harrastuksia, lapset menee aina niiden edelle. Jos he haluavat olla kanssani, olen vain iloinen heidän seurastaan, harrastaa ehdin myöhemminkin. Ja etsiä muuta seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on. Sillä nyt vaan ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Ex tietää ja lapset tietää, että harrastan tiistaisin ja keskiviikkoisin. Silloin muuten lapset menevät joskus exälle, jos eivät halua olla yksin kotona. Jotkut lapsetkin tiedätkö tykkäävät vanhempiensa seurasta? Toisinaan ex voi sopia jotain lasten kanssa mun harrastusaikaan, leffaa tms. ihan vaan, koska viikolla on kiva nähdä omia lapsia.
Mulla on siis teinit, jotka kulkevat itsekseen. Jos olen jäänyt töistä vaikka suoraan työkaverien kanssa afterille, enkä ole kotona, kun he tulevat sinne, ei siihen maailma kaadu. Eivät mene rikki. Saavat silti tulla ja saavat vaikka syödä ja lähteä isälleen sitten tai mitä päättävätkin tehdä.
Meidän teinimme on onneksi aina voinut huoletta jättää kotiin, jos me vanhemmat olemme lähteneet johonkin. Kyllä heillä käty-mahdollisuuksia on ollut, jos sellaisia olisi halunnut hyödyntää. Ero ei muuttaisi tilannetta tietenkään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan ne lapset ydinperheessäkin aina kotona. Tämä tuntuu monelta erovanhemmalta unohtuvan. On normaali olotila, että lapset ovat kotona ja vanhempi valmiudessa.
ei unohdu mutta sulta tuntuu unohtuvan että ydinperheessä on kaksi lapsenhuoltajaa ja riittää että se toinen on kotona.
Miten joku voi olla noi pumpulissa. Teinithän keksii vaikka ja mitä. Vaikka sun teini olis kiltti, aina joku tuntee jonkun jolla on aina huonoja ideoita, ryhmäpaine ja muiden painostus, somessa leviävä käty-tieto: tossa on sopan ainekset valmiit. Kaikella kunnioituksella.
Kuule kaikella kunnioituksella: sellaista perhe- tai asumismuotoa ei olekaan, jossa tuota riskiä ei olisi. Sen vuoksi en todellakaan ymmärrä, miten se, että lapsillani on pääsy kotiinsa tämän riskin nyt kattoon nostaisi.
Pikemminkin ajattelen, että jos teini todellakin pitää molempia asuntoja kotinaan, ei vain äidin tai isän kotina, se kuitenkin ehkäisee paremmin tuota kuin toisenlainen tilanne.
Meillä on jo kyllä hyvin pienenä lasten kanssa keskusteltu ryhmäpaineesta ja siitä, miten pitää omia puolia ja toimia tilanteissa, jossa joku yrittää painostaa tekemään jotain, mitä ei halua tehdä. Nämä kun ei teininä tule ensimmäistä kertaa esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei unohdu mutta sulta tuntuu unohtuvan että ydinperheessä on kaksi lapsenhuoltajaa ja riittää että se toinen on kotona.
No melko erityinen tapaus on, jos jonkun aikuisen pitää olla aina kotona. Useimmat lapset ovat kuitenkin jonkin verran yksin koulun alusta lähtien.
Tässä nyt siis puhutaan omillaan kulkevista, jo itsenäistymään alkaneista teineistä. Meinaatko, että ydinperheessä koko ajan pidetään toinen päivystämässä kotona, että vanhemmat eivät ole koskaan yhtä aikaa poissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kummatkin vanhemmat? Eli kumpikaan vanhempi ei koskaan lähteä esim. työ- tai hsrrastusmatkalle, vaan jäätävä kotiin varmuuden vuoksi, vailla siellä olisi se toinen vanhempi lasten kanssa?
Tämä ap:n viikko-viikko iskä on nyt tylysti jättänyt sekä seurustelukumppaninsa, että lapsensa hyvin outoon tilanteeseen.
Ei vaikuta kovin vastuulliselta touhulta.
Teinit ovat taitavia haistamaan tilaisuuden puuhailla omiaan ilman aikuisia.