Mistä tunnistaa huomattavan älykkään ihmisen?
Kommentit (419)
Mistä tunnistaa miehen jolla on iso @u 🍅 n keitin ja joka osaa käyttää sitä taidokkaasti naisensa mieliksi?
Miksi palstasuodatin suodattaa kahvikupin pois? Kokeillaan vielä.. 🍆 🍑 🐦
Ei mistään jos se on riittävän älykäs eikä halua sitä huomattavan. Harva älynsä kanssa poseeraava on erityisen älykäs.
Ja minä olen korkeintaan keskiverto. Olen kyllä tuntenut huippuälykkäitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Minä olen erittäin älykäs. Ei se näy jokapäiväisessä elämässäni, koska tykkään enemmän nauraa kuin jauhaa politiikan uusista tuulista ja tieteestä. Minulla on kuitenkin erittäin hyvä looginen päättelykyky ja osaan lukea rivien välistä. Vapaa-ajallani rakastan opiskella uusia kieliä ja ylipäätään imen tietoa sieltä sun täältä. Olen ylpeä siitä, että haluan aina oppia ja käyttää hyväkseni mahdollisuuksia oppia lisää ja lisää. Oli aihe mikä tahansa.
Ei älykkäät ole tällä palstalla, joten et ole.
Olen eri, mutta minun äo:ni on mitattu virallisella testillä (ei Mensa) ja sain pisteiksi 128. Olen ollut jokusen vuoden palstalla eikä minusta voi sanoa, ettenkö olisi älykäs, vaikka en nyt niin hirveän älykkäänä itseäni koekaan. Tunnen nimittäin pari neroa, omasta suvusta
Viralliset pisteet samoja,on huomattavaa että älykkyys ei ole yksiselitteistä, älykkyys voi ilmetä monella tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka siitä, että hän osaa tarkastaa mielipiteitään, eikä öyhötä samaa sontaa maailman tappiin asti.
No ei. Valitettavasti.
Älykkäälläkin voi olla se asennevamma ettei kykene ikinä myöntämään olevansa väärässä. Katsokaa vaikka tuomiojaa joka ei ehkä ole tyhmä mutta toisaalta jatkaa edelleen jääräpäisesti venäjälinjallaan kun ei pysty muuttamaan suuntaa näemmä millään.
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ihminen tiedostaa, ettei kukaan voi tietää kaikkea, ja siksi hän suhtautuu avoimesti uusiin näkökulmiin ja tietoon. Hän ymmärtää, että tiedon lisääntyessä omat näkemykset ja mielipiteet voivat kaivata päivitystä, ja hän on valmis tarkastelemaan omia uskomuksiaan kriittisesti. Älykkyyttä on kyky myöntää, että joskus on ollut väärässä, ja ottaa oppia uusista asioista sen sijaan, että jäisi kiinni vanhoihin käsityksiin.
Tyhmä ihminen puolestaan pitää tiukasti kiinni omasta kannastaan, vaikka maailma hänen ympärillään muuttuisi ja uutta tietoa olisi tarjolla. Hänen mielestään mielipiteiden muuttaminen on merkki heikkoudesta tai epävarmuudesta, eikä hän siksi halua myöntää virheitään.
Tyhmä ihminen puolestaan pitää tiukasti kiinni omasta kannastaan, vaikka maailma hänen ympärillään muuttuisi ja uutta tietoa olisi tarjolla. Hänen mielestään mielipiteiden muuttaminen on merkki heikkoudesta tai epävarmuudesta, eikä hän siksi halua myöntää virheitään.
Tässähän puhutaan Orpon hallituksesta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Minä olen erittäin älykäs. Ei se näy jokapäiväisessä elämässäni, koska tykkään enemmän nauraa kuin jauhaa politiikan uusista tuulista ja tieteestä. Minulla on kuitenkin erittäin hyvä looginen päättelykyky ja osaan lukea rivien välistä. Vapaa-ajallani rakastan opiskella uusia kieliä ja ylipäätään imen tietoa sieltä sun täältä. Olen ylpeä siitä, että haluan aina oppia ja käyttää hyväkseni mahdollisuuksia oppia lisää ja lisää. Oli aihe mikä tahansa.
Sama, mun äo on yli 140, mutta arjessa olen mielestäni ihan tavis. Ehkä se näkyy vähän parempana yleistietona, asioiden yhdistämisen kykynä ja kokonaiskuvan hallintana. Tykkään tehdä 1000 + palan palapelejä, älypulmia, numeropelejä, ristikoita jne. Minulla on todella hyvä muisti ja tykkään myös oppia uutta. Opin myös helposti.
Kahden päivän virallinen testi on todellismpi kuin mensan testi joten olisi hyvä mainita kummasta pisteet on.
Kuuntele Stubbia ja Nalle Wahlroosia. Vaikka varmaankaan kaikki eivät pidä heidän persoonastaan tai ole samaa mieltä, mutta he ovat todella älykkäitä. Vaikka olen itse ihan tavallinen amis / amk koulutettu enkä pidä itseäni mitenkään viisaana enkä yleissivistykseltä mitenkään erityisenä, en tule älykkösuvusta vaan ihan tavallisesta duunariperheestä, niin minusta on ihana ja virkistävää kuunnella kun joku tietää mistä puhuu. He osaavat alansa kaikki asiat ja puhetta tulee takertelematta kuin vettä vaan ja tärkein pointti, he osaavat ajatella asioita eteenpäin saman aikaisesti kun puhuvat, puhe soljuu loogisesti päämääräänsä, pysytään asiassa, osataan argumentoida, heillä on ilmiömäinen muistikapasiteetti, nähdään asioita laaja-alaisesti jne. Pidän älykkäiden ihmisten kuuntelemisesta vaikkei asiasisältö niin kiinostaisikaan.
Kun oivaltaa ettei mitään "maapalloa" ole koskaan ollut olemassa...
Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan poikkeavan suuresta älykkyydestä, niin se on ensinnäkin harvinaista. Sen tunnistaa huomattavasti muita nopeammasta ja joustavammasta ongelmanratkaisusta ja siitä, että on hyvä kaikessa. Noin suuri älykkyysosamäärä ei jää huomaamatta akateemisissakaan saavutuksissa. Poikkeavan suuri äo nostaa ihmisiä jopa slummista, absoluuttisesta köyhyydestä. Mielenterveysongelmilta ja kusipäisyydeltä äo ei kuinkaan suojaa. Jos älykäs on ilkeä, hän on tosi vaikea tyyppi.
Olen hyvä kaikessa olen vaan niin julmetun saamaton ja laiska.
Yhden olen tavannut. Älykkyyden huomasin myöhemmin keskusteluista, muutoin ihan perus "nörtti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykäs osaa tarkastella asioita laajemmasta näkökulmasta eikä juutu jankkaamaan yksityiskohdista. Älykäs osaa erottaa olennaisen epäolennaisesta. Älykäs tekee johtopäätöksiä jos hänellä on riittävästi faktaa sen tekemiseen. Älykäs ei tee päätöksiä tunne edellä vaan faktoihin perustuen.
Tyhmän havainnot pyörii hänen oman napansa ympärillä. Tyhmä ei erota mikä on asiassa olennaisinta vaan polveilee sinne tänne sotkeutuen lillukanvarsiin. Tyhmä jaarittelee loputtomasti tunteistaan eikä osaa tehdä hyviä päätöksiä. Tyhmää ei jaksa älykäs kuunnella.On tutkimustulos, että äly estää tai vähentää hillittömiä tunnereaktioita, mutta miksi ja miten?
Olen hyvin tunteellinen, ja keskivertoa jonkin verran älykkäämpi. Äly auttaa ymmärtämään, että tunnereaktio ei ole koko totuus asiasta, jolloin siihen ei lähde imeytymään ihan niin paljon. Ja auttaa pohtimaan oikeita syitä tunteille, niin ei tule esim höykytettyä puolisoa siitä, että joku sanavalinta muistutti työpaikalla juuri olleesta stressinaiheesta tms.
Noissa telkun tietokilpailuissa huomaa, ketkä eivät ole älykkäitä eikä juuri mitään yleissivistystä. Rahatkin menevät naaman ja kropan muokkaukseen. Missit ja erilaiset juontajat. Eivät tienneet abbedissaa. Ja Veronica ei ollut kuullut abrakadabraa. huhuh.
Osaa kuunnella toista eikä päsmäröi vain itse. Mutta kuunneltuaan osaa kommentoida rakentavasti ja avarasti.
Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan poikkeavan suuresta älykkyydestä, niin se on ensinnäkin harvinaista. Sen tunnistaa huomattavasti muita nopeammasta ja joustavammasta ongelmanratkaisusta ja siitä, että on hyvä kaikessa. Noin suuri älykkyysosamäärä ei jää huomaamatta akateemisissakaan saavutuksissa. Poikkeavan suuri äo nostaa ihmisiä jopa slummista, absoluuttisesta köyhyydestä. Mielenterveysongelmilta ja kusipäisyydeltä äo ei kuinkaan suojaa. Jos älykäs on ilkeä, hän on tosi vaikea tyyppi.
Huomattava älykkäitä löytyy myös akateemisen maailman ja uraputken ulkopuolelta. Valitettavasti se voi johtaa myös siihen, että mennään mistä aita on matalin, koska sekin osataan. Pärjäilee päänsä kanssa missä tahansa olosuhteissa, tekemistä ei puutu. Pohdiskelukin on tekemistä. Eikö kaikenlainen patsastelu ja suorittaminen ole lopulta melko turhanpäiväistä ja katoavaista, suorastaan hölmöä, sekin.
Ainakin yksi merkki on se, että osaa kyseenalaistaa asioita ja tehdä omilla aivoillaan johtopäätöksiä tosiasioihin pohjautuen. Eikä missään nimessä toimi laumasieluna lauman mukana pelkän sosiaalisen paineen alaisena. Pyrkii etsimään asioihin ja ilmiöihin syy- seuraussuhteita.
Keskivertoälykkäät pitää usein huomattavan älykkäitä kummallisina ja usein autistipiirteisinä. Kun älykkyysosamäärien ero on 30 tai enemmän, tulee juuri tällainen kommunikaation este, joka ei niinkään johdu siitä, että ei ymmärtäisi samaa kieltä ja älykäs puhuisi niin monimutkaisesti ja sivistyssanoja käyttäen ettei sitä ymmärrä, vaan ei vaan "tuntemattomasta syystä" viihdytä toistensa seurassa. Vibat ei kohtaa.
Jotkut huippuälykkäät on ns. menestyjiä, mutta ei läheskään kaikki. On paljon Mensan rajan ylittäviä ihmisiä, joita ei esim. erityisesti kiinnosta maallisen menestyksen ja mammonan tavoittelu. Heitä saattaa kiinnostaa enemmän rento elämä ja elämästä nautiskelu hetkessä. Sitten iso osa päätyy myös akateemiselle uralle, jolloin ainakaan varallisuus ei ihmeellisesti kerry eikä nämä ihmiset näy missään julkisuudessa, eli vaikka olisikin menestystä tutkijana, siitä ei välttämättä "suuri yleisö" tiedä. Jenkeissä kun tutkittiin esim. menestyneitä startup-yrittäjiä, niin suurin osa heistä ei ollut huippuälykkäitä, vaan älykkyysosamäärät sijoittui välille 110-130, hieman keskivertoa korkeampi, mutta ei niin paljon, että tyyppi olisi ihmisten mielestä outo ja olisi vaikeuksia kommunikoida.
Omasta kokemuspiiristä tähän ryhmään huippuälykkäitä kuuluu oma fyysikkoveli. Hän on juuri niitä, joita useimmat ihmiset ei ymmärrä, eikä hän niitä. Ihmisten mielestä on on tylsä, sulkeutunut, autistimainen, nörtti, hissukka jne. Ei ole mitään näistä ollenkaan, mutta vaatii ihmisen, jonka kanssa kiinnostuksenkohteet kohtaa ja kommunikointityylit. Naisen hän löysi itselleen vasta nelikymppisenä, tutkijapiireistä vähemmän yllättäen.