Mistä tunnistaa huomattavan älykkään ihmisen?
Kommentit (419)
Minä ainakin tunnistan hänet älykkyydestä. Mistä avaaja tunnistaa tarkoittamansa henkilön?
Apukeinona voin käyttää jopa ulkonäköä; korkea, laaja, kupera otsa ja pitkät, alhaalla olevat ulkokorvat, jotka saattavat olla kapeat ja taaksepäin viistot.
Täytyy tietysti muistaa, että älykyyttä on noin 8-9 eri lajia, joiden edustajia on vaikeaa maallikon erottaa toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeff Bezosin ja Steve Jobsin mukaan mm. kyky muuttaa nopeasti mieltä uuden informaation myötä on merkki korkeasta älystä. Eli sori, rokotevainoharhaiset. Tiede sen sijaan vaatii alituisesti kannan tarkistamista, vaikka akateemisessakin maailmassa on jääränsä. He eivät kuulu älykkäisiin yksilöihin.
Koskeeko tämä vain tietyn poliittisen näkökannan tietoa?
Politiikka on lähinnä idiooteille. Se perustuu uskoon, ei tietoon.
Oikeiston politiikka perustuu tunteelle, siksi se vaikuttaakin niin idioottimaiselle.
No kyllä se on vasemmiston politiikka jossa tunteet, ideologia ja symboliset merkitykset ovat lopputulosta tärkeämpiä
Älykäs ihminen osaa syvä ajatella. Ymmärtää myös kuulemansa. Ei tahallaan ymmärrä asioita väärin.
Ymmärtää älykkään ja viisaan eron, sekä sen ettei älykkyys tee ihmisestä hyvää.
Osaa päätellä nopeasti ja ymmärtää kokonaisuuden ja osaa kysyä oikeat tarkentavat kysymykset, jos asia on monimutkainen. Tulee mahdollisesti monia ratkaisuehdotuksia mieleen, joista osaa ehkä poimia myös parhaan mahdollisen. Aina sitä ei huomaa heti mistään, koska joka paikassa ei ole hyödyllistä tuoda esille omia kantojaan. Älykkäät kumminkin usein seurailee tilannetta ja sen tarkkaavuuden huomaa, että ovat kartalla tilanteista.
Vierailija kirjoitti:
Osaa päätellä nopeasti ja ymmärtää kokonaisuuden ja osaa kysyä oikeat tarkentavat kysymykset, jos asia on monimutkainen. Tulee mahdollisesti monia ratkaisuehdotuksia mieleen, joista osaa ehkä poimia myös parhaan mahdollisen. Aina sitä ei huomaa heti mistään, koska joka paikassa ei ole hyödyllistä tuoda esille omia kantojaan. Älykkäät kumminkin usein seurailee tilannetta ja sen tarkkaavuuden huomaa, että ovat kartalla tilanteista.
Älykäs osaa tunnistaa ratkaisuehdotuksia, mutt vaatii viisautta valita se paras ja myös toteuttaa se. Viisaus on paljon älykkyyttä laaja-alaisempi henkinen vahvuus.
Siitä ettei käy sellaisissa paikoissa joista voi saada jalkasienen ja siitä että maljakossa on aina freesejä lillukanvarsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa vastataan jatkuvasti aiheen vierestä kuvaten, millainen joku älykäs henkilö on. Kyse oli siitä, miten älyn voi ulkopuolinen huomata. Jos piirre ei ole selvästi havaittavissa, se ei auta tunnistamaan älyä vaikka olisikin tyypillinen ominaisuus.
Lisäksi on paljon yleistyksiä, joissa kuvataan, millaiseksi vastaaja kuvittelee älykkään henkilön, mutta joissa esitetyt piirteet eivät liity älyyn tai sen puutteeseen, esim juuri ekstroverttius/introverttius.
Ketju ei ole superälykäs.
Älykkyyden tunnistaa juurikin siitä, että tietää rajansa. Jos joku kuvittelee olevansa elämää suurempi ja aina oikeassa, kuten vaikka Musk ja Trump tai Kumpi ja Kampi (Purra & Halla-Aho), voitte olla varmoja siitä, ettei äly puhu.
Joku persuhullu kaasuvalottaa tässäkin ketjussa. Voisiko politiikan jättää tämän ketjun ulkopuolelle? Ihan ääliömäinen tuo edellinen kommentti.
Älykkään on vaikea myöntää olleensa väärässä. Sen sijaan viisas ihminen pystyy oman mokansa helposti myöntämään ja sille nauramaan.
Itse olen huomannut, ettei kannata avata suutaan joka asiassa, vaikka tietäisinkin, joten tekeydyn tyhmäksi. Porukka ei tykkää besserwisser meiningistä.
Keskustelussa ja kuuntelemalla sen huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, ettei kannata avata suutaan joka asiassa, vaikka tietäisinkin, joten tekeydyn tyhmäksi. Porukka ei tykkää besserwisser meiningistä.
Suojelet siis omaa persaustasi lähinnä tuolla vai mihin pyrit sillä?
Ensimmäinen asia on se, että hän ei näytä älyään julistamalla kuinka älykäs on, vaan tekemällä fiksuja valintoja ja hoksaamalla asioita kuin huomaamatta. Älyyn kuuluu myös ymmärtää ihmisten erilainen kapasiteetti. Jos joku sanoo olevansa älykäs mutta ei ymmärrä tätä, hän vain luulee olevansa älykäs, vaikka on oikeasti keskiverto ja hyvämuistinen.
Näistä vauvaketjujen älykkäistä ja viisaista kirjoituksista. Kiitos kaikille älymystön edustajille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan sitä, että esim. annan ihmisten antaa minulle neuvoja asioissa, jotka varsin hyvin tietäisin tai älyäisin ilman kenenkään ohjeita. Jos alan pätemään asioissa olen huomannut saavani tällä ihmisten vihat niskaan. Sitten taivastellaan miten ylimielinen tuokin on jne. Parempi siis kun esittää tyhmää ja antaa jonkun toisen päteä niin hälle tulee hyvä mieli. Itse en oikeastaan tässä häviä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman persauksen suojeleminen on älykästä
Joku täällä nyt kokee älykkyyden uhkana, kun on niin hanakasti laittamassa viisautta älykkyyttä paremmaksi määreeksi. Uskoisin että älykkäällä on käsitys molemmista ominaisuuksista, eivätkä ole toisiaan poissulkevia.
Älykkyyttä ei ole se, että yrittää väkisin pitää ihmisiä nöyrinä.
Nopeasta huumorista, sellaisesta oivaltavasta. Tämä on yhdistänyt kaikkia tietämäni mensalaisia.
Yksilö on älykäs jollain osa-alueella, tähän ei voi hirveästi itse vaikuttaa. Älykäs voi kuitenkin tehdä myös tyhmiä asioita. Viisaus tulee elämänkokemuksen myötä.
Pupan👴🏻 IQ200🥇🏆