Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tunnistaa huomattavan älykkään ihmisen?

Vierailija
10.01.2025 |

mistä sen huomaa ?

Kommentit (419)

Vierailija
161/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkään tuntee samasta, kuin taitavan haitaristin. Osaa soittaa, mutta ei soita sitä.

Vierailija
162/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaa pitää turpansa kiinni.

Tämän vaatimuksen esittävät ainoastaan he joilla on jotakin salattavaa.

Kaikilla on jotain salattavaa. Jos olet eri mieltä, voisitko kertoa pankkitunnuksesi, asentaa nettikameran makuuhuoneeseesi ja vessaasi ja kertoa työnantajasi luottamukselliset tiedot täällä kaikille meille muille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinosa täällä ei kommenttien perusteella edes näytä tietävän mitä älykkyys on.

Vierailija
164/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan hän ei varmaan vietä aikaa vauvapalstalla.

Vierailija
165/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne viisaat eivät kirjoittele tälle palstalle.

Lukea kyllä voivat.

Vierailija
166/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen huomaa itse älykkäänä silloin kun juttelee muiden kanssa, huomasin jo peruskoulussa että muiden jutut ovat vähän "tyhmiä" en tarkoita sitä ilkeästi, mutta muiden jutut tuntui jotenkin yksinkertaisilta. Mennään ja tehdään niin kuin muutkin eikä osata yhtään ajatella "outside of the box". No näin aikuisena äo-testejä tehneenä ymmärrän mistä johtui. Kuulun 2% ihmisistä joilla äo on yli 130.

Älykkyyttä ei voi kirjoista opetella.

Juuri näin. Älykkyys on itse oivaltamista, ei opittua tietoa. Äo 140.

Vierailija
167/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuntemani älykäs henkilö on luonteeltaan hankala, ivallinen, ruoskii puheellaan, on varsinainen besserwisser. Ei ymmärrä olevansa ilkeä, ei sopeudu mihinkään porukkaan. Kukaan ei halua olla missään tekemisissä hänen kanssaan. Hän sopisi asiantuntija tehtäviin, ei kommunikointiin missään muodossa. 

Tämä on siis vain yksittäis tapaus.  

Vierailija
168/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pelaa vaikka shakkia, niin siinä huomaa siitä, jos ei itse pärjää. Siis jos olisi suurinpiirtein saman verran uhrannut aikaa pelille.

Ilman tämmöistä konkreettista havaintoa, vaikea päätellä kenenkään suurempaa älykkyyttä. Varsinkin kun älykäs voi olla muilla elämän osa-alueilla tietämätön ja käytökseltään tökerö ja tylyn oloinen.

Olen surkea shakissa. Äo jossain 140 yläpuolella...

En tosin pelaa shakkia. Ei oikeastaan kiinnosta.

Vierailija
169/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan poikkeavan suuresta älykkyydestä, niin se on ensinnäkin harvinaista. Sen tunnistaa huomattavasti muita nopeammasta ja joustavammasta ongelmanratkaisusta ja siitä, että on hyvä kaikessa. Noin suuri älykkyysosamäärä ei jää huomaamatta akateemisissakaan saavutuksissa. Poikkeavan suuri äo nostaa ihmisiä jopa slummista, absoluuttisesta köyhyydestä. Mielenterveysongelmilta ja kusipäisyydeltä äo ei kuinkaan suojaa. Jos älykäs on ilkeä, hän on tosi vaikea tyyppi.

Allekirjoitan tämän. Korkea äo on valtava voimavara, mutta ei tee kenestäkään yli-ihmistä. Joillain persoonallisuustyypeillä korkea äo voi olla jopa haitta. Pahentaa vaikkapa ahdistusta tai niitä masennuksen oireita.

Vierailija
170/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskivertoälykkäät pitää usein huomattavan älykkäitä kummallisina ja usein autistipiirteisinä. Kun älykkyysosamäärien ero on 30 tai enemmän, tulee juuri tällainen kommunikaation este, joka ei niinkään johdu siitä, että ei ymmärtäisi samaa kieltä ja älykäs puhuisi niin monimutkaisesti ja sivistyssanoja käyttäen ettei sitä ymmärrä, vaan ei vaan "tuntemattomasta syystä" viihdytä toistensa seurassa. Vibat ei kohtaa. 

Jotkut huippuälykkäät on ns. menestyjiä, mutta ei läheskään kaikki. On paljon Mensan rajan ylittäviä ihmisiä, joita ei esim. erityisesti kiinnosta maallisen menestyksen ja mammonan tavoittelu. Heitä saattaa kiinnostaa enemmän rento elämä ja elämästä nautiskelu hetkessä. Sitten iso osa päätyy myös akateemiselle uralle, jolloin ainakaan varallisuus ei ihmeellisesti kerry eikä nämä ihmiset näy missään julkisuudessa, eli vaikka olisikin menestystä tutkijana, siitä ei välttämättä "suuri yleisö" tiedä

Ei huippuälykkään tarvitse aina olla sosiaalisesti jotenkin rajoittunut. Paras tilanne on tietenkin silloin,  kun huippuälykäs taitaa olemisen kaikissa tilanteissa, kaikenlaisten ihmisten kanssa. Avarakatseisuus ja sosiaalinen älykkyys yhdistettynä huippuälykkyyteen - mitä muuta enää tarvitaan? Olisikohan Stubb tuohon kuvaukseen sopiva? 

Vierailija
171/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä työskentelevät lääkäreinä, professoreina ym. 

Höpsis. Istumalihakset ja kova työ on se, mitä eniten tarvitaan. Huippuälykäs ei välttämättä, huom. välttämättä, näe sitä väärrättin arvoisena.

Vierailija
172/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkykäs ei jengiydy, ei usko salaliittoteorioihin, eikä mihinkään uskomuksiin. Hän ajattelee vain omilla aivoillaan. Osaa asettaa hankkimansa tiedon oikeaan mittasuhteeseen, koska analysoi tietoa pitkältä ajalta. Tekee pitkän aikavälin loogisia päätelmiä. Yhdistää aivoissaan eri tieteenalojen tietoa, jotka auttavat laajentamaan ymmärrystä. Kyseenalaistaa herkeämättä saamaansa tietoa, osaa tutkia nopeasti tutkimus suunnitelmien luotettavuutta. Hän ajattelee rennosti, ajatus ei jumiudu, vaan virtaa koko ajan ja kerää ympäristöstä uutta mielenkiintoista materiaalia palapeliinsä. Hän näkee koko ajan eteen ja taakse, kuulee ja tuntee joka solullaan. 

Vierailija
173/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta olostasi, siitä että oma älykkyystasosi ei riitä.

Vierailija
174/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan eduskunnasta

Vierailija
175/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin tunnistan hänet älykkyydestä. Mistä avaaja tunnistaa tarkoittamansa henkilön?

Apukeinona voin käyttää jopa ulkonäköä; korkea, laaja, kupera otsa ja pitkät, alhaalla olevat ulkokorvat, jotka saattavat olla kapeat ja taaksepäin viistot.

Täytyy tietysti muistaa, että älykyyttä on noin 8-9 eri lajia, joiden edustajia on vaikeaa maallikon erottaa toisistaan.

Mr. Spock?

Käykö iso tv-otsa? Se ei ole kovin kupera.

Vierailija
176/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin pitkään, miksi ihmiset eivät näe yksinkertaisia ja itsestäänselviä ratkaisuja ongelmiin. Ajattelin, että on noloa sanoittaa nämä ratkaisut, mutta usein ei ollut muutakaan vaihtoehtoa, kun asiat jäivät muuten junnaamaan.

Pikkuhiljaa työelämässä on käynyt niin, että kaikki tulevat aina minun luo ongelmiensa kanssa. Päätin, että haluan palkkaa siitä, että olen tällainen yleinen neuvontapiste. Hankin johtamisen tutkinnon ja hakeuduin esihenkilöasemaan, ja olen muutaman kerran edennyt urallani. 

Olen joskus uteliaisuuttani tehnyt mensan nettitestin ja sain tulokseksi 140. Ei minusta millään tavalla huomaa, että olen keskivertoa älykkäämpi. Käyn töissä, hoidan lapsiani, pidän huolta terveydestäni ja teen elämälleni pitkän ajan suunnitelmia. En käytä ollenkaan päihteitä, koska en pidä siitä, että se vaikuttaa minun kognitiiviseen kykyyn. 

Vierailija
177/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutustumalla.

Aamen! Ainoa toimiva keino

Ei, en ole uskovainen...

Vierailija
178/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä työskentelevät lääkäreinä, professoreina ym. 

Höpsis. Istumalihakset ja kova työ on se, mitä eniten tarvitaan. Huippuälykäs ei välttämättä, huom. välttämättä, näe sitä väärrättin arvoisena.

Höpsis itsellesi. Proffat ja osa lääkäreistä on SEKÄ huippuälykkäitä ETTÄ kovaa työtä tekeviä. Kumpikaan ei yksin riitä, mutta molemmat ovat tarpeen.

Toki on sitten totta, että proffissakin on huippuälykkäitä ja sitten vielä sitäkin älykkäämpiä. Tosin tuolla tasolla alkaa sitten tulla muitakin erottavia tekijöitä se älyn ja työn lisäksi - rohkeutta, riskinsietoa, tunneälyä, ja arvomaailmaa, jotka tekevät joistain ympäriställeen ja tietaanalalleen (ja joistain tiedemaailmalle ylipäänsä) merkityksellisempiä kuin toisista.

Vierailija
179/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain älykkyystestistä tuloksen 161. 

Minusta tuo on outoa, sillä en koe itseäni mitenkään erityisen älykkäänä, mitä se sitten noiden testien perusteella tarkoittaakaan. Lähinnä kai loogista päättelykykyä. 

Eniten arvostan ihmisissä empatiaa ja kykyä myötätuntoon. Itsessäni arvostan eniten osaamistani äitinä. 

Muut saavutukseni ovat sellaisia metatason juttuja, sinänsä yhdentekeviä suorituksia. Osaan puhua huomattavan montaa eri kieltä, olen kehittänyt uuden teknologian ja kaupallistanut sen, tein monitieteellisen väitöskirjan jne. Kaikenlaista tuollaista "pöhinää", mutta mikään niistä ei herätä suuria tunteita. Olen kyllä tiedonjanoinen, ja käytännössä joka päivä opiskelen jotain uutta.

Minusta kuitenkin kyky tuntea on elämän suurin rikkaus, ja siihen ei tarvita erityistä äo-tulosta. Eniten sydäntä lämmittää vauvojen ilmeet, lasten tarinointi ja hullunkuriset päähänpistot. Arvostan eniten ihmisiä, jotka pitävät lapsista arvostavaa, hyvää huolta.

Vierailija
180/419 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kyselee täällä mistä muut tunnistavat hänet.