Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka kävitte koulua ennen peruskoulun tuloa: millä perustein teitte valinnan keski- ja kansalaiskoulun välillä?

Vierailija
06.01.2025 |

Vaikuttiko päätökseenne perheen taloudellinen tilanne? Oliko ratkaisu mielestänne jälkeenpäin ajatellen oikea?

Kommentit (211)

Vierailija
121/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat jankkaa ammattikorkeakoulua ammattikouluksi.

Vierailija
122/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kunnallinen keskikoulu tarkoitti samaa oppimäärää jonka sinä sait oppikoulussasi ja joka nyt vastaa 9 luokkaa peruskoulua.

Merkittävin ero oli se, että sinne ei pyritty, ja se oli ilmainen samalla tavoin kuin peruskoulu tullessaan.

Oppikouluun pyrittiin, kirjat, matkat ja ruoka maksoi.

Niissä oli myös paljonkin eroja mm. opetussuunnitelmassa, mm. kielitarjonnassa (opiskelin pitkän englannin kun tuolla oli tarjolla vain pitkä saksa sekä opiselin kolmea lyhyttä kieltä, kun keskikoulussa ei lyhyitä kieliä ollut tarjolla ollenkaan) ja myös aineiden laajuudessa.

Sen eron huomasi erittäin selvästi, kun lukioon tuli opiskelijoita molemmista. Keskikoulun käyneet joutuivat paikkaamaan paljon pärjätäkseen.

Pyrittiin tai ei, niin todistuksen keskiarvo piti olla hyvä.

Tyhmiä ei huolittu.  Toisin on  nyt, kaikki saavat tietyn tason koulutuksen peruskoulussa.  

Näin ei ennen ollut. Vain keskikoulun käyneet saivat kielten opetusta ja muun hyvän ja perusteellisen opetuksen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppikouluun haettiin 4. luokan todistuksella. Mentiin jos hyväksyttiin.

Minä sain pyrkiä vasta viidenneltä, kun sain kesäksi lapsenpiian paikan ja hankin näin osan koulurahoista.

Vierailija
124/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInun lapsuudessa 60 luvulla kansakoulua ensi 4 vuotta sitten jotkut parhaimmat sai pyrkiä oppikouluun. Minun vanhemmilla ei ollut rahaa, sillä oppikoulussa piti ostaa kaikki kirjat itse. Oppikoulun jälkeen oli mahdollisuus pyrkiä lyseoon, jossa oili mahdollisuus päästä ylioppilaaksi. Kävin vaan kansakoulun ja sitten oli kansalaiskoulu, olikohan se vaan yhden lukukauden kestävä.

Tämä taisi olla joskus 1940-luvulla tai ennen sitä. Kyllä kansalaiskoulu oli luokat 6-9, mutta  jo 8-luokan jälkeen saattoi siirtyä ammattikouluun, kun oppivelvollisuus on ollut 16-vuotiaaksi ja harva oli 16-vuotias jo 8. luokan jälkeen. Siinä on aukko minunkin tiedoissani, milloin kansa-/kansalaiskoulu muuttui kaikissa kunnissa 9-luokkaiseksi, mutta ainakin 1970-luvulla kotikunnassani oli 3 kansalaiskoululuokkaa.

Vierailija
125/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi maisterin tutkinnot suorittanut sekoilla sanojen oppikoulu ja keskikoulu välillä.  Olin lukevinan jonkun  käyneen oppikoulua, jotkut vaan keskikoulua.   Tosin siitä on jo 50 vuotta kun peruskoylu tuli.

Vierailija
126/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppikouluun meni ne, joiden kansakoulutodistus riitti sinne pääsyyn. Minä muiden mukana.

Pääsykokeiden ja todistuksen mukaan valittiin oppikouluun pääsijät. Ei siis pelkällä todistuksella sinne menty,

Vierailija
127/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidoitte ruokkia trollia.

Vierailija
128/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kunnallinen keskikoulu tarkoitti samaa oppimäärää jonka sinä sait oppikoulussasi ja joka nyt vastaa 9 luokkaa peruskoulua.

Merkittävin ero oli se, että sinne ei pyritty, ja se oli ilmainen samalla tavoin kuin peruskoulu tullessaan.

Niissä oli myös paljonkin eroja mm. opetussuunnitelmassa, mm. kielitarjonnassa (opiskelin pitkän englannin kun tuolla oli tarjolla vain pitkä saksa sekä opiselin kolmea lyhyttä kieltä, kun keskikoulussa ei lyhyitä kieliä ollut tarjolla ollenkaan) ja myös aineiden laajuudessa.

Sen eron huomasi erittäin selvästi, kun lukioon tuli opiskelijoita molemmista. Keskikoulun käyneet joutuivat paikkaamaan paljon pärjätäkseen.

Väitätkö sinä ihan tosissasi, että että tällä palstalla kirjoittavien elinaikana on ollut jossakin keskikoulu, johon pääsi ihan kuka tahansa ilman pyrkimistä?

Yksityinen koulu, johon mentiin rahalla oman opettajan suosituksesta vai miten? Joihinkin on pyritty pelkällä todistuksella, mutta yleisin tapa on ollut pääsykoe.

Vierailija
129/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi maisterin tutkinnot suorittanut sekoilla sanojen oppikoulu ja keskikoulu välillä.  Olin lukevinan jonkun  käyneen oppikoulua, jotkut vaan keskikoulua.   Tosin siitä on jo 50 vuotta kun peruskoylu tuli.

Miten sinä jaksat jankata samaa asiaa sivutolkulla käsittämättä, että täällä kirjoittaa sen ikäisiä ihmisiä, jotka tasan tarkkaan tietävät, mitä olivat keski- ja oppikoulu? Katsos kun mene eläkeikää lähestyvät maisterit kävimme niitä paljon ennen kuin sinä synnyit.

Vierailija
130/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tässä ketjussa inttää keskikoulu/oppikoulu/kansalaiskoulu- nimikkeistä ja kun me sitä aikaa eläneet kerromme hänelle totuuden, ryhtyy inttämään menemisestä ja pääsemisestä?

Jos inttäjän syntymävuosi ei ole 1950-luvulla, voi lopettaa tähän ketjuun kirjoittamisen.

Meillä ainakin 1953 syntyneet pääsivät maksuttomaan keskikouluun. Siis JOS pääsivät , kun valintaperusteina oli todistus, pääsykoe ja oman kansakoulunopettajan antama lausunto.

Maksuttomia keskikouluja oli ihan satunnaisesti siellä täällä. Se ei ollut mikään yleinen koulumuoto ainakaan meillä 40 - 50 luvulla syntyneillä. Kertokaa ihmeessä, millä paikkakunnalla näitä oli, niin ei tarvitse riidellä! Samoin nuo yksityiset oppikoulut versus valtion koulut. Joillakin paikkakunnilla oli yksi yksityinen ja monta ns valtion koulua.

Olen itse käynyt valtion tyttölyseon ja keskikouluosuus oli 6 v ja lukio 3 v. Kaverini on myös opettanut ihan norm valtion oppikoulussa.

Meidän kylällä kansalaiskoulua sanottiin tuolloin jatkokouluksi.

Vierailija
131/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tässä ketjussa inttää keskikoulu/oppikoulu/kansalaiskoulu- nimikkeistä ja kun me sitä aikaa eläneet kerromme hänelle totuuden, ryhtyy inttämään menemisestä ja pääsemisestä?

Jos inttäjän syntymävuosi ei ole 1950-luvulla, voi lopettaa tähän ketjuun kirjoittamisen.

Meillä ainakin 1953 syntyneet pääsivät maksuttomaan keskikouluun. Siis JOS pääsivät , kun valintaperusteina oli todistus, pääsykoe ja oman kansakoulunopettajan antama lausunto.

Maksuttomia keskikouluja oli ihan satunnaisesti siellä täällä. Se ei ollut mikään yleinen koulumuoto ainakaan meillä 40 - 50 luvulla syntyneillä. Kertokaa ihmeessä, millä paikkakunnalla näitä oli, niin ei tarvitse riidellä! Samoin nuo yksityiset oppikoulut versus valtion koulut. Joillakin paikkakunnilla oli yksi yksityinen ja monta ns valtion koulua.

Olen itse käynyt valtion tyttölyseon

Laitoin jo linkinkin.

Karjalohjalla oli tällainen.

Sammatti-Karjalohjan kunnallinen koekeskikoulu.

Vierailija
132/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli ilmainen kyllä mutta sinne oli pääsykokeet 60-luvulla. Vain parhaat pääsi 

Vierailija
133/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli ilmainen kyllä mutta sinne oli pääsykokeet 60-luvulla. Vain parhaat pääsi 

Paikkakuntakohtaisia eroja.

Vierailija
134/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä jaksat jankata samaa asiaa sivutolkulla käsittämättä, että täällä kirjoittaa sen ikäisiä ihmisiä, jotka tasan tarkkaan tietävät, mitä olivat keski- ja oppikoulu? Katsos kun mene eläkeikää lähestyvät maisterit kävimme niitä paljon ennen kuin sinä synnyit.

Niin, miksi sitten korostatte,  minä menin oppikouluun , kaverit meni keskikouluun.

Minun jörkeeni tuo ei mahu, selitäpä nyt oppineena mistä moinen ylpeily?.

Olet tosi vanha, minä olen syntynyt 1946.  Kansakoulua 7 vuotta, kansalaiskoulua 1 vuosi, iltakouluna keskikoulu jolla pääsin hakemaan kauppaopistoon.

Vierailija
135/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

11vuotiaana aloitin keskikoulun,keväällä oli 2päiväiset kokeet ja piti ylittää tietty pistemäärä että hyväksyttiin.pitkänmatkalaisille oli ilmainen asuntola.ruoka jakirjat ilmaisia.tämä vuonna 70.pohjois-suomessa.parin vuoden päästä tulikin sitten ekat peruskoulunaloittajat.itse kävin 5vuotta keskikoulua.

Vierailija
136/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, miksi sitten korostatte,  minä menin oppikouluun , kaverit meni keskikouluun.

Olet tosi vanha, minä olen syntynyt 1946.  Kansakoulua 7 vuotta, kansalaiskoulua 1 vuosi,

Koska sinne oppikouluun oli vaikea päästä, keskikouluun ei ollut vaikea päästä.

Ihan kuten nykyääbkin on haluttuja kouluja ja toisia vöhemmäb haluttuja.

Vierailija
137/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulee rautalankamalli:

Kansakoulu = 6 luokkaa kansakoulussa + 2-3 luokkaa kansalaiskoulussa.

Oppikoulu = 5 luokkaa keskikoulussa + 3 luokkaa lukiossa.

Selvennys:

Oli olemassa erikseen kansalaiskoulu samaan tapaan kuin vielä nykyäänkin voi olla peruskoulussa ala- ja  yläkoulu erikseen.

Oli olemassa oppikoulussa erikseen keskikoululuokat, joilta sai päästötodistuksen erikseen.

Meille kansakoulua käyneille tämä on täysin selvää kuten sekin, että eri kunnissa saattoi olla erilaisia käytäntöjä, vaikka opetussuunnitelmat ja laki oli sama.

Jokohan trolli on nyt ruokittu kylläiseksi.

Vierailija
138/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tosi vanha, minä olen syntynyt 1946.&n

Toisesta tuli sitten oppikoulun käynyt, toisesta keskikoulun käynyt,  niinkö logiikkanne mukaan.

Meilläpäin tuli oppikouluistakin keskikoulun käyneitä työelämään. 

Vierailija
139/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tosi vanha, minä olen syntynyt 1946.  Kansakoulua 7 vuotta, kansalaiskoulua 1 vuosi,

Olen se maisteri, joka ei ole koskaan tuota korostanut. Minulle oli jo 1960-luvulla kirkkaasti selvää, että viidellä oppikoulun ja keskikoulun luokalla ei ollut mitään eroa ainakaan siellä, missä oli vain yksi koulu. Käytännössä isommilla paikkakunnilla saattoi olla eroa ihan samalla tavalla kuin on tänä päivänä jonkun eliittilukion ja jonkun syrjäisen kunnan pikkulukiolla.

Missä kohdassa tässä ketjussa joku korostaa omaa oppikouluun menoa ja kavereitten keskikouluun menoa? En ole jokaista viestiä lukenut, mutta ehkä oppikoulu oli se "parempi" koulu, jossa piti kaikki maksaa ja jossa pidettiin itsestään selvänä, että kaikki jatkavat saman koulun lukioon ja keskikoulu se, josta otettiin päästötodistus ja mentiin opistoon, ammattikouluun tai töihin. Tai johonkin muuhun lukioon.

Vierailija
140/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jankuti jankuti.

Oppikoulun luokkatovereistani (41 oppilasta) tasan yksi meni suoraan töihin.

Kaikki muut jatkoivat joko lukioon (suurin osa) tai kauppaoppilaitokseen (ne loput).

Ja siitä sitten yliopistoihin.

Keskikoulun käyneistä muutama tuli lukioon, muutama kauppaoppilaitokseen, tyttöjä emäntäkouluun ja loput neni töihin.

Vain yksi ikätoverini jatkoi sitä keskikoulun kautta kulkenutta reittiä yliopistoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän