Te, jotka kävitte koulua ennen peruskoulun tuloa: millä perustein teitte valinnan keski- ja kansalaiskoulun välillä?
Vaikuttiko päätökseenne perheen taloudellinen tilanne? Oliko ratkaisu mielestänne jälkeenpäin ajatellen oikea?
Kommentit (211)
Oli itsestäänselvää, että mentiin oppikouluun. Lähes kaikki luokalta pyrkivät ja pääsivät, myös useista köyhistä kodeista mentiin oppikouluun, koska koulutusta arvostettiin ja lapsille haluttiin parempaa tulevaisuutta kuin itselle. Lapsista haluttiin ylioppilaita ja sitä tietä korkeakouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Oppikouluun haettiin 4. luokan todistuksella. Mentiin jos hyväksyttiin.
Turussa oli ainakin oppikouluihin pääsykokeet ja pistemäärä niistä ratkaisi pääsitkö oppikouluun. Minä pääsin.
En pidä itseäni luuserina enkä tyhmänä vaikka olen käynyt 8 luokkaa kansakoulua.
Tuo oli sen ajan luokkatietoisuus, bussipysäkki oli kansakoulun vieressä, kun oppikoulutyttö jäi bussista jos siinä nähtiin, ei hän tervehtinyt vaan keikautti niskojaan naapureiden lapsille , tuo 13 v
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhempien päätös vaikutti ratkaisevasti, että minut (tyttölapsi) laitettiin oppikouluun. Olen siitä äärettömän kiitollinen, koska opin kieliä. Ulkomailla asuessani siitä on ollut valtavasti hyötyä. Opiskelen parhaillaan espanjaa, englantia opetuskielenä käyttäen.
Saludos, una mujer en España😊
Lisään vielä, että kotini oli hyvin vaatimaton ja vanhemmat raatoivat ahkerasti kouluttaakseen meidät lapset.
Kyllä se kunnallinen keskikoulu tarkoitti samaa oppimäärää jonka sinä sait oppikoulussasi ja joka nyt vastaa 9 luokkaa peruskoulua.
Merkittävin ero oli se, että sinne ei pyritty, ja se oli ilmainen samalla tavoin kuin peruskoulu tullessaan.
Oppikouluun pyrittiin, kirjat, matkat ja ruoka maksoi.
Niissä oli myös paljonkin eroja mm. opetussuunnitelmassa, mm. kielitarjonnassa (opiskelin pitkän englannin kun tuolla oli tarjolla vain pitkä saksa sekä opiselin kolmea lyhyttä kieltä, kun keskikoulussa ei lyhyitä kieliä ollut tarjolla ollenkaan) ja myös aineiden laajuudessa.
Sen eron huomasi erittäin selvästi, kun lukioon tuli opiskelijoita molemmista. Keskikoulun käyneet joutuivat paikkaamaan paljon pärjätäkseen.
Oppikoulu kesti 8 vuotta ja loppui ylioppilaskirjoitukseen.
Keskikoulu kesti 5 vuotta jos ei mennyt lukioon. Lukio kesti 3 vuotta.
Kouluja oli kunnallisia ja yksityisiä.
Koulumenestys kansakoulussa oli ratkaiseva tekijä sekä se, että isäpuolen suvussa oli jo parin sukupolven ajan ollut koulutusperinnettä. Äidin suvusta tuo perinne puuttui. Olin sen suvun ensimmäinen sekä keskikoulun käynyt että ylioppilas ja myöhemmin myös maisteri.
Huvittaa näin jälkeen päin kansakoulunopettajan asenne, kun hän totesi, ettei minun kannattaisi mennä pyrkimään oppikouluun, sillä en sinne kuitenkaan pääsisi, ja jos pääsisinkin, niin en siellä pärjäisi. Luokaltamme pyrki ja pääsi aika monta oppikouluun, mutta moni putosi matkalla. Kun kirjoitimme ylioppilaaksi, oli meitä saman luokan oppilaita vain kaksi jäljellä, muut olivat muista kouluista tai muilta luokilta.
Jos tuo entinen opettaja olisi edelleen hengissä, voisin hänelle kertoa, että menestyin oppikoulussa ihan hyvin alusta loppuun asti. Opettajan asenteeseen taisi vaikuttaa eniten se, että olin avioton lapsi, jonka kai piti olla ressukka ja säälittävä, ei menestyvä ja nopeasti uudet asiat oppiva.
Kävin keskikoulun ja lukion, koska olin opinhaluinen ja tiedonjanoinen. Veljeni kävi kansalaiskoulun ja sen jälkeen ammattikoulun, koska häntä ei teoreettinen opiskelu niin kiinnostanut, vaan vahvuutensa olivat enemmän kädentaidoissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse siirryin kansakoulun neljänneltä luokalta oppikouluun vanhempieni ohjaamana. Olin viimeistä ikäluokkaa Tampereella jolle valinta oli edessä.
Et ole voinut "siirtyä" noin vaan, sinne oli pääsykokeet!
Vierailija kirjoitti:
EI! SInne oli pääsykokeet!
Mikähän v*tun pätijä keskusteluketjuun tuli. Teini yrittää päteä asioilla joista on lukenut sellaisten kanssa jotka ovat itse kokeneet asiat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä välkyimmät joilla oli varaa pyrki oppikouluun, loput välkyt ja tavalliset meni keskikouluun ja sitten ne vähemmän välkyt jäi kansakouluun suorittamaan vielä kansalaiskoulun lisäluokat.
Minä olin välkky ja vanhemmat panosti koulutukseen, joten pyrin oppikouluun ja pääsin.
oppikoulu ja keskikoulu on sama asia!
"Oppikoulu oli Suomessa ennen vuosien 19721981 peruskoulu-uudistusta valtioneuvoston luvalla ylempää koulusivistystä varten perustettu valtion, kunnallinen tai yksityinen oppilaitos, johon saattoi pyrkiä kansakoulua 46 vuotta käytyään. Siihen saattoivat kuulua ylioppilastutkintoon johtava ja sitä kautta korkeakouluopintoihin valmentava lukio, sekä keskiasteen opintoihin oikeuttava keskikoulu."
Minut myytiin 6 vuotiaana piiaksi ja 9 vuotiaana jouduin tyttökotiin seksuaalihäiröisenä, jossa kävin kansakoulun. 17 vuotiaana olinkin sitten raskaana ja menin presidentin luvalla naiminisiin ja sain vielä neljä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän v*tun pätijä keskusteluketjuun tuli. Teini yrittää päteä asioilla joista on lukenut sellaisten kanssa jotka ovat itse kokeneet asiat.
Mitä väärää "teini" on mielestäsi kirjoittanut?
oppikoulu ja keskikoulu on sama asia!
"Oppikoulu oli Suomessa ennen vuosien 19721981 peruskoulu-uudistusta valtioneuvoston luvalla ylempää koulusivistystä varten perustettu valtion, kunnallinen tai yksityinen oppilaitos, johon saattoi pyrkiä kansakoulua 46 vuotta käytyään. Siihen saattoivat kuulua ylioppilastutkintoon johtava ja sitä kautta korkeakouluopintoihin valmentava lukio, sekä keskiasteen opintoihin oikeuttava keskikoulu."
MILJOONANNEN KERRAN: EI OLLUT MEILLÄ.
Selittänyt nyt jo vaikak kuinka monta kertaa, mutta sitä vaan sitten googletellaan ja kinataan... Huoh.
Oppikouluun meni ne, joiden kansakoulutodistus riitti sinne pääsyyn. Minä muiden mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väärää "teini" on mielestäsi kirjoittanut?
Kinaat vastaan ja jankutat ja solvaat, vaikka kai me nyt tiedämme, miten sen koulumme kävimme, kun itse paikalla olimme.
t. eri
Olen keskikoulun käynyt ja huomannut, ettei peruskoulun suorittaneet osaa läheskään yhtä hyvin englantia ja ruotsia kuin keskikoulun käyneet. Meillä oli todella hyvät ja tehokkaat lehtorit kielissä.
Vierailija kirjoitti:
Oppikouluun oli pääsykoe, pelkkä todistus ei riittänyt.
Kyllä vanhempien päätös vaikutti ratkaisevasti, että minut (tyttölapsi) laitettiin oppikouluun. Olen siitä äärettömän kiitollinen, koska opin kieliä. Ulkomailla asuessani siitä on ollut valtavasti hyötyä. Opiskelen parhaillaan espanjaa, englantia opetuskielenä käyttäen.
Saludos, una mujer en España😊