Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka kävitte koulua ennen peruskoulun tuloa: millä perustein teitte valinnan keski- ja kansalaiskoulun välillä?

Vierailija
06.01.2025 |

Vaikuttiko päätökseenne perheen taloudellinen tilanne? Oliko ratkaisu mielestänne jälkeenpäin ajatellen oikea?

Kommentit (211)

Vierailija
41/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oppikoulu ja  keskikoulu on sama asia!

"Oppikoulu oli Suomessa ennen vuosien 19721981 peruskoulu-uudistusta valtioneuvoston luvalla ylempää koulusivistystä varten perustettu valtion, kunnallinen tai yksityinen oppilaitos, johon saattoi pyrkiä kansakoulua 46 vuotta käytyään. Siihen saattoivat kuulua ylioppilastutkintoon johtava ja sitä kautta korkeakouluopintoihin valmentava lukio, sekä keskiasteen opintoihin oikeuttava keskikoulu."

MILJOONANNEN KERRAN: EI OLLUT MEILLÄ.

Selittänyt nyt jo vaikak kuinka monta kertaa, mutta sitä vaan sitten googletellaan ja kinataan... Huoh.

Oliko koulun nimi tuupovaaran oppikoulu tai hönttilän kunnallinen keskikoulu, molemmissa oli keskikoulun oppimäärä. Kielivalintoja saattoi yksityisessä koulussa olla enemmän.

Ei ne sieltä kunnallisesta olisi tulleet lukioon kansssi jos ei olisi sitä keskikoulua ollut käyty.  Myös sinä olit keskikoulun käynyt kun hait lukioon.

Olen 1946 syntynyt teini, nuo ajat ja käsitteet hyvin muistissa ja tiedossa.  Olet jotenkin nyt jumittunut siihen että olet hienompi käytyäsi maksullisen keskikoulun kuin kunnallisen keskikoulun käyneet

Vierailija
42/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko koulun nimi tuupovaaran oppikoulu tai hönttilän kunnallinen keskikoulu, molemmissa oli keskikoulun oppimäärä. Kielivalintoja saattoi yksityisessä koulussa olla enemmän.

Ei ne sieltä kunnallisesta olisi tulleet lukioon kansssi jos ei olisi sitä keskikoulua ollut käyty.  Myös sinä olit keskikoulun käynyt kun hait lukioon.

Olen 1946 syntynyt teini, nuo ajat ja käsitteet hyvin muistissa ja tiedossa.  Olet jotenkin nyt jumittunut siihen että olet hienompi käytyäsi maksullisen keskikoulun kuin kunnallisen keskikoulun käyneet

Miljoonannen kerran: Mniä tiedän vallan hyvin, miten olen kouluni käynyt ja osaan kyllä myös verrata niiden opetussuunnitelmia vieläkin, kun kerran olen nykyään yläkoulun ja lukion lehtori.

Käymäni oppikoulu ei edelleenkään myöskään ollut yksityinen. Mistä sinä nyt sen tähän vetäisit??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo peruskoulua edeltäneet kunnalliset keskikoulut antoivat keskikoulun oppimäärän ja oikeuden hakea lukioon.

Väittipä mitä tahansa oppikoulu-nimisessä koulussa keskikoulun oppimäärän suorittanut.

Vierailija
44/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo peruskoulua edeltäneet kunnalliset keskikoulut antoivat keskikoulun oppimäärän ja oikeuden hakea lukioon.

Väittipä mitä tahansa oppikoulu-nimisessä koulussa keskikoulun oppimäärän suorittanut.

Edelleen: Niissä oli silti paljonkin eroja, ihan kuten kouluissa nykyäänkin on, jopa kahden vuoden verran on parempi koulu edellä huonompaa yläkoulun lopussa, ihan tutkitusti.

Vierailija
45/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä lukiessa saa käsityksen, että koulutusta arvostettiin jo silloin ja kaikki kynnelle kykenevät menivät oppikouluun. Ainakaan äitini 8-lapsisesta perheestä maaseudulla ei todellakaan lähetetty ketään, vaikka rahkeet olisivat riittäneet. Rahaa ei ollut ja liiallista kouluttautumista pidettiin epäilyttävänä "herraksi kasvattamisena".  Tämä 50-60-luvulla.

T. maisteri

Vierailija
46/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän v*tun pätijä keskusteluketjuun tuli. Teini yrittää päteä asioilla joista on lukenut sellaisten kanssa jotka ovat itse kokeneet asiat.

Mitä väärää "teini" on mielestäsi kirjoittanut? 

En minä ainakaan huomaa täällä teinejä olevan. Kaikki ollaan jo vanhempaa sakkia. Isovanhempia ja eläkeläisiä. 

Vierailija
47/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miljoonannen kerran: Mniä tiedän vallan hyvin, miten olen kouluni käynyt ja osaan kyllä myös verrata niiden opetussuunnitelmia vieläkin, kun kerran olen nykyään yläkoulun ja lukion lehtori.

Käymäni oppikoulu ei edelleenkään myöskään ollut yksityinen. Mistä sinä nyt sen tähän vetäisit??

Niinhän kerroit, välkkynä menit maksulliseen oppikouluun, vähemmän välkyt kunnalliseen keskikouluun.

Miten noin huonolla muistilla voit olla lehtorina? Etkö jo ole eläkkeellä, tuohan oli 60-luvun loppua kun keski-suomessa tulivat kokeilevat kunnalliset keskikoulut.

Pidän kiinni, keskikoulu oli oppimäärä joka oikeutti hakemaan lukioon, koulun nimestä huolimatta.   Olitpa pappi taikka lukkari tai lehtori.

Vierailija
48/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppikoulut olivat pääosin yksityisiä ja maksullisia kuten sinäkin leuhkaisit menneesi oppikoulun keskikouluun, et kunnalliseen keskkouluun.

Vierailija
49/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oppikoulu oli Suomessa ennen vuosien 19721981 peruskoulu-uudistusta valtioneuvoston luvalla ylempää koulusivistystä varten perustettu valtion, kunnallinen tai yksityinen oppilaitos, johon saattoi pyrkiä kansakoulua 46 vuotta käytyään. Siihen saattoivat kuulua ylioppilastutkintoon johtava ja sitä kautta korkeakouluopintoihin valmentava lukio, sekä keskiasteen opintoihin oikeuttava keskikoulu."

Selittänyt nyt jo vaikak kuinka monta kertaa, mutta sitä vaan sitten googletellaan ja kinataan... Huoh.

Olet varmaan niitä, jotka eivät tiedä, mikä on lyseo.

Minä kävin oppikoulua kaupungissa, jossa saattoi valita lyseon tai kunnallisen keskikoulun. Molemmat olivat kuitenkin oppikouluja opetussuunnitelman suunnasta katsottuna. Lyseossa oli silloin korkeampi pääsykoeraja ja kalliimmat lukukausimaksut, kunnallisessa keskikoulussa paljon vapaaoppilaspaikkoja.

Vierailija
50/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppikouluun meni ne, joiden kansakoulutodistus riitti sinne pääsyyn. Minä muiden mukana.

Oppikouluun piti PYRKIÄ!

Vierailija
51/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppikouluun haettiin 4. luokan todistuksella. Mentiin jos hyväksyttiin.

Todistuksella? Muistaakseni oppikouluun oli kyllä pääsykokeetkin. Lopullinen sisäänpääsypistemäärä muodostui pääsykokeesta + todistuksesta.

Vierailija
52/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin oppikoulua kaupungissa, jossa saattoi valita lyseon tai kunnallisen keskikoulun. Molemmat olivat kuitenkin oppikouluja opetussuunnitelman suunnasta katsottuna. Lys

Minä tiedän oman koulupolkuni. Sinä et sitä tiedä.

Mikä helvetin tarve kinata ja kinata ja kinata???

Vierailija
53/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli olemassa kunnallinen keskikoulu, jonne pyrittiin ja valittiin oppilaat.

Kansalaiskouluun menivät ne,   jotka eivät edes pyrkineet keskikouluun tai eivät päässeet keskikouluun.

Vierailija
54/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppikouluun haettiin 4. luokan todistuksella. Mentiin jos hyväksyttiin.

Tai viidenneltä luokalta voi myös pyrkiä. Mutta enimmäkseen neljänneltä. 

Vierailija
55/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulumenestys kansakoulussa oli ratkaiseva tekijä sekä se, että isäpuolen suvussa oli jo parin sukupolven ajan ollut koulutusperinnettä. Äidin suvusta tuo perinne puuttui. Olin sen suvun ensimmäinen sekä keskikoulun käynyt että ylioppilas ja myöhemmin myös maisteri.

Huvittaa näin jälkeen päin kansakoulunopettajan asenne, kun hän totesi, ettei minun kannattaisi mennä pyrkimään oppikouluun, sillä en sinne kuitenkaan pääsisi, ja jos pääsisinkin, niin en siellä pärjäisi. Luokaltamme pyrki ja pääsi aika monta oppikouluun, mutta moni putosi matkalla. Kun kirjoitimme ylioppilaaksi, oli meitä saman luokan oppilaita vain kaksi jäljellä, muut olivat muista kouluista tai muilta luokilta.

Jos tuo entinen opettaja olisi edelleen hengissä, voisin hänelle kertoa, että menestyin oppikoulussa ihan hyvin alusta loppuun asti. Opettajan asenteeseen taisi vaikuttaa eniten se, että olin avioton lapsi, jonka kai piti olla ressukka ja säälittävä,

Kiitos hyvästä kirjoituksestasi. Ja hienoa, että olet pärjännyt! Noinhan se ennen meni, että köyhän lasta koitettiin sorsia, myös joidenkin opettajien taholta. 

Muistan, kun itse aloitin oppikoulun, meidän luokalle tuli tyttö, jonka vanhemmat olivat eronneet. Tyttöä koitettiin kiusata sen takia, mutta hän pärjäsi koulussa loistavasti ja välttyi pahimmalta. Hänestä tuli myös paras ystäväni.

Vierailija
56/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä välkyimmät joilla oli varaa pyrki oppikouluun, loput välkyt ja tavalliset meni keskikouluun ja sitten ne vähemmän välkyt jäi kansakouluun suorittamaan vielä kansalaiskoulun lisäluokat.

Minä olin välkky ja vanhemmat panosti koulutukseen, joten pyrin oppikouluun ja pääsin.

No et kovin välkky ole jos pidät keskikoulua ja oppikoulua eri koulutuksina. Kansalaiskoulut eivät olleet mitään " lisäluokkia"  vaan pakollista kahdeksan luokan oppivelvollisuutta.

Ja olipa sekin mahdollista että jos nämä välkyt ei pärjänneet oppikoulussa,tai ei ollut varaa tai vapaaoppilas paikkaa ei saanut niin oli paluu takaisin kansa tai kansalaiskouluun.  Ja kansalaiskoulu oli seitsemäs ja kahdeksas luokka,vapaaehtoisena yhdeksäs luokka.

Vierailija
57/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän v*tun pätijä keskusteluketjuun tuli. Teini yrittää päteä asioilla joista on lukenut sellaisten kanssa jotka ovat itse kokeneet asiat.

En minä ainakaan huomaa täällä teinejä olevan. Kaikki ollaan jo vanhempaa sakkia. Isovanhempia ja eläkeläisiä. 

Kommenteista päätellen on. Aikuiset ymmärtävät että koulujärjestelmät eivät olleet joka paikassa samanlaisia varsinkaan siirtymävaiheessa.

Vierailija
58/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kinaat vastaan ja jankutat ja solvaat, vaikka kai me nyt tiedämme, miten sen koulumme kävimme, kun itse paikalla olimme.

t. eri

Keskikoulu oli keskikoulu kävitpä sen minkänimisessä koulussa tahansa, yksityisessä, kunnallisessa.  Mikä siinä sinulle on epäselvää?

Vierailija
59/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kinaat vastaan ja jankutat ja solvaat, vaikka kai me nyt tiedämme, miten sen koulumme kävimme, kun itse paikalla olimme.

t. eri

Keskikoulu oli keskikoulu kävitpä sen minkänimisessä koulussa tahansa, yksityisessä, kunnallisessa.  Mikä siinä sinulle on epäselvää?

Miksi sinä raivostut siitä noin silmittömästi, että siirtymävaiheessa eri kunnissa oli erilaisia toisistaan poikkeavia jörjestelyjä? 

Vierailija
60/211 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin oppikoulua kaupungissa, jossa saattoi valita lyseon tai kunnallisen keskikoulun. Molemmat olivat kuitenkin oppi

Minä tiedän oman koulupolkuni. Sinä et sitä tiedä.

Mikä helvetin tarve kinata ja kinata ja kinata???

Tämä on palstan vakiojankkaaja. Joko hänellä on autistinen mielenlaatu joka ei halua/osaa ymmärtää ettei kaikki mene kuten hän kuvittelee tai sitten hän on provoilija joka koettaa saada ketjut sekaisin väittämällä vastaan ja jankkaamalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä