Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen miettinyt kuntosalikortin hankkimista, mutta pelottaa lähteä salille ylipainoisena

Vierailija
06.01.2025 |

Kaikkia laitteita en osaa käyttää, mutta aikuinen tytär on luvannut opettaa ja yksi tuolla salilla käyvä tuttava myös.

Mulla vain on reilusti ylipainoa eikä kunto tietenkään ole sieltä parhaimmasta päästä. En nyt mikään sohvaperuna ole koska teen fyysisesti raskasta työtä vanhuspuolella. Painoa tällä hetkellä 114kg ja pituus on 168cm eli reippaasti on ylimääräistä. Olen jo pudottanut kuitenkin painoa 11kg eli olen ollut vieläkin painavampi.

Ei vain houkuta ajatus mennä puhisemaan salille muiden katseiden alle. Vaikka aina sanotaan, että ei siellä muut mitään katso vaan keskittyvät omaan treeniin. Olisi vain silti mukava kun saisi olla ihan yksin siellä tai paikalla vain korkeintaan pari tuttua ihmistä. 

Miten pääsen yli tästä pelosta ja saan itseni tsempattua salille? Ei ole kyse siitä, että en haluaisi kuntoilla ja pudottaa painoa vaan mua oikeasti jännittää mennä sinne salille. Uimassa olen käynyt, mutta siinä jotenkin on turvassa siellä veden alla kun ei näy koko ajan vartalo muille.

Mä saisin vielä opiskelijahintaan lipun sekä nyt menossa tammiale. Saisin ostettua puolen vuoden kortin e-passin summalla kokonaan. Mä olen siis vakityössä ja sen vuoksi mulla on e-passi käytössä, mutta opiskelen samalla ja siksi saan opiskelija-alennukset.

Kommentit (149)

Vierailija
101/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap luovu sokerista, liian suolan käytöstä ja vaaleasta leivästä

Laihduin näin yhdessä viikossa 3kg

Oiva konsti tiputtaa lihakset, jotka kuluttavat energiaa ja tukevat luurankoa. Ei mul muuta.

Mutta totta - lisätty sokeri ja höttöhiilarit ravitsemuksellisesti köyhää settiä. Tasapaino.

Vierailija
102/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduta ensin ja mene sinne salille vasta sitten. Ei se sali sua laihduta, siihen tarvitaan vähän muutakin. Ja fakta on sekin että itse olet massan kehoos kerännyt joten ei se ole salillakävijöiden vika tai syy ettet kehtaa mennä sinne tai tänne, sun päässäs se ongelma on. Hoida ongelma pois ja tee sen jälkeen seuraava juttu, so simple as that.

Anteeksi, mutta olen kyllä jo ilkeä kun menee hermot teihin lukutaidottomiin paskapäihin! Mä en missään kohtaa kirjoittanut, että ajattelin kuntosalin laihduttavan!!! Mä tiedän kyllä, että ruokavalio on se tärkein ja sillä mä olenkin painoa pudottanut! Hel vetin lukutaidottomat pölvästit! 

En todellakaan ala tekemään niin, että ensin pudotan painoa ja sitten vasta salille. Kuntosalille ei ole olemassa mitään yläpainorajaa. En myöskään kaivannut yhtään mitään vinkkejä painonpudotukseen tai liikuntaan vaan kaipasin tsemppejä siihen, että uskallan mennä sinne salille!! Kuinka tyhmä pitää ihmisen olla jos ei tuota tajunnut mun aloituksessa.

VMP tämä palsta on joidenkin ihmisten vuoksi. Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille ja tsemppaajille.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista päätellen tämä itseoppinut valmentajaksi itseään kutsuva on paitsi tietämätön, myös aivan pihalla sosiaalisista taidoista. Suhtautukaamme siis myötätunnolla tähän hölmöläiseen :) 

Se on aina kovaa puhetta kun totta puhutaan ja mikään ei satuta niinkuin totuus. Pissiksien kuvat salilla harmittavat kun niissä näkyy totuus, mikä ei itseä miellytä. 

Vierailija
104/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan salilla ei välitä painostasi. Muista, että laihdutus on 80-90% ruokavaliota, loput on liikuntaa.

Sali rotta

Voi luoja. Mä en missään kirjoittanut, että kuvittelen liikunnan olevan ainoa keino painonpudotukseen. Ruokavaliolla mä olen painoani pudottanut. 

Ap

Älä välitä AP. Oot ihan oikeassa että salillakin on hyvä käydä. Olet varmaan nähnyt sen peruskestävyys - vauhtikestävyys - maksimikestävyys - pyramidin, ja sitten on tämä peruskunto - lihaskunto (tai peruskunto- lajikunto) jaottelut. Nämä kaikki "kunnot" tarvitsevat toinen toisiaan. Mulla on vähän huono hapenottokyky usein kun aloitan salitreenin ja siksi moni liike menee huohotukseksi, kurkkua kuivaa ja vettä kuluu. Olenkin nyt aloittanut salin ohella uinnin (vesijuoksu on tehokkaampaa mutta en tykkää siitä) ja yritän muistaa kävellä päivittäin itselleni määrämäni askelmäärän.

Mutta samalla tavoin juoksu (edes intervalli) tarvitsee vähän jalkalihasten kuntouttamista ja myös venyttelyä - huomaan että polviin sattuu jos jalkalihakset on kovin tiukalla. 

Ja koska mulla on ylipainoa yritän karsia syömisiä noista höttöhiilareista. Prode- ja vitamiinipitoista syömistä on ihan turha karsia, jos vaan saan pois nuo karkit ja älyttönän leivänsyönnin, se ja liikunta on yleensä aikaisemmin tepsinyt, en tiedä onko tämä kuntoutuminen vuosi vuodelta vaikeampaa. Toisaalta sitä osaa paremmin kun on sen moneen kertaan tehnyt 

Vierailija
105/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista päätellen tämä itseoppinut valmentajaksi itseään kutsuva on paitsi tietämätön, myös aivan pihalla sosiaalisista taidoista. Suhtautukaamme siis myötätunnolla tähän hölmöläiseen :) 

Se on aina kovaa puhetta kun totta puhutaan ja mikään ei satuta niinkuin totuus. Pissiksien kuvat salilla harmittavat kun niissä näkyy totuus, mikä ei itseä miellytä. 

Anteeksi mitä? Miksi sä et ääliö tajua mistä tässä aloituksessa on kyse? Mikä sua oikeasti vaivaa?

Ap

Vierailija
106/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salilla ei paino putoa, ei vaikka mitä tekisit. Vhh ruokavalio, pätkäpaasto ja hiit tyylinen treeni 2 kertaa viikossa sen mukaan miten ylipainon puolesta pystyy. 

Treenaa kotona ihan normi vatsa, selkä, punnerrus ja toistokyykyt pari kertaa viikossa hiit treenin lisäksi. Treenin Max kesto 20min, se riittää sinulle paremmin kuin hyvin.

Kuntosalia et tarvitse mihinkään

Kuntoilulle voi olla muitakin syitä kuin painonpudotus. Ja ihmisiä myös motivoivat ihan eri asiat, kaikkia ei kiinnosta HIIT.

Vierailija
107/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salilla ei kuulu kenenkään ottaa kuvia niin, että kuvissa näkyy muitakin. Ei minkään painoisia tai kuntoisia ihmisiä.

Ap

Vierailija
108/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rohkeasti mukaan vaan! Tuskin siellä kukaan sinuun keskittyy.

Itse en ainakaan mitenkään kiinnitä muihin huomiota, naamalta tutut suurin osa omalla salilla, yhden naisen kohdalla olen ihmetellyt miten noin pienikokoinen jaksaa nostaa ihan järkyttävät määrät. Muuten en ole toisten treeniin kiinnittänyt mitään huomiota 

Sama, en kiinnitä mitään huomiota muihin treenatessa. 

Sitäpaitsi mitä väliä sillä on mitä kukaan (etenkin täysin tuntematon tyyppi) sinusta ajattelee, jos siellä nyt joku omaan elämäänsä tyytymäton arvostelija sattuisi olemaankin. 

Vierailija
109/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan salilla ei välitä painostasi. Muista, että laihdutus on 80-90% ruokavaliota, loput on liikuntaa.

Sali rotta

Voi luoja. Mä en missään kirjoittanut, että kuvittelen liikunnan olevan ainoa keino painonpudotukseen. Ruokavaliolla mä olen painoani pudottanut. 

Ap

Älä välitä AP. Oot ihan oikeassa että salillakin on hyvä käydä. Olet varmaan nähnyt sen peruskestävyys - vauhtikestävyys - maksimikestävyys - pyramidin, ja sitten on tämä peruskunto - lihaskunto (tai peruskunto- lajikunto) jaottelut. Nämä kaikki "kunnot" tarvitsevat toinen toisiaan. Mulla on vähän huono hapenottokyky usein kun aloitan salitreenin ja siksi moni liike menee huohotukseksi, kurkkua kuivaa ja vettä kuluu. Olenkin nyt aloittanut salin ohella uinnin (vesijuoksu on tehokkaampaa mutta e

Mikä ero on kunnolla ja peruskunnolla? Nämä pt ihmiset tukeutuvat hienoihin sanoihinsa.

Vierailija
110/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne vaan ja 1-2 vuoden päästä et ole enää ylipainoinen. Sitten tulee joku aloittelija salille joka katsoo sinua ja pelkää arvostelevan :D

Vaikka kävisi 10v niin kuntosali ei vaikuta ylipainoon millään tavalla. 

Kyllä ja ei. Painoa pudotetaan pääosin ruokavaliolla, mutta yleinen aktiivisuus vaikuttaa kyllä painoon muun muassa siten, että tulee vähemmän naposteltua. Liikkuminen myös tuottaa mielihyvähormoneja jotka antavat lisäpuhtia siihen ruokavalion tarkkailuun. 

Vierailija
111/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salilla ei paino putoa, ei vaikka mitä tekisit. Vhh ruokavalio, pätkäpaasto ja hiit tyylinen treeni 2 kertaa viikossa sen mukaan miten ylipainon puolesta pystyy. 

Treenaa kotona ihan normi vatsa, selkä, punnerrus ja toistokyykyt pari kertaa viikossa hiit treenin lisäksi. Treenin Max kesto 20min, se riittää sinulle paremmin kuin hyvin.

Kuntoilulle voi olla muitakin syitä kuin painonpudotus. Ja ihmisiä myös motivoivat ihan eri asiat, kaikkia ei kiinnosta HIIT.

Eikä kaikkia kiinnosta painonpudotus, silti laihtua pitäisi. 

Vierailija
112/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kaikkia kiinnosta painonpudotus, silti laihtua pitäisi. 

Okei. Se nyt ei kuitenkaan liity mitenkään siihen, kannattaako aloittajan käydä salilla vai ei. Ylipainoisilla saa olla harrastuksia ja he saavat liikkua muutenkin kuin painonpudotusmielessä. 

Vierailija
113/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduta ensin ja mene sinne salille vasta sitten. Ei se sali sua laihduta, siihen tarvitaan vähän muutakin. Ja fakta on sekin että itse olet massan kehoos kerännyt joten ei se ole salillakävijöiden vika tai syy ettet kehtaa mennä sinne tai tänne, sun päässäs se ongelma on. Hoida ongelma pois ja tee sen jälkeen seuraava juttu, so simple as that.

Anteeksi, mutta olen kyllä jo ilkeä kun menee hermot teihin lukutaidottomiin paskapäihin! Mä en missään kohtaa kirjoittanut, että ajattelin kuntosalin laihduttavan!!! Mä tiedän kyllä, että ruokavalio on se tärkein ja sillä mä olenkin painoa pudottanut! Hel vetin lukutaidottomat pölvästit! 

En todellakaan ala tekemään niin, että ensin pudotan painoa ja sitten vasta salille. Kuntosalille ei ole olemassa mitään yläpainorajaa. En myöskään kaivannut yhtään mitään vinkkejä painonpudotukseen tai liikuntaan vaan kaipa

Sinä olet niin heikko ihminen että tarvitset muiden pönkitystä heikoille itsetunnollesi. Kenenkään heikko itsetunto ei pönkittämällä pysy pystyssä, itsestä se pitää löytyä.

Olet itse 100% vastuussa siitä tilanteesta jossa olet. Älä ruikuta ja kerjää tukikeppejä itsellesi vaan kasvata vahvat jalat ja selkäranka, joka kestää muiden mielipiteet.

Sinua ei voi kukaan auttaa, vellihousu mikä vellihousu. Jos et uskalla muiden takia salille mennä, älä ruikuta ja jää kotiin. Totea vain, ah olen liian heikko, jään kotiin.

Silloin olet ainakin rehellinen, kaikki kasvu alkaa tosiasioiden tunnustamisesta

Vierailija
114/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ala tekemään niin, että ensin pudotan painoa ja sitten vasta salille. Kuntosalille ei ole olemassa mitään yläpainorajaa. En myöskään kaivannut yhtään mitään v

HV lukutaidoton paskapää.

Ap

Vierailija
115/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteeko muuten ap tai joku muu kehohäpeää salilla/uimahallissa vai onko tuo ap:n ongelma vain sitä ettei ehkä osaa käyttää laitteita? 

MInulla on hiukan tuota kehohäpeää, vaikka olen keski-ikäinen mies. Kokemukseni mukaan keski-ikäisen miehen läskiin suhtaudutaan armeliaammin kuin naisen lieväänkään ylipainoon. Joka tapauksessa olen vähän tietoinen omasta hiukan pulskasta kropasta, ja siksi yritän päästä uimahallillakin aika nopeasti uppeluksiin. Sitten kun on käynyt enemmän niin tulee sellainen haistapaskafiilis, että on siellä rumempiakin ja rumimmat eivät kehtaa edes nousta kotisohvalta. 

Salilla tunnen vähän häpeää siitä että en nosta tarpeeksi. Tekniikka on ihan OK enkä tee tyhmyyksiä mutta en ole mikään vahva, etenkin kun on ekaa kertaa salilla pitkään aikaan niin treenaan ihan höyhensarajan painoilla saadakseni ne ekat maitohapot, ilman että jänteet ja nivelet sattuu. viime viikolla salilla: kaverilla oli 70 kiloa penkkipunnerruksessa tai teki 3*8, minulla oli 30 kiloa (ne vitosen limput tangon päissä) ja nostin 2*8 sarjan. Sanotaan että normaalistikin teen vain 40 kilolla sarjoja koska olkapää helposti kipeytyy, vaikka lapatuki olisi kunnossa. Onneksi mimmit ovat aika päivää sitten lakanneet katselemasta. 

Se on jännä ettei sitä kuitenkaan itse kyttää toisten painoa tai painoja. Jos joku selvästi ensikertalainen käy niin sitä vain ajattelee että hyvä homma, toivottavasti muodostuu tavaksi. Tai joku ylipanoinen, niin respect, ei ollut helppoa aloittaa. 

Vierailija
116/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne vaan ja 1-2 vuoden päästä et ole enää ylipainoinen. Sitten tulee joku aloittelija salille joka katsoo sinua ja pelkää arvostelevan :D

Vaikka kävisi 10v niin kuntosali ei vaikuta ylipainoon millään tavalla. 

Kyllä ja ei. Painoa pudotetaan pääosin ruokavaliolla, mutta yleinen aktiivisuus vaikuttaa kyllä painoon muun muassa siten, että tulee vähemmän naposteltua. Liikkuminen myös tuottaa mielihyvähormoneja jotka antavat lisäpuhtia siihen ruokavalion tarkkailuun. 

Liikkumisella ja napostelulla ei ole mitään yhteyttä. Paino putoaa ainoastaan ruokavaliolla, liikkumalla on täysin mahdotonta pudottaa painoa. Insuliiniresistenssista pitää päästä eroon jos mielii päästä napostelusta eroon. Muuta keinoa ei ole. 

Vierailija
117/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunteeko muuten ap tai joku muu kehohäpeää salilla/uimahallissa vai onko tuo ap:n ongelma vain sitä ettei ehkä osaa käyttää laitteita? 

MInulla on hiukan tuota kehohäpeää, vaikka olen keski-ikäinen mies. Kokemukseni mukaan keski-ikäisen miehen läskiin suhtaudutaan armeliaammin kuin naisen lieväänkään ylipainoon. Joka tapauksessa olen vähän tietoinen omasta hiukan pulskasta kropasta, ja siksi yritän päästä uimahallillakin aika nopeasti uppeluksiin. Sitten kun on käynyt enemmän niin tulee sellainen haistapaskafiilis, että on siellä rumempiakin ja rumimmat eivät kehtaa edes nousta kotisohvalta. 

Salilla tunnen vähän häpeää siitä että en nosta tarpeeksi. Tekniikka on ihan OK enkä tee tyhmyyksiä mutta en ole mikään vahva, etenkin kun on ekaa kertaa salilla pitkään aikaan niin treenaan ihan höyhensarajan painoilla saadakseni ne ekat maitohapot, ilman että jänteet ja nivelet sattuu. viime viikolla salilla: kaverilla

Mun ongelmat ovat kehohäpeä ja sen etten osaa käyttää laitteita. Toki laitteiden käyttöön saan apua, mutta kyllä se harjoittelua vaatii. Kyllä mä joitakin laitteita osaan käyttää. Lisäksi häpeän sitä, että olen huonokuntoisempi kuin muut ja alkuun ei jaksa tehdä niin paljoa. 

Ap

Vierailija
118/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitsi mä inhosin hiittiä, mutta tykkään nostella salilla isoja painoja. Tai isoja ja isoja, kun olen pienikokoinen nainen ja käynyt salilla vasta puoli vuotta. Tykkään salista, kun mulle tulee vahva olo, kun jaksan kyykätä 35 kiloa jaksamisen rajoilla. Menin kaverin kanssa salille eikä se tykännyt ollenkaan niistä painoista, mutta se käy ahkerasti jossain ryhmäjumpassa, kun tykkää siitä. Kävin siellä pari kertaa seurana, mutta mun mielestä se kehonpainoilla kyykkyjen nitkuttaminen oli ihan kamalaa. Kannattaa selvittää, mistä itse tykkää ja tehdä sitä, kun sitä todennäköisemmin jaksaa tehdä.

Vierailija
119/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ala tekemään niin, että ensin pudotan painoa ja sitten vasta salille. Kuntosalille ei ole olemassa mitään yläpainorajaa. En myöskään kaivannut yhtään mitään v

Onpas karsea kommentti. Haukkuminen ja syyllistäminen ei edes motivoi ihmisiä liikkumaan tai parantamaan ruokavaliotaan, vaikka lihominen olisikin omaa syytä. 

Vierailija
120/149 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salilla tunnen vähän häpeää siitä että en nosta tarpeeksi. Tekniikka on ihan OK enkä tee tyhmyyksiä mutta en ole mikään vahva, etenkin kun on ekaa kertaa salilla pitkään aikaan niin treenaan ihan höyhensarajan painoilla saadakseni ne ekat maitohapot, ilman että jänteet

Aloita sillä että laitat korvienvälin ensin kuntoon, sen seurauksena on mahdollisesti myös ylipaino ongelman syiden kuntoutus ja sitten huomaakin että sitä salia ei välttämättä tarvita lainkaan. Mikään määrä salia kun ei hoida mielen heikkouksia kuntoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi