Olen miettinyt kuntosalikortin hankkimista, mutta pelottaa lähteä salille ylipainoisena
Kaikkia laitteita en osaa käyttää, mutta aikuinen tytär on luvannut opettaa ja yksi tuolla salilla käyvä tuttava myös.
Mulla vain on reilusti ylipainoa eikä kunto tietenkään ole sieltä parhaimmasta päästä. En nyt mikään sohvaperuna ole koska teen fyysisesti raskasta työtä vanhuspuolella. Painoa tällä hetkellä 114kg ja pituus on 168cm eli reippaasti on ylimääräistä. Olen jo pudottanut kuitenkin painoa 11kg eli olen ollut vieläkin painavampi.
Ei vain houkuta ajatus mennä puhisemaan salille muiden katseiden alle. Vaikka aina sanotaan, että ei siellä muut mitään katso vaan keskittyvät omaan treeniin. Olisi vain silti mukava kun saisi olla ihan yksin siellä tai paikalla vain korkeintaan pari tuttua ihmistä.
Miten pääsen yli tästä pelosta ja saan itseni tsempattua salille? Ei ole kyse siitä, että en haluaisi kuntoilla ja pudottaa painoa vaan mua oikeasti jännittää mennä sinne salille. Uimassa olen käynyt, mutta siinä jotenkin on turvassa siellä veden alla kun ei näy koko ajan vartalo muille.
Mä saisin vielä opiskelijahintaan lipun sekä nyt menossa tammiale. Saisin ostettua puolen vuoden kortin e-passin summalla kokonaan. Mä olen siis vakityössä ja sen vuoksi mulla on e-passi käytössä, mutta opiskelen samalla ja siksi saan opiskelija-alennukset.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salilla ei paino putoa, ei vaikka mitä tekisit. Vhh ruokavalio, pätkäpaasto ja hiit tyylinen treeni 2 kertaa viikossa sen mukaan miten ylipainon puolesta pystyy.
Treenaa kotona ihan normi vatsa, selkä, punnerrus ja toistokyykyt pari kertaa viikossa hiit treenin lisäksi. Treenin Max kesto 20min, se riittää sinulle paremmin kuin hyvin.
Kuntosalia et tarvitse mihinkään
Kuntoilulle voi olla muitakin syitä kuin painonpudotus. Ja ihmisiä myös motivoivat ihan eri asiat, kaikkia ei kiinnosta HIIT.
Hitsi mä inhosin hiittiä, mutta tykkään nostella salilla isoja painoja. Tai isoja ja isoja, kun olen pienikokoinen nainen ja käynyt salilla vasta puoli vuotta. Tykkään salista, kun mulle tulee vahva olo, kun jaksan kyykätä 35 kiloa jaksamisen rajoilla. Menin kaverin kanssa salille eikä se tykännyt
Juuri näin. Ihmetyttää joidenkin ihmisten tarve tyrkyttää sitä omaa liikuntamuotoa muille ja lytätä perään. Kyllä se, että löytää itselleen mukavan tavan liikkua, lisää elämäniloa ja sitä kautta todennäköisesti myös terveitä elinvuosia.
Minä nostan painoja lähinnä terveyden vuoksi. Tykkään enemmän pitkistä uintimatkoista, mutten tyrkytä niitä kenellekään koska olen hyvin tietoinen siitä että kaikki eivät tykkää.
Jos ujostuttaa mennä ylipainoisena salille, niin laihduta vähän lisää. Kotonakin voit jumpata. Et tarvitse muuta kuin jumppamaton, käsipainot tai kahvakuulan, nilkkapainot ja anna mennä.
Itsellä on noiden lisäksi selätin ja tasapainolauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunteeko muuten ap tai joku muu kehohäpeää salilla/uimahallissa vai onko tuo ap:n ongelma vain sitä ettei ehkä osaa käyttää laitteita?
MInulla on hiukan tuota kehohäpeää, vaikka olen keski-ikäinen mies. Kokemukseni mukaan keski-ikäisen miehen läskiin suhtaudutaan armeliaammin kuin naisen lieväänkään ylipainoon. Joka tapauksessa olen vähän tietoinen omasta hiukan pulskasta kropasta, ja siksi yritän päästä uimahallillakin aika nopeasti uppeluksiin. Sitten kun on käynyt enemmän niin tulee sellainen haistapaskafiilis, että on siellä rumempiakin ja rumimmat eivät kehtaa edes nousta kotisohvalta.
Salilla tunnen vähän häpeää siitä että en nosta tarpeeksi. Tekniikka on ihan OK enkä tee tyhmyyksiä mutta en ole mikään vahva, etenkin kun on ekaa kertaa salilla pitkään aikaan niin treenaan ihan höyhensarajan painoilla
Lakkaa jo jauhamasta siitä painonpudotuksesta, kun kyse on nyt salilla käymisestä.
Asian tiedostaminen ei riitä sen muuttamiseen. Nimenomaan salilla kannattaa käydä jos se tuottaa kuitenkin iloa, vaikkei kehohäpeä vielä olisikaan täysin hallinnassa. Täydellinen on hyvän vihollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salilla ei paino putoa, ei vaikka mitä tekisit. Vhh ruokavalio, pätkäpaasto ja hiit tyylinen treeni 2 kertaa viikossa sen mukaan miten ylipainon puolesta pystyy.
Treenaa kotona ihan normi vatsa, selkä, punnerrus ja toistokyykyt pari kertaa viikossa hiit treenin lisäksi. Treenin Max kesto 20min, se riittää sinulle paremmin kuin hyvin.
Kuntoilulle voi olla muitakin syitä kuin painonpudotus. Ja ihmisiä myös motivoivat ihan eri asiat, kaikkia ei kiinnosta HIIT.
Hitsi mä inhosin hiittiä, mutta tykkään nostella salilla isoja painoja. Tai isoja ja isoja, kun olen pienikokoinen nainen ja käynyt salilla vasta puoli vuotta. Tykkään salista, kun mulle tulee vahva olo, kun jaksan kyykätä 35 kiloa jaksamisen rajoilla. Menin kaverin kanssa salille eikä se tykännyt
Sydän ja keuhkot on se mitä pitäisi treenata jotta pysyy terveenä, kumpikaan näistä ei tule salilla.
Hiit treenillä hengitys paranee olennaisesti ja sydämeen tulee joustavuutta. Sydämellä jota hiit treenillä käytetään ääritilassa, on häiriön sattuessa paljon joustokykyä ja se sietää melkoisesti häiriötä. Sydän joka on treenattu salilla tai tasaisella lenkkeilyllä ei tätä joustavuutta ole ja häiriön tullessa seurauksena infarkti. Vahva hengitys on suurin tekijä ikääntyessä mikä määrittää kuinka kauan ihminen elää.
Vaikka hiit ei kiinnosta, sitä kannattaa terveyden takia ehdottomasti tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunteeko muuten ap tai joku muu kehohäpeää salilla/uimahallissa vai onko tuo ap:n ongelma vain sitä ettei ehkä osaa käyttää laitteita?
MInulla on hiukan tuota kehohäpeää, vaikka olen keski-ikäinen mies. Kokemukseni mukaan keski-ikäisen miehen läskiin suhtaudutaan armeliaammin kuin naisen lieväänkään ylipainoon. Joka tapauksessa olen vähän tietoinen omasta hiukan pulskasta kropasta, ja siksi yritän päästä uimahallillakin aika nopeasti uppeluksiin. Sitten kun on käynyt enemmän niin tulee sellainen haistapaskafiilis, että on siellä rumempiakin ja rumimmat eivät kehtaa edes nousta kotisohvalta.
Salilla tunnen vähän häpeää siitä että en nosta tarpeeksi. Tekniikka on ihan OK enkä tee tyhmyyksiä mutta en ole mikään vahva, etenkin kun on ekaa kertaa salilla pitkään aikaan niin treenaan ihan höyhensarajan painoilla saadakseni ne ekat maitohapot, ilman että jänteet
Ei kannata hävetä huonoa kuntoaan tai sitä, ettei jaksa tehdä niin paljon. Salilla sä kamppailet ainoastaan itseäsi vastaan ja sun on ihan turha verrata omaa suoritustasi muihin. Sitä vartenhan sä siellä olet, että saisit kehitettyä omaa voimaasi eikä jonkun ihan eri kokoisen naapurin Mirkun treenit vaikuta siihen mitenkään.
Mä treenaan sellaisessa pienryhmässä, jossa useampi nainen treenaa yhdessä isoilla painoilla. Siellä on mua 30 vuotta vanhempi rouva, joka nostaa samankokoisia tai isompia painoja kuin minä. Se osaa seistä käsillään ja minä en. Se on myös mua lyhyempi ja paljon kevyempi, joten kaiken järjen mukaan mun pitäisi pystyä nostamaan isompia painoja kuin se. Mutta en nosta, kun mä olen aloittelija ja se rouva on treenannut ties kuinka kauan. Mun on ihan turha tuntea oloani huonommaksi sen rouvan treeneistä, koska meillä on ihan eri tilanne. Hän on enemmänkin mulle inspiraation lähde, kun mäkin haluan olla kovassa kunnossa eläkeiässä.
Eli jos ja kun salilla on muita, jotka treenaa kovempaa kuin sinä, niin näe se inspiraationa. Sä et ehkä pysty siihen nyt, mutta tulevaisuudessa sä olet paljon vahvempi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitsi mä inhosin hiittiä, mutta tykkään nostella salilla isoja painoja. Tai isoja ja isoja, kun olen pienikokoinen nainen ja käynyt salilla vasta puoli vuotta. Tykkään salista, kun mulle tulee vahva olo, kun jaksan kyykätä 35 kiloa jaksamisen rajoil
Olet itse tyrkyttänyt tuota HIIT-harjoittelua saliharjoittelun tilalle, vaikkei HIIT korvaa lihaskuntoharjoittelua. Sinua ei selkeästikään kiinnosta sen koommin monipuolinen liikunta kuin toisten ihmisten liikunnan ilon löytyminenkään. Aloittaja ei pyytänyt ohjeita vaihtoehtoisiin liikuntamuotoihin, vaan kannustusta saliharjoitteluun. Salillakin voi sitä paitsi tehdä HIIT-treenin, jos niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitsi mä inhosin hiittiä, mutta tykkään nostella salilla isoja painoja. Tai isoja ja isoja, kun olen pienikokoinen nainen ja käynyt salilla vasta puoli vuotta. Tykkään salista, kun mulle tulee vahva olo, kun jaksan kyykätä 35 kiloa jaksamisen rajoil
En ole mikään traineri, joten kysyn ihan oikeasti uteliaisuudesta. Miten hiit eroaa siitä, että mä nostan raskaita painoja? Kun mä kyykkään, niin kyllä se sydän käy aika ääritilassa, kun mulla ei ole tapana nostella suuria painoja usein.
Mukavasti täällä tulee tsemppiviestejä, joka on hienoa.
Mutta monesti tällä kyseisellä palstalla on ollut otsikoita tyyliin: Kyllä taas huomattu, että on uudenvuoden lupauksia annettu, kun läskit mammat lenkillä/kuntosalilla/uimassa jne.
Eli on ihmisiä, joiden mukaan ylipaino on naurettavaa, mutta kuntoillakaan ei saa tai yrittää painoa pudottaa, kun sekin on naurettavaa. Että aapeen pelko ei sinänsä ole tuulesta temmattu.
Mutta itse sanon myös, että rohkeasti vaan salille. Jos joku siellä näyttäisikin tuijottavan, niin kysymään vaan, että onko ongelmia, voinko jotenkin auttaa, jos ei muuten, niin löytämään ulko-oven...
Vierailija kirjoitti:
Mukavasti täällä tulee tsemppiviestejä, joka on hienoa.
Mutta monesti tällä kyseisellä palstalla on ollut otsikoita tyyliin: Kyllä taas huomattu, että on uudenvuoden lupauksia annettu, kun läskit mammat lenkillä/kuntosalilla/uimassa jne.
Eli on ihmisiä, joiden mukaan ylipaino on naurettavaa, mutta kuntoillakaan ei saa tai yrittää painoa pudottaa, kun sekin on naurettavaa. Että aapeen pelko ei sinänsä ole tuulesta temmattu.
Mutta itse sanon myös, että rohkeasti vaan salille. Jos joku siellä näyttäisikin tuijottavan, niin kysymään vaan, että onko ongelmia, voinko jotenkin auttaa, jos ei muuten, niin löytämään ulko-oven...
Veikkaan että noiden aloitusten kirjoittajat puhuvat itsestään. Kieltämättä uimarina turhauttaa kun uimahallit ovat tammikuussa niin täynnä, mutten ole kiinnittänyt huomiota uusien kävijöiden painoon.
Voi tätä keskustelun tasoa taas. Sali on kyllä semmoinen punainen vaate täällä, kukaan ei saisi sinne haluta vaan kaikkien pitäisi tehdä YouTube-jumppaa kehonpainolla telkkarin edessä.
Ap, sellainen vinkki, että kannattaa laatia valmis ohjelma, mitä noudatat. Pyydä vaikka tyttäreltä, kaiva netistä tai pyydä chat gpt:ltä. Salille on helpompi mennä epävarmana, kun on valmis suunnitelma ja tiedät aina mitä teet seuraavaksi. Ei tule niitä epävarmana haahuilun hetkiä. Muutaman kerran kun teet sen itseksesi läpi, niin saat varmuutta ja pian mietit, miten ikinä olet tällaisia aloituksia tehnyt.
Huvittaa tää sankari, joka väittää ettei liikunnalla paino putoa ja pitäisi siirtyä johonkin kultti-ruokavalioon. Mulla on tippunut paino 8 kg puolessa vuodessa, kun käyn pari kertaa viikossa salilla ja toiset pari kertaa juoksen tai hölkkään. En todellakaan välttele hiilareita, vaan juoksupäivä alkaa hiilari- ja kuitupitoisella aamupalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä nykyään ei voi urheilla julkisilla paikoilla, koska päätyy jonkun kuvaamana naurunalaiseksi someen. Sitten ihmetellään, miksi ihmiset eivät liiku.
Tämä. Mä lopetin julkisesti lenkkeilyn kun lauma teinipoikia kuvasi mua ja naureskeli, millähän yrjöttävällä sivulla sekin video on. Ja mitään et voi asialle tehdä. Ja saleillahan vasta kuvataankin, narsistit kuvaavat omia persheitään ja hauiksiaan välittämättä kenestäkään muusta ja sinä tulet puhisevana hikinaamana taustalle. Jessss, sitähän mä haluankin! Ostin siis välineitä kotiin enkä mene enää ikinä julkisesti kuntoilemaan mihinkään.
Luulisi teini poikien käytöksen ruokkivan sinua hoitamaan asian kuntoon. Olet itse ongelmiesi ainoa aiheuttaja
Mistähän ongelmasta puhut? Olen hoikka, jos ylipainoa tarkoitit. Teinit ovat tässä väärässä, vaikka kuinka yrität provosoida.
Mene vaan. Mäkin menen, painoa tänään 104 kg. En ajattele enää, mitä muut ajattelee
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa tää sankari, joka väittää ettei liikunnalla paino putoa ja pitäisi siirtyä johonkin kultti-ruokavalioon. Mulla on tippunut paino 8 kg puolessa vuodessa, kun käyn pari kertaa viikossa salilla ja toiset pari kertaa juoksen tai hölkkään. En todellakaan välttele hiilareita, vaan juoksupäivä alkaa hiilari- ja kuitupitoisella aamupalalla.
Tää ei nyt ollut painonpudotuskeskustelu, mutta totean sivusta, että ei kaikilla paino putoa rankallakaan liikunnalla. Kommentoin jo tänne aiemmin, koska käyn itse salilla, ja olen ylipainoinen.
Painoin vuosikausia noin 100kg ja vähän yli seuraavalla liikuntamäärällä: uintia 2 tuntia kerrallaan (3-4km) 3-4 kertaa viikossa. Salilla täysi treenisarja tappiin tehtynä = jalat ei kanna + tärinä 2 kertaa viikossa. Paino oli ja on yhä noin 100 kg. Ei pudonnut grammaakaan. Mikään herkuttelija en ole, enkä mätä ruokaa. Toki annoskoot liian suuria.
Nyt en sairauden vuoksi liiku kuin murto-osan tuosta, ja painan saman verran. Toki lihakset ovat monelta kohdin pienentyneet, etenkin reidet ja pakarat, ja kunto on huono. Aivan samoihin vaatteisiin en sujahda, kuin aiemmin, vaikka paino on sama.
Olin ylikikunnossa, en saanut nukuttua, liikunta-addikti. Olisin todella tarvinnut PT:n ohjausta silloin, mutta en tajunnut sitä.
Liikun nyt lihavana ihan omaksi iloksi, ja tykkään käydä salilla. Löysin salin, jossa köy tavallisia ihmisiä laidasta laitaan, ja jossa ihmiset todellakin "nostavat rautaa", treenaavat. Siellä ei ole ohjattuja ryhmiä, vain laitteet ja puntit. Ilmapiiri on hyvä.
Luovu turhasta sokerista, suolasta ja vaaleasta leivästä + vaihda ne hedelmiin ja vihanneksiin niin laihdut sen 3kg ja olo paljon virkeämpi
- edellinen 3kg viikossa ilman ylimääräistä liikuntaa laihtunut
Vierailija kirjoitti:
Luovu turhasta sokerista, suolasta ja vaaleasta leivästä + vaihda ne hedelmiin ja vihanneksiin niin laihdut sen 3kg ja olo paljon virkeämpi
- edellinen 3kg viikossa ilman ylimääräistä liikuntaa laihtunut
Et ole laihtunut viikossa kolmea kiloa, koska se on käytännössä mahdotonta. Kolmen rasvakilon laihtuminen vaatii noin 23 000 kalorin vajetta, ja tosiaan niin että oikeasti laihtuu eikä vain menetä nesteitä ja parhaassa tapauksessa lihaksiakin.
Vaaka toki voi näyttää 3 kiloa vähemmän kuin viime viikolla (kunnon vessasessio voi "pudottaa" jo kolmasosan tuosta), mutta järkevällä eli maltillisella kalorivajeella (ja kyllä, myös liikunta on tärkeä osa järkevää painonhallintaa) tuon määrän oikean laihtumisen voi saavuttaa noin kuukaudessa-parissa.
Vierailija kirjoitti:
Taasko tämä sama aloitus? Vastaan saman kuin aina ennenkin: rohkeasti sinne salille vaan. Omalla salilla ainakin kokemus että kaikki keskittyy täysin omaan treeniin, ei vahtaamaan muita.
Kaikki keskittyvät omaan treeniin eivätkä vahtaa muita, mutta silti joka ikinen tammikuu valitetaan kun aloittelijat tulvivat salille muiden tielle ja oikein odotetaan että ne uudet, joita ei siis missään tapauksessa vahdata, menettävät intonsa ja lopettavat.
Käy oikealla salilla jossa on oikeita voimailijoita eikä pelkkiä instagramräpeltäjiä. Siellä ei katsota miten olet pukeutunut vaan jokainen tekee omaa hommaansa. Jos kysyt joltain apua niin siellä autetaan eikä naureta (ainakaan pilkallisesti) toisin kuin näissä paikoissa missä tärkeintä on miltä näyttää ja onko oikean merkkiset varusteet.
Ihan varmasti sua kuvataan siellä ähisemässä ja kohta olet somessa naurun alaisena. Salispedeillä älykkyys on rajoittunut
Mä katselen ihmisiä salilla, mutta hyvät mielessä. Mulla ei ole pt:tä ja aloitin salilla tehden käsipainoilla ihan perusliikkeitä. Katsomalla toisia uskaltauduin ensin joihinkin peruslaitteisiin ja lopulta kyykkäämään.