Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityiset vuokranantajat ovat ahneita, kota pakko saada kunnalta asunto!

Vierailija
06.01.2025 |

Tai pakko muuttaa hiirten ja rotan valloittamaan taloon asumaan! No, onneksi on edes se vaihtoehto.

Jos on liian kallis asunto, ei saa toimeentulotukea niin paljoa , että kattais menot, kun vain tietty määrä vuokrasta katsotaan menoiksi, kun ei saa asua liian kalliissa asunnossa!

Jos asut 35 neliöisessä rotankolossa ja vuokara siinä 500 niin ei katsota tuosta menoiksi, kuin ehkä n. 450€!

Repikää siitä huumoria! Ja tämä on eläkeläisillä sama juttu.

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
06.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ainut asunto oli todella hyvä yksityisellä, mutta se olikin rakennettu v.2012, vuokra siinäoli 650 ja neliöitä 42,5, mutta hyvä pohja ratkaisu. Siinäkin alko vuokra nousemaan. Kyllä ketutti silloin ja muutinkin pois.

Vierailija
62/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vuokrannut 50 neliön kaksiota kymmeniä vuosia. Viimeisen viiden vuoden aikana jopa alensin vuokraa, kun on ollut hyvä pitkäaikainen vuokralainen. En kyllä tiedä hänestä mitään, kun en ole ikinä tavannut. Saman talon yksi omistusasuja on kertonut hänestä aika paljon.😀

Vastaavissa kunnan asunnoissa on kyllä isompi vuokra.

Et tiedä hänestä mitään mutta kuitenkin omistusasuja on sinulle kertonut aika paljon? Miksi näen ristiriitaa tämän lauseen kanssa?

Väännetään nyt sulle rautalangasta. Välittäjä hoiti vuokrauksen ja en ole tavannut ko vuokralaista koskaan. Samassa talossa asuu minun tuttavani ihan omistamassaan asunossa ( ei kenenkään vuokralaisena) ja hän tuntee minun vuokralaiseni ja on kertonut minulle minun vuokralaisestani. Nykyään tuo tieto saavuttaa minut esim puhelimella eri sovelluksia käyttämällä.

Mikä vielä jää ristiriitaiseksi. Luetun ymmärtäminen on tärkeä taito.😏

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun vuokralainen valittaa vuokrasta, niin kehotan ostamaan oman asunnon.

Aina kun vuokralainen valittu vuokrasta, kehotan äänestämään ehdokasta, joka haluaa kaavoituttaa lisää maata asumiseen ja vähemmän muuhun. Ei hinta määräydy kenenkään ahneuden tai saituuden mukaan, vaan kysynnän ja tarjonnan mukaan.

Tällä ei ole pk-seudulla juuri mitään tekemistä vuokrien suuruuden kanssa. Kulut asunnoista ovat järjettömiä, kun on yhtiövelalla ja käsiraha omalla velalla maksussa. Varakkaalla va:lla on mahdollisuus valita vuokralaiset ja pitää vuokra kohtuullisena ilman mitään tekosyitä.

No miksi sitten Helsingissä on kovemmat vuokrat kuin Varkaudessa? En keksi mitään muuta syytä kuin sen, että suhteessa tarjontaan Helsingi

Ehkä Varkaudessa ei olla niin ahneita?🤪🤔🤥

Vierailija
64/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni asunto, ostettu edullisesti, ei velkaa. Just laskin, että vuokrasta jää kulujen jälkeen aika vähän. Pääomalle saa vajaan neljän prosentin vuotuisen koron. Tästä vielä - verot 30%. Kulut ovat nousseet huimasti, on ylimääräisiä yhtiövastikkeita yms. Vuokra on kuitenkin samalla tasolla kuin muut vastaavat. En ymmärrä miten ne sijoittajat pärjää, joilla on vielä velkaa asunnosta. Ainakaan tällaiselle piensijoittajalle ei ole mikään rahasampo. 

Vierailija
65/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni asunto, ostettu edullisesti, ei velkaa. Just laskin, että vuokrasta jää kulujen jälkeen aika vähän. Pääomalle saa vajaan neljän prosentin vuotuisen koron. Tästä vielä - verot 30%. Kulut ovat nousseet huimasti, on ylimääräisiä yhtiövastikkeita yms. Vuokra on kuitenkin samalla tasolla kuin muut vastaavat. En ymmärrä miten ne sijoittajat pärjää, joilla on vielä velkaa asunnosta. Ainakaan tällaiselle piensijoittajalle ei ole mikään rahasampo. 

Mikään sellainen ei koskaan voi olla varma rahasampo, mihin on suhteellisen helppo lähteä mukaan. Jos se on, alalle tulee salamavauhtia uusia toimijoita, ja lisääntyvä kilpailu painaa hinnat alas.

Vierailija
66/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo tule toimimaan, että Kelan vuokranormit eivät seuraa vuokria. Vai halutaanko ihmiset kimppakämppiin?

Vierailija
67/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös kelan rajat niin matalat että niiden sisälle mahtuvia asuntoja muutama hullu, tarvitsijoita taas useampi muutama.

Pitää asua vaatimattomammin.   Onneksi luusereiden luksus asuminen nyt loppuu.

Ovatkin asuneet hulppeasti. Monta paremmin kuin työssäkävijät, ne jotka itse ruokansa, tavaransa ja asuntokulunsa itse tiennannaneet.

Vierailija
68/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kunnan asunnossani korotettiin juuri 20€ vuokria, onneksi olen itse työssäkäyvä, mutta mietityttää noiden eläkeläisten tms. pärjääminen.

Vierailija
69/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vuokrannut 50 neliön kaksiota kymmeniä vuosia. Viimeisen viiden vuoden aikana jopa alensin vuokraa, kun on ollut hyvä pitkäaikainen vuokralainen. En kyllä tiedä hänestä mitään, kun en ole ikinä tavannut. Saman talon yksi omistusasuja on kertonut hänestä aika paljon.😀

Vastaavissa kunnan asunnoissa on kyllä isompi vuokra.

Et tiedä hänestä mitään mutta kuitenkin omistusasuja on sinulle kertonut aika paljon? Miksi näen ristiriitaa tämän lauseen kanssa?

Väännetään nyt sulle rautalangasta. Välittäjä hoiti vuokrauksen ja en ole tavannut ko vuokralaista koskaan. Samassa talossa asuu minun tuttavani ihan omistamassaan asunossa ( ei kenenkään vuokralaisena) ja hän tuntee minun vuokralaiseni ja on kertonut minulle minun vuokralaisestani. Nykyään tuo tieto saavuttaa minut esim puhelimella eri

Ehkä enemmin mietitytti, että jos kuulet vuokralaisesta paljon niin miten et muka tiedä hänestä mitään.

Vierailija
70/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo tule toimimaan, että Kelan vuokranormit eivät seuraa vuokria. Vai halutaanko ihmiset kimppakämppiin?

Kimppakämppä on ihan ok, niille kaikille, jotla eivät milloinkaan ole itse tehneet elåmänsä eteen mitään.

Miksi heidän pitäisi asua väljästi ja uusissa asunnoissa yksin, kuin kroisokset.

Opiskelijatkin asuvat kimppa kämpissä.   Ja jotkut työssäkävijätkin Suomessa.

Ulkomailla on yleistä asua työssäkäyvien kimppakämpissä, sillä vuokrat ovat huikeita, Lontoo, Usa, Ranska, Italia, Saksa.

Vierailija
71/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa kunnan asunnossani korotettiin juuri 20€ vuokria, onneksi olen itse työssäkäyvä, mutta mietityttää noiden eläkeläisten tms. pärjääminen.

Voi voi, vai että oikein 20 € korotettiin vuokraa.  Olipa totisesti huikean suuri korotus.  Etkö hölmö käsitä, että niiden asuntojen omistajien kulutkin nousee.

Omat vastikkeet, huolto ja muu.  Samoin yleisissä vuokrataloissa.

Vierailija
72/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun vuokralainen valittaa vuokrasta, niin kehotan ostamaan oman asunnon.

Aina kun vuokralainen valittu vuokrasta, kehotan äänestämään ehdokasta, joka haluaa kaavoituttaa lisää maata asumiseen ja vähemmän muuhun. Ei hinta määräydy kenenkään ahneuden tai saituuden mukaan, vaan kysynnän ja tarjonnan mukaan.

Tällä ei ole pk-seudulla juuri mitään tekemistä vuokrien suuruuden kanssa. Kulut asunnoista ovat järjettömiä, kun on yhtiövelalla ja käsiraha omalla velalla maksussa. Varakkaalla va:lla on mahdollisuus valita vuokralaiset ja pitää vuokra kohtuullisena ilman mitään tekosyitä.

No miksi sitten Helsingissä on kovemmat vuokrat kuin Varkaudessa? En keksi mitään muuta

Se on pieni kaupunki. Vähän työpaikkoja.  Ei asuntopulaa.  Asuntoja runsaasti tarjolla. Eikä siellä ole suuria oppilaitoksia, ei siis opiskelijoita, kuten yliopistokaupungeissa.

Vierailija
73/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se vuokralla asuminen okekaan niin autuasta mitä tälläkin palstalla aina hehkutetaan?

Vuokralla asumisessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Sama juttu omistusasumisessa. 

Vierailija
74/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi asuntonsa voi vuokrata kenelle haluaa. Yhdellekään tukirotalle en vuokraa, kaikki vuokralaiseni ovat kunnollisia ihmisiä, jotka ymmärtävät sen että vuokranantajankin menot nousevat jolloin on joskus pakko vuokraa korottaa. Ei tätä hyväntekeväisyydestä tehdä.

Meinasitkos lempata minut ulos, koska olen jäänyt työttömäksi nyt?Oletko lukenut vuokralaisen oikeudet, ei vuokralaisia voikkaan niin vain asunnosta häätää, varsinkaan, jos on työtön!! 😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣🤣😂😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣🤣😂😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣🤣😂😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣🤣😂😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣🤣😂

Ei se työttömyys vaikuta häätöön yhtään mitään, jos häätöehdot täyttyy, niin tervemenoa.

Vierailija
75/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnat ovat nostaneet asuntojensa vuokrahintoja, ovat nykyisin lähellä vapaiden markkinoiden hintoja ja nousu jatkuu. Terkuin kunnan kämpässä asuva, joka muutti tähän siksi, että kunnan "halvan" asunnon sai työpaikan ansiosta. Kannattaa katsella sinun vaikka asumisoikeuasuntoja, niissä on nyt pikkasen alemmat vuokrat tai muuttaa suosiolla jonnekin maalle muuttotappiokuntaan, jos vaikka olet työttömänä (niissä voi saada vuokra-asunnonkin parilla sadalla kuussa)

Maksaako Kela myös asumisoikeusasuntoon vaadittavan alkupääoman? Taitaa lähteä kymppitonnista ylöspäin, vai mahtaneeko edes riittää....

Jos on töissä, niin pankki antanee lainaa.

ASO on KALLIS asumismuoto. Katselin aikoinaan. Alkupääomaa 30tuhatta ja vastike 1000€. Ei ollut kitupalkkalaisen hommaa maksaa yksin.

Sinne ois menny, vastikkeeseen ja lainanlyhennykseen pikku palkka.

Vierailija
76/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnan vuokra-asuntoihin yleensä tehdään, riippuu kunnasta, remontti ennen uuden asukkaan tuloa, siistitään paikat, maalataan ja korjataan, jos on korjattavaa. Siksi isommat vuokrat, kuin yksityisellä. Yksityinen vyuokranantaja ei remppaile asuntoa, ne vuokrataan siinä kunnossa , kuin ovat. Sikamaista touhua.

EI TEHDÄ. Mitään remonttia.

Vierailija
77/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisoikeusmaksu

22 154,77 €

Neliöhinta

426,05 €/m

Vastike

Käyttövastike yhteensä

894,82 € / kk

Muut maksut

Vesimaksu

22,00 € / hlö / kk

Autopaikkamaksu

17,00 € / kk

Lisätietoa maksuista

Vakuus: 250.00 ASO maksu: 12363.83 ASO maksu muutostyöt: 0.00 ASO maksu indeksitarkistus: 9790.94 ASO maksu yhteensä: 22154.77

JOS palkkaa jää 1200€ käteen niin ei tuommoista hommata, ei millään!

Vierailija
78/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokratulot on pääomatuloa ja niistä pitää maksaa 30 % veroa ja sit vielä se vastike, en ymmärä, miten vuokraaminen voi kannatta?

Ellei vuokraa pimeenä?

Tämä!

Harva "rikkaista" vuokranantajista huuteleva tuntuu tajuavan, ettei se maksettu vuokra ole suoraa tuottoa, vaan ensin siitä vähennetään yhtiövastike, mahdolliset taloyhtiölainat ja muut kulut ja jäljelle jäävästä tuotosta maksetaan 30% veroa. Tämä esimerkki siis silloin, jos itse asunto on vuokranantajalle velaton. Jos taas hän on ostanut asunnon lainarahalla, pitää kuluihin vielä laskea kainankyhennykset ja korot. Varsinainen tuotto on aika pientä. 

Ja jos ja kun siellä asunnossa hajoaa jääkaappi/ astianpesukone, liesi, pitää vuokranantajan välittömästi hankkia paikalle korjaaja tai uusi kone asennettuna eli pitää olla rahaa myös maksaa tämä kaikki. 

Jätätte nyt aivan päivänselvästi jotain kertomatta. Ei kai kukaan sijoittaisi asuntoihin jos se oikeasti olisi noin tuottamatonta touhua...

Vierailija
79/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnan vuokra-asuntoihin yleensä tehdään, riippuu kunnasta, remontti ennen uuden asukkaan tuloa, siistitään paikat, maalataan ja korjataan, jos on korjattavaa. Siksi isommat vuokrat, kuin yksityisellä. Yksityinen vyuokranantaja ei remppaile asuntoa, ne vuokrataan siinä kunnossa , kuin ovat. Sikamaista touhua.

EI TEHDÄ. Mitään remonttia.

Tehdäänpäs, itse sen kokeneena. Ei ehkä kaikissa kunnissa, mutta joissain tehdään! Ja , jos vuokralainen käy tsekkaamassa asunnon ja huomaa epäkohtia, ne korjataan. Jos olet aina yksityisellä asunut tai olet itse vuokraaja, et näistä asioista voi mitään tietääkkään.

Vierailija
80/97 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, vai että oikein 20 € korotettiin vuokraa.  Olipa totisesti huikean suuri korotus.  Etkö hölmö käsitä, että niiden asuntojen omistajien kulutkin nousee.

Omat vastikkeet, huolto ja muu.  Samoin yleisissä vuokrataloissa.

Kyseessä kaupungin asunto, ei yksityinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme