Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam

Vierailija
01.01.2025 |

"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.

Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.

Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.

En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."

Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen. 

https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…

Kommentit (1302)

Vierailija
901/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollon pitäisi oppia tulevaisuudessa nykyistä paremmin poimimaan jo raskausaikana ne äidit, joiden kohdalla kiireellinen sektio on todennäköinen, ja ohjata heidät suoraan suunniteltuun sektioon. Nyt tätä ei vielä kunnolla osata, koska kiireellisiä sektioita on niin paljon. Potilasturvallisuus kasvaisi näin huomattavasti. 

Vierailija
902/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa tilanteessa on jo kyse sekunteista, vauvan lähtö on hilkulla.

Multa loppu työntöpoltot kun pää jo näkyi. Leikkasivat kohdun suun,  ja vauvani painettiin ulos voimalla.

Olen kiitollinen ripeästä toiminnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vaikeita komplikaatioita esiintyy vain prosentissa kaikista synnytyksistä, mutta keisarileikkauksiin liittyy niitä ja äitikuolleisuutta vähintään neljä kertaa enemmän kuin alatiesynnytykseen. "

Ihan mielenkiinnosta, miksi mennä vaaralliseen kiireelliseen sektioon, jos se vaan nostaa komplikaatioiden riskejä. Kun senhän se tekee,  jos todennäköisyydet ovat nuo. Onko tämä jotain mitä en ymmärrä koska olen mies. Vaikka olen matemaatikko.

Kysytkö tosissasi? Kiireelliseen sektioon mennään silloin, jos ilman sitä äiti tai vauva kuolee. Kiireellisen sektion tarkoitus on pelastaa äidin ja/tai vauvan henki. 

Kysyn tosissani. Olen neuroepätyypillinen ja minun on joskus hankala muotoilla kysymyksiä. Yritän uudelleen.

Kiireelliseen sektioon päätyy yli kymmenen prosent

Voisikohan olla niin, että tilastoihin eivät päädy ne synnytykset, joissa on tehty kiireellinen sektio, jota ilman olisi tullut vakavia komplikaatioita? Eli siis sektiolla on saatu estettyä synnytyksen päätyminen vakavaan komplikaatioon. 

Vierailija
904/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te oikein olette synnyttäneet???Minä Hämeenlinnassa 80 ja 90 luvulla.

Hlökunta oli asiallista, sain kipulääkkeitä ja hoitohuoneet olivat siistit ja hiljaiset.

Ehkä käyttäydyin itsekin iisisti...

Vierailija
905/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollon pitäisi oppia tulevaisuudessa nykyistä paremmin poimimaan jo raskausaikana ne äidit, joiden kohdalla kiireellinen sektio on todennäköinen, ja ohjata heidät suoraan suunniteltuun sektioon. Nyt tätä ei vielä kunnolla osata, koska kiireellisiä sektioita on niin paljon. Potilasturvallisuus kasvaisi näin huomattavasti. 

Tai edes synnytyksen aikana, ettei tarvitse ensin kärsiä monta vuorokautta kovissa kivuissa ja päätyä sitten kuitenkin sektioon. Eikö siinä säästyisi rahaakin, kun kätilöiden aikaa vapautuisi, mikä on terveydenhuollossa ilmeisesti tärkeintä nykyään.

Vierailija
906/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidit ei pillerihuumassaan tajua omaa parastaan. Annetaan ammattilaisten hoitaa hommat. Parsivat kyllä kokoon lopuksi.

Nykyään kaikki ovat niin ammattilaisia kun on surffailtu netissä. Annetaan ammattilaisten hoitaa hommat tyylillään ja viedään kukkapuskat kiitokseksi.

Vierailija
907/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä te oikein olette synnyttäneet???Minä Hämeenlinnassa 80 ja 90 luvulla.

Hlökunta oli asiallista, sain kipulääkkeitä ja hoitohuoneet olivat siistit ja hiljaiset.

Ehkä käyttäydyin itsekin iisisti...

Onnittelut helpoista synnytyksistä viime vuosituhannella. Henkilökunta oli pääasiassa asiallista Lohjallakin 10 vuotta sitten, mutta synnytys oli silti helvetillinen.

Vierailija
908/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vaikeita komplikaatioita esiintyy vain prosentissa kaikista synnytyksistä, mutta keisarileikkauksiin liittyy niitä ja äitikuolleisuutta vähintään neljä kertaa enemmän kuin alatiesynnytykseen. "

Ihan mielenkiinnosta, miksi mennä vaaralliseen kiireelliseen sektioon, jos se vaan nostaa komplikaatioiden riskejä. Kun senhän se tekee,  jos todennäköisyydet ovat nuo. Onko tämä jotain mitä en ymmärrä koska olen mies. Vaikka olen matemaatikko.

Kysytkö tosissasi? Kiireelliseen sektioon mennään silloin, jos ilman sitä äiti tai vauva kuolee. Kiireellisen sektion tarkoitus on pelastaa äidin ja/tai vauvan henki. 

Kysyn tosissani. Olen neuroepätyypillinen ja minun on joskus hankala muotoilla kysymyksiä. Yritän uudelleen.

Tuo ei selittänyt sitä, miksi kiireellisiä sektioita tehdään yli kymmenen prosenttia vaikka vaikeita komplikaatioita ilmenee vain prosentissa synnytyksistä. Se on asia jota ihmettelen. Tehdäänkö niitä varmuuden vuoksi,  jos alkaa näyttää siltä että vaikea komplikaatio lähestyy? Esimerkiksi tuossa aikaisemmin mainittu vauvan sykkeiden lasku taitaa olla sellainen merkki. Eli eikö vauvan sykkeen lasku ole itsessään vaikea komplikaatio? Tai runsas verenvuoto. Koska jo pelkästään noiden kahden yhteistodennäköisyys on yli tuon mainitun yhden prosentin riskin.

Vierailija
909/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitän, että monikin on suunnitellut ja harjoitellut synnyttämistä ja miettinyt sitä etukäteen, mutta silti kipujen voimakkuus voi viedä niin pahasti shokkiin, että kaikki harjoiteltu unohtuu. Vähän niinkuin onnettomuuteen joutuva unohtaa hätänumeron, vaikka joka ainoa osaa sen ulkoa normaalitilanteessa. Ja niillä omilla suunnitelmilla on tosiaan muutenkin hyvin rajallinen vaikutus mihinkään.

Minä jouduin kolariin ja väitin olevani kehä III:a vaikka olin kehä I:ä. Kysyttiinkö lupaa paikantaa, vai miten homma sitten selvisi. En tiedä miten minun paikkani selvisi.

Ei käynyt minulle mitään, eikä kenellekään muullekaan. Shokki oli vain kova. 

Vierailija
910/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat tottuneet helppoon elämään. Pikku kipu tuntuu maailmanlopulta kultalusikkatytöille. Mitenkähän hienohelmat pärjäisivät intissä metsäleirillä. Huonosti, sanon mä.

Vierailija
911/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat tottuneet helppoon elämään. Pikku kipu tuntuu maailmanlopulta kultalusikkatytöille. Mitenkähän hienohelmat pärjäisivät intissä metsäleirillä. Huonosti, sanon mä.

Oletko se sinä vai ulijonne?

Vierailija
912/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naispuolinen kaveri kävi intin ja sanoi sitä lepolomaksi. 

Vierailija
913/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn tosissani. Olen neuroepätyypillinen ja minun on joskus hankala

Eiköhän tehdä ennakoivasti. Pelkkä sykeäänien lasku tai kova verenvuoto ei taida näissä tilanteissa olla vielä yhtään mitään, vaaditaan vakavampaa tilannetta, että sektioon ryhdytään.

Vierailija
914/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan olla niin, että tilastoihin eivät päädy ne synnytykset, joissa on tehty kiireellinen sektio, jota ilman olisi tullut vakavia komplikaatioita? Eli siis sektiolla on saatu estettyä synnytyksen päätyminen vakavaan komplikaatioon. 

Se selittäisi tuon lukeman kyllä, mutta ei voi olla syy. Tuo olisi tahallista harhaanjohtamista. Vakuutusmaailmassa, jossa itse toimin, tuota kutsuttaisiin petokseksi.

Vierailija
915/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ainakin kätilö sanoi, että sali tarvitaan kohta seuraavalle synnyttjälle ja siksi olisi hyvä, että synnytykseni päättyisi nopeasti ja virtsa tulisi, niin pääsisin seuraavan tieltä osastolle. Neutraalisti hän tämän totesi. 

Pirkko-Marjatan mielestä näin ei tehdä, joten olet liioittelija. Ihan itseäsi saat syyttää kun naisia ei kuunnella.

Pirkko-Marjatta synnytti 80-90-luvulla kiireettä aluesairaalassa ja lepäsi osastolla viikon.

Vierailija
916/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaukset toimivat kelvottomasti pitkissä ketjuissa, mutta tässä vastaukseni sektioihin ryhtymistä ja komplikaatioita pohtivallle: Eiköhän tehdä ennakoivasti. Pelkkä sykeäänien lasku tai kova verenvuoto ei taida näissä tilanteissa olla vielä yhtään mitään, vaaditaan vakavampaa tilannetta, että sektioon ryhdytään.

Vierailija
917/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha lässyttää sektion riskeistä tulevissa raskauksissa, jos tiedossa, että lapsiluku on täynnä.

Kyllä lääkärit tietävät paremmin. Kumpi teistä olikaan se ammattilainen. 

😄

Vierailija
918/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ainakin kätilö sanoi, että sali tarvitaan kohta seuraavalle synnyttjälle ja siksi olisi hyvä, että synnytykseni päättyisi nopeasti ja virtsa tulisi, niin pääsisin seuraavan tieltä osastolle. Neutraalisti hän tämän totesi. 

Pirkko-Marjatan mielestä näin ei tehdä, joten olet liioittelija. Ihan itseäsi saat syyttää kun naisia ei kuunnella.

Pirkko-Marjatta synnytti 80-90-luvulla kiireettä aluesairaalassa ja lepäsi osastolla viikon.

PirkkoMarjatta on sisäistetyn naisvihan läpitunkema. Mutta se ei ole hänen syynsä. Älkää suotta tuomitko. Kaikki tuon sukupolven naiset ja miehet ovat, samoin kaikki aikaisempien ja osa nuorempien sukupolvien ihmisistä. On oikeasti kohtuutonta vaatia häntä tilille vuosutuhantisesta ajatusvääristymästä. Yhden ihmisen mahdollisuus muuttaa koko yhteiskuntaa on oikeasti aika rajallinen. Mekään ei pystyttäisi siihen yksin.

Vierailija
919/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se selittäisi tuon lukeman kyllä, mutta ei voi olla syy. Tuo olisi tahallista harhaanjohtamista. Vakuutusmaailmassa, jossa itse toimin, tuota kutsuttaisiin petokseksi"

Minä tipuin kärryiltä, miksi se olisi petos?

Vierailija
920/1302 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma että lapsia syntyy enää yhtään.

Itse en suostu tuohon. Hyi.