lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam
"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.
Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.
Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.
En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."
Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen.
https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…
Kommentit (1302)
Vierailija kirjoitti:
Minä en nyt pääse yli siitä, että jos synnyttää kuolleen vauvan, eikö edes siinä vaiheessa kuunneltaisi äidin toiveita? Edes silloin?
Jos ei sektio onnistu monista syistä, niin miksi pitää antaa kokea hirveät määrät kipua? Ja vielä turhaan. Kärsimys ei kaunista, eikä jalosta.
Miten tällaista voi tapahtua??, kaikki mahdolliset tropit tuossa vaiheessa kehiin. Henkinen kipu on niin hirveä, ettei fyysistä tarvita enää yhtään lisäksi. Miksi ei lääkitty??? Kärsiikö kuollut vauva kenties lääkkeistä vai mitä helvettiä???
Vierailija kirjoitti:
Minulle ainakin kätilö sanoi, että sali tarvitaan kohta seuraavalle synnyttjälle ja siksi olisi hyvä, että synnytykseni päättyisi nopeasti ja virtsa tulisi, niin pääsisin seuraavan tieltä osastolle. Neutraalisti hän tämän totesi.
Pirkko-Marjatan mielestä näin ei tehdä, joten olet liioittelija. Ihan itseäsi saat syyttää kun naisia ei kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miä heitin kätilön ulos. Tai ukko heitti.
Sanoin etten helvetti sentään synnytä jos tuo noita-akka on samassa huoneessa.
Onneksi vuoro vaihtyi kohta ja seuraava kätilö oli aivan ihana.
Lääkäriä en nähnyt ennenkuin tuli laittamaan pari tikkiä.
Minä jouduin sanomaan aika tiukasti että nyt suut kiinni ja antakaa mun synnyttää rauhassa. Huoneessa oli kolme kätilöä ja sellainen chear leading show että meinasin seota. Pää näkyy! Taas näkyy!! Ponnista, hienoa, Wohoo!
Itse siinä kuoleman tuskissa, ei paljon piristänyt.
Minä jouduin pariin kertaan sanomaan miehelleni ja kätilölle, että olkaa hiljaa. He lörpöttelivät iloisesti, kun minä siinä vieressä yritin kestää kovia tuskiani. Supistuksia tuli lähes tauotta, joten oli pakko yrittää rentoutua niiden aikana, koska välissä ei ehtinyt. Alakerran rentouttaminen ei onnistunut, kun nuo kaksi hölisivät siinä vieressä. Menkööt jonnekin muualle pitämään torikokoustaan. Siinä on isot riskit, jos synnytys jumiutuu, kun äiti joko uupuu tai menee kipushokkiin, joten kyse ei ollut mistään mukavuudenhalusta tai määräilystä.
Myöhemmin mies sitten naureskeli minulle, kun olin hänestä ollut koominen ja nolo, kun käskin heidän olla hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ainakin kätilö sanoi, että sali tarvitaan kohta seuraavalle synnyttjälle ja siksi olisi hyvä, että synnytykseni päättyisi nopeasti ja virtsa tulisi, niin pääsisin seuraavan tieltä osastolle. Neutraalisti hän tämän totesi.
Pirkko-Marjatan mielestä näin ei tehdä, joten olet liioittelija. Ihan itseäsi saat syyttää kun naisia ei kuunnella.
😆
Vierailija kirjoitti:
"Juuri nuo liioittelevat kommentit saavat ihmiset uskomaan, että naiset on edelleenkin hysteerisiä ja vailla rationaalisen ajattelun taitoja. NIin ei varmasti ole, mutta sellainen vaikutelma helposti tulee ja sitten on helppo olla uskomatta mitä toinen sanoo."
Tokihan tuosta voi tulla liioittelun tuntu, jos ei ymmärrä mitä eroa on tavoitteen arvelulla ja asian faktana väittämisellä. Se on kuitenkin ihan oma ongelmasi. Emme me naiset ole vastuussa siitä että et tulkitse meitä hysteerisiksi. Oleä tulkitsematta. Ei meidän tarvitse mitenkään millään järkevyydellä erikseen ansaita puheoikeutta ja oikeutta päättää omista asioistamme.
jos haet uskottavuutta asiallisesi, niin silloin olisi parempi olla rationaalinen ja pysyä faktoissa liiallisen tunnepitoisen viestinnän sijaan
Vierailija kirjoitti:
Hirveä hysteerikko. Kai ymmärsit mopata lähtiessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä hysteerikko. Kai ymmärsit mopata lähtiessäsi.
Ja pahoitella viivytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Juuri nuo liioittelevat kommentit saavat ihmiset uskomaan, että naiset on edelleenkin hysteerisiä ja vailla rationaalisen ajattelun taitoja. NIin ei varmasti ole, mutta sellainen vaikutelma helposti tulee ja sitten on helppo olla uskomatta mitä toinen sanoo."
Tokihan tuosta voi tulla liioittelun tuntu, jos ei ymmärrä mitä eroa on tavoitteen arvelulla ja asian faktana väittämisellä. Se on kuitenkin ihan oma ongelmasi. Emme me naiset ole vastuussa siitä että et tulkitse meitä hysteerisiksi. Oleä tulkitsematta. Ei meidän tarvitse mitenkään millään järkevyydellä erikseen ansaita puheoikeutta ja oikeutta päättää omista asioistamme.
jos haet uskottavuutta asiallisesi, niin silloin olisi parempi olla rationaalinen ja pysyä faktoissa liiallisen tunnepitoisen viestinnän sijaan
Olet niin säälittävän sokea omille tunteillesi. Mikä saa sinut roikkumaan trollaamassa tässä keskustelussa? Puhtaasti rationaaliset syyt? :D Niinpä. Urpo.
"Vaikeita komplikaatioita esiintyy vain prosentissa kaikista synnytyksistä, mutta keisarileikkauksiin liittyy niitä ja äitikuolleisuutta vähintään neljä kertaa enemmän kuin alatiesynnytykseen. "
Ihan mielenkiinnosta, miksi mennä vaaralliseen kiireelliseen sektioon, jos se vaan nostaa komplikaatioiden riskejä. Kun senhän se tekee, jos todennäköisyydet ovat nuo. Onko tämä jotain mitä en ymmärrä koska olen mies. Vaikka olen matemaatikko.
Vierailija kirjoitti:
"Vaikeita komplikaatioita esiintyy vain prosentissa kaikista synnytyksistä, mutta keisarileikkauksiin liittyy niitä ja äitikuolleisuutta vähintään neljä kertaa enemmän kuin alatiesynnytykseen. "
Ihan mielenkiinnosta, miksi mennä vaaralliseen kiireelliseen sektioon, jos se vaan nostaa komplikaatioiden riskejä. Kun senhän se tekee, jos todennäköisyydet ovat nuo. Onko tämä jotain mitä en ymmärrä koska olen mies. Vaikka olen matemaatikko.
Kysytkö tosissasi? Kiireelliseen sektioon mennään silloin, jos ilman sitä äiti tai vauva kuolee. Kiireellisen sektion tarkoitus on pelastaa äidin ja/tai vauvan henki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos haet uskottavuutta asiallisesi, niin silloin olisi parempi olla rationaalinen ja pysyä faktoissa liiallisen tunnepitoisen
No kun en hae uskottavuutta. En tarvitse uskottavuutta. Usko tai ole uskomatta. Ihan sama. Kaikessa julkisessa toiminnassa on syytä noudattaa lakia. Muuten ei ole mitään väliä uskooko joku random. Ja sitä lakia taas tulee noudattaa aina, vaikka olisi kuinka tunnepitoinen ja epäuskottava potilas kyseessä. Sitä ei tarvitse ansaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, että sektiolla synnyttänyt ei saanut perhehuonetta. Helpolla synnyttäneiden miehet hakivat ruoat ja juomat, kun äiti sai loikolla vauvan kanssa. Sektiolla synnyttäneen piti itse hakea ruoat, juomat ja vaihtaa lakanat, kun isä ei saanut jäädä. Tilanteen pitäisi olla täysin päinvastoin.
Öö siis ettekö täällä nimenomaan kannusta sektioon normaalin alatiesynnytyksen sijaan, siihen kivuttomasti ihanaan vaihtoehtoon. Täällä kun on yritetty selittää, että siihen liittyy isommat riskit, niin ei tajuta sitäkään. Sitten peukutetaan tekstiä, jossa joku kertoo miten oli sektion jälkeen älyttömän kipeänä ja nämä HELPOLLA päässeet loikoili vauvan kanssa! Koettavaa nyt jumalauta päättää. Eikö se alatiesynnytys ollut kidutusta eikä helpolla pääsemistä? Teillä ei ole mitään logiikkaa jutuissanne. Ei minua kukaan ole passannut alatiesynnytyksen jälkeen, enkä ole sellaista odottanutkaan.
Lisäksi vielä pieni fakta kun, ette tunnu paljon lääketieteestä ymmärtävän. Leikkauksen jälkeen on tärkeää nousta mahdollisimman pian jaloilleen ja vielä useasti päivässä. Tämä vähentää riskiä tukoksiin (riski kuolla keuhkoveritulppaan on 26-kertainen normaaliin alatiesynnytykseen verrattuna).
Sektio ei yleensä ole valinta, vaan pakon sanelema. Jos esim. lantio on liian ahdas tai lapsi liian suuri tai virheasennossa, on sektio ainoa vaihtoehto. Ne, joilla ei ole ollut tuollaisia ongelmia ja lisäksi kaikki on mennyt hyvin, ovat noita onnekkaita, jotka voivat köllötellä iloisina vauvan kanssa. Sellainen, joka olisi tarvinnut sektion, mutta jolle ei sitä annettu, vaan on ruhjottu kehoa ja lasta oikein olan takaa, ei kuulu noihin onnekkaisiin.
Tottakai leikkauksen jälkeen pitää nousta pystyyn mahdollisimman pian. Se vain voi olla hankalaa, jos ei pysy tajuissaan, kuten itse en pysynyt. Taju lähti aina, kun nousin ylös. Verenpaine oli liian alhainen, samoin hemoglobiini, ja päälle vielä h-tilliset sektiohaavan kivut, jotka jo itsessään veivät tajun. Onnekseni noita kipuja oli vain väärissä asennoissa. Sopivassa asennossa selälläni maaten olin täysin kivuton.
Vierailija kirjoitti:
Voisko syy olla vaikka vauvasta? Syke heikkenee tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa siihen että kaikki pelokkaat leikattaisiin.
Olet varmaan myös sitä tyyppiä, jonka mielestä naisten tulee kestää kuukautiskivut?
Et oo selvästikään ikinä synnyttänyt jos vertaat kuukautiskipuja ja synnytyskipuja toisiinsa 😏
No ihan sitä samaa kohdun supistelua se on. Synnytyksessä vain napakampaa. Plus synnytyksessä saattaa olla jopa useamman minuutin tauko supistusten välissä, kuukautisissa ne tulevat mulla yhtä soittoa aina monta tuntia, ilman sekunninkaan taukoa.
Ainoa oleellinen ero on, ettei alakerta veny kivuliaasti kuukautisissa. Tuo avautuminen on kuitenkin käytännössä samaa huttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö tosissasi? Kiireelliseen sektioon mennään silloin, jos ilman sitä äiti tai vauva kuolee. Kiireellisen sektion tarkoitus on pelastaa äidin ja/tai vauvan henki.
Kysyn tosissani. Olen neuroepätyypillinen ja minun on joskus hankala muotoilla kysymyksiä. Yritän uudelleen.
Kiireelliseen sektioon päätyy yli kymmenen prosenttia synnytyksistä. Jos yli kymmenessä prosentissa synnytyksistä riskien todennäköisyys nousee tuossa tekstissä kuvatulle tasolle, tekemällä niin paljon kiireellisiä sektioita, kuin nyt tehdään, laskennallinen riskitaso nousee. Jos puolella prosentilla kaikista alatiesynnyttäjistä tulee vaikeita komplikaatioita, ja vain heille tehtäisiin kiireellinen sektio, riskitaso kiireellisiä sektioita tekemällä laskisi. Oikea kysymyksenasettelu siis taitaa ennemminkin että miksi kiireellisiä sektioita tehdään yli kaksikymmenkertainen määrä siihen verrattuna, kuin vaikeita komplikaatioita esiintyy?
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti synnyttäminen on, harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta, kivuliaampaa kuin kuukautiset. Synnytyskipu on yleensä kestettävissä oleva kipu yleensä, ei aina.
Puhuit tuossa itsesi pussiin. Ensin sanot, että melkein aina synnytys on kivuliaampaa kuin kuukautiset. Hetiperään sanot, että synnytyskipu on yleensä kestettävissä. Tuossahan on jo ristiriita, sillä eivät mun kuukautiseni ole mitenkään kestettävissä. Se on luonteeltaan sellaista, että se kattaa koko aivokapasiteetin ja on kertakaikkisen sietämätöntä.
Eivät synnytykset olleet sen helpommin kestettävissä. Vaikka siitä selvisi hengissä ja ilman kummempia traumoja, niin ei se supistuskipu mitään varsinaisesti kestettävää ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn tosissani. Olen neuroepätyypillinen ja minun on joskus hankala muotoilla kysymyksiä. Yritän uudelleen.
Kiireelliseen sektioon päätyy yli kymmenen prosent
Pahoittelut, erehdyin lukemaan väärin. Todennäköisyys vakaville komplikaatioille on yksi, ei puoli prosenttia. Silti tuo laskelma pitää paikkaansa muilta osin. Paitsi kiireellisten sektioiden määrä on yli kymmenkertainen, ei yli kaksinkertainen, odotettavissa olevien vaikeiden komplikaatioiden määrään verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiireelliseen sektioon päätyy yli kymmenen prosent
En ihan ymmärrä kysymystäsi. Kaikissa sektioissa on riskejä, mutta suunnitelluissa sektioissa aika vähän, kiireellisissä sektioissa ja hätäsektioissa aika paljon. Yleisesti ottaen alatiesynnytys on turvallisempi kuin sektio, siis keskimäärin. Tilasto kuitenkin hämää, koska sektioissa ilmenneet komplikaatiot painottuu kiireellisiin sektioihin, ei suunniteltuihin. Suomessa suunnitellut sektiot johtaa varsin harvoin komplikaatioihin. Niidenkin ongelmana tosin on se, että toipumisaika on paljon pidempi kuin hyvin menneessä alatiesynnytyksessä ja kohtuun jää heikkouksia (esim leikkausarpi), joka aiheuttaa riskejä seuraavassa raskaudessa. Ei niitä kiireellisiä sektioita tehdä huvikseen yhtään, koska niissä on niin isoja riskejä, tehdään vain jos on ihan pakko. Sektiota ylipäätään tehdään nykyään aiempaa enemmän ihan siksikin, että synnyttäjien keski-ikä on noussut ja vanhoilla synnyttäjillä on nuorempia useammin pakko tehdä sektio, jottei äiti tai vauva kuole (tai vammaudu vakavasti ja pysyvästi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miä heitin kätilön ulos. Tai ukko
Minä jouduin pariin kertaan sanomaan miehelleni ja kätilölle, että olkaa hiljaa. He lörpöttelivät iloisesti, kun minä siinä vieressä yritin kestää kovia tuskiani. Supistuksia tuli lähes tauotta, joten oli pakko yrittää rentoutua
"Myöhemmin mies sitten naureskeli minulle, kun olin hänestä ollut koominen ja nolo, kun käskin heidän olla hiljaa."
Tarkoitat kai ex-miestä?
Tuo kertomasi tilanne on tapahtunut vuosikymmeniä sitten, ainakin yli 20 vuotta sitten. Nykyään se menee niin, että jos synnyttäjän kanssa sovitaan sektiosta, niin sektioaika varataan ajoissa. Ei niin, että odotetaan rauhassa että synnytys alkaa spontaanisti, sitten raskaana oleva lähtee sairaalaan ja kuka lääkäri nyt onkaan silloin vuorossa niin tekee sektion siinä kun nainen sinne sairaalaan saapuu.