lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam
"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.
Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.
Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.
En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."
Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen.
https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…
Kommentit (1302)
Vierailija kirjoitti:
Oli omallakin kohdalla esikoisen kanssa kaikenmaailman komplikaatioita. Imukuppiin turvauduttiin ja repeytymiä tuli, leikkaussalin kautta osastolle. Seuraavat synnytykset sitten menikin ilman kivunlievennystä (en halunnut) ja alakautta myös ilman ongelmia.
Jokainen synnytys on omanlaisensa. Mä opin ekasta sen, että en halua epiduraalia ikinä enää. Meni kaikki tunto ja sitä kautta paniikki, en ollut ollenkaan synnytyksessä mukana. Sen takia valitsin kipulääkkeettömän synnytyksen seuraaviin. Ihan omaan tahtiin sain olla, kipuja tuli ja meni. Kipuihin kun keskittyi rentoutumalla, se antoi paljon hyvän olon tunnetta. Nähtävästi siis endorfiinit lähtivät luonnollisesti liikkeelle.
Jos on jännittynyt ja peloissaan (kauhuissaan), niin varmasti sattuu mikä vaan. Koko kroppa on silloin lukossa, eikä mikään onnistu kivuttomasti. Voisihan pelkopotilaalle miettiä antaa rentouttavia alkuun, jos pahimmat jännitteet lähtis siten. Olen miettinyt jopa
No kun mulla oli mies pyytänyt mulle sitä epiduraalia. Ei kestänyt kattella, kun kieriskelin jossain tajunnan rajamailla. Supistukset "jäi päälle" enkä saanut rentouduttua enää ollenkaan.
Toisaalta aukesin kunnolla vasta epiduraalin laittamisen jälkeen. Ponnistusvaiheessa kivut palasivat. En tuntenut ponnistustarvetta.
Mitenköhän synnytys olisi mennyt, jos mies ei olisi pyytänyt kätilöltä epiduraalia? En tiedä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha lässyttää sektion riskeistä tulevissa raskauksissa, jos tiedossa, että lapsiluku on täynnä.
Kyllä lääkärit tietävät paremmin. Kumpi teistä olikaan se ammattilainen.
Synnyttäjä kysyy, että mitä hän voisi tässä synnytyksessä tehdä, johon lääkäri vastaa, että mitään, ei teillä ole pätevyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No näinpä. Ei miehille sanota "valitettavasti anestesialääkäri ei nyt ehdi tulla"."
-----
"Tämä vasektomia on vain pieni toimenpide, valitettavasti puudutus ei tänään onnistu"
Niin vasektomiahan joudutaan yleensä tekemään hätätilanteessa keskellä yötä päivystysaikana? Nyt järkeä vähän käteen näissä vertailuissa.
No taas voisiko varata niitä resursseja? Ei varmaan ihan yllätyksenä tule kuitenkaan että lapsia syntyy sairaalassa
Vierailija kirjoitti:
Myös sektion takia voi tulla laskeuma.
Sektiossa virtsaelimet vahingoittuvat todennäköisemmin kuin alatiesynnytyksessä.
Sektion kyllä saa jos pelkopolilla jaksaa käydä pari kertaa
Kuka väitti, ettei voisi? Minä olen ainakin vastannut yleisesti, mitä vaivoja synnytyksestä jäi ja miksi en halua hommaan enää uusiksi ryhtyä. En alakautta enkä sektiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No näinpä. Ei miehille sanota "valitettavasti anestesialääkäri ei nyt ehdi tulla"."
-----
"Tämä vasektomia on vain pieni toimenpide, valitettavasti puudutus ei tänään onnistu"
Niin vasektomiahan joudutaan yleensä tekemään hätätilanteessa keskellä yötä päivystysaikana? Nyt järkeä vähän käteen näissä vertailuissa.
No taas voisiko varata niitä resursseja? Ei varmaan ihan yllätyksenä tule kuitenkaan että lapsia syntyy sairaalassa
Niin. Eduskunta on toisin päättänyt. Asia kannattaa ehkä muistaa vaaliluukulla.
Vierailija kirjoitti:
Milloinhan kirurgisia tapaturmapäivystyksiä aletaan pitää ilman aneja? Sorry, lääkäri ei nyt ehdi paikalle, haluatko että leikataan tämä sinun auto-onnettomuudessa puoliksi irronnut jalka silti? Otas tästä puutikku ja pure sitä ettet pure vahingossa kieltä poikki kivun takia.
Synnytyshän ei ole tapaturma. Siinä on 9 kk aikaa suunnitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha lässyttää sektion riskeistä tulevissa raskauksissa, jos tiedossa, että lapsiluku on täynnä.
Olin 40 kun tulin ensimmäisen kerran raskaaksi, pitkän yrittämisen jälkeen, ja 41 kun vauva syntyi. Alatiesynnytyksen tärkeyttä perustelivat juuri sillä että tulevissa raskauksissa sektio on iso riski. Nauratti, koska oli selvää että tämä jää ainokaisekseni, harvapa selvästi yli nelikymppisenä paljon lapsia saa. Minä tosin halusin itse alatien, en tiedä miksi paasasivat silti sektion vaaroista. En halunnut sektiota. No, lopulta minut määrättiin kuitenkin elektiiviseen sektioon sikiöön liittyvien komplikaatioiden vuoksi.
Varmaan siksi että todella moni sun ikäinen ensisynnyttäjä haluaa sektion. Todennäköisyys että synnytys päättyy ilman imukuppia, repeämiä tai kiireellistä sektiota on noin kymmenen prosentin luokkaa. Mutta väärinhän se on silti potilaan kuvitella tajuavansa mitään, niin siksi tuota "järjen ääntä" pitää kaikkille tolkuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Myös sektion takia voi tulla laskeuma.
Sektiossa virtsaelimet vahingoittuvat todennäköisemmin kuin alatiesynnytyksessä.
Sektion kyllä saa jos pelkopolilla jaksaa käydä pari kertaa
Laskeuma voi tulla myös ilman yhtäkään raskautta. Kysymys onkin todennäköisyyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-----
Kyllä voi. Resurssien varaus tehdään täällä vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli omallakin kohdalla esikoisen kanssa kaikenmaailman komplikaatioita. Imukuppiin turvauduttiin ja repeytymiä tuli, leikkaussalin kautta osastolle. Seuraavat synnytykset sitten menikin ilman kivunlievennystä (en halunnut) ja alakautta myös ilman ongelmia.
Jokainen synnytys on omanlaisensa. Mä opin ekasta sen, että en halua epiduraalia ikinä enää. Meni kaikki tunto ja sitä kautta paniikki, en ollut ollenkaan synnytyksessä mukana. Sen takia valitsin kipulääkkeettömän synnytyksen seuraaviin. Ihan omaan tahtiin sain olla, kipuja tuli ja meni. Kipuihin kun keskittyi rentoutumalla, se antoi paljon hyvän olon tunnetta. Nähtävästi siis endorfiinit lähtivät luonnollisesti liikkeelle.
Jos on jännittynyt ja peloissaan (kauhuissaan), niin varmasti sattuu mikä vaan. Koko kroppa on silloin lukossa, eikä mikään onnistu kivuttomasti. Voisihan pelkopotilaalle miettiä antaa rentouttavia alkuun, jos pahi
Kukaan ei tiedä, turhaa jossittelua.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on jännittynyt ja peloissaan (kauhuissaan), niin varmasti sattuu mikä vaan. Koko kroppa on silloin lukossa, eikä mikään onnistu kivuttomasti. Voisihan pelkopotilaalle miettiä antaa rentouttavia alkuun, jos pahi
Siis laittoivatko he sulle epiduraalin miehen suostumuksella vaikka olit kykenevä ilmaisemaan mielipiteesi? Jos niin toimittiin niin siinä toimittiin vastoin lakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nukutuksessa tehtävä sektio ja kotiapu ainakin ensimmäisen vuoden aikana tarvittaessa olisi kaikille vapaasti saatavilla, niin veikkaan että syntyvyys nousisi selvästi. Itsekin tekisin heti. Nyt olen lapseton juuri näiden tarinoiden vuoksi, mitä olen kuullut lähipiirin naisilta ja siksi, että pelkäisin tuomiota ja lasua jos uupuisin vauvavuonna. Liian isot riskit.
Ennen näistä ei puhuttu niin avoimesti, nyt puhutaan. Siksi asioiden pitää muuttua, eikä kuvitella että naiset alkavat tietoisesti uhraamaan itseään.
Nukutuksessa myrkyt menee vauvaan. Hyvä selkäpuudutus on parempi siksi.
Sittenhän ei kannata ottaa myrkkyä, ei nukutuksessa eikä hereillä. Eikö niin?
Miten onnistuu nukutus ilman myrkkyjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinhan kirurgisia tapaturmapäivystyksiä aletaan pitää ilman aneja? Sorry, lääkäri ei nyt ehdi paikalle, haluatko että leikataan tämä sinun auto-onnettomuudessa puoliksi irronnut jalka silti? Otas tästä puutikku ja pure sitä ettet pure vahingossa kieltä poikki kivun takia.
Mitä tarkoitat tuolla, että 9 kk aikaa suunnitella synnytyksen sujumisesta puhuttaessa? Ei synnyttäjä voi sairaalaan toimintaan tai lääkärien tai kätilöiden saatavuuteen tai hoidon laatuun vaikuttaa tai siihen, miten oma synnytys etenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat tuolla, että 9 kk aikaa suunnitella synnytyksen sujumisesta puhuttaessa? Ei synnyttäjä voi sairaalaan toimintaan tai lääkärien tai kätilöiden saatavuuteen tai hoidon laatuun vaikuttaa tai siihen, miten oma synnytys etenee.
Eikä kukaan voi suunnitella ja päättää milloin synnytys alkaa. Se alkaa kun alkaa. Viimeistään 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen. Välillä pari kuukautta ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ei, siksipä kukaan ei ole niin väittänytkään.
Ai lääkärikö päättää lapsiluvun? what the fuck?Ihan itse päätän maksimiluvun, mitä olen valmis hankkimaan/hoitamaan. Kaikki ei tietty saa yhtäkään, vaikka haluaisivat. Halusin 2 ja sain 2 alle 30-vuotiaana. Mun puolesta olis voitu samalla poistaa sektion yhteydessä kohtukin, mutta siihen eivät suostuneet, kun olin alle 30v. Lisää lapsia en silti halunnut, ihan omasta päätöksestäni näin. Mikään riskilässytys ei asiaan vaikuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Ai lääkärikö päättää lapsiluvun? what the fuck?Ihan itse päätän maksimiluvun, mitä olen valmis hankkimaan/hoitamaan. Kaikki ei tietty saa yhtäkään, vaikka haluaisivat. Halusin 2 ja sain 2 alle 30-vuotiaana. Mun puolesta olis voitu samalla poistaa sektion yhteydessä kohtukin, mutta siihen eivät suostuneet, kun olin alle 30v. Lisää lapsia en silti halunnut, ihan omasta päätöksestäni näin. Mikään riskilässytys ei asiaan vaikuttanut.
Olin nelkyt kun jouduin (suunniteltuun) sektioon, lääkärin päätöksellä vauvan ison koon ja minun pienen lantion vuoksi. En ymmärrä miksi eivät siinä voineet silloin minulta poistaa kohtua. En halunnut enää lisää lapsia, ikääkin oli jo sen verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman raskauteni alettua kuulin, että synnytysvalmennus on lopetettu. Miten siis suunnitella mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkärit tietää että se mieli vielä muuttuu. Siksi synnyttäjä ei voi tehdä itseään koskevia päätöksiä. Koska ei osaa olla rationaalinen. Lääkäreiden on yksinkertaisesti pakko holhota synnyttäjiä.
Tai siis eihän tossa mitään haluamista kyseltäis. Leikattais vaan.