lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam
"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.
Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.
Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.
En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."
Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen.
https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…
Kommentit (1302)
"Paskaa, mutta on siellä totuudenmurunen kaiken skeidan joukossa. Läheskään aina riittämätön kivunlievitys ei johdu siitä että anestesiologia ei vaan ole käytettävissä. Ei auta että ane on talossa ja vapaana, jos kätilö ei pyydä paikalle. Ei ne yksikseen kiertele synnytyssaleissa tarjoamassa hoitoa."
Paskaapa tosiaan. Synnyttävän pitää ilmaista tahtonsa haluavansa epiduraalin. Väitätkö ihan pokkana, että jos synnyttäjä on kyseistä pyytänyt, on kätilö jättänyt anestesialääkärin kutsumatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai lääkärikö päättää lapsiluvun? what the fuck?Ihan itse päätän maksimiluvun, mitä olen valmis hankkimaan/hoitamaan. Kaikki ei tietty saa yhtäkään, vaikka haluaisivat. Halusin 2 ja sain 2 alle 30-vuotiaana. Mun puolesta olis voitu samalla poistaa sektion yhteydessä kohtukin, mutta siihen eivät suostuneet, kun olin alle 30v. Lisää lapsia en silti halunnut, ihan omasta päätöksestäni näin. Mikään riskilässytys ei asiaan vaikuttanut.
Olin nelkyt kun jouduin (suunniteltuun) sektioon, lääkärin päätöksellä vauvan ison koon ja minun pienen lantion vuoksi. En ymmärrä miksi eivät siinä voineet silloin minulta poistaa kohtua. En halunnut enää lisää lapsia, ikääkin oli jo sen verran.
Tästä jää nyt puuttumaan tieto miksi se kohtu olisi poistettu. Siksi vähän vaikea lähteä arvailemaan syytä miksi ei poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai lääkärikö päättää lapsiluvun? what the fuck?Ihan itse päätän maksimiluvun, mitä olen valmis hankkimaan/hoitamaan. Kaikki ei tietty saa yhtäkään, vaikka haluaisivat. Halusin 2 ja sain 2 alle 30-vuotiaana. Mun puolesta olis voitu samalla poistaa sektion yhteydessä kohtukin, mutta siihen eivät suostuneet, kun olin alle 30v. Lisää lapsia en silti halunnut, ihan omasta päätöksestäni näin. Mikään riskilässytys ei asiaan vaikuttanut.
Kyllä lääkärit tietää että se mieli vielä muuttuu. Siksi synnyttäjä ei voi tehdä itseään koskevia päätöksiä. Koska ei osaa olla rationaalinen. Lääkäreiden on yksinkertaisesti pakko holhota synnyttäjiä.
Haista paska! Olen 47v, eipä mieli muuttunut. Nyt jo menkankit loppuneet ja lapset aikuisia. Ihana vapaus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin nelkyt kun jouduin (suunniteltuun) sektioon, lääkärin päätöksellä vauvan ison koon ja minun pienen lantion vuoksi. En ymmärrä miksi eivät siinä voineet silloin minulta poistaa kohtua. En halunnut enää lisää lapsia, ikääkin oli jo sen verran.
Arvioidaanko tuota mahtumista jossain etukäteen? Minulta ei ainakaan kukaan katsonut mitåän, ekan kerran ultrattiin, kun synnytys oli jatkunut vuorokauden eikä edennyt mihinkään virheasennon vuoksi. Silti yrittämistä piti jatkaa vielä tuntikausia, vaikka olin jo todella uupunut ja tuskainen, ennen kuin lopulta pääsin sektioon.
Ei sitä kohtua tarvita, kun lapset jo hankittu. Yksi syöpäriski vähemmän, kun poistetaan.
:Siis laittoivatko he sulle epiduraalin miehen suostumuksella vaikka olit kykenevä ilmaisemaan mielipiteesi? Jos niin toimittiin niin siinä toimittiin vastoin lakia."
Kyllä, miehen pyynnöstä laitettiin epiduraali. En tiedä olisinko siinä sekavuudessa itse ymmärtänyt sitä pyytää. Olisin kai voinut kieltäytyä anestesialääkärin tultua, jos olisin halunnut.
Itse en ollut tehnyt mitään "suunnitemia" synnytyksestä, voisin ottaa kivunlievityksen jos siltä tuntuisi. Kun ei ollut hajuakaan mihin oli menossa, niin paha sitä oli suunnitella...
Miten synnytys olisi mennyt ilman epiä, en saa koskaan tietää.
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka tiesit, kuinka yleistä komplisoitumaton synnytys on 40-v ensisynnyttäjillä - kiitos tiedosta!
Tuollaista tilastotietoa pitäisi jakaa äitiysneuvolassa, ettei tulisi sitten niin suurena järkytyksenä se synnytyksen "epäonnistuminen."
Itse en ihan neljääkymmentä ollut esikoisen syntyessä, mutta olin aivan järkyttynyt komplisoitumisesta sillä olin itse tehnyt kaiken "oikein": huolehtinut aktiivisesti kunnostani raskausaikana ja toki jo sitä ennen, valmistanut välilihaa ja harjoitellut ponnistuksen suuntaa Epi-no-laitteella, ottanut aktiivisesti supistukset vastaan jne. Ja silti tarvittiin kolmen yön synnytyspolttojen aiheuttaman valvomisen ja liian myöhään annetun epiduraalin vuoksi imukuppia ja tuli repeämät (joiden ompelu epäonnistui, muuten).
Miksei noista kerrota neuvolassa? Että oletusarvo on, ettei kaikki mene hyvin, ja siksi sinun on otettava mukaan tukihenkilö, doula tai vastaava, joka taistelee sinulle apua kun it
THLllä on tilastot näistä. Tilaston jossa elektiiviset, kiireelliset ja hätäsektiot on eriteltynä saa pyytämällä, esim.sähköpostilla Mika Gissleriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä jää nyt puuttumaan tieto miksi se kohtu olisi poistettu. Siksi vähän vaikea lähteä arvailemaan syy
Ettei tarvisi enää ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kohtua tarvita, kun lapset jo hankittu. Yksi syöpäriski vähemmän, kun poistetaan.
Voisko sillä kuitenkin olla jotain haittavaikutuksia ja riskejä, että ihmiseltä poistetaan yksi sisäelin? Lääkärit harvemmin tekee semmoisia ilman lääketieteellistä syytä. Aina arvioidaan toimenpiteen hyötyä suhteessa riskeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvioidaanko tuota mahtumista jossain etukäteen? Minulta ei ainakaan kukaan katsonut mitåän, ekan kerran ultr
Minulla on ainakin tehty Ekassa vauvan kokoarvio ja arvioitu mahtuuko syntymään alateitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvioidaanko tuota mahtumista jossain etukäteen? Minulta ei ainakaan kukaan katsonut mitåän, ekan kerran ultr
Ennen laskettua aikaa tehtiin neuvolassa synnytystapa-arvio. Siihen vaikutti mm. se minkä mitan saivat mittanauhalla vatsan päältä. Sitten sen perusteella neuvola lähetti ehs jossa ultrattiin koko tarkemmin ja tuli sektiopäätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mitään syytä poistaa kohtua, niin ei sitä kannata poistaa. Syy ei ole se, että ei halua enää lapsia (siihen on olemassa vähemmän haitallisia keinoja).
Mullakin lääkäri ultras ennen synnytystä ja arvioi vauvan painoksi 2,5kg, että hyvin mahtuu. No 3,8kg 52cm pusersin ulos niin, että lantio tuntui halkeavan hetkenä minä hyvänsä. Valitettavasti huonot kapealanteisen geenit...
Vierailija kirjoitti:
:Siis laittoivatko he sulle epiduraalin miehen suostumuksella vaikka olit kykenevä ilmaisemaan mielipiteesi? Jos niin toimittiin niin siinä toimittiin vastoin lakia."
Kyllä, miehen pyynnöstä laitettiin epiduraali. En tiedä olisinko siinä sekavuudessa itse ymmärtänyt sitä pyytää. Olisin kai voinut kieltäytyä anestesialääkärin tultua, jos olisin halunnut.
Itse en ollut tehnyt mitään "suunnitemia" synnytyksestä, voisin ottaa kivunlievityksen jos siltä tuntuisi. Kun ei ollut hajuakaan mihin oli menossa, niin paha sitä oli suunnitella...
Miten synnytys olisi mennyt ilman epiä, en saa koskaan tietää.
Mulla ainakin on kuulunut täyttää odotusaikana nettiin jollekin neuvolan ja sairaalan yhteiselle sivustolle mm. perustiedot, sairaudet, toiveet synnytyksen suhteen, kivunlievityksen suhteen jne. Ja näitä ovat kyllä kyselleet myös synnyttämään mennessä ja ehdottaneet muitakin keinoja joita kokeilla. Oon aina maininnut epiduraalin ja kaksi kertaa sen yöaikaan päivystävältä anestesialääkäriltä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko sillä kuitenkin olla jotain haittavaikutuksia ja riskejä, että ihmiseltä poistetaan yksi sisäelin? Lääkärit harvemmin tekee semmoisia ilman lääketieteellistä syytä. Aina arvioidaan toimenpiteen hyötyä suhteessa riskeihin.
On se nyt järkevää tehä steri sektion yhteydessä kuin erikseen. Joko piuhat tukkoon tai kohtu pois. Ei dillä kohdilla ole enää mitään funktiota, kun lisääntyminen on hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinhan kirurgisia tapaturmapäivystyksiä aletaan pitää ilman aneja? Sorry, lääkäri ei nyt ehdi paikalle, haluatko että leikataan tämä sinun auto-onnettomuudessa puoliksi irronnut jalka silti? Otas tästä puutikku ja pure sitä ettet pure vahingossa kieltä poikki kivun takia.
Synnytyshän ei ole tapaturma. Siinä on 9 kk aikaa suunnitella.
Oman raskauteni alettua kuulin, että synnytysvalmennus on lopetettu. Miten siis suunnitella mitään.
Suunnittelepa ihan itse.
Miksi ei rytkäutetty? Kyllä aina pitäisi rytkäyttää.
Vierailija kirjoitti:
"Paskaa, mutta on siellä totuudenmurunen kaiken skeidan joukossa. Läheskään aina riittämätön kivunlievitys ei johdu siitä että anestesiologia ei vaan ole käytettävissä. Ei auta että ane on talossa ja vapaana, jos kätilö ei pyydä paikalle. Ei ne yksikseen kiertele synnytyssaleissa tarjoamassa hoitoa."
Paskaapa tosiaan. Synnyttävän pitää ilmaista tahtonsa haluavansa epiduraalin. Väitätkö ihan pokkana, että jos synnyttäjä on kyseistä pyytänyt, on kätilö jättänyt anestesialääkärin kutsumatta?
Mulla pysähtyi kohdunsuu neljään senttiin käynnistetyssä synnytyksessä useaksi tunniksi vaikka supistukset olivat järjettömän voimakkaita ja tiheitä. Kätilö sanoi ei epiduraalille vaikka sitä anelin. Lopulta heltyi ja sitten synnytys etenikin pikavauhtia kun vihdoin pystyin hieman rentouttamaan itseäni. Jälkiviisaana sitten totesi että olisi pitänyt antaa aiemmin 🙄
Vierailija kirjoitti:
Väitän. Itselleni niin on käynyt kaksi kertaa pääkaupunkiseudun suuressa sairaalassa. On toki mahdollista että olen uniikeista uniikein lumihiutale, jolle on sattunut kaksi kertaa niin harvinainen asia, että sellaista ei satu koskaan kenellekään muulle. Itse en pidä sitä todennäköisimpänä vaihtoehtona.
Sinänsä ihan ihanaa että jollain on vaan niin hyviä synnytyskokemuksia että tuollainen tuntuu täysin mahdottomalta. Niinhän sen pitäisi olla.
Sinä joka tiesit, kuinka yleistä komplisoitumaton synnytys on 40-v ensisynnyttäjillä - kiitos tiedosta!
Tuollaista tilastotietoa pitäisi jakaa äitiysneuvolassa, ettei tulisi sitten niin suurena järkytyksenä se synnytyksen "epäonnistuminen."
Itse en ihan neljääkymmentä ollut esikoisen syntyessä, mutta olin aivan järkyttynyt komplisoitumisesta sillä olin itse tehnyt kaiken "oikein": huolehtinut aktiivisesti kunnostani raskausaikana ja toki jo sitä ennen, valmistanut välilihaa ja harjoitellut ponnistuksen suuntaa Epi-no-laitteella, ottanut aktiivisesti supistukset vastaan jne. Ja silti tarvittiin kolmen yön synnytyspolttojen aiheuttaman valvomisen ja liian myöhään annetun epiduraalin vuoksi imukuppia ja tuli repeämät (joiden ompelu epäonnistui, muuten).
Miksei noista kerrota neuvolassa? Että oletusarvo on, ettei kaikki mene hyvin, ja siksi sinun on otettava mukaan tukihenkilö, doula tai vastaava, joka taistelee sinulle apua kun itse olet verenhukasta tms. sekaisin.