lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaam
"lääkäri ja kätilö heittäytyivät Outin ylävatsan päälle. Outi ei ollut saada henkeä, mutta vauva oli pakko saada ulos. Kipu oli sanoin kuvaamatonta. Pakokauhu otti vallan. Me kuollaan, me kuollaan Outin päässä takoi.
Lopulta lääkäri tarttui imukuppiin, kiinnitti sen vauvan päähän ja veti. Alapää tuntui repeytyvän palasiksi, ja Outi huusi. Hän huusi vielä silloinkin, kun vauva parin vedon jälkeen oli jo ulkona.
Synnytyksen jälkeen Outi vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Väliliha oli revennyt pahasti, ja Outi oli menettänyt paljon verta. Hemoglobiini oli alle 70, ja Outi näki kaiken kahtena.
En ollut vielä sisäistänyt, mitä olin juuri kokenut, ja minua pelotti, että selviänkö tästä sittenkään. Hengenlähtö oli todella lähellä."
Synnyttäjä "huijattiin" alatiesynnytykseen.
https://kaksplus.fi/raskaus/synnytys/outille-jai-vakava-synnytystrauma-…
Kommentit (1302)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinhan kirurgisia tapaturmapäivystyksiä aletaan pitää ilman aneja? Sorry, lääkäri ei nyt ehdi paikalle, haluatko että leikataan tämä sinun auto-onnettomuudessa puoliksi irronnut jalka silti? Otas tästä puutikku ja pure sitä ettet pure vahingossa kieltä poikki kivun takia.
Synnytyshän ei ole tapaturma. Siinä on 9 kk aikaa suunnitella.
Oman raskauteni alettua kuulin, että synnytysvalmennus on lopetettu. Miten siis suunnitella mitään.
Sivistämällä itseään, valmistautumalla synnytykseen. Lääkärit ja kätilöt osaa arvioida jokseenkin tarkasti kohdunsuun tlanteen mukaan alkaako synnytys olla lähellä. Sitäkin voi pitää suunnittelun yhtenä vaiheena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kohtua tarvita, kun lapset jo hankittu. Yksi syöpäriski vähemmän, kun poistetaan.
Voisko sillä kuitenkin olla jotain haittavaikutuksia ja riskejä, että ihmiseltä poistetaan yksi sisäelin? Lääkärit harvemmin tekee semmoisia ilman lääketieteellistä syytä. Aina arvioidaan toimenpiteen hyötyä suhteessa riskeihin.
On se nyt järkevää tehä steri sektion yhteydessä kuin erikseen. Joko piuhat tukkoon tai kohtu pois. Ei dillä kohdilla ole enää mitään funktiota, kun lisääntyminen on hoidettu.
No steri on vähän eri asia kuin kohdunpoisto. Ei kohdunpoistoa tehdä ehkäisyn vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinhan kirurgisia tapaturmapäivystyksiä aletaan pitää ilman aneja? Sorry, lääkäri ei nyt ehdi paikalle, haluatko että leikataan tämä sinun auto-onnettomuudessa puoliksi irronnut jalka silti? Otas tästä puutikku ja pure sitä ettet pure vahingossa kieltä poikki kivun takia.
Mitä tarkoitat tuolla, että 9 kk aikaa suunnitella synnytyksen sujumisesta puhuttaessa? Ei synnyttäjä voi sairaalaan toimintaan tai lääkärien tai kätilöiden saatavuuteen tai hoidon laatuun vaikuttaa tai siihen, miten oma synnytys etenee.
Eikä kukaan voi suunnitella ja päättää milloin synnytys alkaa. Se alkaa kun alkaa. Viimeistään 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen. Välillä pari kuukau
Ruotsissa mennään potilashotelliin asumaan siinä lasketun ajan tienoilla jos asutaan jossain haja-asutusalueella. Paitsi jos on varattu aika sektioon niin sehän on ihan kuin hammaslääkäriin meno ajanvarauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman raskauteni alettua kuulin, että synnytysvalmennus on lopetettu. Miten siis suunnitella mitään.
Suunnittelepa ihan itse.
Yritin. Mönkään meni.
Miten ihmiset ei edes tajua sitä, että miten synnytystä voi suunnitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:Siis laittoivatko he sulle epiduraalin miehen suostumuksella vaikka olit kykenevä ilmaisemaan mielipiteesi? Jos niin toimittiin niin siinä toimittiin vastoin lakia."
Kyllä, miehen pyynnöstä laitettiin epiduraali. En tiedä olisinko siinä sekavuudessa itse ymmärtänyt sitä pyytää. Olisin kai voinut kieltäytyä anestesialääkärin tultua, jos olisin halunnut.
Itse en ollut tehnyt mitään "suunnitemia" synnytyksestä, voisin ottaa kivunlievityksen jos siltä tuntuisi. Kun ei ollut hajuakaan mihin oli menossa, niin paha sitä oli suunnitella...
Miten synnytys olisi mennyt ilman epiä, en saa koskaan tietää.
Mulla ainakin on kuulunut täyttää odotusaikana nettiin jollekin neuvolan ja sairaalan yhteiselle sivustolle mm. perustiedot, sairaudet, toiveet synnytyksen suhteen, kivunlievityksen suhteen jne. Ja näitä ovat kyllä kyselleet myös syn
Mä olen tainnut kirjata vaan että kaikki kivunlievitys tarvittaessa. En ole voinut etukäteen tietää, mitä haluan tai tarvitsen..
Kätilö yritti ihan väkisin ohjata jumppapallon päälle pomppimaan (kun se toimii kaikilla!), mutta mulla oli pahempi olla siinä, kuin pystyssä. Parempi kivunlievitys oli seisten, nojaten miehen rintaan ja "heijaten" lantiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai lääkärikö päättää lapsiluvun? what the fuck?Ihan itse päätän maksimiluvun, mitä olen valmis hankkimaan/hoitamaan. Kaikki ei tietty saa yhtäkään, vaikka haluaisivat. Halusin 2 ja sain 2 alle 30-vuotiaana. Mun puolesta olis voitu samalla poistaa sektion yhteydessä kohtukin, mutta siihen eivät suostuneet, kun olin alle 30v. Lisää lapsia en silti halunnut, ihan omasta päätöksestäni näin. Mikään riskilässytys ei asiaan vaikuttanut.
Olin nelkyt kun jouduin (suunniteltuun) sektioon, lääkärin päätöksellä vauvan ison koon ja minun pienen lantion vuoksi. En ymmärrä miksi eivät siinä voineet silloin minulta poistaa kohtua. En halunnut enää lisää lapsia, ikääkin oli jo sen verran.
Kohtua ei kai yleensä ehkäisymielessä poisteta ja siihen on syynsä.
Olisit kyllä saanut sterilisaatoin muuten, jos olisit etukäteen pyytänyt. Minulle se ainakin tehtiin kuopuksen syntymän jälkeen synnytyssairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat tuolla, että 9 kk aikaa suunnitella synnytyksen sujumisesta puhuttaessa? Ei synnyttäjä voi sairaalaan toimintaan tai lääkärien tai kätilöiden saatavuuteen tai hoidon laatuun vaikuttaa tai siihen, miten oma synnytys etenee.
Eikä kukaan voi suunnitella ja päättää milloin synnytys alkaa. Se alkaa kun alkaa. Viimeistään 2 v
Mutta Ruotsipa onkin varakas sivistysvaltio. Suomi sen sijaan on rutiköyhä vaj akkivaltio jossa on va jakeille suhteutetut palvelut.
Vierailija kirjoitti:
"Paskaa, mutta on siellä totuudenmurunen kaiken skeidan joukossa. Läheskään aina riittämätön kivunlievitys ei johdu siitä että anestesiologia ei vaan ole käytettävissä. Ei auta että ane on talossa ja vapaana, jos kätilö ei pyydä paikalle. Ei ne yksikseen kiertele synnytyssaleissa tarjoamassa hoitoa."
Paskaapa tosiaan. Synnyttävän pitää ilmaista tahtonsa haluavansa epiduraalin. Väitätkö ihan pokkana, että jos synnyttäjä on kyseistä pyytänyt, on kätilö jättänyt anestesialääkärin kutsumatta?
Ainakin pitkässä synnytyksessä poistetaan puudutuksesta vaikuttava aine ja aletaan muutenkin pihdata puudutusta jostain syystä. Tämä tuli minulle ikävänä yllätyksenä siinä vaiheessa, kun synnytystä oli takana jo lähes vuorokausi ja voimat olivat lopussa muutenkin valvomisen ja syömättömyyden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Synnytys on eri asia kuin onnettomuus, muutenkin sairaalassa on oikeasti hengenvaarassa olevia ja lääkäri hoitaa ensin heidät, sitten vasta puudutusta synnyttäville jotka eivät ole hengen vaarassa
Vierailija kirjoitti:
Tämä on suomalaisnaisten älyllinen taso. Imaistaan siemenet sisään ja sitten vain istuksitaan yhdeksän kuukautta että mitäköhän tässä vielä tapahtuu ja sitten tulee synnytys ja mielensäpahoittaminen. Ja kaikki on muiden syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa synnytyksistä ei ole hätätilanteessa mutta silti epiduraalia ei aina saa koska lääkäri ei ehdi.
Ei kai epiduraalia hätätilanteessa ruveta laittamaan?
Meinaatko että esim hätäsektio tehdään ilman epiduraalia tai spinaalipuudutusta?
Hätäsektioon nukutetaan, se on nopeampi kuin alkaa jotain epiduraalia pistämään. Olen ollut niin tiedän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on suomalaisnaisten älyllinen taso. Imaistaan siemenet sisään ja sitten vain istuksitaan yhdeksän kuukautta että mitäköhän tässä vielä tapahtuu ja sitten tulee synnytys ja mielensäpahoittaminen. Ja kaikki on muiden syytä.
Miten sitä älyäisi edes alkaa suunnitella, jos joka puolella on toitotettu, että "luonto hoitaa "?
Itse en ainakaan ensisynnyttäjänä olisi osannut suunnitella yhtään mitään ja jos olisin, kaikki olis kuitenkin mennyt toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Paskaa, mutta on siellä totuudenmurunen kaiken skeidan joukossa. Läheskään aina riittämätön kivunlievitys ei johdu siitä että anestesiologia ei vaan ole käytettävissä. Ei auta että ane on talossa ja vapaana, jos kätilö ei pyydä paikalle. Ei ne yksikseen kiertele synnytyssaleissa tarjoamassa hoitoa."
Paskaapa tosiaan. Synnyttävän pitää ilmaista tahtonsa haluavansa epiduraalin. Väitätkö ihan pokkana, että jos synnyttäjä on kyseistä pyytänyt, on kätilö jättänyt anestesialääkärin kutsumatta?
Ainakin pitkässä synnytyksessä poistetaan puudutuksesta vaikuttava aine ja aletaan muutenkin pihdata puudutusta jostain syystä. Tämä tuli minulle ikävänä yllätyksenä siinä vaiheessa, kun synnytystä oli takana jo lähes vuorokausi ja voimat olivat lopussa muutenkin valvomisen ja syömättömyyden vuoksi.
Poistetaan vaikuttava aine? Oletko vajaa? Mitä sinne sitten pumpataan? Keskikaljaa? Siemennestettä? Vettä? Tajuatko miten typerä olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kohtua tarvita, kun lapset jo hankittu. Yksi syöpäriski vähemmän, kun poistetaan.
Voisko sillä kuitenkin olla jotain haittavaikutuksia ja riskejä, että ihmiseltä poistetaan yksi sisäelin? Lääkärit harvemmin tekee semmoisia ilman lääketieteellistä syytä. Aina arvioidaan toimenpiteen hyötyä suhteessa riskeihin.
On se nyt järkevää tehä steri sektion yhteydessä kuin erikseen. Joko piuhat tukkoon tai kohtu pois. Ei dillä kohdilla ole enää mitään funktiota, kun lisääntyminen on hoidettu.
Ehkäisymenetelmänä ei kohdunpoistoa varmaan ensimmäisenä käytetä, koska helpompiakin tapoja on.
Yksi harmillisimmista kohdunpoiston jälkeisistä vaivoista on emätinlaskeuma. Kohdunpoiston jälkeinen emätinlaskeuma aiheuttaa virtsaamisen- ja ulostamisen vaikeutumista, sukupuolielämän häiriöitä, limakalvojen hankautumista, painontunnetta ja lantion alueen infektioita.
"Mitä sinne sitten pumpataan? Keskikaljaa? Siemennestettä? Vettä? Tajuatko miten typerä olet?"
Oi kun oliskin saanut kaljaa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voi googlailla, mutta luuletko että se on synnytysvalmennusta?
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ihan helppoa varata paikalle riittävästi henkilökuntaa. Tyhmiä ollaan kun ei tätä tajuta suunnitella.
Jos sä nyt puhut jostain suihkutteluista ja kaurapusseista, niin pidä tunkkis. Sellaisilla suunnitelmilla ei ole mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on synnyttäneille. Mene takaisin Ylilaudalle, siellä puhutaan varmaan jostain söpöistä poikien videopeleistä.
Paskat arvioista. Jos haluat muuttua naisesta mieheksi, ei ole mitään rajaa. Mitä kalliita operaatioita voit itsellesi vaatia. Riskeistä viis!