Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu että kun ihmiselle tulee ikää niin se lopettaa liikuntaharrastukset ja sen ainoa liikunta on kävely?

Vierailija
30.12.2024 |

Oletteko koskaan nähneet yli 50 vuotiaita vanhuksia esim. luistelemassa, laskettelemassa tai pelaamassa jalkapalloa? 

Kommentit (184)

Vierailija
61/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse en ainakaan näe mitään pointtia kehonrakennuksessa. Ja paljo liikunta sekä rasitus väistämättäkin rakentaa kehoa, koska keho luulee että niitä lihaksia nyt oikeasti johonkin tarvitaan

Aktiivisena ja notkeana pysymisellä on itseisarvo, että aineenvaihdunta toimii oikein ja kehossa on hyvä olla. Mutta voiman keräämisellä ei ole käytännössä mitään funktiota, itselläni se rinnastuu samaan kuin ylensyöminen. Eli nautintohakuista turhuutta

Niin ja olen 35v

"...voiman keräämisellä ei ole käytännössä mitään funktiota..." Nimenomaan ikääntyville voimaharjoittelusta on eniten hyötyä lihaskunnon ja liikkuvuuden ylläpitämiseksi.

Vierailija
62/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole liikunnallista sorttia niin varmaan helposti monelle noin käykin.

Omassa lähipiirissä on useita yli 60v jotka juoksevat, hiihtävät, pyöräilevät (myös maastossa), käyvät kuntosalilla jne. Eli jatkavat ihan samoja asioita kun aiemminkin elämässään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko AP edes käynyt laskettelurinteessä? Yli 50-vuotias laskettelija ei ole harvinaisuus. Varsinkin, jos menee Lappiin maaliskuussa, niin alle 50-vuotiaat ovat vähemmistöä. Täällä etelässä ei nyt ihan hirveästi saa irti noista noista laskettelunyppylöistä. Siellä käydään vain testaamassa, että varusteet toimii.

Yli 50-vuotiaat luistelijat ovat yleensä retkiluistelijoita. Ei kukaan nyt millään jäädytetyllä kentällä huvikseen luistele kovinkaan montaa kertaa vuodessa.

Uiminen on vanhemman väestön suosiossa, samoin liikenteessä on paljo harmaahapsisia pyöräilijöitä.

Vielä vanhemmassa ikäryhmässä se hyötyliikunta on se juttu. Kuokitaan perunamaata, leikataan nurmikoita jne. Meidän naapurin mummeli, kävelee täysien kauppakassien kanssa 8 km kotiin, koska halusi raitista ilmaa.

Uimahallissa ei yllä hirveästi nää muita, kuin vanhempia ihmisiä ja lapsia.  Uimassa ja vesijumpassa on oikeastaan vaan näitä senjori-ikäisiä. Lapset harvemmin ui vaan polskivat muuten vaan. 

Vierailija
64/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun yli kuusikymppinen työkaveri pyöräilee, hiihtää, pelaa lentopalloa, joogaa ym. 

Vierailija
65/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luistelu tai jalkapallo eivät sovi kuin nuorille. Työpaikkojen futisturnauksissa menee nivelsiteet 30v täyttäneiltä hyvin äkkiä, kroppa ei kestä äkillisiä suunnan muutoksia eikä voitontahtoisten kollegoiden jyrääviä otteita. Jäällä on moni menettänyt polvesta ristisiteet, minkä seurauksena myöhemmin koko polvi on vaihdettu tekoniveleen.

Hiihtoladut taas, montako alle 50-vuotiasta näet siellä? Laskettelumatkoilla keski-ikä on joku 55-60v. Uimahallit on täynnä setiä ja tätejä. Jos aloittaja haluaa nähdä aikuisten liikuntaharrastuksia, pitää mennä aikuisten lajeihin. 

Vierailija
66/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tulin pyörälenkiltä. Jumppaan päivittäin ja harrastan myös tanssia.

Mut en olekaan vanhus. Vasta 69.

Vierailija
67/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäkin sanoi aina että painojen nostelu on ihanjärjetöntä hommaa. Tietoisesti aiheuttavat itselleen elinikäisiä vammoja kroppaan. Kevyttä liikuntaa säännöllisesti, niin pysyy parhaiten kunnossa. Tätä neuvoa olen yrittänyt noudattaa.

Vierailija
68/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Tuttavapiirissäni ikäiseni yli viisikymppiset, jotka ei harrasta kuin kävelyä, eivät ole koskaan muuta harrastaneetkaan. Minä ja suurin osa harrastetaan paljonkin muuta. Puhutko nyt omasta puolestasi? 

Vierailija
69/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tulin kuntosalilta. Tänään aion vielä kävellä puolitoista tuntia. Keväällä aloitan taas pyöräilyn. Käyn myös nitro-discossa. Hoidan omat asiani, käyn kaupassa ja laitan ruokani. Teen vapaaehtoistyötä. N73.

Vierailija
70/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni 59-vuotias ja käy pelaamassa lätkää 2xvko ja salibandya 1xvko. Pöyräilee paljon ja tekee ruumiillista työtä. Itse olen harrastanut kilpavoimistelua lapsesta asti ja jo 3-kymppisenä sain nivelrikon. Minä olen meistä se, jonka paikat hajalla ja joka joutuu miettimään liikkumisiaan. Uin, kävelen ja harrastan pilatesta. Jonkin verran voimaharjoittelua omalla kehonpainolla kotona, salilla en käy. 50-vuotiaat eivät ole vanhoja mutta jokaiselle meistä tulee sairauksia ja kulumia jotka voivat rajoittaa liikkumista, toisille ennemmin ja enemmin, toisille myöhemmin ja vähemmän.

Vierailija
71/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua iän tuomista muutoksista esim. nivelissä. Järkevää säästää niitä, niin pääsee sitten 9-kymppisenäkin itsenäisesti liikkeelle. 

Nykyään on vähän se tyyli, että vanhenemista pelätään hysteerisesti ja tekeydytään ikinuoriksi. Ei tietenkään ole ihmisten oma vika, vaan työelämä luo paineita nuorekkuudelle.

Vierailija
72/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin eläkeläisnainen hiihtää, pyöräilee ja kävelee. Tarkkaa ikää en tiedä, mutta ikä on varmaan likempänä 70. Talvella hän hiihtää yli 2000 km, joten siinä on monella nuoremmalla ihan tekemistä, että saa samat kilometrit kasaan.

Vierailija
73/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yli 50-vuotiaat eivät ole vanhuksia.

Jep. Moni yli 50-vuotias on paremmassa kunnossa kuin jotkut  25-vuotiaat.

Vierailija
74/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisen kannattaa välttää lajeja, joissa on loukkaantumisvaara. Vaikka mieli olisi nuorekas, niin vammat eivät parane samalla tavalla kuin nuorena. Omassa suvussa on nivelongelmia ja hautaan saakka ilman leikkauksia näyttävät pääsevän vain ne, jotka eivät ole urheilleet. Innokkaimmat urheilijat on leikattu ensimmäisen kerran jo kolmekympisinä.

Vierailija
75/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a... mä olen 57-vuotias, en ole eläessäni lasketellut tai pelannut jalkapalloa, luistelemisen lopetin jo siinä vaiheessa, kun muutin pois kotoa ja pikkusisko otti mun luistimeni käyttöönsä. Sen sijaan lenkkeilen juosten ja kävellen, joogaan, pyöräilen työmatkat ja kesällä myös huvikseni, voimistelen ja teen kehonhuoltoa aina kun se on tarpeen (eli joka päivä). 

Vanhus?

Vierailija
76/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vammautin lonkkani liian kuormittavalla liikunnalla 35-vuotiaana, ja niihin asennettiin tekonivelet.

Niillä tekonivelilläkin olen nähnyt pelattavan esim. lentopalloa.

Toisilla voi onnistua, kaikilla ei. Onko se sulle uutinen?

Niin, et tainnut huomata että esitin esimerkin siitä että jotkut tosiaan voi pelata kaikenlaista tekonivelilläkin. En tietääkseni väittänyt mitään siitä että kaikille olisi mahdollista. Kai jotain rauhoittavia sentään saat kun liikunnan puutteessa tuntuu olevan hiukan patoutumia?

Vierailija
77/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 50- vuotias= vanhus?????

Vierailija
78/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensilumenladulla muita olekaan kuin vanhuksia, heillä on aikaa.

Laskettelu ja kiipeily jäävät helposti pois lääkärin määräyksestä. Luita ei kannata katkoa.

Vierailija
79/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mummut ei skeittaa tai hypi uimarantojen hyppytorneista?

Vierailija
80/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi johtua iän tuomista muutoksista esim. nivelissä. Järkevää säästää niitä, niin pääsee sitten 9-kymppisenäkin itsenäisesti liikkeelle. 

Nykyään on vähän se tyyli, että vanhenemista pelätään hysteerisesti ja tekeydytään ikinuoriksi. Ei tietenkään ole ihmisten oma vika, vaan työelämä luo paineita nuorekkuudelle.

Nivel pitää rasituksesta ja pysyy toimivana/toimintakykyisenä, kun sitä rasittaa. Toki järki mukana. Ylipäätään ei ole yhtä ainoaa oikeaa liikuntamuotoa; mitä monipuolisempaa (voima-/aerobinen-/liikkuvuus harjoittelu), sen parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi