Miten on mahdollista, että Suomessa voi työelämässä pärjätä ilman ruotsin kielen osaamista?
Kommentit (85)
Lähempänä itärajaa kukaan ei puhu ruotsia.
Rakennusalalla ei todellakaan tarvitse osata ruotsia.
Ei tarvitse osata. Olen asiakaspalvelussa. Ei ole koskaan ollut velvoite, että täytyy osata ruotsia.
Eihän täällä juuri kukaan osaa ruotsia, ei edes ruotsinkieliset. Muumiruotsiksi ruotsalaiset sitä kutsuu.
30 vuotta takana erilaisissa asiakaspaveluammateissa enkä ole tarvinnut ruotsia kertaakaan. Englantiakin vain muutamia kertoja sekä kerran olisi venäjällä pärjännyt, mutta siitä en osaa kuin da, njet ja harasoo.
Olen ollut vuosikausia ruokakaupassa töissä. Ruotsia en ole tarvinnut kertaakaan. Englantia tarvitsen joka päivä.
Mun työpaikalla pärjää ilman ruotsia ja suomea. Ikinä ei ole ollu tarvetta osata ruotsia, ei edes illanvietoissa ruotsalaisten kollegojen kanssa Ruotsissa.
Rakennusala. Englantia tarvitaan, venäjääkin joskus, ruotsia ei koskaan
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän on tarvetta Lapissakaan. Ruotsalaisten kanssa pärjää hyvin meänkielellä.
En ole IT-alan työtehtävissä tarvinnt kertaakaan ruotsin kieltä. Olen ollut työelämässä vuodesta 1998 lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän on tarvetta Lapissakaan. Ruotsalaisten kanssa pärjää hyvin meänkielellä.
Ei välttämättä puhuta edes suomea. Viime vuoden Ylläksen lomalla monessa ravintolassa englanninkielisiä aspoja ja jouduin toimimaan päivittäin tulkkina. Helsingissä sama tilanne.
En ole koskaan tarvinnut ruotsia globaaleissa tai kotimaisissa työpaikoissa. Asiantuntija.
En tarvinnut ruotsia kertaakaan länsirannikolla asuessani, enkä etelä-suomessa koko aikuisikäni asuessa.
Jos näin, miksi ylläpidämme kallista ja turhaa pakkoruotsishowta yllä?
Helpompi nimetä ne työpaikat missä sitä tarvitsee.
Lähes kaikkialla selviää ilman ruotsin kieltä. Työkieli on itsellä englanti tai suomi. Itä- ja Kaakkois-Suomessa ei juuri ollenkaan kuule ruotsia.
Kaikki ohjelmistoalan firmat käyttää englantia ja suomea. Ruotsinkielellä ei mitään merkitystä.
No enpä ole koskaan tarvinnut missään päin Suomea. Ihan sairasta ja sadistista että sitä paskanmongerrusta, joka on paskahousujen versio saksankielestä ja vielä suomenruotsia on pakko opetella ja tuhlata kallista ja ainutkertaista elämää. Ajakaa ne suomenruotsalaiset nyt helvettiin Suomesta niiltä parhoilta mökki ja kalapaikoilta ja kuljettakaa ne kahleissa Ruotsiin. Tai kivi kaulaan ja mereen. Saatana!
Heissan, meillä Ålandbankenissa gillar ruotsinkieli mycky bra.Tulkaa till os.
Ihan tavallisia. Olin aiemmin Helsingissä töissä isossa tehtaassa, n. 1000 hengen työpaikka. En tarvinnut siellä ruotsin kieltä mihinkään, oli jenkkifirma. Nykyisessä työssäni tarvitsen ruotsia jonkin verran.