Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu että kun ihmiselle tulee ikää niin se lopettaa liikuntaharrastukset ja sen ainoa liikunta on kävely?

Vierailija
30.12.2024 |

Oletteko koskaan nähneet yli 50 vuotiaita vanhuksia esim. luistelemassa, laskettelemassa tai pelaamassa jalkapalloa? 

Kommentit (196)

Vierailija
181/196 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi pitää pitää lihaksista hyvää huolta, että ne suojaa sitä niveltä. Piste. Ja hyvät lihakset sitten auttavat kipuihinkin. Toinen piste.

Meinaatko ettei mun aktiivinen 40v harrastaminen, jopa kilpatasolla, ole pitänyt huolta mun lihaksista? Usko nyt vaan että ne rustot kuluu joka tapauksessa, riippuu paljon myös mitä harrastat.

Minulla on myös aktiivinen liikuntatausta. Olen nyt 50 ja valitettavasti polvet on leikattu moneen kertaan ja lonkissakin alkaa olla kipuja. Ei ole auttanut aktiivinen liikuntakaan, vaan valitettavasti äitini suvun puolelta tulevat nivelvaivat ovat periytyneet. Äidiltäni ja hänen sisaruksiltaan on vaihdettu niveliä linkistä ja polvista. Luulin omilla elämäntavoillani voivani vaikuttaa asiaan, koska äitini ja sisaruksensa eivät juuri liikuntaa harrastaneet. Ei perintötekijöille näytä voivan mitään, mutta onneksi pystyn vielä liikkumaan lähes normaalisti. 

Vierailija
182/196 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ehkä et tunnista ihmisten ikää jos liikkuvat reippaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/196 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät , onko ratsastaja tai hiihtäjä yli viiskymppinen? Käytkö kysymässä?

Meissä genx:issä on keskimäärin varmaan parempikuntoisempaa jengiä kuin nykynuorisossa.

Vierailija
184/196 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinitytöt pysyvät aina pystyssä, mutta pikkutytöt ja aikuiset naiset, jopa kaatuvat ja loukkaavat itseään. 

Vierailija
185/196 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.

Vierailija
186/196 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 50v ja treenaan salilla 4-5 kertaa viikossa, kesällä mukaan tulee golf, talvella laskettelu. Mies treenaa rullasuksilla useamman kerran viikossa, ikää 53v. Mun exäni täyttää 60v ja on uhan hemmetinmoinen lihaskimppu edelleen, lisänä hälläkin golf ja laskettelu. Hänen uusi vaimo 54v juoksee maratoneja. Siinä nyt vain jotain lähipiiristä mainitakseni

Vierailija
187/196 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kävellä ja juostakin jos nivelet kestävät. Kuntosalilla kannattaa myös käydä sekä harrastaa pilatesta tms. Varovasti kannattaa aloittaa uusia lajeja jotta paikat eivät mene rikki.  

Meitä on monenlaista liikkujaa mutta tärkeintä on että tekee edes jotain. Korona aikana olin vieraalla kuntosalilla ja katsoin kun eläkeläisen näköinen vanha herra tuli salille ja alkoi tehdä kyykkyä 150 kilolla tuosta vaan. Toisaalta on tullut vastaan noin 40-vuotias herra joka lähti luistelemaan lasten kanssa ja sai hypyn seurauksena säärimurtuman. 

Vierailija
188/196 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt, en laskettelemassa koska en itsekään käy enkä ole kuin kerran käynyt, en tykännyt."Suomessa jalkapallon ikämiessarjojen (Kunnossa Kaiken Ikää -toiminta) alaikäraja on normaalisti 35 vuotta. Sarjoja ja joukkueita löytyy usein eri ikäluokissa, tyypillisimmin 35-, 45-, 50-, 55- ja 60-vuotiaille. 

Yleisin alaikäraja: 35 vuotta.

Ikäluokat: 35, 45, 50, 55, 60+ (usein myös 65 tai 70)." 

Vierailija
189/196 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon 50 ja käyn talvella joka viikonloppu laskettelemassa. Ympäri vuoden käyn bodycombat ja bodypump tunneilla 4 kertaa viikossa ja kerran viikossa kävelen noin 10 km lenkin. Harrastan myös vaellusmatkoja 3-4 päivää luonnossa. Silloin kannan mukanani kaikki varusteet rinkassa ja kävelen noin 15km päivässä. 

Vierailija
190/196 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50-vuotias ei ole vanhus

Ei olekaan, mutta vaihdevuodet aiheuttavat monelle nivelkipuja, joillekin luustokipujakin. Ne ovat invalidisoivia.

Osa saa apua hormonikorvaushoidosta, osa kipulääkkeistä, osa ei mistään. Joillakn liikunta helpottaa kipuja ja joillakin se pahentaa kipuja. 

Jotkut jopa menettävät työkykynsä kipujen tai muiden vaihtarioireiden takia.

Vierailija
191/196 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt 65 ja ainoa liikuntamuotoni on kävely. Jos juoksen, saan alaselkäni kipeäksi. Eihän sitä nyt tyhmä tarvitse sentään olla, eihän?

Vierailija
192/196 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nuorillakin. Vanha kankea, ellei lääkäri auta kankeutta pois. Siihen ei tehoa liikunta kuin hetken. Jo keski-iässä voi jäykkyys olla ongelma. Hormonit, ravinto, raha? Lisäksi migreenikot tai ylipainoa, vaikeuttaa liikkeitä. Hidastuu hippusen jos kankeus ei anna myöten.

Vierailija
193/196 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen himokävelijä, mutta nyt en harrasta enää mitään liikuntaa. 

Vierailija
194/196 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittauduin talvella jumppaan ja olin siellä nuorimmasta päästä näin nelikymppisenä. Suurin osa osallistujista oli n.50-60 vuotiaita ja kaikki jaksoi tehdä liikkeet ihan älyttömän hyvin. Usein oli kuntopiiri tyyppinen harjoitus, jossa tehtiin erilaisia liikkeitä mm.kahvakuulien kanssa, vatsa/selkälihas liikkeitä, lankutusta jne.

Että siellä ainakin moni oli hyvässä kunnossa eikä ikä painanut :D

Vierailija
195/196 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolemanpelko. Jos poksahtaa pallonivel sälöiksi, niin se on pikatie aikaiseen hautaan. Kävely on suht turvallista.

Vierailija
196/196 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monet 50-vuotiaat kuntoilee. Niitähän on lenkkipolut ja salit täynnä. Sulla on aika valikoiva katse, jos et ole tätä huomannut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan