Mistä johtuu että kun ihmiselle tulee ikää niin se lopettaa liikuntaharrastukset ja sen ainoa liikunta on kävely?
Oletteko koskaan nähneet yli 50 vuotiaita vanhuksia esim. luistelemassa, laskettelemassa tai pelaamassa jalkapalloa?
Kommentit (184)
Olen nähnyt kyllä mummoja vesijumpassa.
Hiihtämässä ja juoksemassa on ainakin kaiken ikäistä porukkaa.
Työkaverin 63v mies harrastaa yleisurheilua, erityisesti korkeus- ja seiväshyppyä.
Olen harrastanut vain pyöräilyä ja kävelyä. Pyöräily jäi huimauksen vuoksi.
Kävely on hyvä juttu. Nuorena joidenkin on ollut pakko myös kävellä, vaivojen vuoksi, koska muuten pahenee. Ellei kotona tee muita liikkeitä. Jos on terve ihminen, eikö tule mieleen muiden vaivat ollenkaan ja leikkauspolitiikka. Ja kaiken vaikutus ihmisiin.
Aika yleistystä. Viiskymppiset juoksee kympin 35-36 minuuttiin, kuinka moni nuorista pystyy samaan? Ehkä prosentti koko nuorten ikäluokasta.
Kaikki liikunta, mistä saa iloa, on hyväksi. Riippumatta iästä.
Joku luistelee, joku pelaa palloa, joku kävelee jne.
Väkisin liikkumista harrastava vain kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Aika yleistystä. Viiskymppiset juoksee kympin 35-36 minuuttiin, kuinka moni nuorista pystyy samaan? Ehkä prosentti koko nuorten ikäluokasta.
Kuinka moni viisikymppisistä, puoli prosenttia?
Niin no, 50-64-vuotiaat ovat vielä työelämässäkin ja osassa töistä täytyy olla sellaisessa fyysisessä kunnossa, mitä ei millään pelkällä kävelyllä ylläpidetä.
No just kävin juoksemassa 8 km lenkin. Tanssin, käyn kuntosalilla ja välipäivinä teen pitkän, reippaan kävelylenkin. Kroppa on paremmassa kunnossa kun monen alle kolmekymppisen. Ei kolota mikään paikka, tosin juoksulenkkejä on täytynyt lyhentää.
Terveisin isoäiti vm 1964.
Olen luistellut viimeksi lapsena, laskettelemassa käynyt kerran teini-ikäisenä enkä koskaan pelannut muistaakseni jalkapalloa. Miksi tekisin näitä yli 50-vuotiaana, kun ei ole aiemminkaan kiinnostanut?
Lenkkeilen kyllä mielelläni ja käyn kuntosalilla.
Näyttää loppuvan harrastukset ennenku alkaneetkaan nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet!
En ole ihan viiskymppinen, mutta melkein. Liikun vuodessa satoja tunteja, mm. 30-40km juoksulenkit ja 50km hiihdot on ihan perussettiä. Kuitenkin kontaktilajeihin (esim. jääkiekko, jalkapallo yms.) on jonkinlainen itsesuojeluvaisto tullut iän myötä. Pelkää, että paikat ei kestä äkillisiä käännöksiä, kaatumisia, kontaktia yms.
Näin omasta puolesta 55v voin sanoa, että koko elämän harrastettu liikunta on kuluttanut rustot polvista varsin tehokkaasti. Mikään liikunta, jossa tärähdyksiä tai rasitusta polviin, aiheuttaa parin päivän helvetin ja mahdollisesti kortisoonipiikin polveen. Kävely ja uiminen on enää sopivia juttuja mulle.
Kyllähän tässä kävelyn lisäksi tulee uitua, soudeltua, pyöräiltyä ja pelattua golfia.
Ei pidä yleistää. Itselle käynyt taas päinvastoin. 20- ja 30-vuotiaana maistui vaan se kävely mut nyt 41-vuotiaana mukaan tullut pyöräily, kuntosali ja uiminen. Muitakin lajeja mielessä joita varmasti tulen kokeilemaan.
Mikä vika kävelyssä on? Se on helvetin hyvä helppo ja halpa liikkumis ja kuntoilu muoto joka ei juurikaan rasita polvia eikä selkää. Kuitenkin tarpeeksi rivakka kävely kehittää hyvin peruskuntoa. Suosittelen kävelyä kaikille.
Olen joutunut päälle viisikymppisenä luopumaan kuntosalista ja hölkkäämisestä, kun paikat ei yksinkertasesti kestä niitä enää. Olen suorastaan kateellinen niille mua paljonkin vanhemmille, jotka pystyy. Onneksi kykenen yhä tekemään kunnon kävelylenkkejä ja ajamaan kuntopyörällä kotona, se on mulle todella tärkeä henkireikä. En tahdo edes ajatella sitä mahdollisuutta, että jalat tekisivät tenän kokonaan.
Niin. Aloittaja penääkin jalkapalloa ja luistelua, jotka ovat tosi huonoja lajeja yli 30-vuotiaille.