Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu että kun ihmiselle tulee ikää niin se lopettaa liikuntaharrastukset ja sen ainoa liikunta on kävely?

Vierailija
30.12.2024 |

Oletteko koskaan nähneet yli 50 vuotiaita vanhuksia esim. luistelemassa, laskettelemassa tai pelaamassa jalkapalloa? 

Kommentit (184)

Vierailija
41/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salilla kyllä näkee +50-vuotiaita. Eläkeläisiä näkee tosi paljon! Yksikin mummo on paremmassa kunnossa kuin itse olen ja tekee liikkeitä joihin en vielä pysty. Olen siis 40.

Vierailija
42/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu sinun kapeasta elinsektorista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-vuotias ei ole vanhus

Parikymppinen saattaa olla kanssasi eri mieltä.

Monella parikymppisellä ei ole koskaan kehittynytkään sitä fysiikkaa mikä 5kymppisellä on aina ollut, ne kun ei istuneet tietokoneen ääressä koko laspuuttaan kuten nykynuoret.

Vierailija
44/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin olet itse viimeksi käynyt ulkona?

Vierailija
45/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti todella moni yli viisikymppinen harrastaa vaikka kuinka paljon muutakin kuin kävelyä ja postimerkkien keräilyä, mutta jos tässä oli tarkoitus vähätellä ja ärsyttää, niin sehän johtuu siitä kun joudutaan kasvattamaan lapsenlapset ja käymään töissä 20 vuotta vielä eläkeiän saavuttamisen jälkeen, että voidaan elättää teitä kun ei teistä nykynuorista ole oikein mihinkään muuhun kuin valittamaan, miten kaikki on liian raskasta ja yliherkyydetkin vaivaa. Niin ja tietysti kaikki masennukset jne.

Vierailija
46/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AP edes käynyt laskettelurinteessä? Yli 50-vuotias laskettelija ei ole harvinaisuus. Varsinkin, jos menee Lappiin maaliskuussa, niin alle 50-vuotiaat ovat vähemmistöä. Täällä etelässä ei nyt ihan hirveästi saa irti noista noista laskettelunyppylöistä. Siellä käydään vain testaamassa, että varusteet toimii.

Yli 50-vuotiaat luistelijat ovat yleensä retkiluistelijoita. Ei kukaan nyt millään jäädytetyllä kentällä huvikseen luistele kovinkaan montaa kertaa vuodessa.

Uiminen on vanhemman väestön suosiossa, samoin liikenteessä on paljo harmaahapsisia pyöräilijöitä.

Vielä vanhemmassa ikäryhmässä se hyötyliikunta on se juttu. Kuokitaan perunamaata, leikataan nurmikoita jne. Meidän naapurin mummeli, kävelee täysien kauppakassien kanssa 8 km kotiin, koska halusi raitista ilmaa.

Vierailija
47/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-vuotias ei ole vanhus

Sokeri-isukille ap-trolli vinoilee, kun kyllästyttää katsella roikkuvakroppaista ukkoa. Ei voi etujen menetyksen takia sanoa ääneen.

Vierailija
48/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vielä notkea nuorukainen. Hänelle tulee yllätyksenä, että ihminen vanhenee ja liikkuvat osatkin kuluvat joskus.

Herra häntä armahtakoon vanhuuden vaivoista, jotka hänellä alkavat samalla hetkellä, kun täyttää 50 v.

Vierailija
49/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 53 vuotta, ja en pysty enää hölkkäämään, koska ottaa liikaa keuhkoihin, koska poltan tupakkaa. Kuntopyörää voin keuhkojen puolesta ajaa, mutta koska kävelen jo paljon, rasitus reisilihaksiin on helposti liiallista. Voimaharjoittelua yläkropalla en oikein pysty tekemään, koska vasen olkapää ei oikein enää kestä sitä.

Kyllä se kävely on sitten se pääasiallinen liikuntamuotoni nykyään. Hyvä, että pystyy edes tekemään sitä.

Vierailija
50/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni 60+ harrastaa pyöräilyä ja sählyä. Saattaa joskus luistellakin.

Kävelyä ei harrasta, eikä ole koskaan lasketellut.

Vierailija
51/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yli 50-vuotiaat eivät ole vanhuksia.

Ei kukaan yli 50-vuotias ole vanhus. Vasta 70-80 -vuotiaat alkavat olla.

Tosin ap on ollut vanhus aina.

Vierailija
52/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastin aktiivisesti jäälajeja, kun olin lapsi ja nuori. Lajien iskujen seurauksena en nyt enää yli 50-vuotiaana pysty harrastamaan lajeja, joissa tulee iskuja tai tärähdyksiä. Siksi kävelen, uin, vesijuoksen ja hiihdän. Pidän liikunnasta.

Jos olisin jo lapsena harrastanut esim. hiihtoa tai vaikka kävelyä, voisin ehkä nyt keski-ikäisenä käydä hölkkäämässä. Myös lapsen/nuoren luustoon jää jäljet junioriajan yksipuolisista rasituksista ja loukkaantumisista. Seurauksena siitä saattaa olla kävelylenkit keski-ikäisenä.

Vierailija
53/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on myös yli 50v liikkua kuten muut haluaa. Liikuntamuoto pitää valita, että se miellyttää AP:n kaltaista täydellistä yksilöä. Itse ei ihminen saa, eikä osaa päättää. 

Vierailija
54/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vammautin lonkkani liian kuormittavalla liikunnalla 35-vuotiaana, ja niihin asennettiin tekonivelet.

Niillä tekonivelilläkin olen nähnyt pelattavan esim. lentopalloa.

Toisilla voi onnistua, kaikilla ei. Onko se sulle uutinen?

Vierailija
55/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-vuotias ei ole vanhus

Tottakai kaikki 18- vuotta vanhemmat näyttävät parikymppisen mielestä vanhuksilta. Siinähän on juuri sukupolven välinen kuilu. Niinhän se luonnonmukaisesti on. Näkee omien vanhempiensa ikäiset ihmiset vanhoina, eli vanhuksina. Se, miten vanhus määritellään muuten, on sitten taas ihan toinen asia. Esim hyvinvointialueen kriteereissä hoivakotiin pääsyssä ei omilla kintuillaan liikkuva ole vanhus, vaikka muistia ei olisi muuhun kuin selittämiseen, että hyvin pärjään kun lehmä vielä ammuu ja antaa maitoa ja äiti tulee niityltä illalla.

Vierailija
56/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet iäkkäät tekevät virheen siinä, että vähentävät liikuntaa, kun huomaavat kropan jäykistyneen ja ehkä portaidenkin nouseminen on muuttunut vaikeammaksi. Silloin pitäisi lisätä liikuntaa, vaikka sitä kävelyä ja lisäksi venyttelyä.

Vierailija
57/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävely on helppoa hyötyliikuntaa. Nykyinen nuoriso viilettää ohitse sähköpotkulaudoilla, ajatus parin kilometrin matkasta kävellen on monelle heistä täysin käsittämätön. Mitähän liikuntaharrastuksia heillä tulee yli viisikymppisenä olemaan?

Eiköhän ne ajele invamopoilla siinä vaiheessa. 

Vierailija
58/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-vuotias ei ole vanhus

Parikymppinen saattaa sitten olla väärässä.

Vierailija
59/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yli 50-vuotiaat eivät ole vanhuksia.

Kukaan 50v ei ole vanhus. Ainakin kansalaisopiston jumpissa käy paljonkin oikeita vanhuksia eli yli 70v.

itse olen vähän yli 60v ja harratanut tähän asti hiihtoa luistelutyyli ja vähän perinteisellä, mutta muutamana viime vuonna olen kaatunut parikin kertaa aika pahoin seurauksin(murtumia tullut) Nyt mietin uskallanko enää tänä talvena hiihtää. Uimassa käyn edelleen ja koira minulla on ollut aina ja sen kanssa lenkkeillään. Jumppaan ja käytän käsipainoja. 

Olen aina ollut liikunnallinen ja vieläkin nopea liikkeissäni, mutta olen huomannut, että ihan oikeasti kaatumisvaara lisääntyy, koska jotenkin vain ei ole enää niin terävässä kunnossa, kuin vaikka 50v vielä oli. 

Nyt on parempi harrastaa lajeja, joissa loukaantumisvaara on vähäisempi. 

Monille on tullut kulumia tai on jo vaihdettu niveliä ja niiden kanssa pitää olla varovainen. Ei tee mieli mennä rinteeseen, jos sinulla on tekonivel polvessa tai lonkassa. 

Vierailija
60/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsos juniori kun ihminen vanhenee niin kroppa alkaa jäykistymään ja jossain vaiheessa huomaa ettei enää hallitse kehoaan niin hyvin ja silloin ottaa rauhallisesti jä köpöttelee. Kaatuminen kun saattaisi murtaa luita tai vähintäänkin tulis lihaskremppaa ja se vähäinen kävelykin olis sitten pelkkää tuskaa.

Kropan jäykistymisen estämiseksi suosittelen kokeilemaan vaikkapa joogaa tai pilatesta. Eräs tuttu rupesi eläkkeelle päästyään harrastamaan tai chitä. Kuulema kehonhallinta ja notkeus parani sen avulla kohisten. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan