Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu että kun ihmiselle tulee ikää niin se lopettaa liikuntaharrastukset ja sen ainoa liikunta on kävely?

Vierailija
30.12.2024 |

Oletteko koskaan nähneet yli 50 vuotiaita vanhuksia esim. luistelemassa, laskettelemassa tai pelaamassa jalkapalloa? 

Kommentit (184)

Vierailija
22/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen luopunut vain kahdesta asiasta: juoksusta ja ryhmäliikunnasta. Juoksusta, koska aloin saamaan siitä rytmihäiriöitä ja kardiologi kielsi juoksemisen. Jumpasta, koska tässä iässä ei tarvitse enää suorittaa - Voin tehdä asioita ihan omassa tahdissa. 

Salilla ja laskettelemassa käyn kuten ennenkin.

kävelemässä minua näkee ystäväni kanssa. Baarit ja kahvilat on vaihtunu kävelyihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sulle vielä valkenee, kun ikää tulee, tosin aina on poikkeuksia. Vaatii aika urheilullisen elämän, jotta kykenee vanhempana muutakin kuin käveleen. Useimmilla saidaudet jo estää.

Vierailija
24/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vammautin lonkkani liian kuormittavalla liikunnalla 35-vuotiaana, ja niihin asennettiin tekonivelet.

Mun kans samalla jazz-tanssitunnilla käy yksi nainen, jolla on molemmissa lonkissa tekonivel. 

Vierailija
25/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkä on niin paskana että iskuja tai kiertoliikettä sisältävät lajit ovat mahdottomia.

Vierailija
26/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalat ei kestä tai lonkat. 

Kävellen  voi myös puhua. 

Vierailija
27/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu siitä, että tulee tarpeeksi ikää. Huomaat sen sitten aikanaan.

Vierailija
28/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Schwarzenegger ei lopeta koskaan. Joka päivä pyöräilee salille ja treenaa, 77-vuotias mies. 

Vierailija
29/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58. En voi luistella enkä lasketella minulle tapaturmassa tulleen nilkkavamman takia. Pallonpotkiminen ei kiinnosta.

Kävelen, lumikenkäilen, suunnistan, teen vaelluksia. 

Vierailija
30/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se taapero siellä kyselee....

Itse olen 53 vuotias ja harrastanut hölkkää 15 vuotta, enkä aio lopettaa kuin vasta siinä vaiheessa, kun jalat ei kestä. 

Vierailija
31/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely ON liikuntaharrastus.

Vierailija
32/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ikää tulee, lihakset eivät palaudu samalla tavalla kuin nuorena, myös niveliin alkaa tulla vaivoja ja osa liikuntalajeista ei käy, esim selän välilevyjen rappeutumisen takia. Ymmärrät kun vanhenet. Kaikki eivät kuitenkaan vanhene samaa tahtia ja samalla tavalla. Osa pystyy harrastamaan liikuntaa ihan elämänsä loppuun asti. Olen 60+ nainen ja harrastan monia lajeja. Laskettelua en ole harrastanut koskaan, kun en pidä siitä.

Vierailija
33/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos juniori kun ihminen vanhenee niin kroppa alkaa jäykistymään ja jossain vaiheessa huomaa ettei enää hallitse kehoaan niin hyvin ja silloin ottaa rauhallisesti jä köpöttelee. Kaatuminen kun saattaisi murtaa luita tai vähintäänkin tulis lihaskremppaa ja se vähäinen kävelykin olis sitten pelkkää tuskaa.

Vierailija
34/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tulee ikää, niin tulee erittäin monelle nivelrikkoa ja muita tuki- ja liikuntaelimistön vaivoja. Eli juokseminen, hyppiminen sun muu vastaava liikunnan muoto jää väkisinkin pois. 

Kävely on hyvä liikuntamuoto, turhaan sitä väheksyt.

Sitten on tosi paha, jos sekin on pakko jättää. Monen on. Tekoniveljonoon ei pääse kenties vuosikausiin, ja jonotuskin vie helposti vähintään vuoden. 

Nimenomaan liikkumalla välttyy nivelongelmilta, kunhan ei käy pahempi tapaturma.

Kävely on tyhjää parempi, mutta luustolle ja nivelille paljon parempi on hölkkäämisen kaltaiset kevyet tärähdykset ja voimaharjoittelu. Tietysti jos ylipainoa pääsee kertymään, tärähdykset ovat nivelille liikaa. Ylipaino onkin merkittävin tekijä nivelongelmille.

Tunnen useita yli 70-vuotiaita aktiiviliikkujia. Yksi suunnistaa, toinen kiipeilee, kolmas laskettelee ja tekee tunturivaelluksia jne. 

Vierailija
35/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50-vuotias ei ole vanhus

Parikymppinen saattaa olla kanssasi eri mieltä.

Vierailija
36/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 62-vee ja harrastan laskettelua ( 7-vuotiaasta saakka), maastopyöräilen, käyn salilla, kajakoin ja kävelen. Salilla näkee muitakin ' vanhuksia' ja meillä 'vanhuksilla' on useimmiten parempi kroppa, kuin monella muulla siellä käyvällä.

Vierailija
37/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely ja uinti (vesijuoksu ja vesijumppa myös) on mun ikääntyvän minäni lajit. Kesti ehkä vähän liian pitkään tajuta, että ihminen voi elää myös ilman urheilun aiheuttamaa päänsärkyä, yleiskipua, pahaa oloa ja ärtymystäkin. Ensin jäi hevoslajit ja myöhemmin kaikki missä juostaan ja hypitään. Elämä on paljon mukavampaa kivuttomana ja hyväntuulisena.

Vierailija
38/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä varmasti on monia, miksi ihmiset usein aikuistuessaan harrastavat paljon tiettyjä liikuntamuotoja esim. kävelyä.

- Kun ikää tulee lisää, leikkimiseen liittyvät mielenkiinnon kohteet vähenevät esim. innostus jääkiekon tai muun vastaavan sääntöpelin pelaamiseen/leikkimiseen usein vähenee tai häviää kokonaan. Eihän ikääntyvät jaksa leikkiä piilosleikkejäkään ulkona, vaikka ne tuntuivat vielä 10-vuotiaana äärettömän mielenkiintoisilta.

- Kun ikää tulee lisää, keho vanhenee jatkuvasti. Moni alkaa suojella itseään turhilta reuhtomisilta ja kolhuilta, koska ne saattavat aiheuttaa itselle useiden kuukausien kärsimyksiä omaan kehoon. 

Vierailija
39/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

49 vuotiaana vielä ajoin fillarilla, laskettelin, harrastin kiipeilyä. Täytettyäni 50 siirryin luonnollisesti vanhusten lajiin, kävelyyn. Oletan sinun olevan n. 26v, joten harrasta paljon ja usein. Aika kuluu hirmu nopeasti.

Vierailija
40/184 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely on helppoa hyötyliikuntaa. Nykyinen nuoriso viilettää ohitse sähköpotkulaudoilla, ajatus parin kilometrin matkasta kävellen on monelle heistä täysin käsittämätön. Mitähän liikuntaharrastuksia heillä tulee yli viisikymppisenä olemaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän