Mistä te saatte rahat perintöveroon jos perit vanhempasi talon mutta et voi myydä sitä
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnöt saadaan keski-iässä aikaisintaan. Johan siihen ikään mennessä on tilillä rahaa mistä maksaa.
Ai jaa. Jos sulla on hyvä systeemi varmistaa että vanhemmat ei kuole omia aikojaan eli liian aikaisin niin kerro toki.
Kotitalo ei ollut kovin arvokas, kun ei sitä perintöveroa paljon tullut maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Perintöveron viivästyskorko on 7,5% vuonna 2024. Kannattaa miettiä kahteen kertaan, maksaako verot heti vai kymmenen vuoden sisällä. Kymmenen vuoden päästä viivästyskorkoja mukavat noin 75 % varsinaisen veron päälle.
Tilanne on ihan aito ongelma, jos leski jää asuntoon ja realisoitavaa ei ole. Tai jos on vaikka tulonlähteitä, mutta hallintaoikeus leskellä. Silloin tulot menevät leskelle. Perintövero pitää kuitenkin maksaa.
Eikö tuossa ole korkoa korolle?
Leski, eli äitini, maksoi perintöveroni. Hän kertoi jo montakymmentä vuotta sitten, että tilille on säästetty sitä varten rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras systeemi tavalliset perinnöt verottomiksi ainakin 300000 asti. Miljoonaperinnöistä joutaa maksaakin
Perintövero tulee poistaa kaikilta. Suomen etu.
Tämä on toistaiseksi typerin näkemäni tapa käyttää"Suomen etu" -korttia. Siinähän oma etu naamioidaan maan eduksi. Naamiointi tosin on hiukan huono termi, koska homman läpihän näkee yleensä aina selvästi, ja niissä harvinaisissa tapauksissa, joissa ei näe, on syytä lähtökohtaisesti olettaa, että se oma etu kyllä löytyy, kun tarpeeksi kaivaa.
Tässä korttia käytetään aivan rutiininomaisesti millään tavalla perustelematta.
Voitko jotenkin perustella kantaasi? Itse uskon, että yksityinen ihminen käyttää rahan tuottavammin kuin valtiovalta. Siksi perintövero on taakka myös valtiolle.
Olen laskeskellut, että yhteinen vuokra-asunto pitäisi laittaa myyntiin. Se on ainoa järkevä ratkaisu. Se tuottaa vähemmän vuotuisina tuloina kuin mitä pankkilaina maksaisi vuotuisina korkoina. Tuo ei yksinään riittäisi, mutta siitä saisi osan perintöveroihin. Tarvitsen lisäksi käteistä sisarelleni, joka ei tule saamaan juurikaan kiinteää omaisuutta eli käytännössä maksan hänet ulos.
Vierailija kirjoitti:
Myin perittävältä tilalta metsää ja maksoin sillä verot.
Vähän ongelmallisempaa jos leskellä on hallintaoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä hallintaoikeudet pitäisi aina harkita tarkkaan. Niistä on hyötyä silloin, jos hallintaoikeuden saaja on nuori, eli alennus perintöveron on merkittävä, mutta niistä seuraa usein myös ongelmia. Toki hallintaoikeuden voi myöhemmin lahjoittaa, mutta siitä taas menee herkästi lahjavero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ongelmaa. Vai meinaatko että leskellä on elinikäinen oikeus halata jokaista erillistä puuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintöveron viivästyskorko on 7,5% vuonna 2024. Kannattaa miettiä kahteen kertaan, maksaako verot heti vai kymmenen vuoden sisällä. Kymmenen vuoden päästä viivästyskorkoja mukavat noin 75 % varsinaisen veron päälle.
Tilanne on ihan aito ongelma, jos leski jää asuntoon ja realisoitavaa ei ole. Tai jos on vaikka tulonlähteitä, mutta hallintaoikeus leskellä. Silloin tulot menevät leskelle. Perintövero pitää kuitenkin maksaa.
Riippuu ihan millainen maksuaikataulu. Maksaako alussa vain vähän, painottuuko loppuosaan vai keskivaiheille vai tasaisesti koko ajalle. Jos maksaa 10 v. päästä ja korko olisi joka vuosi sama, tekisi se 75 % lisää. Viivästyskoroille sen sijaan ei tietääkseni erikseen vielä kerry lisäkorkoa.
Ylipäätään joja tapauksessa tuo valtion antama "mahdollisuus" viivästää veron maksua on niin kallis, että kannattaa välttää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ongelmaa. Vai meinaatko että leskellä on elinikäinen oikeus halata jokaista erillistä puuta.
Halaamisiin en kommentoi, mutta hallintaoikeus leskellä tarkoittaa lesken oikeutta tuottoihin. Eli sitä metsää ei voi asiaa selvittämättä lähteä hakkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä kun on monta taloa..
Montako leskeä siltä vainajalta jäi?
Jos ei leskellä ole oikeutta jäädä asumaan kuin yhteen, muut voi myydä. Ja jos ei kukaan osta, ei niistä alun perinkään ole korkeaa perintöveroa peritty.
Jos on alaikäisiä lapsia niin perinnöstä kieltäytymällä se menee heille eikä heidän puolesta ole helppo kieltäytyä. Eli vero vain siirtyy samassa perheessä. Tietty jos lapsia on monta se voi jakaantua niin pieniin osiin ettei veroa mene. Sitä ei saa määrätä kenen hyväksi luopuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan asian selvittelyyn. Käytännössä hallintaoikeus on selkeintä purkaa lahjaveron kautta, jos haluaa hakata. Jos leski ei halua tätä tehdä, siinä sitten ollaan. Leskellä on valta hallita.
Perintöveron voi maksaa perinnöstä jos osakkaat niin sopivat. Me maksettiin veljeni kanssa kun äiti kuoli. Saimme silti veljeni kanssa verojen jälkeen 420000 euroa ja äidin talo talo jäi minulle koska veljeni ei sitä halunnut. Minä jätän talon aikanaan veljeni lapselle perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan millainen maksuaikataulu. Maksaako alussa vain vähän, painottuuko loppuosaan vai keskivaiheille vai tasaisesti koko ajalle. Jos maksaa 10 v. päästä ja korko olisi joka vuosi sama, tekisi se 75 % lisää. Viivästyskoroille sen sijaan ei tietääkseni erikseen vielä kerry lisäkorkoa.
Ylipäätään joja t
Eihän se nyt millään matikalla ole 75 % jos korko lisätään joka vuosi velkaan.
Jos velka olisi vaikka 10 000, vuoden päästä se on 10 750, 2 vuoden päästä 11 556,25 jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä hallintaoikeudet pitäisi aina harkita tarkkaan. Niistä on hyötyä silloin, jos hallintaoikeuden saaja on nuori, eli alennus perintöveron on merkittävä, mutta niistä seuraa usein myös ongelmia. Toki hallintaoikeuden voi myöhemmin lahjoittaa, mutta siitä taas menee herkästi lahjavero.
Mun vanhemmilla oli keskinäinen hallintaoikeustestamentti (rutkasti omaisuutta asunnon lisäksi). Vaikka olen hyvätuloinen, olihan perintöverojen maksu melkoinen taloudellinen takaisku, sillä olen kolmen teinin yh. Kaikenlaisia testamentteja sitä saakin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Perintöveron voi maksaa perinnöstä jos osakkaat niin sopivat. Me maksettiin veljeni kanssa kun äiti kuoli. Saimme silti veljeni kanssa verojen jälkeen 420000 euroa ja äidin talo talo jäi minulle koska veljeni ei sitä halunnut. Minä jätän talon aikanaan veljeni lapselle perinnöksi.
Jos leskellä on hallintaoikeus koko perintöön, ei niitä veroja voi perinnöllä maksaa, kun siihen ei pääse käsiksi ennen kuin leskikin on kuollut.
Jos tulee 5 miljoonan perintö niin mistä revitte sellaiset miljoona euroa perintöveroihin. Jätättekö perinnön suosiolla ottamatta vai sovitteko osakkaiden kanssa että perintöverot maksetaan kuolinpesän tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmilla oli keskinäinen hallintaoikeustestamentti (rutkasti omaisuutta asunnon lisäksi). Vaikka olen hyvätuloinen, olihan perintöverojen maksu melkoinen taloudellinen takaisku, sillä olen kolmen teinin yh. Kaikenlaisia testamentteja sitä saakin tehdä.
Minunkin vanhemmillani oli hallintaoikeustestamentti. Juristi - joka oli testamentin laatinut - sanoi, että kannattavinta on jakaa kaikki perintö samantien lapsille, kun isäni kuoli. Ja se jaettiin. Äitini jatkoi asumista minun asunnossani.