Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 700/kk vuokra on ihan törkeen kallista, mutta saman suuruiset lainakorot ja remppakulut on järkevää oman varallisuuden kerryttämistä?

Vierailija
29.12.2024 |

Oli aika mielenkiintoinen keskustelu lainakorkojen ja suurten remppojen keskellä kamppailevan kaverin kanssa. Ihmetteli aivan silmät pyörien vuokra-asumisen törkeää kalleutta ja miten järjetöntä on heittää rahaa kaivoon.

Kommentit (717)

Vierailija
261/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potkulaki tulee keväällä voimaan.

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.

Seuraava kysymys on aiheellinen: Miksi niihin on ylipäätään koskaan pitänyt saada asumistukea? Eli verorahoilla kustannettua oman omaisuuden kartuttamista.

Vierailija
262/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2400 bruttopalkalla saa ansiosidonnaista 900 netto, jos palkka pienempi niin saa vähemmän. 

Kaupan alan osa-aikatyöllä saat ansiosidonnaista 600 netto kuukaudessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex- työkaveri otti lainaa ja osti rivarin, ikää jo 40+ joten hieman ihmettelin kun eläkkeelläkin vielä olisi lainaa maksettavan. Tuli yt:t ja hänelle osui se huono arpa, ollaan pidetty yhteyttä ja kituutteli lainan kanssa reilun vuoden, ei ole työllistynyt ja nyt syksyllä oli pakko luovuttaa, asunto myyntiin ja sai noin 10k vähemmän kuin oli maksanut siitä, nyt asuu taas vuokralla ja maksaa lainaa, sanoo että oli elämänsä typerin päätös ostaa "oma" asunto. Jos aikoo asunnon ostaa niin se kannattaa tehdä suht nuorena jotta laina on maksettu ennen eläkettä ja mahdollisuudet työllistyä uudelleen nuorena paremmat kuin vanhempana.

Kyllä se löysässä hirressä oloa on sen noin 25v mikä yleisin lainamaksuaika on. Kun ei enää saa asumistukeakaan omistusasumisen mikä on kyllä hallitukselta yksi järkevä päätös.

Omituinen tarina. Miksi keski-ikäinen, ty

Ei ollut aiemmin saanut lainaa koska vasta nyt oli vakituinen työpaikka ja säästöjä sen verran että kävi asunnon käsirahasta. Mikä siinä ihmetyttää?! Ei kaikilla ole varaa säästää palkasta isoja summia eikä ole perintöjä. Ihanko oikeasti kuvittelet että peruspäivärahalla maksaa lainan lyhennystä ja vastiketta ja jää vielä rahaa elämiseenkin? Olet ääliö.

Vierailija
264/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erehdyin joskus laskemaan, paljonko olen maksanut vuokraa niiden 16 vuoden aikana jolloin olin vuokralainen. Melko tarkalleen sataan tonniin päästiin. Siitä voi itse kukin miettiä, mikä kannattaa. 

Vuokralaisena toisaalta maksaa siitä asumisen huolettomuudesta.

Yhdellä läheisellä ollut omakotitalossaan nyt vuosikymmenen aikana jatkuvasti joku remppa menossa. Kun omaan vuokra-asuntooni tuli pintaremontti, niin totesin joskus ohimennen jutellessa, että pitääkin muistaa vapaapäivänä lähteä heti aamusta työmiesten tieltä. Tuttu tähän totesi äkäisen kuuloisena, että olisikin heilläkin remppaaninen yhtä helppoa, kun heidän pitää itse kaikki tehdä.

Vierailija
265/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainakorot, yhtiövastike +remppakulut. Helposti 700€ pitkällä aikavälillä ja harvassa kämpässä edes riittää, ellei ole joku rupuyksiö.

Mutta okt:ssa ei ole yhtiövastiketta. On vain oma asuntolaina korkoineen ja remonteineen. 

ei jankuttaja sitä tajua se vaa maksaa vuokran kun on niin tyhmä ettei muuhun pysty.

joo, huomasin alapeukuista 

Vierailija
266/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän omistusasumisessa miltei arvokkaimpana tätä tonttia, jonka päällä talo on. Jos nyt ei maailma ihan täysin mullistu, tällä sijainnilla maan arvo ei tule ainakaan laskemaan. Lohkottuna tästä saisi hyvät rahat ilman nykyistä taloakin. 

Omakotitalon etuna on myös monien remonttien edullisuus vs. vastaavan kokoinen osakehuoneisto. Putkiremontti oli suorastaan halpa, kun kaikki vesipisteet ovat samassa linjassa ja putkimetrejä tuli vähän. Kerrostalossa 160 neliön putkiremontin hinta olisi ollut tähtitieteellinen tähän verrattuna.

Vierailija
267/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potkulaki tulee keväällä voimaan.

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.

Seuraava kysymys on aiheellinen: Miksi niihin on ylipäätään koskaan pitänyt saada asumistukea? Eli verorahoilla kustannettua oman omaisuuden kartuttamista.

Eläkeläiset saa jatkossakin omistusasuntoon asumistukea, heiltä ei leikata. 

"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä."

https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…

Vain yleistä asumistukea ei  enää saa omistusasuntoon. 

Vierailija
268/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jopa 2000-luvun viemäreissä on vuotoja. Yksi syy on se, että uudemmat putket ovat vanhoja ohuempia."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009602645.html

Miten tällainen on sallittua?

Vierailija
269/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä enää tiedä kumpiko on järkevämpää. Omassani arvo on laskenut ihan reippaasti eikä tule enää koskaan nousemaan entiselle tasolle, yv nousee joka vuosi, taloyhtiön remontit katetaan rahoitusvastikkeella, myydä ei kannata kun jäisi miinukselle. 

Tämä. Ja tilanne on sama myös pk-seudulla. Jopa Helsingin keskustassa tyhjiä asuntoja.

Asuntoon sijoittaminen on turvallista, mutta tällä hetkellä paljon riskialtiimpaa ja kannattamattomampaan kuin metsään. 

Tällä hetkellä taloyhtiöitä menee konkurssiin ennätysmäärä, samoin krs-ja rivitaloja puretaan, kun ei kannata korjata, jopa Helsingissä, muusta Suomesta puhumattakaan.  Ja luoja varjolkon niitä, jotka sattuvat perimään vanhemmiltaan okt ja osakehuoneiston. Perintövero maksettavana, kun verotusarvo ja kulut maksettavana, eikä kukaan osta tai vuokraa.

Ja ihan omasta kokemuksesta, kun kolme asuntoa. 

Vierailija
270/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa asuu läävässä paska alueella missä on häiriköiviä naapureita. 

Minä asun vuokralla uudessa kerrostalossa. Sauna asunnossa. 

Ei ole pihatöitä. 

ei ole eikä pihalla girllailua eikä mitään muutakaan.hieno saavutus asua vuokralla kerrostalo luukussa hyi helvetti.

Kyllä meidän kerrostalossa on pihagrilli sekä suojaisa ja aidattu piha. 

ai saatana et kuulostaa hyvältä naapurit mukana ja kattelee.vaikka kuinka yrität jankuttaa että kerrostalo pers läpi kiva grillata . omakotitalo  parempi ja   oma talo ja piha on parempi.

mut nouse sohvalta ja mene töihin ja jätä se slummi asuminen.

Vierailija
271/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex- työkaveri otti lainaa ja osti rivarin, ikää jo 40+ joten hieman ihmettelin kun eläkkeelläkin vielä olisi lainaa maksettavan. Tuli yt:t ja hänelle osui se huono arpa, ollaan pidetty yhteyttä ja kituutteli lainan kanssa reilun vuoden, ei ole työllistynyt ja nyt syksyllä oli pakko luovuttaa, asunto myyntiin ja sai noin 10k vähemmän kuin oli maksanut siitä, nyt asuu taas vuokralla ja maksaa lainaa, sanoo että oli elämänsä typerin päätös ostaa "oma" asunto. Jos aikoo asunnon ostaa niin se kannattaa tehdä suht nuorena jotta laina on maksettu ennen eläkettä ja mahdollisuudet työllistyä uudelleen nuorena paremmat kuin vanhempana.

Kyllä se löysässä hirressä oloa on sen noin 25v mikä yleisin lainamaksuaika on. Kun ei enää saa asumistukeakaan omistusasumisen mikä on kyllä hallitukselta yksi järkevä päätös.

Keväällä tulee potkulaki eikä kellään ole enää vakituista työpaikkaa. 

Jatkossa ei tarvita enää painavaa syytä irtisanomiseen vaan riittää myöhästyminen tai virhe työtehtävässä eli asiallinen syy. 

Ja koskee myös julkisen työpaikkoja. 

Vierailija
272/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jopa 2000-luvun viemäreissä on vuotoja. Yksi syy on se, että uudemmat putket ovat vanhoja ohuempia."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009602645.html

Miten tällainen on sallittua?

onhan päivittäinen jankuttaminenkin.

Vierailija
273/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erehdyin joskus laskemaan, paljonko olen maksanut vuokraa niiden 16 vuoden aikana jolloin olin vuokralainen. Melko tarkalleen sataan tonniin päästiin. Siitä voi itse kukin miettiä, mikä kannattaa. 

Vuokralaisena toisaalta maksaa siitä asumisen huolettomuudesta.

Yhdellä läheisellä ollut omakotitalossaan nyt vuosikymmenen aikana jatkuvasti joku remppa menossa. Kun omaan vuokra-asuntooni tuli pintaremontti, niin totesin joskus ohimennen jutellessa, että pitääkin muistaa vapaapäivänä lähteä heti aamusta työmiesten tieltä. Tuttu tähän totesi äkäisen kuuloisena, että olisikin heilläkin remppaaninen yhtä helppoa, kun heidän pitää itse kaikki tehdä.

Jaa, kyllä meillä on ihan remonttifirma palkattu tarvittaessa, vaikka toki pintaremonttia on tehty itsekin. 

Vierailija
274/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jankuttaja tykkää maksaa muitten lainoja ja taloyhtiön lainoja vuokran muodossa.mahtaa vituttaaaaa.

no tyhmä on tyhmä.

Vierailija
275/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pihatöitä. 

ei ole eikä pihalla girllailua eikä mitään muutakaan.hieno saavutus asua vuokralla kerrostalo luukussa hyi helvetti.

Ai teillä on pihagrilli, se on mölypesä, otan osaa.

Vierailija
276/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa ei tarvitse myöskään antaa varoitusta etukäteen vaan saa irtisanoa heti. 

Alle 50 hengen työpaikoilla ei ole enää takaisinottovelvoitetta, kun potkulaki tulee voimaan keväällä. 

Saa ottaa uusia työntekijöitä alle tes-palkan töihin. 

Vierailija
277/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska maksamastasi vuokrasta et saa pennin jeniä koskaan takaisin, oman asunnon voit myydä milloin vain ja saada isotkin kasat rahaa, markkinatilanteesta riippuen toki. Se on sijoitus, jonka arvo nousee. Ja kun laina on maksettu, asumiskulut romahtavat pelkkään vastikkeeseen. Vuokralla asumisessa ei ole mitään vikaa eikä väärää, se on vaan toisenlainen valinta ja sopii johonkin elämäntilanteeseen loistavasti.

Minulle asunto ei ole mikään sijoitus vaan minulle asunto on paikka missä asun. On harmillista että nykyään asunto ja auto on ihmisille vain sijoitus eli asioita joilla on tarkoitus tehdä voittoa. 

Kun ajat uuden auton liikkeestä ulos, alkaa hinnan romahdus. Autoa ja asuntoa ei voi verrata sijoitusmielessä. 

Samanlaista kulutustavaraa rajallisella elinkaarella se kotikin on. Erityisesti joku laattaperustainen puurunkoinen bulkkirivari tms.

Realistimen käyttöikä n. 40-50v.

Vierailija
278/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pihatöitä. 

Ai teillä on pihagrilli, se on mölypesä, otan osaa.

joo voi jumalauta näitä slummi pellejä.viikko kerrostalossa olis paha rangaistus minulle.

Vierailija
279/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa järkevä omistusasumisen muoto on omakotitalo, itse päätät remontit ym eikä ole pelkoa vastikkeensa maksamatta jättävien kustannuksista muille osakkailla, kalliista taloyhtiön remonteista. Jos en asuisi omakotitalossa niin sitten vuokralla rivarissa mutta osaketta en ostaisi ikinä.

Vierailija
280/717 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoitin tämän avauksen asiattomaksi, koska kukaan ei okeasti voi olla noin tyhmä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä