Jaatteko puolison kanssa kaiken? Onko puolisollasi pääsyä puhelimellesi?
Kommentit (1036)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on äärimmäisen törkeää antaa puolisonsa lukea kavereilta tulleita viestejä. Tai jos näin tekee, pitää ainakin kertoa kaikille että minulle tulevat viestit tulee myös sitten puolisolleni. Vaikka oma yksityisyys ei kiinnosta, kavereitten yksityisyyden pitäisi kiinnostaa. Vaikkei kyse edes olisi mistään varsinaisista salaisuuksista.
Jos olisit lukenut ketjua, niin tietäisit, että hyvin harva antaa puolisonsa lukea viestejä.
a) puolisoa ei kiinnosta
b) puoliso on luotettava eikä tutki toisen puhelinta.c) puhelimen omistajalla ei ole mitään salattavaa
Tästä ketjusta on tulossa aivan älytön, kunnuudet kirjoittajat tekevät vääristeleviä oletuksia
Jos olisit lukenut ketjua, toiset antaa sumeilematta puolisonsa lukea kaikki viestinsä puhelimesta, ja
niin, luvalla. Itse en ole nähnyt ainuttakaan viestiä täällä, jossa puoliso lukisi toisen puhelinta luvatta. Mm. Meillä on koodit toistemme tiedossa, mutta lupaa ei ole penkoa toisen puhelinta. Sama
Saattaa olla puolison suvun kanssa viestittely kesken koskien vaikkapa pekkaeinarin 90v juhlia. Puoliso on pyytänyt minua vastaamaan asiaan ja antanut luurinsa. Kesken vastauksen näpyttelyn ruutuun lävähtää ilmoitus viestistäsi ja jo ekalla rivillä, itse viestiä avaamatta, selviää joku suuri salaisuus. Salaisuutesi olisi turvassa jos olisit lähettänyt sen minuutin aiemmin.
Miten musta tuntuu ettei miehet pidä tätä ongelmana keskinäisessä kaveriviestittelyssään. Ymmärtävät olla laittamatta arkoja asioita viestiin?
Itselleni ja myös puolisolleni tämä asia on kristallinkirkas. Me olemme vastuussa toisille ihmisille siitä, miten käsittelemme asioita, salaisuuksia tai tavallisuuksia, mitä toiset ovat halunneet meille kertoa. Se tarkoittaa, että tietoja ei välitetä ilman selkeää lupaa kenellekään, ei edes sille puolisolle.
Siitä tässä apn tilanteessa nyt oli kyse: apn mies oli paitsi lukenut ystävän viestin, kommentoinut sitä apn puhelimesta. Täysin käsittämätön tilanne itselleni.
Jos puolisoni ei olisi luotettava ystävä, miten voisin itse luottaa häneen puolisona? Luotettavuus on luonteenpiirre, joka on joko ei, se ei ole tilannesidonnainen valinta. Jos olet ihminen joka muka on puolison suhteen niin satapros luotettava, mutta petää ystäviensä luottamuksen, uskopa puoliso vain, että olet tekemissä oikeasti epäluotettavan kanssa.
Oikeassa tilanteessa näet hän kyllä keksii, mikä on syy, miksi sinun suuntaan voi luottamuksen pettää.
Vierailija kirjoitti:
Miten musta tuntuu ettei miehet pidä tätä ongelmana keskinäisessä kaveriviestittelyssään. Ymmärtävät olla laittamatta arkoja asioita viestiin?
Onkohan niin, että ne viestittelijät - jotka koko ajan naputtaa puhelinta peukaloillaan - ovat tässä ketjussa takajaloillaan. Me vanhemmat, joille puhelin on vain puhelin, eivät näe koodien vaihtamisessa ongelmaa.
"ihmettelen suuresti parisuhteenne laatua, jos ei tuollaisia tietoja voi puolisollesi paljastaa. Eri"
Okei. Mulle taas on ihan selvä että vastaavasti puolison vanhempien sairauskertomukset ei kuulu mulle.
Meidän "parisuhteen laatu" on sellainen että omat asiat hoidetaan itse ja yhteiset sitten yhdessä.
Jos puoliso vaatii pääsyä puhelimeesi ja muihinkin sosiaalisiin medioihin sinun salasanoilla tai niihin halajaa, sitä kutsutaan digitaaliseksi vainoksi. Ei ole tervettä eikä normaalia oli salattavaa tai ei.
"ihmettelen suuresti parisuhteenne laatua, jos ei tuollaisia tietoja voi puolisollesi paljastaa. Eri"
Tällaisesta kommentista käy hyvin ilmi se, että ihmiset pitävät omaa näkemystään tai kokemustaan ainoana oikeana. Kaikkea, mikä poikkeaa siitä, ihmetellään. Ja mielellään tuodaan samalla ilmi, että asiaa ihmetellään siksi, että koetaan tuon omasta poikkeavan tavan olevan huonompi.
"Miksi ihmeessä se viesti pitäisi välittömästi lukea eikä sitten kun pystyy itse lukemaan? Ei meinaan arkielämässä ole koskaan tullut vastaan tilannetta että tarvitsisin miehen puhelimen koodia."
No meillä on esimerkiksi ollut tilanteita, että toinen ajaa ja odottaa samalla tärkeää viestiä. Ajaessa ei saa viestiä lukea, joten kun se tulee, niin toinen lukee sen kuskille ääneen.
Tai kädet on jossain kompostiläjässä, maalissa tai taikinassa eikä voi itse avata puhelintaan, johon joku just laittoi viestin. Kyllä meillä toinen voi katsoa, keneltä se tuli ja mitä asiaa.
Miksi ihmeessä ei voisi?
Jos puolisoni ei olisi luotettava ystävä, miten voisin itse luottaa häneen puolisona? Luotettavuus on luonteenpiirre, joka on joko ei, se ei ole tilannesidonnainen valinta. Jos olet ihminen joka muka on puolison suhteen niin satapros luotettava, mutta petää ystäviensä luottamuksen, uskopa puoliso vain, että olet tekemissä oikeasti epäluotettavan kanssa.
Nappiin. Luotettavuus tosiaan joko on tai ei ja se koskee kaikkia, ei vain puolisoa. Sama tietysti epäluottamuksen kanssa, jos koko ajan pitää korostaa, että on luotettava ja todistaa sitä kertoilemalla, miten ei ole mitään salattavaa, se vaan on heti epäilyttävää.
Kyllä mäkin laitan joskus miehen puolesta viestiä, mutta jos samaan aikaan viesti pingahtaisi refleksillä kääntyisi puhelin toisin päin. Ei siksi, että epäilisin suuria salaisuuksia vaan siksi, että ei sitä viestiä mulle lähetetty. Ja näin jokaisen puhelimen kanssa, vaikka ystävän.
Meillä on puolin ja toisin toistemme pin-koodit ja läppäreiden salasanat tiedossa, mutta kumpikaan ei käytä niitä mihinkään tietojen urkkimiseen.
Sairastan vakavaa kroonista sairautta, joka saattaa johtaa siihen, että joudun yllättäen sairaalaan hyvin huonossa kunnossa ja kykenemättömänä hoitamaan itse asioitani. Siksi mulle on ensiarvoisen tärkeää, että kaikki koodini ja salasanani ovat sen ainoan ihmisen hallussa, johon voin todella luottaa. Siis puolisoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan niin, että ne viestittelijät - jotka koko ajan naputtaa puhelinta peukaloillaan - ovat tässä ketjussa takajaloillaan. Me vanhemmat, joille puhelin on vain puhelin, eivät näe koodien vaihtamisessa ongelmaa.
Ilmeisesti on juuri niin! 😄
Vierailija kirjoitti:
"Miksi ihmeessä se viesti pitäisi välittömästi lukea eikä sitten kun pystyy itse lukemaan? Ei meinaan arkielämässä ole koskaan tullut vastaan tilannetta että tarvitsisin miehen puhelimen koodia."
No meillä on esimerkiksi ollut tilanteita, että toinen ajaa ja odottaa samalla tärkeää viestiä. Ajaessa ei saa viestiä lukea, joten kun se tulee, niin toinen lukee sen kuskille ääneen.
Tai kädet on jossain kompostiläjässä, maalissa tai taikinassa eikä voi itse avata puhelintaan, johon joku just laittoi viestin. Kyllä meillä toinen voi katsoa, keneltä se tuli ja mitä asiaa.
Miksi ihmeessä ei voisi?
Enemmän ihmettelen miksi pitäisi. Jos mulla on kädet kompostiläjässä, maalissa tai taikinassa, viesti saa odottaa niin kauan kuin putsaan käteni. En tarvitse sihteeriä hoitamaan viestintääni enkä hyppää oitis kun puhelin pingahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Okei. Mulle taas on ihan selvä että vastaavasti puolison vanhempien sairauskertomukset ei kuulu mulle.
Meidän "parisuhteen laatu" on sellainen että omat asiat hoidetaan itse ja yhteiset sitten yhdessä.
Ilmeisesti olet ollut suht lyhyissä suhteissa? Monessa pitkässä suhteesta niistä toisen vanhemmista tulee kuin omia. Siksi asiat kuuluu molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on puolin ja toisin toistemme pin-koodit ja läppäreiden salasanat tiedossa, mutta kumpikaan ei käytä niitä mihinkään tietojen urkkimiseen.
Sairastan vakavaa kroonista sairautta, joka saattaa johtaa siihen, että joudun yllättäen sairaalaan hyvin huonossa kunnossa ja kykenemättömänä hoitamaan itse asioitani. Siksi mulle on ensiarvoisen tärkeää, että kaikki koodini ja salasanani ovat sen ainoan ihmisen hallussa, johon voin todella luottaa. Siis puolisoni.
Sun pitä tehdä edunvalvontavalvuutus. Ei toinen voi käyttää sun pankkitunnuksia muuten puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos puoliso vaatii pääsyä puhelimeesi ja muihinkin sosiaalisiin medioihin sinun salasanoilla tai niihin halajaa, sitä kutsutaan digitaaliseksi vainoksi. Ei ole tervettä eikä normaalia oli salattavaa tai ei.
Entäs jos puoliso ei vaadi mitään vaan hänelle annetaan pääsy puhelimiin, someen, joka paikkaan ihan vapaaehtoisesti? Silloinhan ei mistään vainosta ole kyse. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ei voisi?
Enemmän ihmettelen miksi pitäisi. Jos mulla on kädet kompostiläjässä, maalissa tai taikinassa, viesti saa odottaa niin kauan kuin putsaan käteni. En tarvitse sihteeriä hoitamaan viestintääni enkä hyppää oitis kun puhelin p
Voi olla tilanne, että odottaa viestiä asiasta, joka pitää hoitaa nopeasti, saapuvaa lähetystä tai vaikka tietoa sairaalassa olevasta läheisestä.
Jännä ettei ne viestit olekaan sulle nyt kovin tärkeitä, vaikka hirmuisia salaisuuksia siellä aina onkin.
Meillä puhalin on puhelin, ei salaisuuksien kammio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ei voisi?
Enemmän ihmettelen miksi pitäisi. Jos mulla on kädet kompostiläjässä, maalissa tai taikinassa, viesti saa odottaa niin kauan kuin putsaan käteni. En tarvitse sihteeriä hoitamaan viestintääni enkä hyppää oitis kun puhelin p
No jep, se vakavan sortin kännykkäaddiktio tuntuu olevan niillä, jotka haluaa puhelimensa koodin jakaa. Ei kestä hetkeäkään odottaa että saisi kädet pestyä, pakko saada heti tietää miksi puhelin kilahti.
Ei mun tuttavapiirissä laiteta viestillä niitä asioita jotka pitää saada tietää heti. Silloin soitetaan jos on akuuttia asiaa. Tai jos odottaa sitä tärkeää viestiä ei laiteta käsiä multakasaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ei voisi?
Enemmän ihmettelen miksi pitäisi. Jos mulla on kädet kompostiläjässä, maalissa tai taikinassa, viesti saa odottaa niin kauan kuin putsaan käteni. En tarvitse sihteeriä hoitama
Voi olla tilanne, että odottaa viestiä asiasta, joka pitää hoitaa nopeasti, saapuvaa lähetystä tai vaikka tietoa sairaalassa olevasta läheisestä.
Jännä ettei ne viestit olekaan sulle nyt kovin tärkeitä, vaikka hirmuisia salaisuuksia siellä aina onkin.
Meillä puhalin on puhelin, ei salaisuuksien kammio.
No se viestin lähettäjähän näkyy siinä näytöllä avaamatta lukitustakin, joten puoliso voi ilman koodin tietämistä kertoa milloin se paketti tuli.
minun mieheni ei lue minun viestejäni, mutta minua ei haittaisi pätkääkään, jos kaverini luetuttaa viestini puolisollaan. En kirjoita viesteihin salaisuuksia.