Jaatteko puolison kanssa kaiken? Onko puolisollasi pääsyä puhelimellesi?
Kommentit (1036)
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei ole omistusoikeutta lähettämiinne viesteihin. Ne ovat sen saajan hallussa ja hän voi päättää niiden jatkokäytöstä.
Lähettäjän luottamusta väärinkäytettäessä menettää saaja luottamuksen eikä enää sen jälkeen luottamus palaa ja sitten voikin vinkua kuinka jäi yksin ja ystävät hylkäs eikä ymmärrä yhtään miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin jotkut "suuret salaisuudet" olisi ainoa asia joita ei halua kaikkien lukevan. Viesti on vähän kuin kirje entiseen aikaan. Voi toki joutua vääriin käsiin, mutta sisältö on tarkoitettu vain vastaanottajalle. Puheluakin voi muuten joku salakuunnella tai tallentaa.
Entisajan kirjeitä on paljon tallessa ja niitä jälkipolvet lukevat sumeilematta. Niistä joskus julkaistaan kirjojakin.
Ja silti on olemassa kirjesalaisuus, joka muuten koskee myös sähköisesti lähetettyjä kirjeitä. Toisten kirjeitä ei saa lukea ilman lupaa, ennen kuin tyyppi on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mieheni puhelimeen tulee viesti, kun hän ajaa autoa ja minä olen vieressä, hän saattaa pyytää minua lukemaan sen ääneen.
Sama toisin päin.
Itse en kerro viesteissä ikinä asioita, jotka eivät saisi ikinä joutua muille kuin vastaanottajalle. Sama kuin kertoisi postikortissa kaikki salaisuutensa...
Antaisitko puolisosi lukea kaikki saamasi kirjeetkin? Niihin viestit rinnastuu.
Miksei, ei se minua haittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan jaa ja minua loukkaa ajatus, että jotkut tuttuni jakavat. Kun lähetän ystävälleni viestin ihan mistä aiheesta tahansa, en lähetä sitä samalla hänen puolisolleen. Ei aiheen edes tarvitse olla mitenkään erityisen salainen, mutta minulla on kuitenkin syy laittaa se nimenomaan tietylle ihmiselle. En tajua missä vaiheessa kahdesta ihmisestä tulee yksi, ja jos näin käy, olisi se ihan kiva kuulla.
Pointti tässä ketjussa on se, että vaikka puolisolla on sinun koodisi, niin hän ei kuitenkaan lue viestiketjujasi. Koko pointti on se, että puolisoon luottaa niin paljon, että tietää voivansa antaa koodit ilman, että tämä penkoo tietojasi.
Minkä ihmeen takia se koodi annetaan? En ole koskaan tätä ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan jaa ja minua loukkaa ajatus, että jotkut tuttuni jakavat. Kun lähetän ystävälleni viestin ihan mistä aiheesta tahansa, en lähetä sitä samalla hänen puolisolleen. Ei aiheen edes tarvitse olla mitenkään erityisen salainen, mutta minulla on kuitenkin syy laittaa se nimenomaan tietylle ihmiselle. En tajua missä vaiheessa kahdesta ihmisestä tulee yksi, ja jos näin käy, olisi se ihan kiva kuulla.
Pointti tässä ketjussa on se, että vaikka puolisolla on sinun koodisi, niin hän ei kuitenkaan lue viestiketjujasi. Koko pointti on se, että puolisoon luottaa niin paljon, että tietää voivansa antaa koodit ilman, että tämä penkoo tietojasi.
Ei ole mitään syytä antaa koodia puolisolle. Hänellä ei voi olla puhelimelleni yhtään mitään asiaa omin päin, missään tilanteessa. Eikä minulla hänen.
Minusta on äärimmäisen törkeää antaa puolisonsa lukea kavereilta tulleita viestejä. Tai jos näin tekee, pitää ainakin kertoa kaikille että minulle tulevat viestit tulee myös sitten puolisolleni. Vaikka oma yksityisyys ei kiinnosta, kavereitten yksityisyyden pitäisi kiinnostaa. Vaikkei kyse edes olisi mistään varsinaisista salaisuuksista.
No en v******a! Mielestäni tuollainen kaiken jakaminen on sairasta, siinä menettää itsensä ja oman identiteettinsä. Vaikka puhelimella ei olisikaan mitään salattavaa, mielestäni ne on henkilökohtaisia esineitä, jotka kuuluvat yksityisyyden piiriin. Vaikka minä ja puolisoni olemme yhdessä me, niin on olemassa myös minä ja hän yksilöinä. Jos näin ei olisi, en usko, että voisi olla meitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei ole omistusoikeutta lähettämiinne viesteihin. Ne ovat sen saajan hallussa ja hän voi päättää niiden jatkokäytöstä.
Lähettäjän luottamusta väärinkäytettäessä menettää saaja luottamuksen eikä enää sen jälkeen luottamus palaa ja sitten voikin vinkua kuinka jäi yksin ja ystävät hylkäs eikä ymmärrä yhtään miksi.
Eihän sitä ole pakko kertoa 😄
Ei ole itse asiassa koskaan tullut kenenkään kaverin kanssa edes puheeksi, näkeekö viestejä ehkä joku muukin. Ei kukaan järkevä ihminen kerro suuria salaisuuksiaan viesteissä. Ei ainakaan minun tuttavapiirissäni.
Kirjesalaisuus pätee myös viesteissä ihan samalla logiikalla:
Kyllähän se puoliso on kotona silloin, kun posti jaetaan. Hän voi halutessaan avata minulle tulevat kirjeet - mutta ei avaa, koska tietää, ettei kuulu hänelle. Puoliso voi halutessaan myös lukea puhelimen viestit - mutta ei tee sitä, koska tietää, ettei ne kuulu hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti tässä ketjussa on se, että vaikka puolisolla on sinun koodisi, niin hän ei kuitenkaan lue viestiketjujasi. Koko pointti on se, että puolisoon luottaa niin paljon, että tietää voivansa antaa koodit ilman, että tämä penkoo tietojasi.Minkä ihmeen takia se koodi annetaan? En ole koskaan tätä ymmärtänyt.
jos luet koko ketjun, niin ymmärrät. Annettu sata esimerkkiä, missä tilanteissa tämä tapahtuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin jotkut "suuret salaisuudet" olisi ainoa asia joita ei halua kaikkien lukevan. Viesti on vähän kuin kirje entiseen aikaan. Voi toki joutua vääriin käsiin, mutta sisältö on tarkoitettu vain vastaanottajalle. Puheluakin voi muuten joku salakuunnella tai tallentaa.
Entisajan kirjeitä on paljon tallessa ja niitä jälkipolvet lukevat sumeilematta. Niistä joskus julkaistaan kirjojakin.
Ja silti on olemassa kirjesalaisuus, joka muuten koskee myös sähköisesti lähetettyjä kirjeitä. Toisten kirjeitä ei saa lukea ilman lupaa, ennen kuin tyyppi on kuollut.
Kirjeen vastaanottaja saa kyllä näyttää kirjeen ihan kenelle haluaa, odottamatta kenenkään kuolemaa! Ilman lupaa ei saa lukea, mutta luvan kanssa saa vaikka koko kylä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itse asiassa koskaan tullut kenenkään kaverin kanssa edes puheeksi, näkeekö viestejä ehkä joku muukin. Ei kukaan järkevä ihminen kerro suuria salaisuuksiaan viesteissä. Ei ainakaan minun tuttavapiirissäni.
Eiköhän se ole suurimmalle osalle ihan itsestään selvää ettei viestejä anneta muitten nähtäviksi, oli salaisuuksia tai ei. Ei tule edes mieleen että jonkun mielestä olisi ok antaa jonkun toisen lukea kaiken...
Ei ole mitään syytä antaa koodia puolisolle. Hänellä ei voi olla puhelimelleni yhtään mitään asiaa omin päin, missään tilanteessa. Eikä minulla hänen.
Meillä on paljonkin asiaa toistemme puhelimelle. Viimeksi eilen autossa, kun mies pyysi tarkistamaan yhden osoitteen hänen puhelimestaan hänen ajaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mieheni puhelimeen tulee viesti, kun hän ajaa autoa ja minä olen vieressä, hän saattaa pyytää minua lukemaan sen ääneen.
Sama toisin päin.
Itse en kerro viesteissä ikinä asioita, jotka eivät saisi ikinä joutua muille kuin vastaanottajalle. Sama kuin kertoisi postikortissa kaikki salaisuutensa...
Sinä et kerro, mutta mitäs jos joku puolisosi tai oma ystävä kertookin jotain sellaista mikä on tarkoitettu vain vastaanottajalle, eikä lähettäjä voi kuvitellakaan että jossain on ns avoimet päiväkirjat.
Mitä sitten? En minä tai mies niitä eteenpäin kerro, vaikka ne toisen kännykästä nähtäisiinkin. Mitään vahinkoa ei kenellekään tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti tässä ketjussa on se, että vaikka puolisolla on sinun koodisi, niin hän ei kuitenkaan lue viestiketjujasi. Koko pointti on se, että puolisoon luottaa niin paljon, että tietää voivansa antaa koodit ilman, että tämä penkoo tietojasi.Minkä ihmeen takia se koodi annetaan? En ole koskaan tätä ymmärtänyt.
No vaikka siksi, että itse voi olla estynyt itse lukemaan viestiä. Toinen voi avata puhelimen ja lukea viestin ääneen. Ihan noin esimerkkinä arkielämästä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjesalaisuus pätee myös viesteissä ihan samalla logiikalla:
Kyllähän se puoliso on kotona silloin, kun posti jaetaan. Hän voi halutessaan avata minulle tulevat kirjeet - mutta ei avaa, koska tietää, ettei kuulu hänelle. Puoliso voi halutessaan myös lukea puhelimen viestit - mutta ei tee sitä, koska tietää, ettei ne kuulu hänelle.
Jep. Puoliso ei mene lukemaan niitä viestejä missään tapauksessa, koska puolisolla ei ole minkäänlaista syytä tehdä niin. Se, että viesti tulee kun olet ajamassa autoa, ei ole syy. Viestin voi lukea sitten ajomatkan jälkeen. Kuten kirje, viestikin on asia joka luetaan sitten kun ennättää lukemaan, kiireelliset asiat soitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on äärimmäisen törkeää antaa puolisonsa lukea kavereilta tulleita viestejä. Tai jos näin tekee, pitää ainakin kertoa kaikille että minulle tulevat viestit tulee myös sitten puolisolleni. Vaikka oma yksityisyys ei kiinnosta, kavereitten yksityisyyden pitäisi kiinnostaa. Vaikkei kyse edes olisi mistään varsinaisista salaisuuksista.
Jep. Ihan jo toisten asioiden eteenpäin kertomisessakin voisi monella olla jonkinlainen suodatin. Saati sitten, että viestit olisivat vapaasti luettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama toisin päin.
Antaisitko puolisosi lukea kaikki saamasi kirjeetkin? Niihin viestit rinnastuu.
Miksi ihmeessä en antaisi? Hänhän on mun puolisoni, elämänkumppanini. En näe mitään syytä miksi salaisin esimerkiksi jonkun kirjeen häneltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta se väistämättä tulee jossain kohtaa ilmi, joskus jopa sen ylimääräisen silmäparin suusta, toisinaan myös itse vastaanottaja lipsauttaa. Jotkut ihmiset kokevat paremmaksi vaihtoehdoksi aloittaa jonkun asian käsittelyn luotettavan ystävän kanssa kirjoittamalla tekstiviestin. Kukaan järkevä ihminen ei ensinnäkään salaa että niitä viestejä saattaa lukea myös joku muu eikä kukaan järkevä ihminen tee toiselle mitä ei itselleenkään soisi tehtävän esim. petä luottamusta.
Voitko ymmärtää, että itse silloin valitset sen, että kerrot sen viestillä, joka voi joutua mihin tahansa. Voit siinä järkytyksesi keskellä lähettääkin sen ihan väärälle ihmiselle tai vieläpä jollekin ryhmälle.
Sinä itse otat sen riskin. Tiedosta se.