Lasten saanti "pilasi" joulun
Provosoiva otsikko mutta näin se on.Ennen joulu oli sellainen mitä odotti innolla mutta kun sai lapsia niin kaikki muuttui. Ennen rentouduttiin kunnolla, saunottiin, syötiin hyvin, maisteltiin vähän viiniä ja tunnelma oli jotenkin taianomainen. Nyt kun on lapsia niin se rentous ja kaikki on kadonnut. Ymmärrän kyllä että se kuuluu asiaan ja pikkulapsiaika voi olla raskasta, varsinkin kun lapset on monta päivää kotona. Nyt pelkkä siivous on hankalaa, kaikki sotkeentuu heti uudestaan kuitenkin. Ruokia ja mitään ei voi laittaa ja tehdä rauhassa ja kun vihdoin saa lapset nukkumaan niin on aivan puhki. Se lasten ilo on kyllä ihanaa katsoa mutta itselle kaikesta on tullut vaan suorittamista ja perään katsomista. Noh, muutamia vuosia kun kuluu niin ehkä se siitä taas paranee.
Kommentit (277)
Just lapset tekee sen joulun. Nyt lapset on aikuisia ja joulu liiankin "rauhallinen". Lapsenlapsia ei kyllä lainkaan näköpiirissä.
Ihan hirveitä ihmisvihaajia on täällä kyllä. No ei tarvi ihmetellä yksinäisyyttä vanhuudessa jos kiukuttelette ja pilaatte itsekkyydellänne lasten jouluilon. Saatte kyllä sitten vanhana nauttia rauhasta oikein olan takaa, mutta mitään herkkua se yksinäisyys ei ole, vaikka niin luulisitte. Gerontologista sosiaalityötä tekevänä nään tosi paljon sitä epätoivoa, mitä yksinäisyys aiheuttaa, sosioekonomisesti asemasta huolimatta.
Muuttakaa vähän asennettanne ja lopettakaa vinkuminen. Rakastakaa toisianne ja pitäkää toisistanne huolta, niin se kantaa hedelmää. Joulu on nimenomaan taianomaista lasten kanssa, sitä intoa ja touhua on mukava katsella vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä tarttua tuohon pelkkään viiniasiaan vaan tarkoitin sitä yleistä tunnelmaa ja fiilistä joka on muuttunut, siihen vanhaan nyt vaan kuului kaikki nuo kokonaisuutena. Vauhdikas taapero esim pitää niin kiireisenä ettei juuri ehdi istua edes paikallaan. Kaikkea voi tehdä jossain mittakaavassa mutta ei se ole enää sama. Mutta näin se elämä muuttuu, joulu on vaan yksi osa perhearkea mutta nyt juuri sen viettäneenä voi olla vaan tällä kertaa iloinen että se on ohi.
Voi että. Sellaista se kuule on.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveitä ihmisvihaajia on täällä kyllä. No ei tarvi ihmetellä yksinäisyyttä vanhuudessa jos kiukuttelette ja pilaatte itsekkyydellänne lasten jouluilon. Saatte kyllä sitten vanhana nauttia rauhasta oikein olan takaa, mutta mitään herkkua se yksinäisyys ei ole, vaikka niin luulisitte. Gerontologista sosiaalityötä tekevänä nään tosi paljon sitä epätoivoa, mitä yksinäisyys aiheuttaa, sosioekonomisesti asemasta huolimatta.
Muuttakaa vähän asennettanne ja lopettakaa vinkuminen. Rakastakaa toisianne ja pitäkää toisistanne huolta, niin se kantaa hedelmää. Joulu on nimenomaan taianomaista lasten kanssa, sitä intoa ja touhua on mukava katsella vierestä.
Tämä. Olen töissä saattohoidossa. En ikinä voisi tuottaa sellaista tuskaa toiselle ja kaikki vain että saisin itse leikkiä elävällä nukella. Liian itsekästä. Lisätkää omalta osaltanne suvaitsevaisuutta leikkinukkeja kohtaan, paljon tuskaa saadaan vähennettyä jo sillä että emät tyytyvät huoltamaan muovisia nukkeja hoivahimoissaan.
Huh huh! Onneksi ei olla lisäännytty. Saadaan juoda ja syödä mitä ja milloin vaan. Eikä tarvitse tuhlata rahoja johonkin legopalikoihin!Nytkin rauhassa saunotaan ja vähän otetaan juomaa.👍
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota suorittamaan. Lasin viiniä voi juoda kun lapset nukkuu. Omassa asenteessa nyt vikaa.
Lasin viiniä voi juoda ihan siinä joulupöydässä lasten kanssa, ellei omaa alkoholiongelmaa. Silloin pitää olla kokonaan ilman.
Yksi muksu vielä menee, mutta sitten kun niitä on monta, niin ei ole kyllä joulurauhasta tietoakaan ja ei siinä vanhemmat ehdi mistään joulun tunnelmasta nautiskelemaan.
Tästä syystä minulla ei ole lapsia, kun en halua joka päivä elää jonkun muun ehdoilla ja muita varten. On vain tämä yksi elämä.
Me vedetään keittoa, ihan parasta😍
Vierailija kirjoitti:
Lasten ilo tekee joulun. Ei lasillinen viiniä. Jos lapset ei valita sotkusta, anna olla.
Tämä. Syntymä on kuolemantuomio :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin taaperon kanssa on niin kiire, ettei meinaa ehtiä istumaan edes hetkeksi?? Höpönlöpön. Oletko opettanut lapsesi niin, että lässyttäen kysyt häneltä, mitä tehdään ja miten, mitä syödään ja milloin? Vinkkiviitonen, lapselle voi, ja hänelle pitää opettaa käytöstapoja pienestä pitäen. Vanhemmat päättävät, lapsi voi päättää vain ihan pienistä, häntä itseään koskevista asioista.
Sulla ei taida kokemusta olla taaperoista?
Taapero on tosi lyhyen aikaa taapero.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin taaperon kanssa on niin kiire, ettei meinaa ehtiä istumaan edes hetkeksi?? Höpönlöpön. Oletko opettanut lapsesi niin, että lässyttäen kysyt häneltä, mitä tehdään ja miten, mitä syödään ja milloin? Vinkkiviitonen, lapselle voi, ja hänelle pitää opettaa käytöstapoja pienestä pitäen. Vanhemmat päättävät, lapsi voi päättää vain ihan pienistä, häntä itseään koskevista asioista.
-ohis
No tuntuu kyllä niin saatanan pitkältä. Aamun ekoina tunteina raivari on saatu muun muassa siitä, että sai väärän värisen mukin ja siitä, että banaanissa ei ollut tarraa. Onneksi huomenna menee hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Ne lapset eivät pyytäneet syntyä sinulle.
Odotapa saatana 30 vuotta niin saat viettää kaikki joulusi ihan omassa seurassasi. Yksikään lapsista ei lähetä joulukorttia eikä soita, puhumattakaan siitä että kukaan heistä tulisi käymään tuollaisen marttyyriuhriutujan luona.
Sitten sinulla on omaa aikaa enemmän kuin tarpeeksi.
Miksi puhut ilkeästi?
Taidat olla lapseton, kun et ymmärrä, että pikkulapsiajat kysyvät voimavaroja ja välillä on hyvä päästä avautumaan asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Emme me sille mitään voi, että meidät on tänne joku törkimys heikkouttaan pakottanut kuolemaan. Ikinä ei olisi sydäntä pakottaa omaa lasta kuolemaan. Siksi en ole häntä hankkinut <3
On siinä se elämäkin ennen kuolemaa, hei haloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten ilo tekee joulun. Ei lasillinen viiniä. Jos lapset ei valita sotkusta, anna olla.
Tämä. Syntymä on kuolemantuomio :(
Väärin.
Se on elämänmahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan lapset tuovat taikaa jouluun.
Eivät tuo kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne lapset eivät pyytäneet syntyä sinulle.
Odotapa saatana 30 vuotta niin saat viettää kaikki joulusi ihan omassa seurassasi. Yksikään lapsista ei lähetä joulukorttia eikä soita, puhumattakaan siitä että kukaan heistä tulisi käymään tuollaisen marttyyriuhriutujan luona.
Sitten sinulla on omaa aikaa enemmän kuin tarpeeksi.
Miksi puhut ilkeästi?Taidat olla lapseton, kun et ymmärrä, että pikkulapsiajat kysyvät voimavaroja ja välillä on hyvä päästä avautumaan asiasta.
Ja minulle tämä on lähinnä omaa päänsisäistä pohdintaa, teen kaikkeni että lapsilla on hyvä joulu. Mitenkään he ei huomaa eikä tule huomaamaan omaa väsymystä ym. ja kuten aiemmin sanoin niin en silti vaihtaisi takaisin entiseen. Mutta onhan paljon asioita muuttunut. Ei pelkästään joulu mutta nyt sen tietysti huomasi kun juuri oli pyhät päällä ja mietin että eihän se enää ole eikä tule olemaan entisensä. Nyt pitää luoda uudet perinteet ja selvitä pikkulapsiajasta järjissään :D ap
En kyllä ymmärrä sitä että lapsia viihdytetään. Miksi lasta pitäisi kenenkään viihdyttää? Lapsilla on syntyjään mieletön mielikuvitus, ja ihan pieni viihtyy jo katselemalla omia käsiään kun ei vielä ihan tajua että ne on omat kädet jotka siinä heiluu. Taaperolle kun antaa pari muovikippoa ja kauhaa, viihtyy pitkäänkin omissa leikeissään kun vanhemmat tekee vaikka jouluruokia tai siivoaa.
Mulla on kaksosetkin, eikä mulla ole lapset aiheuttaneet mitään joulustressiä. Ja mun kiire jouluna on johtunut aina siitä, että olen esim. lahjat aina paketoinut vasta viime hetkellä, ruokia en ole koskaan tehnyt etukäteen, vasta aatonaattona ja aattona, samoin aikalailla myös siivous. Se ei ole lasten syytä, vaan ihan oma tyylini ja samalla tavalla tehtiin lapsuuden kodissakin.
Aattoaamuna äiti kävi vielä kaupassa, teki ruokia, ja keittiö oli kaaos. Mutta jotenkin se siitä sitten rauhoittui kun päästiin asettumaan ruokailemaan ja käytiin saunassa. Lapset katsoi lastenohjelmia telkkarista aamuvarhaisesta, eivätkä erityisesti riehuneet. Ei mun äidillä koskaan ollut jouluna aikaa ketään lapsista viihdyttää. Minä olen esikoinen, ja olen sitten tarpeen vaatiessa katsonut sisarusten perään, se on toiminut hyvin koska meillä on suht pitkät ikäerot. Ja autoin äitiä miten kykenin, koristelin kuusta, autoin siivoamisessa jne.
Sitten kun lahjat on jaettu, kerätään säkkiin paperit lattialta ja siinä se, ei siinä tarvitse mitään alkaa heti taas siivota, saa olla monta päivää rauhassa kun ruoka on vain lämmitystä vaille valmiina ja vain tiskit tiskata ja pyyhkiä pöytä... Mulla on aina ollut rauhallisia jouluja vaikka aina on ollut lapsia paikalla, pikkusisaruksia tai omia. Nyt on omat jo isoja eikä olla vuosiin enää oltu isovanhemmilla. Ja odotan innolla että saisin lapsenlapsia, aika tylsältä kuulostaa että oltaisiin vain miehen kanssa kahdestaan kuin kaksi varista orrella. Mies ei piittaa koko joulusta muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota suorittamaan. Lasin viiniä voi juoda kun lapset nukkuu. Omassa asenteessa nyt vikaa.
Lasin viiniä voi juoda ihan siinä joulupöydässä lasten kanssa, ellei omaa alkoholiongelmaa. Silloin pitää olla kokonaan ilman.
Juuri näin. Ihme asenne monilla että jos on lapsia perheessä, niin pitäisi joku absolutisti muka olla? Toki se on tietenkin eri asia ja selvä juttu, että jos sen alkoholin kanssa oikein lotraa, niin silloin onkin hyvä pitää ne pullot siellä kaapissa.
Itse olen tullut siihen tulokseen että kaikki jotka vinkuvat tuota "ei saa lasten nähden juoda edes yhtä tippaa" typeryyttä, ovat muuten vain tosikoita tai sitten heille on valitettavasti siunaantuneet nämä lotraavat vanhemmat, kun on niin kielteinen asenne alkoholiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis
No tuntuu kyllä niin saatanan pitkältä. Aamun ekoina tunteina raivari on saatu muun muassa siitä, että sai väärän värisen mukin ja siitä, että banaanissa ei ollut tarraa. Onneksi huomenna menee hoitoon.
Onneksi mun lapset ei olleet tuollaisia. Eikä monen muunkaan. Mutta vanhempien geenit niillä kersoilla on. Kun itse ja puoliso on rauhallinen, ei ole lapsetkaan mitään sekopäinä riehujia.
Lapsille ei saa tulla tunne, että he ovat ylimääräisiä, vaivaksi. Kun on lapset halunnut, niin eihän se elämä enää ole samanlaista kuin ilman lapsia. Lapsien eteen on tehtävä, mitä isommiksi lapset kasvaa, niin onhan niistäkin apua kotihommissa. Lapsille joulu on tärkeä ja vanhempana nauttii eri tavalla joulusta.