Lasten saanti "pilasi" joulun
Provosoiva otsikko mutta näin se on.Ennen joulu oli sellainen mitä odotti innolla mutta kun sai lapsia niin kaikki muuttui. Ennen rentouduttiin kunnolla, saunottiin, syötiin hyvin, maisteltiin vähän viiniä ja tunnelma oli jotenkin taianomainen. Nyt kun on lapsia niin se rentous ja kaikki on kadonnut. Ymmärrän kyllä että se kuuluu asiaan ja pikkulapsiaika voi olla raskasta, varsinkin kun lapset on monta päivää kotona. Nyt pelkkä siivous on hankalaa, kaikki sotkeentuu heti uudestaan kuitenkin. Ruokia ja mitään ei voi laittaa ja tehdä rauhassa ja kun vihdoin saa lapset nukkumaan niin on aivan puhki. Se lasten ilo on kyllä ihanaa katsoa mutta itselle kaikesta on tullut vaan suorittamista ja perään katsomista. Noh, muutamia vuosia kun kuluu niin ehkä se siitä taas paranee.
Kommentit (277)
Mulla on lapset 13, 15 ja 17 vuotiaat. Nyt on ihanaa laittaa niiden kanssa joulua, aikuiset voi käydä saunassa ja vähän juoda viiniä. Koko perhe siivosi 23.12 yhdessä ja sen jälkeen mentiin yhdessä syömään. Välillä kaikki lapset lähtee vähäks aikaa ulos. Koita ap jaksaa, toi rankka vaihe on vaan muutama vuosi. Voisitko ottaa itselle ja miehelle lomapäivän ja laittaa lapset hoitoon, päiväkoti tai isovanhemmat.
Omat joulut sai aikoinaan todella merkityksen kun lapset oli pieniä.
Sitä jännitystä, iloa ja riemua oli ihana katsella.
Nyt lapset aikuisia ja edelleen muistelen lämmöllä noita aikoja.
Joten älä ole itsekäs, joulu on lasten juhla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt on vaan sitä normaalia elämää, iskikö totuus lujaa?
Silloin ku mä olin lapsi niin ei ois tullu kuuloonkaan et äiti ja isä ois miettiny ekana omia joulusaunoja ja -kirkkoja yms. Siis eikö nykyvanhemmat muista omia lapsuusjoulujaan? Ne oli lasten juhlia!
Ehkä tosiaan ihan hyvä ettei nuoret tee lapsia, jos yltäkylläisyyden keskellä ottaa noin koville kun on vähän sotkua ja villejä lapsia.
Nimenomaan muistan lapsuuteni joulut, ja juuri siksi on shokki että pitäisi olla taas jotakuta muuta varten. Milloin on minun vuoroni, kun se luvattiin aikuisuudessa? -ei ap
Syyni nro.20 jättää lapset tekemättä.
Me ei matkusteta jouluna lasten kanssa siksi, kun se on meidän työ ja loma aika mieheni kanssa yhdessä. Matkustamme kyllä muuten joka vuosi useampaan kertaan. Mummolassa lapset saa joulupukin joulun pohjoisessa. Ei se joulu ole pakko viettää lasten kanssa. Monet ovat töissäkin.
Jos oot viisas niin et tee enempää lapsia. Parin vuoden päästä helpottaa ja pääset pikkuhiljaa vanhan joulusi tuntumaan.
Lasin punaviiniä voi teistä jompakumpi ottaa kun kokkaillette.
Ei molemmat jos tarttee lähteä akuutisti sairaalaan tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Siis tässä on yksi syy, ettei lapsia synny. Kun pitäisi olla aina niin ihanaa ja kaikki just niinku minä haluan.
Jos mulla ois ollu onni saada lapsia niin siivoaisin heidän sotkujaan ilosta itkien. Pääasia että lapset sais joulun. Melkein toivon, että elämä vähän kopsauttas sua niin, että ymmärtäisit, mitä on onni.
Provo kai tämä on, mutta ajatus on monilla tuo.
No, kun sulla ei sitä kokemusta omista lapsista ole, niin on vähän turha jeesustella, kuinka ihan ilosta itkien heräisi 10 kertaa yössä eikä ikinä haluaisi hetkeäkään rauhaa ja hiljaisuutta. Tiedoksi nyt vaan, että on ihan inhimillistä, että lapsiperhe-elämä välillä rasittaa.
No tottakai heräily väsyttää, uni on perustarve vanhemmillekin. Mutta ap kitisi ettei saa viiniä ja joulusaunaa yms. periaatteessa tarpeetonta. Ja kyllähän hän ne muutaman vuoden kuluttua saakin.
Ja kyllä arki voi rasittaa, mutta jos lähtökohta on se, mitä otsikossa lukee, että lapset "pilasivat" joulun niin huh huh... Mun mielestä lapset ON se joulu, kun ne on innoissaan ja metelöivät, mutta aikuiset ehtii laatuaikaa viettää myöhemminkin ja ovat ennen lapsia varmasti ehtineet.
Musta ois hirveää jos mun äiti ajattelis mun lapsuudesta noin. Joo, meillä ei ollu ihan täydellisesti kaikki aina jouluna, mut perusasiat oli ja lapset sai olla lapsia.
Tulet vielä huomaamaan, että lasten saanti on pilannut KOKO elämän! Vain lapsettomat voivat olla onnellisia!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että nuoret ovat tajunneet olla hankkimatta lapsia.
Kunpa sinunkin vanhemmat olisivat tajunneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Siis tässä on yksi syy, ettei lapsia synny. Kun pitäisi olla aina niin ihanaa ja kaikki just niinku minä haluan.
Jos mulla ois ollu onni saada lapsia niin siivoaisin heidän sotkujaan ilosta itkien. Pääasia että lapset sais joulun. Melkein toivon, että elämä vähän kopsauttas sua niin, että ymmärtäisit, mitä on onni.
No, kun sulla ei sitä kokemusta omista lapsista ole, niin on vähän turha jeesustella, kuinka ihan ilosta itkien heräisi 10 kertaa yössä eikä ikinä haluaisi hetkeäkään rauhaa ja hiljaisuutta. Tiedoksi nyt vaan, että on ihan inhimillistä, että lapsiperhe-elämä välillä rasittaa.
Oma lähisukulaiseni odottaa pitkän lapsettomuuden jälkeen esikoistaan ja kommentit ovat juuri tuota. Puhuin omasta äitiyteen liittyvästä väsymyksestäni. Se on kuulemma asennekysymys. Loukkaantui, kun naurahdin, että sanon ton saman sulle puolen vuoden päästä. Autuaita ovat tietysti tietämättömät, mutta joskus sen suun vois pitää supussa. No, Siperia opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Syyni nro.20 jättää lapset tekemättä.
Sinäkin olet pilannut äitisi ja isäsi joulut.
Miksi niin moni nyt tarttui tuohon viiniasiaan? Monella vielä kommentissa arvostelua kuin tarkoitus olisi vaan ryypätä mutta ei, jouluna ei olla oltu humalassa ennen lapsiakaan. Kyllä me nytkin lasten seurassa voidaan vähän viiniä ottaa ja saunaankin pääsee vuorotellen jne. mutta melkoinen hässäkkä on takana muutaman päivän joulun vietosta ja kyllä! se uuvuttaa. Lasten ilo on se tärkein mutta odotan kyllä että meno tästä vähän rauhoittuu :) -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai heräily väsyttää, uni on perustarve vanhemmillekin. Mutta ap kitisi ettei saa viiniä ja joulusaunaa yms. periaatt
Tuskinpa ap sitä nyt ihan noin dramaattisesti tarkoitti. Kyllä nämä järjestelyt ON aika rankkaa, kun perheessä on PIKKUlapsia! Ei se ole mitään vihaa omia lapsiaan kohtaan, vaan ihan inhimillistä ja normaalia kokea negatiivisiakin tunteita. Ihme jeesustelua taas. Mistäs tiedät kuinka paljon äitiäsi oikeasti v itutti? Ei se sitä teille varmaan sanonut, tuskinpa aloittajakaan.
Vaikea ymmärtää, kun mun mielestä lapset toi sen joulun. Toki tämäkin joulu ollut helvetillinen työleiri, mutta jotenkin se viini tuntuu hyvin ansaitulta ja yöllä nukuttaa mainiosti. Muutaman vuoden päästä saakin olla taas yksin ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, ettet saanut toivomiasi lapsia. Voin kuitenkin kertoa, että sinullakin todellisuus olisi saattanut olla sitten ihan muuta kuin nyt kuvittelet.
En tiedä mitä kuvittelet mun kuvittelevan, mut mä oisin ihan vilpittömästi niitä lapsiani varten, jos niitä mulla ois. En sitä varten että saisin istua ukon kans joulusaunassa kahdestaan.
Hohhoijaa.
"Miten en nyt ymmärrä miksi se lapsi on sun rauhan ja kiireettömän läsnäolon esteenä, jos tuo kaikki kuitenkin pitää suorittaa? Eihän lapsi edes vaadi mitään tuollaista, sinä vain syytät lasta siitä, miten pitää tehdä joulumenuu, ruuat, vierailla sukulaisilla, järjestää glögitarjoilua.... ostat valmiit ruuat ja annat miehen hoitaa lasta sen aikaa, kun käyt rauhassa joulusaunassa ja kirkossa? Ai, mutta eihän se riittänyt, koska LAPSI on pilannut joulun vaatimalla glögitarjoilut ja mummolan vierailut..."
No en minä niin väittänyt, että lapsi noita vaatisi. Minun ongelmani on se, että en ehdi enää tehdä asioita, jotka ovat olleet minulle tärkeitä. Ennen lapsia nuo glögihetket ja mummolan vierailutkin olivat rauhallisia hetkiä, ei tarvinnut pelätä, että kukaan rikkoo mitään, ei tarvinnut valmistella moniallergiselle omia eväitä mukaan, ei ollut lähdön hetken pukeutumisrumbaa jne. Muutaman päivän aikana ehtii aika paljon enemmän aikuisten kesken kuin parin pikkulapsen kanssa, ja aikaa jää ihan hengailullekin. Päivästä jää monet välikohtaukset väliin, kun ei ole parituntista ylikierroksilla käyvien lasten nukutusrumbaa, tai vääntöä siitä, että edes jotain pitää ruokapöydässä syödä. Helpompi tehdä ruokavalmisteluja, kun ei tarvitse koko aikaa lähteä pyyhkimään jonkun pyllyä tai pitämään kahta tappelevaa ja toisiansa mäiskivää lasta erossa toisistaan. Ja oli helpompi tehdä se joulumenuu, kun ei tarvinnut huomioida sitä, että maistuuhan jokin lapsillekin. Valmiita ruokia emme voi allergikkoperheeseen ostaa, ja silloin ennen lapsia, kun olisin voinut, niin nautin jouluruokien tekemisestä kaikesta työläydestä huolimatta. Lapset väsyvät ja kyllästyvät helposti, ennen oli mukavaa jaaritella kiireettömästi tätien ja setien kanssa kahvipöydässä, mutta eihän lapset sellaista jaksa. Ja jos minä vietän sen pari tuntia joulusaunassa ja kirkossa, niin haluaa mieskin sen pari tuntia omille jutuilleen. Siinähän se perheen yhteinen jouluaatto jo pitkälti meneekin... Itse haluan huomioida lasten näkökulman joulun vietossa, joten olen siksi luopunut paljosta "omastani".
En minä vaihtaisi osaani pois, mutta kuten totesin, niin ymmärrän ap:n tunteita hyvin. Joulu lasten kanssa on meille ns. jouluihmisille suurta luopumista siitä, mitä joulu on aiemmin itselle merkinnyt. Kyllä tämän voi ääneen sanoa, että joulu pikkulasten kanssa on ihan eri asia kuin ilman lapsia. Paljon rippuu varmaan siitä, miten joulua on ennen lapsia tavannut viettää, että mitä tuntemuksia se herättää ja miten suuri muutos on. Tunnen monia ihmisiä, joille joulu ei ole ollut mitenkään erityinen tai merkityksellinen nuorena aikuisena, ja jotka ovat nimenomaan lasten kautta saaneet siihen sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lähisukulaiseni odottaa pitkän lapsettomuuden jälkeen esikoistaan ja kommentit ovat juuri tuota. Puhuin omasta äitiyteen l
Ap ei valita heräilyistä, vaan joulun pilaantumisesta. Aivan eri asia. Ei tässä kukaan vähättele vanhempien uupumusta, en minä ainakaan, vaan tuota pinnallisuutta, että pitäisi olla just semmoinen joulu kuin itse haluaa.
Miten niin taaperon kanssa on niin kiire, ettei meinaa ehtiä istumaan edes hetkeksi?? Höpönlöpön. Oletko opettanut lapsesi niin, että lässyttäen kysyt häneltä, mitä tehdään ja miten, mitä syödään ja milloin? Vinkkiviitonen, lapselle voi, ja hänelle pitää opettaa käytöstapoja pienestä pitäen. Vanhemmat päättävät, lapsi voi päättää vain ihan pienistä, häntä itseään koskevista asioista.
Ymmärrän hyvin sinua ap.
Seurustelen miehen kanssa jolla on lapsia. En olisi voinut uskoa kuinka tylsää elämä on lapsiperheessä. Yhtä puurtamista, ruoan laittoa, siivoamista ja passaamista. Samaa päivästä toiseen. Lasten metelöintia ja valittamista kaikesta. Joka ainoalla aterialla joku valittaa. Jopa ulkomaanmatkat menneet kiukunpuuskien taltuttamiseen. Eivätkä ole edes pikkulapsia, vaan teinejä.
Mikä valtava ero entiseen seurustelusuhteeseen, jossa sai nauttia illoista ja viikonlopuista. Jouluna matkustettiin yleensä ulkomaille. Ehti tehdä mielenkiintoisia asioita, tavata ystäviä, harrastaa ja urheilla. Ja huolehtia terveydestä, syödä terveellistä ruokaa ja kuntoilla.
Minulla ei ole mitään lapsia vastaan, välimme ovat jopa hyvät, mutta olen kiitollinen etteivät ole omiani, sillä ei ole pakko jäädä.
Sinulle jaksamisia, ja jos isovanhemmat voivat välillä auttaa, niin ottakaa apu vastaan, niin pääsette välillä huilaamaan, joulunakin jonkun tunnin.
Sori, etten jaksa lukea koko ketjua, ehkä tämä on jo noussut esille. Itselleni lapset toivat joulun. Pääsin vihdoinkin viettämään sitä unelmieni joulua, jossa on ehjä perhe, isovanhempia, setiä ja tätejä koolla. On hautausmaakäyntiä ja joulukirkkoa. Joulusaunomista omassa saunassa jne. Kun lapset kasvoivat, karsin ohjelmasta. Mutta nyt vasta joulusta nautinkin, kun on lapsenlapsiakin. Mummola kukoistaa jouluna!