Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten saanti "pilasi" joulun

Vierailija
26.12.2024 |

Provosoiva otsikko mutta näin se on.Ennen joulu oli sellainen mitä odotti innolla mutta kun sai lapsia niin kaikki muuttui. Ennen rentouduttiin kunnolla, saunottiin, syötiin hyvin, maisteltiin vähän viiniä ja tunnelma oli jotenkin taianomainen. Nyt kun on lapsia niin se rentous ja kaikki on kadonnut. Ymmärrän kyllä että se kuuluu asiaan ja pikkulapsiaika voi olla raskasta, varsinkin kun lapset on monta päivää kotona. Nyt pelkkä siivous on hankalaa, kaikki sotkeentuu heti uudestaan kuitenkin. Ruokia ja mitään ei voi laittaa ja tehdä rauhassa ja kun vihdoin saa lapset nukkumaan niin on aivan puhki. Se lasten ilo on kyllä ihanaa katsoa mutta itselle kaikesta on tullut vaan suorittamista ja perään katsomista. Noh, muutamia vuosia kun kuluu niin ehkä se siitä taas paranee. 

Kommentit (277)

Vierailija
1/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pakota suorittamaan. Lasin viiniä voi juoda kun lapset nukkuu. Omassa asenteessa nyt vikaa.

Vierailija
2/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ruoallakin voi vaikka lasten aikana juoda yhden juoman. Vai onko hiprakka/känni pääasia, minkä lapset estävät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan lapset tuovat taikaa jouluun.

Vierailija
4/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ilo tekee joulun. Ei lasillinen viiniä. Jos lapset ei valita sotkusta, anna olla. 

Vierailija
5/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä tarttua tuohon pelkkään viiniasiaan vaan tarkoitin sitä yleistä tunnelmaa ja fiilistä joka on muuttunut, siihen vanhaan nyt vaan kuului kaikki nuo kokonaisuutena. Vauhdikas taapero esim pitää niin kiireisenä ettei juuri ehdi istua edes paikallaan. Kaikkea voi tehdä jossain mittakaavassa mutta ei se ole enää sama. Mutta näin se elämä muuttuu, joulu on vaan yksi osa perhearkea mutta nyt juuri sen viettäneenä voi olla vaan tällä kertaa iloinen että se on ohi. 

Vierailija
6/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon ku on tuon tason ongelmat!

Vierailija
7/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks lapset voisi AUTTAA sua minkään tekemisessä ? Oletko edes kysynyt ? Ja mun logiikka o, et sotkija siivoaa. Aina. Ei kukaan muu. Jos vaan lapsille lopetettu nämä helpot asiat.......muistelen omaa lapsuuttani jouluna......nyt 48-vuotiaana olemme vain äiti ja mä. Isosisko perheensä kans o muuttanut Rovaniemelle, me asutaan äidin kans Oulussa. Silloin ennen meillä oli vilskettä, laulettiinkin, joku soitti pianoa.........lahjoja oli isot pinot kuusen alla......enää ei ole juuri mitään. Nyt huutaa TV tai radio. Ja meidän serkutkin olivat meillä yötä.....mumminikin mahtui usein mukaan.....oli kivaa.......he asuivat kaikki eri puolilla Suomea, 2 serkkua Ruotsissa asti.....äitini pikkusisko asuu nyt Ruotsissa......äidillä o 4 nuorempaa siskoa joista keskimmäinen on veli. Seuraava äidin siskoista o kuollut. Serkut eivät juurikaan pidä yhteyttä muihin, muut, kuin äidin nuorimman siskon poika perheineen. Edes joulukortin lähettävät, muut eivät. Ja tietysti nämä ruotsin serkut, ne tosin tulee usein myöhässä, mut se ei haittaa, kunhan edes lähettävät sen. 

Vierailija
8/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua ap. Lapsen viihdyttämistä aamusta iltaan. Ei hetkeäkään aikaa tehdä mitään rauhassa, edes käydä saunassa kiireettömästi. Silti lapsi on rakas, mutta onhan lapsen kanssa touhua aamusta myöhään iltaan, varsinkin kun yksi lapsi eikä sisaruksia viihdyttämässä.

Vierailija
9/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin että tästä tulee vittuilua, mutta antaa tulla jos se helpottaa omaa pahaa oloa :) Jostain syystä joillekin ei sovi se että joku perheellinen sanoo että harmittaa kun elämä on muuttunut lasten takia vaan pitäisi vaan olla aina hiljaa ja tyytyväinen. Kyllähän lasten saanti muuttaa elämää eikä ne kaikki asiat ole aina pelkästään positiivisia vaan ne huonot puoletkin pitää voida sanoa ääneen. Kuten esim. se että loma ei ole enää lomaa. Ne kenellä pieniä lapsia niin ymmärtää kyllä. Ei se tarkoita silti että vaihtaisi sen pois, en kinä palaisi entiseen. Mutta pitää se voida sanoa ääneen että joskus haikailee sitä vapauttaankin :) 

Vierailija
10/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap täysin, omia lapsia 2 jotka isoja nyt ja olen saanut rennot jouluni takaisin, koita jaksaa, hetken tuo vaihe kestää. Ja mikään pakko ei ole joulua olla lasten kanssa, voitte lähteä lomalle ja laittaa lapset mummolaan.

Vierailija
11/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että nuoret ovat tajunneet olla hankkimatta lapsia.

Vierailija
12/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset mummolaan ja känni päälle.

Vierailija
13/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks lapset voisi AUTTAA sua minkään tekemisessä ? Oletko edes kysynyt ? Ja mun logiikka o, et sotkija siivoaa. Aina. Ei kukaan muu. Jos vaan lapsille lopetettu nämä helpot asiat.......muistelen omaa lapsuuttani jouluna......nyt 48-vuotiaana olemme vain äiti ja mä. Isosisko perheensä kans o muuttanut Rovaniemelle, me asutaan äidin kans Oulussa. Silloin ennen meillä oli vilskettä, laulettiinkin, joku soitti pianoa.........lahjoja oli isot pinot kuusen alla......enää ei ole juuri mitään. Nyt huutaa TV tai radio. Ja meidän serkutkin olivat meillä yötä.....mumminikin mahtui usein mukaan.....oli kivaa.......he asuivat kaikki eri puolilla Suomea, 2 serkkua Ruotsissa asti.....äitini pikkusisko asuu nyt Ruotsissa......äidillä o 4 nuorempaa siskoa joista keskimmäinen on veli. Seuraava äidin siskoista o kuollut. Serkut eivät juurikaan pidä yhteyttä muihin, muut, kuin äidin nuorimman siskon poika perheineen. Edes joulukortin lähettävät, muut eivät. Ja tietysti n

Onpa muuten hirveä tyyli kirjoittaa....tällainen että laitetaan vaan pisteitä lauseiden väliin.....ja kaikki kirjoitetaan yhteen pötköön....

Vierailija
14/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä! Siis tässä on yksi syy, ettei lapsia synny. Kun pitäisi olla aina niin ihanaa ja kaikki just niinku minä haluan.

Jos mulla ois ollu onni saada lapsia niin siivoaisin heidän sotkujaan ilosta itkien. Pääasia että lapset sais joulun. Melkein toivon, että elämä vähän kopsauttas sua niin, että ymmärtäisit, mitä on onni. 

Provo kai tämä on, mutta ajatus on monilla tuo.

Vierailija
15/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua ap. Lapsen viihdyttämistä aamusta iltaan. Ei hetkeäkään aikaa tehdä mitään rauhassa, edes käydä saunassa kiireettömästi. Silti lapsi on rakas, mutta onhan lapsen kanssa touhua aamusta myöhään iltaan, varsinkin kun yksi lapsi eikä sisaruksia viihdyttämässä.

Eikö se toinen vanhempi voi hoitaa lasta sen aikaa, että pääsee edes rauhassa saunassa käymään? Tää on kyllä niin suomalainen ongelma, lasten kanssa oikein JOUTUU vähän leikkimään ja leipomaan...

Vierailija
16/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa ap saanut typeriä kommentteja. Ymmärrän sua täysin. Lapsiperhejoulussa jo pelkkä lahjahässäkkä uuvuttaa, se kun alkaa pahimmillaan kuukausi pari ennen joulua. Aattona lapset käyvät ylikierroksilla pukkia odottaessa ja pahimmillaan itkee illalla yliväsymystä, lahjapettymystä tms. Juuri siivottu kämppä on taas tavarakaaos niiden lahjojen avaamisen jälkeen. 

Mulla on nyt yläkoululaiset ja nyt alkaa jouluissa olla taas sitä aikuisillekin kivaa ja rentoa. Vuosia joulut olivat sitä, että äitinä huokaisin helpotuksesta, kun se oli ohi.

Vierailija
17/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän ap:ta kyllä - lasten myötä kaikki se, mikä oli siihen asti tehnyt joulustani joulun, oli muuttunut. Pienten lasten kanssa joutui luopua todella paljosta sellaisesta, mikä oli aina kuulunut jouluun. Rauha ja kiireetön läsnäolo muuttui meluksi ja häsläämiseksi. En oikein ymmärrä, miten nämä "itse valitset suorittaa" -huutelijat siitä tekevät niin helppoa, meneekö koko joulu valmiissa pöydässä isovanhempien luona? Itselläni riittää kyllä tekemistä ihan sellaisen välttävän ja yksinkertaisenkin joulumenuun loihtimisessa. Siinä sivussa pitäisi viettää laatuaikaa huomionkipeiden, jännittyneiden ja ylikierroksilla käyvien lasten kanssa, rentoutua ja nauttia tunnelmasta, pyörähtää isovanhempien luona syömässä eri päivinä ja järjestellä glögitarjoiluja vierailijolle. Mistään pitkästä joulusaunasta ja -paljuilusta, joulukävelyistä, joulukirkoista ei voinut haaveillakaan. Nuo ovat varmaan sitten monien mielestä sitä suorittamista, mutta kun minä rakastan noita asioita ja tykkään myös lähisukulaisten tapaamisesta. Ongelma on se, ettei niille minulle rakkaille ja  joulutunnelmaa tuoville asioille ole enää riittänyt aikaa, on joutunut luopua paljosta ja muutoinkin joulua on sävyttänyt kiireen tuntu. Hyvä uutinen on se, että tuo vaihe ei ole kovin pysyvä. Kouluikäisten lasten kanssa joulu tuntuu taas joululta. Ja joulun odotus on pientenkin lasten kanssa upeaa ja taianomaista aikaa, melkein parempaa kuin itse joulu. 

Vierailija
18/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsella ole isää ollenkaan? Meillä isä kyllä hoiti osansa ihan mainiosti. 

Vierailija
19/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuan todellakin. Mielessä on ennen joulua epärealistisesti ihana rentoutuminen, mutta todellisuus on toinen, kun nuorin lapsista on alle 2-vuotias. No, ehkä ensi jouluna pystyisi kokoamaan taas palapelejä rauhassa.

Vierailija
20/277 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ehdottomasti parhaat joulut oli, kun lapsi oli pieni ja meille tuli aattona joulupukki ( ei sukulainen) ja edesmenneet appivanhemnat. Se lapsen riemu oli niin ihanaa. Nyt hän on teini ja vietetään joulua kolmistaan eli mies, minä ja teini. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän