Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten saanti "pilasi" joulun

Vierailija
26.12.2024 |

Provosoiva otsikko mutta näin se on.Ennen joulu oli sellainen mitä odotti innolla mutta kun sai lapsia niin kaikki muuttui. Ennen rentouduttiin kunnolla, saunottiin, syötiin hyvin, maisteltiin vähän viiniä ja tunnelma oli jotenkin taianomainen. Nyt kun on lapsia niin se rentous ja kaikki on kadonnut. Ymmärrän kyllä että se kuuluu asiaan ja pikkulapsiaika voi olla raskasta, varsinkin kun lapset on monta päivää kotona. Nyt pelkkä siivous on hankalaa, kaikki sotkeentuu heti uudestaan kuitenkin. Ruokia ja mitään ei voi laittaa ja tehdä rauhassa ja kun vihdoin saa lapset nukkumaan niin on aivan puhki. Se lasten ilo on kyllä ihanaa katsoa mutta itselle kaikesta on tullut vaan suorittamista ja perään katsomista. Noh, muutamia vuosia kun kuluu niin ehkä se siitä taas paranee. 

Kommentit (277)

Vierailija
201/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö joku oikeesti osaa mitään muuta lukea kuin viini viini? Olen ainakin pari kertaa sanonut että kyllä nytkin lasten kanssa on viiniä juonut vähän mutta menetin vaan itseltä sen joulun taian ja kaiken tunnelman mikä ennen jouluissa ollut tuon stressin ja häslingin keskellä. Se on ollut se tärkeä juttu, ei mikään yksittäinen viini vaan kokonaisuus! Silti lapset on tärkein ja vaikka miten väsyttää ja joskus tuskastuttaa niin lapset ei sitä tule huomaamaan. En jaksa toistaa itseäni enempää jos ei malta mitään muuta lukea kuin ekan viestin ja päätellä siitä kaiken. Senkun jäätte tänne keskenänne vänkäämään oikeaa tapaa viettää joulua, se on nyt onneksi ohi ja ensi kerralla menee toivottavasti paremmin kun osaa ehkä jo ennakoida paremmin :) ap

Vierailija
202/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Siis tässä on yksi syy, ettei lapsia synny. Kun pitäisi olla aina niin ihanaa ja kaikki just niinku minä haluan.

Jos mulla ois ollu onni saada lapsia niin siivoaisin heidän sotkujaan ilosta itkien. Pääasia että lapset sais joulun. Melkein toivon, että elämä vähän kopsauttas sua niin, että ymmärtäisit, mitä on onni. 

Provo kai tämä on, mutta ajatus on monilla tuo.

Mää yritin saada lasta mutta ei onnistunut. Ilomielin olen valmis adoptoimaan lapsesi kun se näköjään on Sulle niin raskasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö joku oikeesti osaa mitään muuta lukea kuin viini viini? Olen ainakin pari kertaa sanonut että kyllä nytkin lasten kanssa on viiniä juonut vähän mutta menetin vaan itseltä sen joulun taian ja kaiken tunnelman mikä ennen jouluissa ollut tuon stressin ja häslingin keskellä. Se on ollut se tärkeä juttu, ei mikään yksittäinen viini vaan kokonaisuus! Silti lapset on tärkein ja vaikka miten väsyttää ja joskus tuskastuttaa niin lapset ei sitä tule huomaamaan. En jaksa toistaa itseäni enempää jos ei malta mitään muuta lukea kuin ekan viestin ja päätellä siitä kaiken. Senkun jäätte tänne keskenänne vänkäämään oikeaa tapaa viettää joulua, se on nyt onneksi ohi ja ensi kerralla menee toivottavasti paremmin kun osaa ehkä jo ennakoida paremmin :) ap

Aliarvioit lapsiasi pahasti kun väität, että he eivät huomaa sitä, kuinka sinua tuskastuttaa. Aivan varmasti he sen aistivat.

Vierailija
204/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kirjoitus kertoo hyvin tämän päivän itsekeskeisyydestä. Tärkeintä olen minä.

Aloittaja itse kertoi että lapsi on silti tärkein. Voihan sitä silti olla väsynyt ja harmistunut kun on rankkaa. Meillä ainakin joulu oli kauheeta härdelliä sukulaisineen ja lapsineen. Ihana palata arkeen.

Hän sanoi että lapsi pilasi joulun. Että sellainen vuoden äiti.

Önkötisönköti. Kaikki otetaan ihan kirjaimellisesti. Olet varmasti hyvin raskas ihminen.

Vierailija
205/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia aikuisten jouluja oikein vietätte, kun ne menevät lapsista pilalle? Outoa. 

Alkoholin huuruisia.

Niin, moni taas väittää että juuri alkoholi pilaa joulun. 

Vierailija
206/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia aikuisten jouluja oikein vietätte, kun ne menevät lapsista pilalle? Outoa. 

Alkoholin huuruisia.

Niin, moni taas väittää että juuri alkoholi pilaa joulun. 

Juu, jos se alkoholin käyttö on sitä perisuomalaista ryyppäämistä ja känniörvellystä. Lasi viiniä ruualla ja/tai muuten vaan juhlapäivänä ei pilaa yhtään mitään. 

Vierailija
207/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä tarttua tuohon pelkkään viiniasiaan vaan tarkoitin sitä yleistä tunnelmaa ja fiilistä joka on muuttunut, siihen vanhaan nyt vaan kuului kaikki nuo kokonaisuutena. Vauhdikas taapero esim pitää niin kiireisenä ettei juuri ehdi istua edes paikallaan. Kaikkea voi tehdä jossain mittakaavassa mutta ei se ole enää sama. Mutta näin se elämä muuttuu, joulu on vaan yksi osa perhearkea mutta nyt juuri sen viettäneenä voi olla vaan tällä kertaa iloinen että se on ohi. 

Sama jatkuu koko lapsen elämän

Vierailija
208/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä joulu ole ainoa asia joka on "pilalla" lasten jälkeen.

Vierailija
209/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oot opettanut lapsesi siihen että pitää 24/7 heitä viihdyttää. Normaalit terveet lapset osaa leikkiä ja tehdä juttuja ilman äitiä ja isääkin koko ajan siinä kiinni tai keksimässä tekemistä.

Vierailija
210/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kirjoitus kertoo hyvin tämän päivän itsekeskeisyydestä. Tärkeintä olen minä.

Tai siitä että uskalletaan puhua myös vanhemmuuden haasteista. Instagramin vastapainona. 

Ei kannata halveksia sitä että vanhempikin joskus väsyy ja tarvisi välillä hetken omaakin aikaa. Vanhemmuuden haasteet voivat olla isojakin nykyään ja niiden kanssa ollaan enemmän yksin.

Ennen vaippaikäisetkin nakattiin ulos alle kouluikäisten vahdittaviksi kun äiti halusi omaa aikaa. Eikä kukaan haukkunut äitejä siitä.

Vierailija
211/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on "vain" yksi, kohta 3-vuotias lapsi ja joulu oli aivan ihana. Koska hän on ainokainen ja sellaiseksi myös jää, hän osaa enenevissä määrin leikkiä hetkiä myös ihan itsekseen huoneessaan, olemme siihen häntä ohjastaneet. Siispä jouluaattona saadut uudet lelut pääsi heti käyttöön ja hän tutkiskeli niitä innoissaan ihan itsekseenkin. Meillä ei tarvitse kuunnella myöskään sitä sisarusten välistä nahistelua, olis aivan painajaismaista olla erotuomarina arkena ja pyhänä. "byäää kun Leevi sai yhden karkin enemmän kun mää, byää". Joo ei kiitos. Yhden lapsen kanssa joulu(kin) on yhtä juhlaa. Varsinkin nyt kun on jo noin iso että syö samoja ruokia, käy itse tarpeillaan, puhuu ja kehittyy ihan valtavasti muutenkin. En ikinä pilaisi tätä uuden rääkyjän hankkimisella. Tämä aihe on tabu, yleensä hoetaan että kyllä lapsella pitää olla sisarus.

Vierailija
212/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua ap. Lapsen viihdyttämistä aamusta iltaan. Ei hetkeäkään aikaa tehdä mitään rauhassa, edes käydä saunassa kiireettömästi. Silti lapsi on rakas, mutta onhan lapsen kanssa touhua aamusta myöhään iltaan, varsinkin kun yksi lapsi eikä sisaruksia viihdyttämässä.

Miksi teidän pitää viihdyttää niitä lapsia koko ajan? Ei sen elämän tartte olla mitään sirkusta. Kyllä aika pienellekin taaperolle voi sanoa, että odota ja äiti tekee nyt ensin tämän. 

Mä en ole ikinä leikkinyt lasteni kanssa tai toiminut minään kokopäiväisenä sirkustirehtöörinä. Ollaan siis toki aina tehty yhdessä asioita kuten leivottu, askarteltu jne. mutta en ole ollut mikään viihdekeskus ja lapsille tehnyt sen selväksi. Jos on ollut tylsää niin sitten olen kehoittanut keksimään itse jonkun rauhallisen leikin. 

Vierailija
213/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi teit lapsia? Ihan oma syy ja tyhmyydestä sakotetaan. 

Vierailija
214/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietettyäni lapsuudessani äitini klassiseen kilahtamiseen päättyviä jouluaattona. Päätin itse tehdä asiat toisin omassa perheessäni.

Meillä on yleensä töitä vielä 23.12 eli joulujuttuja tehdään iltaisin tai viikonloppuisin. Paljon ostetaan valmiina, eikä ole ole kilometrin mittaisia to do listoja. Kukaan ei saa hepulia, jos saunaa ei olekaan pesty jouluksi.

Meillä myös oli lapsuudessa aina kireä tunnelma jouluna ja aina jossain kohtaa joku kilahti. Jäi kyllä traumat. En ole aikuisena yhtään joulua vanhemmillani viettänyt, vaikka muut sisarukset kyllä (laiskuuttaan ehkä) käy siellä edelleen joka vuosi tappelemassa.

Itselläni on vain yksi lapsi, joten joulut on aina olleet ihania ja rauhallisia. Perussiisteys, hyvä ruoka ja yhdessäolo on riittänyt. Lomista ja vapaapäivistä riippuen ollaan päätetty mitä tehdään itse ja mitä valmiina.

Stressi pilaa joulun. 

Vierailija
215/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Siis tässä on yksi syy, ettei lapsia synny. Kun pitäisi olla aina niin ihanaa ja kaikki just niinku minä haluan.

Jos mulla ois ollu onni saada lapsia niin siivoaisin heidän sotkujaan ilosta itkien. Pääasia että lapset sais joulun. Melkein toivon, että elämä vähän kopsauttas sua niin, että ymmärtäisit, mitä on onni. 

Provo kai tämä on, mutta ajatus on monilla tuo.

Niin mistäs sinä ymmärtäisit tästä asiasta yhtään mitään kun sulla ei ole lapsia? Nämä maailman parhaimmat äidit on aina ihmisiä joilla ei itsellään ole lapsia. Mikäs sen helpompaa kuin olla täydellisin äiti, lapsettomana. 

itse aiheesta, sinänsä olen samaa mieltä että vauhdikas ja puhelias taapero on usein tosi rasittava, kun sitä rauhaa ei ole. Toisaalta onhan se myös tosi hauska, kun touhua ja juttua riittää. Jouluna en itse tosin tästä rasittavuudesta kärsi, ehkä just ainoa aika vuodesta jolloin en koe yhtään rasittavaksi sitä taaperon menoa. Kliseisesti se lapsen ilo ja innostus on mulle joulun paras anti, eikä se hirveä meno rasita juuri yhtään. Muuten, noin tavallisessa arjessa, ehdottomasti ymmärrän aloittajaa. 

Vierailija
216/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oot opettanut lapsesi siihen että pitää 24/7 heitä viihdyttää. Normaalit terveet lapset osaa leikkiä ja tehdä juttuja ilman äitiä ja isääkin koko ajan siinä kiinni tai keksimässä tekemistä.

Niin no... Mitenkä joku n. 2v. leikkii vahtimatta? Hetki saattaa katsella jotain legoja tai tv-ohjelmaa, kun tulee mieleen "kielletyn" laatikon salat. Käännät selkäsi, niin se on jo kiivennyt vaikka mihin. 

Vierailija
217/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkösvirheen oot tehnyt jo aikoja sitten, kun oot tehnyt itsestäsi seremoniamestarin lapsellesi. Nykyvanhemmat kaivaa sitä raistuksen kuoppaa ihan itse itselleen tuolla tavalla, kun pienestäkin väninästä pistetään sirkusta pystyyn. Lapsen kuuluu tylsistyä, jotta oppisi käyttämään omaa mielikuvitustaan ja sitä kautta kehittämään itselleen leikkejä/tekemistä. Nyt moni vanhempi tekee sen työn lapsen puolesta ja sitten kun ei enää jakseta sitä tehdä, mutta ei myöskään jakseta kuulla sen lapsen väninää, niin törkätään se ruudun eteen jolloin, yllätys yllätys, se lapsen mielikuvitus ei edelleenkään kehity

Vierailija
218/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en nähnyt ongelmaa, vaikka olikin taapero mukana (ei minun). Isovanhemmat tai muut katsoivat myös pienen perään, että vanhemmat sai käytyä saunassa. Taapero meni nukkumaan ja vanhemmat pelasivat lautapelejä muiden aikuisten kanssa, juoden viiniä. 

Eli sanoisin, että asenteesta paljon on kiinni. 

Riippuu varmaan monesta asiasta, lasten lukumäärästä, millaisia lapset ovat (helppoja versus diagnooseja), tottelevatko aikuisia vai uhmaavatko kaikkea ja kaikkia. Joskus ei isommalla väelläkään saada lasta rauhoittumaan. 

Ei siis voi yleistää.

Vai olisko vaan ihan siitä kiinni, että vanhemmuus on hukassa, jos kukaan aikuinen ei saa lasta rauhoittumaan?

Entisaikaan rauhoitettiin lapset luunapeilla ja tukistuksilla, jos sana ei tehonnut.

Vierailija
219/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"varsinkin, kun lapset on monta päivää kotona" 

Missä ne sitten muulloin ovat? 24/7 päiväkodissa.

Kyllä mun lapset on aina olleet pääosin kotona, vaikka olisivat jossain iässä olleet päiväkodissa/koulussa/opinnoissa, ja aina olen nauttinut kaikista juhlista. Yhdessä lasten kanssa.

Vierailija
220/277 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakin lapseni oli 1 - 3 -vuotiaana sellainen, joka innostui jouluaaton poikkeuksellisesta tunnelmasta niin, ettei pystynyt nukahtamaan ennen puoltayötä. Silloin vaan valvottiin kaikki yhdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi